RONDE 1.Spelthema's zijn vaak gebaseerd op historische gebeurtenissen, zoals oorlogen en ontdekkingsreizen. Zet de onderstaande spellen in de juiste volgorde; het spel dat zich het eerst in de geschiedenis afspeelt eerst en daarna oplopend tot de meest recente gebeurtenis.
- Endeavor
- The Great Fire of London
- Colonia
- Tyros
- Agricola
- El Grande
- Charlemagne
- Attila
- Afrika
- Caylus
- Sylla
- Grænaland
- Magelaen
- Amyitis
- Habemus Papam
ANTWOORDEN RONDE 1:
- Tyros (1000 v. Chr.)
- Amyitis (590 v. Chr.)
- Sylla (79 v. Chr.)
- Attila (370 n. Chr.)
- Charlemagne (850 n. Chr.)
- Grænaland (982 n. Chr.)
- Caylus (1289 n. Chr.)
- Colonia (1322 n. Chr.)
- El Grande (15e eeuw n. Chr.)
- Magelaen (1519 n. Chr.)
- Habemus Papam (1655 n. Chr.)
- The Great Fir of London (1666 n. Chr.)
- Agricola (1670 n. Chr.)
- Endeavor (18e eeuw n. Chr.)
- Afrika (begin 19e eeuw n. Chr.)
RONDE 2.Sommige spellen zijn onderdeel van een serie. Zet de onderstaande spellen, die deel uitmaken van dezelfde serie, per 3 bij elkaar.
- Tikal
- Confetti
- Tzaar
- Lords of Waterdeep
- The Golden City
- Voor de Poorten van Loyang
- Aquaretto
- Yinsh
- Geisterwäldchen
- Mexica
- Trajan
- Inn-Fighting
- Keythedral
- Valdora
- Key Market
- The Ghost Mill
- Agricola
- Java
- Yspahan
- Le Havre
- Demetra
- Kameleon
- Boo Who
- Luna
- Chocolatl
- Spirelli
- Burgers' Zoo
- Three-Dragon Ante
- Zèrtz
- Felinia
ANTWOORDEN RONDE 2:
- Felinia - The Golden City - Valdora : The Gold Trilogy
- Geisterwäldchen - Boo Who - The Ghost Mill : Drei Magiër Ghost Games
- Confetti - Luna - Spirelli : Dubbel en Dwars
- Lords of Waterdeep - Inn Fighting - Three-Dragon Ante : Dungeons & Dragons
- Mexica - Java - Tikal : The Mask Trilogy
- Yspahan - Trajan - Chocolatl : Master Print Edition
- Demetra - Key Market - Keythedral : Key Series
- Agricola - Le Havre -Voor de Poorten van Loyang : Havest Trilogy
- Aquaretto - Kameleon - Burgers' Zoo : Coloretto Series
- Tzaar -Yinsh - Zèrtz : Project GIPF
RONDE 3.Spellenfabrikanten doen hun best om de speldozen zo mooi mogelijk te maken, met artwork dat past bij het thema van het spel. Niet alleen de voor- en achterkant wordt tot in detail afgewerkt, maar ook de zijkanten. Hier staan vaak de icoontjes afgebeeld die weergeven met hoeveel spelers het spel te spelen is, vanaf welke leeftijd en hoe lang het duurt. In sommige gevallen zijn ook deze icoontjes helemaal in de stijl van het thema.
Bij welke spellen horen de onderstaande 15 foto's?
ANTWOORDEN RONDE 3:
Foto 1: Völuspá
Foto 2: Expedition Congo River
Foto 3: Mykerinos
Foto 4: Inca Empire
Foto 5: Bridge Troll
Foto 6: Homesteaders
Foto 7: Era of Inventions
Foto 8: Singapore
Foto 9: Voor de Poorten van Loyang
Foto 10: 1655 Habemus Papam
Foto 11: Tweeeet
Foto 12: Carson City
Foto 13: Chocolatl
Foto 14: Lorrein
Foto 15: SaqqaraRONDE 4.Veel bekende spellen hebben een minder bekende subtitel. Bij welke spellen horen de onderstaande subtitels?
- 1. Op naar de Specerijeneilanden!
- 2. Ave Ceasar! Morituri te Salutant!
- 3. Stedenbouw in de Renaissance
- 4. De Grote Volksverhuizing
- 5. Druk je Stempel op Europa!
- 6. Waar voor je Geld?
- 7. Nu je Hoofd niet Verliezen!
- 8. Het Kloosterleven in de Middeleeuwen
- 9. De Koning en zijn Intriganten
- 10. Op Jacht naar het Piratengoud
ANTWOORDEN RONDE 4:
- 1. Op naar de Specerijeneilanden! - Goa
- 2. Ave Ceasar! Morituri te Salutant! - Gladiator
- 3. Stedenbouw in de Renaissance - La Città
- 4. De Grote Volksverhuizing - Atilla
- 5. Druk je Stempel op Europa! - Kardinaal & Koning
- 6. Waar voor je Geld? - Het Koopmanshuis
- 7. Nu je Hoofd niet Verliezen! - Guillotine
- 8. Het Kloosterleven in de Middeleeuwen - Ora et Labora
- 9. De Koning en zijn Intriganten - El Grande
- 10. Op Jacht naar het Piratengoud - Caribic
RONDE 5.Deze keer een puzzelronde. We zijn op zoek naar 20 spellen, waarvan de namen bestaan uit een veelvoud van drie letters. De lettercombinaties waaruit je kunt kiezen staan onder de puzzel. Om je op weg te helpen, staan er een aantal cijfers in de puzzel: gelijke cijfers zijn gelijke letters. Als je de namen van de spellen op de juiste plaats hebt ingevuld, lees je in de donkere kolom van boven naar beneden een zin.
ANTWOORDEN RONDE 5:Bijlage:
De bijlage De Grote BSM Quiz IV Ronde 5..jpg is niet langer beschikbaar.
RONDE 6.In veel spellen speelt voedsel een rol. In een aantal spellen volgen er sancties als er niet op tijd genoeg eten vergaard is. In andere spellen komen originele vormen van eten aan bod.
Bij welke spellen horen de volgende omschrijvingen?
1. Als een speler meer burgers op het speelbord heeft dan voedselfiches met graan in zijn voorraad, zullen de burgers de stad verlaten. De speler moet het overschot aan burgers van het bord halen en in de voorraad terugleggen.
2. De speler telt al het graan dat hij heeft op zijn startkaart, zijn geïrrigeerde gewaskaarten en zijn nijlkaarten. Als een speler minder graan heeft dan de totale sterkte van zijn bouwploegen, moet hij op de scoretabel 1 tot 3 velden teruggaan afhankelijk van de positie van zijn markeersteen op de graanmarkt.
3. Wanneer je niet genoeg voedsel in je voorraad hebt, zet je je voedselpion terug op nul en markeer je voor elke stad die je niet kunt voeden, een hokje bij de rampen op je scoreformulier.
4. Voor elke behoefte aan vlees of groente waar je niet aan kunt voldoen, leg je een lijd-fiche in het hok van je huisdier.
5. Je verliest 3 overwinningspunten voor elke werker die je tijdens een voedsel-dag niet met 2 maïs kunt voeden.
6. Als je niet al je steden van rijst kunt voorzien, zal dit leiden tot 1 of meerdere boerenopstanden.
7. Zal ik vooruitgaan op het pad der welvaart als ik deze pompoen tegen een rode biet ruil?
8. Als ik nu die appels koop, ben ik dan nog op tijd om die samen met m’n kaas te verschepen?
9. Dankzij voorkennis kan ik mijn koffie, peper en zout veiligstellen tegen diefstal tijdens mijn overnachting in de oase.
10. De ork drinkt vuurwater en de elf kruidenthee. De draak drinkt niet: hij eet goblins en dwergen!
Bonus: voor elk spel dat je bij het “voedsel” op de onderstaande foto herkent, scoor je
1 bonuspunt.
ANTWOORDEN RONDE 6:
1. La Città
2. Egizia
3. Roll Through The Ages
4. Dungeon Petz
5. Tzolk'In
6. Shogun
7. Voor de Poorten van Loyang
8. Voor de Wind
9. Timbuktu
10. Tavern
BONUS: Kakkerlakkersalade - Burger Joint - Sla Je Slag(room) - Valdora - A la CarteRONDE 7.De tweede fotoronde. Deze keer hebben we gekeken naar de achterkant van de speelborden, en het blijkt dat daar af en toe óók een afbeelding op staat die bij het spel past. We hebben er foto’s van gemaakt en het is aan jullie de taak om bij elke foto te vermelden welk spel erbij hoort. Aangezien op sommige achterkanten de naam van het spel staat, hebben we die een beetje moeten “verdoezelen”.
ANTWOORDEN RONDE 7:
Foto 1: Le Havre
Foto 2: Castello
Foto 3: Het Stenen Tijdperk
Foto 4: Luna
Foto 5: De Val van Rome
Foto 6: La Strada
Foto 7: Robo Rally
Foto 8: Asara
Foto 9: Goldbräu
Foto 10: Jenseits von Theben
Foto 11: Eketorp
Foto 12: Batavia
Foto 13: Chicago Express
Foto 14: Santa Cruz
Foto 15: Nefertiti
Foto 16: League of Six
Foto 17: Homesteaders
Foto 18: Giants
Foto 19: Demetra
Foto 20: Thurn & TaxisRONDE 8.Soms krijg je bij een spel het gevoel dat het een beetje op een ander spel lijkt qua spelbeleving. Dit komt omdat sommige spellen hetzelfde spelmechanisme hebben. Hieronder staan de omschrijvingen van 10 spelmechanismen, en daaronder een lijst van 20 spellen waarop de spelmechanismen van toepassing zijn. Onder de lijst met spellen staan 9 vragen, waarin naar spellen en spelmechanismen wordt gevraagd. Het aantal spellen of spelmechanismen waarnaar wordt gevraagd, is tevens het aantal punten dat je voor die vraag kunt scoren.
1. In welke 3 van de bovenstaande spellen wordt het Worker Placement mechanisme gebruikt?
2. In welke 3 van de bovenstaande spellen wordt het Programming mechanisme gebruikt?
3. Welke 2 van de bovenstaande spelmechanismen worden bij zowel A la Carte als Tikal gebruikt?
4. Welke 4 van de bovenstaande spelmechanismen worden bij Railroad Tycoon gebruikt?
5. In welke 5 van de bovenstaande spellen wordt het Tile Placement mechanisme gebruikt?
6. In welke 2 van de bovenstaande spellen wordt het Point to Point Movement mechanisme gebruikt?
7. Welke 3 van de bovenstaande spelmechanismen worden bij zowel Ticket to Ride als Thurn und Taxis gebruikt?
8. In welke 2 van de bovenstaande spellen wordt het Press Your Luck mechanisme gebruikt?
9. Welk spelmechanisme van bovenstaande lijst wordt wel bij Tanto Cuore gebruikt, maar niet bij Dominion?
ANTWOORDEN RONDE 8:
1. Fresco, Russian Railroads, Dungeon Lords
2. Fresco, Robo Rally, Dungeon Lords
3. Action Point Allowance System, Set Collection
4. Action Point Allowance System, Card Draftin, Route/Network Building, Tile Placement
5. Carcassonne, Railroad Tycoon, Dungeon Lords, Alhambra, Tikal
6. Notre Dame, Jenseits von Theben
7. Card Drafting, Route/Network Building, Set Collection
8. King of Tokyo, Can't Stop
9. Set CollectionRONDE 9.Er zijn mensen geweest die zo'n stempel hebben gedrukt op de tijd waarin zij leefden, dat ze spelauteurs doen besluiten om een spel aan hen te wijden. Hieronder staan tien omschrijvingen van bekende personen uit de geschiedenis. Aan jullie de vraag, welk spel er hoort bij elke omschrijving.
Let op! Er zijn meerdere antwoorden (spellen met ongeveer dezelfde naam) mogelijk, maar je mag slechts één antwoord per omschrijving geven!
1. Reist als 17-jarige naar China en dient aan het hof van Khan.
2. Rode eminentie.
3. Deze keizer liet zijn vrouw ombrengen om met een andere vrouw te kunnen trouwen.
4. Sterft als 19-jarige op de brandstapel.
5. Waar hij is langsgekomen groeit geen gras meer.
6. Zijn ouders waren al 23 jaar getrouwd toen deze koning als eerste kind werd geboren.
7. DNA-tests hebben uitgewezen dat door zijn verkrachtingen ruim 16 miljoen mensen van
hem afstammen.
8. Deze oorlogsheld deed mee aan de Olympische Spelen van 1912 in Stockholm.
9. Vergiftigde zichzelf in 30 voor Christus.
10. Grote uitvinder uit Florence.
ANTWOORDEN RONDE 9:
Spellen die zijn gebaseerd op:
1. Marco Polo
2. Richelieu
3. Nero
4. Jeanne d'Arc
5. Attila
6. Louis XIV
7. Khan
8. General Patton
9. Cleopatra
10. Leonardo de VinciRONDE 10.De laatste ronde is een fotoronde. Welke 22 spellen zijn afgebeeld op de onderstaande 10 foto's?
ANWOORDEN RONDE 10:
Foto 1: Jenseits von Theben, Airlines Europe
Foto 2: Andromeda, Sternenfahrer von Catan
Foto 3: Grand Cru, Vinhos
Foto 4: Het Spel der Torens, Alcazar, Die Baumeister von Arkadia
Foto 5: Ticket to Ride USA, Ticket to Ride Europe, Ticket to Nordic Countries óf Märklin (kunnen beide)
Foto 6: Albion, Spel der Tronen
Foto 7: Regenwormen, Geharrewar in de Sushi-Bar
Foto 8: Giants, Wapi
Foto 9: Timbuktu, Yspahan
Foto 10: Fiji, Lascaux