pleunie.william
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 18:18 |
|
|
Voorlopig met een cijfer gewaardeerd, m'n mening komt eventueel later nog...
7
|
|
Omhoog |
|
Dierik
|
Geplaatst: zo 24 maart 2013, 15:50 |
|
|
Vrijdag op de releaseparty van 999 Games de definitieve versie gespeeld en mij goed bevallen. Toegankelijk spel met mooi artwork. Alleen de doos is wat minder geslaagd wat mij betreft.
Speel vlot weg. Je kunt met verschillende combinaties van productiegebouwen en grondstoffen punten genereren. Het element van de poorters die bepalen hoeveel vraag er is naar bepaalde producten vind ik leuk gevonden. Voor een eerste spel vind ik dit knap gemaakt. Kan nog stijgen naar een 8 bij vaker spelen.
7
|
|
Omhoog |
|
alrick
|
Geplaatst: za 30 maart 2013, 02:04 |
|
|
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat uit al die reacties, suggesties, commentaren en prototypes zo'n mooi spel tevoorschijn is gekomen. Waar sommigen (ook ik) sceptisch waren over het eindproduct, moet ik zeggen dat dit spel lekker vlot wegspeelt. Thematisch klopt het: Spelers bouwen samen aan een stad, ontginnen de bossen, delen voorzieningen, verkopen hun producten en zien de bevolking, de poorters, gestaag in aantal toenemen. Maar ondertussen moet je ook voor je eigen gewin gaan, want zodra iemand op of over de dertig punten komt, is het spel afgelopen en moet je hopen dat jij de hoogste score hebt. De gebeurtenis- en actiekaarten zijn nogal onvoorspelbaar, maar geven wel een leuke twist aan het geheel. En laten we wel wezen: Het waren onzekere tijden in de Middeleeuwen. De veelspeler komt veel bekende elementen tegen. Het kiezen van karakters en het inzetten van hun functies, betalen voor het gebruik van gebouwen van een ander, enz. Maar de mix en de eenvoud van het geheel voelen toch fris aan. Daarnaast is de vormgeving erg kleurrijk en zeker niet standaard. Kortom: een volwassen familiespel waar ook de veelspeler veel plezier aan kan beleven.
Is dit het perfecte spel? Nee, de regels bevatten wat slordigheidjes, waarvan de belangrijkste zijn: Aan het eind van een ronde moeten de marktkramen leeggemaakt worden (staat er niet in) en de gezamelijke gebouwen MOETEN ook echt gezamelijk gebouwd worden ( er staat "kunnen", maar dat moet echt "moeten" zijn)
7
|
|
Omhoog |
|
Mr_Sowerberry
|
Geplaatst: za 30 maart 2013, 14:11 |
|
|
Ik heb de Poorters van Nieuwstad nu al een paar keer gespeeld en het gaat mij gewoon nog niet vervelen. Ondanks de kleine onduidelijkheden in de spelregels (die naar mijn idee wel duidelijk worden uitgelegd op de 'Online speluitleg') is het spel heel snel te snappen en te spelen. Laat ik beginnen over de manier van spelen. Dit spel geeft je de mogelijkheid lekker strategisch te spelen. Dit maakt het spel een stuk uitdagender en veelzijdiger omdat je ieder spel weer anders kan (of moet) spelen. Loop je echter achter op punten, dan kun je ook een gokje wagen door met de schout een wenskaart te kopen, in de hoop dat dat je wat verder helpt. Ook het samenwerken speelt in dit spel een redelijk centrale rol, wat leuk is. Het samen bouwen van belangrijke gebouwen (wachttoren, ziekenhuis, enz.) om gebeurtenissen te kunnen voorkomen, voegt voor mij een hele hoop toe. Het kiezen van rollen per beurt vind ik geweldig! Dit onderdeel is erg creatief opgezet door per rol een bepaalde eigenschap te bepalen inclusief het privilege. Ook nu speelt strategie weer een belangrijke rol. Verder wil ik even kwijt dat de artwork weer helemaal top is! Echt 999 waardig!
8
|
|
Omhoog |
|
woozle
|
Geplaatst: za 06 jul 2013, 19:58 |
|
|
Ik vond er niet veel aan. Een hoop gedoe met fiches waarmee je uiteindelijk dan niet veel mogelijkheden mee hebt. Het spel eindigt ook nogal abrupt terwijl het motortje dan eigenlijk pas goed begint te draaien. Op het einde van het spel valt er ook niet veel te scoren.
Het zijn allemaal beproefde mechanismen die erin zitten, alleen de uitwerking valt wat tegen.
5
|
|
Omhoog |
|
Bridget
|
Geplaatst: do 25 jul 2013, 09:13 |
|
|
Het spel voelt alsof het nog niet helemaal 'af' is. De regels laten ook te wensen over dus worden er al gauw 'huisregels' toegepast, om het speelbaar te houden.
5
|
|
Omhoog |
|
DeKerstman
|
Geplaatst: za 09 nov 2013, 22:47 |
|
|
Eerste kennismaking was goed, veel bekende elementen, leuk thema. Spelregels en met name punten bevielen mij minder, spel eindigt veel te abrupt, 30 punten is veel te weinig, want dan heb je net je economie goed op gang. Houthakker is ook veel te snel uitgespeeld, dus de extra tegels maar gewoon toevoegen :P Blauwe gebouwen zijn veel te sterk, tenzij je het vereiste puntenaantal verhoogt. Al met al zeker een spel met potentie, mits je de gebreken eruit haalt.
7
|
|
Omhoog |
|
|
Geplaatst: vr 13 dec 2013, 12:15 |
|
|
Ik had het al eens met z'n tweeën gespeeld en daar vond ik echt helemaal niks aan. Ik wilde het graag nog met meerdere spelers spelen en gisteren was het dan zover. Met meerdere spelers is het wel wat leuker, maar niet heel veel.
Het Perfecte Spel is het dus zeker niet. Het is een verzameling leuke en beproefde spelelementen, maar brengt daarmee weinig nieuws.
Artwork is wel aardig, al heb ik t idee dat tekeningen en digitale artwork door elkaar heen lopen. Dat is niet erg consistent.
Het idee dat er meer in had gezeten blijft hangen.
5
|
|
Omhoog |
|
ozymandias
|
Geplaatst: ma 05 okt 2015, 10:31 |
|
|
|
Omhoog |
|
Johanna
|
Geplaatst: za 02 mei 2020, 22:59 |
|
|
|
Omhoog |
|