Dierik
|
Geplaatst: vr 14 maart 2008, 18:35 |
|
|
Een thematisch goed uitgewerkt familiespel rondom het thema archeologie. Prachtig materiaal en speelt vlot weg. Er zijn meerdere manieren om overwinningspunten te halen (via opgravingen, exposities en congressen). Uiteraard ontbreekt de geluksfactor (opgravingen trek je bijvoorbeeld blind uit een zak) niet. In dit familiespel stoort me dat niet,wat mij betreft een aanrader.
8
|
|
Omhoog |
|
Leonarda
|
Geplaatst: di 12 aug 2008, 22:17 |
|
|
Erg leuk spel om te spelen, zitten leuke vondsten in zoals het gebruik van het tijdrad.
7
|
|
Omhoog |
|
Johanna
|
Geplaatst: vr 21 nov 2008, 15:55 |
|
|
Een leuk spel als je het niet te vaak speelt. Mijn dochter is hier helemaal mesjokke van, maar ik zelf vind de geluksfactor bij het trekken van de opgravingsfiches te groot. Het irriteert me echt als ik alleen maar woestijnzand tegen kom. Je kunt dit enigszins compenseren met congressen en tentoonstelling, maar beslist niet afdoende.
7
|
|
Omhoog |
|
Anneke
|
Geplaatst: wo 31 dec 2008, 01:53 |
|
|
Leuk spel om met gelegenheidsspelers te spelen. Simpel om uit te leggen, simpel om te spelen. Wat ik heel erg leuk gevonden vind is het spoor om het bord heen wat deze keer eens niet de puntentelling aangeeft, maar de tijd. Al je acties kosten een bepaalde hoeveelheid tijd, wie het meeste achterloopt in de tijd, is aan de beurt.
8
|
|
Omhoog |
|
Hollender
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 08:54 |
|
|
Tijdens de eerste keer haalde het trekken van de schatten de waarde van het spel sterk naar beneden. Toch kan men deze geluksfactor redelijk compenseren door te scoren op andere gebieden (majoriteit, kongressen, musea), zodat het spel toch aardig in balans komt. Bovendien was en is het sturen van expedities een risicovolle onderneming. Hoe beter men is voorbereid, hoe groter de kansen. Hoe vaker er gegraven is, hoe minder mogelijkheid op schatten. Logisch.
Aanrader!
8
|
|
Omhoog |
|
MikeBzonderpuntje
|
Geplaatst: do 09 sep 2010, 08:56 |
|
|
Ondanks de hoge geluksfactor komt dit toch af en toe op tafel. Sfeervol, spannend en hoog gehalte aan leedvermaak als een medespeler vaak in een zakje grabbelt en voornamelijk zand 'opgraaft'. Het tijdmechanisme is erg goed (en succesvol gekopieerd in Tinner's Trails en Red November)
7
|
|
Omhoog |
|
Karin
|
Geplaatst: ma 20 sep 2010, 11:36 |
|
|
Leuk spel waarbij de spelersvolgorde op originele wijze is uitgewerkt in het tijdsspoor: als je een grote opgraving doet, kost dat uiteraard meer tijd en ben je voorlopig niet meer aan de beurt (tenzij je medespelers dit ook doen). Sfeervol spel. De opgravingen doen (fiches uit het zakje trekken) geeft inderdaad het gevoel dat je ergens naar zoekt en dit kan heel slecht uitpakken voor je. Dat is een grote geluksfactor in dit spel, maar mij stoort dat niet. Met 2 spelers vond ik het wel minder leuk. Ik denk dat je dit met minimaal 3, maar liever nog met 4 spelers zou moeten spelen.
8
|
|
Omhoog |
|
Joverowa
|
Geplaatst: do 23 sep 2010, 18:45 |
|
|
Dit vind ik een superleuke. Alhoewel (naar mijn bescheiden mening) de geluksfaktor iets te hoog ligt is dit een aangenaam spel dat snel op tafel kan komen. Soms zijn er wel vergissingen in de kleuren en ook de regel van de kaartjeswissel (waarbij je zelf dan geen mag pakken ) begrijp ik niet goed... In mijn jeugd ging ik dikwijls met mijn vader naar fossielen zoeken. Ook hij moest zich eerst verdiepen in clubs en boeken om te weten waar er de meeste kans was om iets te vinden. En eens ter plaatste was een vraagje aan een boer op zijn tractor dikwijls van doorslaggevend belang waar je best met je schop tewerk kon gaan.
Dit spel geeft me dus aangename jeugdherinneringen. Wel spijtig dat ik een serieuze misdruk heb op mijn kaartjes en dat Queens niets van hen laat horen :-(
8
|
|
Omhoog |
|
rober
|
Geplaatst: wo 09 maart 2011, 14:40 |
|
|
Dit vind ik echt een heel fijn spel. Het thema is leuk verwerkt, met name het tijdsaspect. Eerst lekker rondreizen en kaarten verzamelen en daarna een paar weken in het zand gaan graven. Daar moet je wel wat geluk bij hebben, maar dat vind ik in dit spel helemaal niet storen, nee zelfs goed passen.
8
|
|
Omhoog |
|
interceptor
|
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 10:25 |
|
|
Verniewend spelmechanisme, het opgraven van de schatten uit een jute zak is ook thematisch gezien erg leuk gevonden, dit is nu een topper onder de familie spellen!
8
|
|
Omhoog |
|
Jorrit
|
Geplaatst: ma 13 jun 2011, 20:52 |
|
|
leuk spelmechanisme met een verschrikkelijk irritant grabbel in een zakje toevoeging..
6
|
|
Omhoog |
|
betelgeuze
|
Geplaatst: wo 21 dec 2011, 00:53 |
|
|
De basis van het spel is het verzamelen van kennis en die door het opgraven van artefacten om te zetten in overwinningspunten. Een echt eurospel dus maar het thema is heel mooi ontwikkeld. Ook de vormgeving is top (tot op de achterkant van het spelbord). Het tijdsspoor is een origineel en leuk element, en het spel is goed speelbaar met alle spelersaantallen. Grote geluksfactor ja, maar slim spelen helpt (meestal).
7
|
|
Omhoog |
|
BaSL
|
Geplaatst: wo 21 dec 2011, 10:06 |
|
|
Mooi spel, met als enig minpuntje het grabbelen. De geluksfactor is dan wel erg hoog.
8
|
|
Omhoog |
|
pleunie.william
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 19:59 |
|
|
Voorlopig met een cijfer gewaardeerd, m'n mening komt eventueel later nog...
7
|
|
Omhoog |
|
jazoe
|
Geplaatst: wo 08 aug 2012, 17:46 |
|
|
Mooi, leuk, grabbel, grabbel...
7
|
|
Omhoog |
|
Mac-S
|
Geplaatst: vr 31 aug 2012, 13:28 |
|
|
Het tijd-mechanisme is erg goed gevonden, het "graven" is creatief gesimuleerd. Leuk spel met weer eens een ander thema.
7
|
|
Omhoog |
|
cymric
|
Geplaatst: do 13 sep 2012, 23:15 |
|
|
Leuk idee met die tijdspannes. Maar dat grabbelen en graven ruïneert het daadwerkelijke spel volkomen. Ja, je weet in de archeologie inderdaad nooit wat je vindt, maar moet je daarvoor dan al die moeite doen om een expeditie op te zetten, kennis te vergaren, en dan na 12 weken ploeteren en 10 of meer fiches trekken constateren dat je met 1 of 2 puntjes en een verspild toestemmingsfiche naar huis gaat? Maak het nou even, zeg. Dit wordt geacht een spel te zijn, geen nauwkeurige simulatie van de werkelijkheid... want Thebes biedt geen enkele compensatie voor dit soort probleemgevallen. Nee, ook tentoonstellingen en congressen zijn geen compensatie: de eerste zijn te grillig in hun verschijnen en de tweede balanceren zichzelf weg omdat iedereen ze zal willen hebben en er op die manier dus een kleiner 'vast' puntenverschil ontstaat dat wederom wordt verergerd door het toeval bij het graven. (En over het toeval in het verschijnen van de congressen heb ik het dan nog niet eens.)
Ik kan niet anders constateren dat Thebes qua spel gewoon slecht in elkaar is gezet. Ik ben dit wel eens eerder tegengekomen (Tinners' Trail bijvoorbeeld, maar ook Tammany Hall): dan geeft de auteur voorkeur aan realisme boven een goed spel en krijg je te maken met een zekere grimmigheid à la 'hier moet je het maar mee doen'. Gelukkig heb ik als speler dan de vrijheid om te zeggen dat ik een goed spel boven realisme verkies, en dat uitgever en auteur het maar met mijn grimmige waardering moeten doen.
Wel zonde van het tijdmechanisme dat op een zeer simpele en elegante wijze spelers tot prioriteren dwingt... Gelukkig keert het in andere spellen die wél goed speelbaar zijn terug.
3
|
|
Omhoog |
|
usurper
|
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 13:48 |
|
|
Het verzamelen van boeken e.d. in de diverse steden vond ik een leuk onderdeel van het spel. Zeker in combinatie met de tijdbalk. Het speelt ook lekker vlot weg. Het graaien naar punten daarentegen vond ik merkwaardig. Je had de punten net zo goed blind kunnen uitdelen. Toch een zesje voor Thebes, omdat ik me er toch wel mee vermaakt heb. Vanwege die zeer hoge geluksfactor denk ik wel dat het spel goed werkt met wat oudere kinderen.
6
|
|
Omhoog |
|
Flash
|
Geplaatst: vr 10 jan 2014, 16:07 |
|
|
Leuk familiespel dat origineel gebruik heeft gemaakt van het inzetten van tijd. De frustratie als er veel zandtegels tevoorschijn komen uit de zakjes zorgen altijd voor de nodige lol hier aan tafel.
7
|
|
Omhoog |
|
sinead
|
Geplaatst: do 03 sep 2015, 21:19 |
|
|
Tsja, voor een liefhebber van thematische spellen is Thebes natuurlijk een pareltje. Het mooie, nostalgische speelbord en de fraaie zakjes waarin de schatten zitten zijn al een lust voor het oog. Maar daarnaast is het thema ook geweldig in het spel verwerkt. Bij opgravingen in onbekende gebieden komt natuurlijk wel wat geluk kijken. Maar het feit dat je door meer kennis op te doen, te investeren in personeel en middelen én meer tijd te besteden dat geluk kunt verkleinen, is niet alleen realistisch maar zorgt ook voor een uitdagend spel. Vooral de keuze voor het moment waarop je naar verre oorden afreist is cruciaal in dit spel. Ook het tijdspoor, waarbij je betaalt in weken die je investeert in acties, is erg goed bedacht en werkt geweldig.
9
|
|
Omhoog |
|
dok33
|
Geplaatst: wo 02 dec 2015, 10:27 |
|
|
Zwaar onderschat en ondergesneeuwd spel. Wellicht omdat er een geluksfactor in zit die mensen afschrikt (trekken van tegeltjes uit een zakje).
Maar het actiesysteem met tijdsinvestering was voor mij toen heel vernieuwend en zichzelf balancerend. Degene die de minste tijd verbruikt heeft mag aan de beurt.
Dat mechanisme zie ik graag nog eens in een spel met minder geluk terug.
8
|
|
Omhoog |
|
lordyazos
|
Geplaatst: zo 24 maart 2019, 23:34 |
|
|
Leek leuk, speelde vlot. ergens zit er iets in wat me niet echt aanstaat. ik kan het niet goed verwoorden. Een beetje een gevoel
6
|
|
Omhoog |
|
r56ygf
|
Geplaatst: do 30 apr 2020, 12:29 |
|
|
|
Omhoog |
|