Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





27 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2

Ronde 2 - Poule 1
Poll eindigt op zo 22 nov 2015, 11:06
Coloretto 24%  24%  [ 18 ]
Die Kutschfahrt zur Teufelsburg 4%  4%  [ 3 ]
Love Letter 50%  50%  [ 37 ]
Mamma Mia! 7%  7%  [ 5 ]
Royal Goods 4%  4%  [ 3 ]
Weerwolven van Wakkerdam 11%  11%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 74
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 14:41 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
ditterio schreef:
Love Letter heeft een ongezien grote geluksfactor.
Het is een leuk spel, maar je moet het spelen met de juiste verwachtingen en je mag het zeker niet al te serieus nemen.


Ben het niet zo met je eens. De eerste paar rondes zijn lucky, maar daarna is het spel behoorlijk goed te voorspellen.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 15:14 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ruud2009 schreef:
ditterio schreef:
Love Letter heeft een ongezien grote geluksfactor.
Het is een leuk spel, maar je moet het spelen met de juiste verwachtingen en je mag het zeker niet al te serieus nemen.


Ben het niet zo met je eens. De eerste paar rondes zijn lucky, maar daarna is het spel behoorlijk goed te voorspellen.


De tactieken zijn simpel:

Wachter: Gok er op los, uiteraard hou je rekening met het aantal karakters in het spel en noem je geen karakter dat al uit het spel is verdwenen.

Piester: Als je iemands hand hebt bekeken, weet je nu hoe je hem uit het spel kan spelen. Als je tegenspeler slim is, zal hij in zijn volgende beurt dat karakter proberen af te leggen. Als hij toevallig de prinses heeft, dan is hij er waarschijnlijk aan voor de moeite.

Baron: Vergelijk enkel je kaart met een andere speler als je een hoge kaart hebt of wanneer je weet welke kaart die speler op zijn hand heeft.

Kamermeisje: Bescherm jezelf.

Prins: Je duidt één speler aan die zijn kaart aflegt. Kies bij voorkeur een speler waarvan je vermoedt/weet dat hij de prinses heeft, dan is hij meteen dood.

Koning: Ruil je hand met een andere speler. Als je niet weet welke kaart de andere speler heeft, is het loterij. Je zal de eigenschap van de nieuwe kaart sowieso niet lang kunnen gebruiken, want als de andere speler weet welk karakter je hebt, kan hij je makkelijk doden.

Gravin: Deze kaart moet je afleggen wanneer je de koning of de prins hebt. Als je die kaart alleen maar aflegt in dat geval, zullen de andere spelers dat snel door hebben en jou proberen te vermoorden met de wachter. Leg dus ook de gravin eens af als je de koning of prins niet hebt.

Prinses: Als je deze kaart in het begin van het spel krijgt, is de kans groot dat je zal verliezen. Van zodra je deze kaart aflegt, ben je dood. Op het einde van het spel is dit wel interessant omdat het de kaart is met de hoogste waarde.

Ik denk dat iedereen, die Love Letter al een aantal keer heeft gespeeld, deze tactieken wel zal herkennen en gebruiken. In dat geval bepaalt de grote geluksfactor wie het spel zal winnen. Of niet? :mrgreen:

Los van deze tactiekjes is het "randomness" troef:

1/ Ik ben wachter en ik gok dat jij de prins hebt. Jij hebt toevallig de prins en je bent dood. (deze geluksfactor is niet alleen de eerste paar ronden aanwezig, maar ELKE ronde)

2/ Ik ben baron en vergelijk mijn kaart met jouw kaart. Jij hebt toevallig een lagere kaart dan mijn kaart. Je bent dood.

3/ Het is de laatste beurt en ik trek toevallig de prinses. Ik win sowieso.

4/ Ik heb toevallig de koning en de prinses. Ik speel de koning om mijn hand met jou te ruilen. Ik weet nu dat jij de prinses hebt. Jij mag de prinses nooit afleggen dus ik heb nu alle tijd om je te doden met één van de wachters. De kans dat je verliest is heel groot. Tenzij we aan het einde van het spel zitten of als je toevallig een kamermeisje trekt.

5/ Ik heb de priester en ik bekijk jouw hand. Jij hebt toevallig de prinses. Deze kaart mag je niet afleggen. Zie bovenstaande. De kans dat je verliest is heel groot.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind love letter leuk om te spelen, maar we kunnen toch niet ontkennen dat de geluksfactor enorm groot is? Veel groter dan bij Coloretto bijvoorbeeld.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 15:24 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
ditterio schreef:
Ik denk dat iedereen, die Love Letter al een aantal keer heeft gespeeld, deze tactieken wel zal herkennen en gebruiken. In dat geval bepaalt de grote geluksfactor wie het spel zal winnen. Of niet? :mrgreen:

Los van deze tactiekjes is het "randomness" troef:

1/ Ik ben wachter en ik gok dat jij de prins hebt. Jij hebt toevallig de prins en je bent dood. (deze geluksfactor is niet alleen de eerste paar ronden aanwezig, maar ELKE ronde)

2/ Ik ben baron en vergelijk mijn kaart met jouw kaart. Jij hebt toevallig een lagere kaart dan mijn kaart. Je bent dood.

3/ Het is de laatste beurt en ik trek toevallig de prinses. Ik win sowieso.

4/ Ik heb toevallig de koning en de prinses. Ik speel de koning om mijn hand met jou te ruilen. Ik weet nu dat jij de prinses hebt. Jij mag de prinses nooit afleggen dus ik heb nu alle tijd om je te doden met één van de wachters. De kans dat je verliest is heel groot. Tenzij we aan het einde van het spel zitten of als je toevallig een kamermeisje trekt.

5/ Ik heb de priester en ik bekijk jouw hand. Jij hebt toevallig de prinses. Deze kaart mag je niet afleggen. Zie bovenstaande. De kans dat je verliest is heel groot.


Nogmaals, ik ben het niet met je eens. Er is een grote geluksfactor in de kaarten die je pakt en dus welke mogelijkheden je hebt. Maar hoe je de mogelijkheden die je hebt uitbuit heeft OOK invloed, en maakt love letter meer dan het volslagen random spel dat jij er van maakt. Sowieso speel je meerdere ronden, waarmee die 'volslagen luck' factor wordt verkleind.

Met wie vergelijk je je hand als je twee baronnen hebt?
Vraag jij iemand met een Guard of ie de prinses heeft, terwijl je d'r zelf vast hebt?
Discard jij nooit de Countess om mensen te laten denken dat je een koning of prins hebt?

Dat soort elementen maakt Love Letter in mijn ogen echt van meer afhankelijk dan alleen geluk.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 17:23 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ruud2009 schreef:
Met wie vergelijk je je hand als je twee baronnen hebt?
Vraag jij iemand met een Guard of ie de prinses heeft, terwijl je d'r zelf vast hebt?
Discard jij nooit de Countess om mensen te laten denken dat je een koning of prins hebt?

Dat soort elementen maakt Love Letter in mijn ogen echt van meer afhankelijk dan alleen geluk.


1/ Met wie vergelijk je je hand als je twee baronnen hebt?
Als je geen informatie over de andere spelers hebt, is dit totaal random.

2/ Vraag jij iemand met een Guard of ie de prinses heeft, terwijl je d'r zelf vast hebt?
Dat wordt vaak gedaan met de wachter. Een karakter noemen dat je zelf hebt om zo de aandacht af te leiden. Het is een klein tactiekje dat je één keer kan toepassen om de groep in de luren te leggen, maar nadien hebben ze dat ook wel door. En dat maakt het trouwens nog meer random. Als je met de wachter alleen maar naar een kaart zou mogen vragen die je zelf niet op hand hebt, dan hebben de andere spelers nog iets van informatie. Nu hebben ze totaal geen info, want je kan naar een karakter vragen dat je wel hebt of je kan naar een karakter vragen dat je zelf niet hebt. Gokken maar!

3/ Discard jij nooit de Countess om mensen te laten denken dat je een koning of prins hebt?
Als ik de gravin heb (en we zitten niet aan het einde van het spel) leg ik haar bijna altijd meteen af, want anders kan je vast komen te zitten als je de prins of koning krijgt. Zelfs als je het niet zo speelt, is het voor de andere speler nog steeds gokken tussen de prins of de koning. 1 kans op 2.


Ik beweer niet dat Love Letter alleen maar uit geluk bestaat. Er zijn wel wat tactiekjes mogelijk waarbij je de geluksfactor wat kan reduceren door slim te spelen maar ik vind de geluksfactor van Love Letter wel veel groter dan in de meeste andere kaart- of bordspellen.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 18:16 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Allereerst heeft Love Letter idd een aardige randomness in zich, maar totaal random zou ik het zeker niet willen noemen. De (jargon-alert) meta is in veel gevallen waar dit spel om draait, zeker als je het vaker met dezelfde mensen speelt.

ditterio schreef:
1/ Met wie vergelijk je je hand als je twee baronnen hebt?
Als je geen informatie over de andere spelers hebt, is dit totaal random.

Nee, dit is afhankelijk van wie op dat moment de meeste punten heeft.

ditterio schreef:
2/ Vraag jij iemand met een Guard of ie de prinses heeft, terwijl je d'r zelf vast hebt?
Dat wordt vaak gedaan met de wachter. Een karakter noemen dat je zelf hebt om zo de aandacht af te leiden. Het is een klein tactiekje dat je één keer kan toepassen om de groep in de luren te leggen, maar nadien hebben ze dat ook wel door. En dat maakt het trouwens nog meer random. Als je met de wachter alleen maar naar een kaart zou mogen vragen die je zelf niet op hand hebt, dan hebben de andere spelers nog iets van informatie. Nu hebben ze totaal geen info, want je kan naar een karakter vragen dat je wel hebt of je kan naar een karakter vragen dat je zelf niet hebt. Gokken maar!

Dit kun je niet maar één keer toepassen. Je kunt het zeker niet elke keer toepassen, maar zeker wel vaker dan één keer.

In Love Letter is het erg belangrijk om op te letten wanneer wie wat aan wie vraagt en speelt. En dat geldt ook voor vergelijken. Waarom vergelijkt persoon A met persoon B en niet met jou? Is dat "random"? Of is dat omdat persoon A verwacht dat jij een hogere kaart hebt dan persoon B?

Zelfs in de eerste beurt. Stel je hebt een Guard en de Prinses. Welke kaart vraag je? De Prins is logisch, omdat deze er twee keer in zit en iemand jou daarmee de Prinses laten afleggen. Maar tegelijkertijd als de Prins niet op jou gespeeld wordt duurt het spel 1 kaart minder lang, wat in je voordeel is want je hebt de Prinses. Of vraag je de Baron om te doen alsof je de Prinses niet hebt? Is het in je voor- of nadeel als de Baron wordt gespeeld? Of maakt dat uit afhankelijk van waar je zit?
Of vraag je de Priester om te zorgen dat ze je Prinses niet kunnen zien?

En wat als je een Handmaid en een Baron hebt? Speel je de Handmaid of durf je de kaart toch vast te houden en speel je de Baron?

En wanneer speel je de Prins? En op wie? Op jezelf? Wanneer?

ditterio schreef:
3/ Discard jij nooit de Countess om mensen te laten denken dat je een koning of prins hebt?
Als ik de gravin heb (en we zitten niet aan het einde van het spel) leg ik haar bijna altijd meteen af, want anders kan je vast komen te zitten als je de prins of koning krijgt. Zelfs als je het niet zo speelt, is het voor de andere speler nog steeds gokken tussen de prins of de koning. 1 kans op 2.

De Countess leg ik zelden meteen af, maar soms wel. En daar gaat het om. Je vergeet overigens de Prinses, dus de kans is niet 1 op 2. En de Prins zit er 2x in, dus de kansen verschillen per kaart.

Citaat:
Ik beweer niet dat Love Letter alleen maar uit geluk bestaat. Er zijn wel wat tactiekjes mogelijk waarbij je de geluksfactor wat kan reduceren door slim te spelen maar ik vind de geluksfactor van Love Letter wel veel groter dan in de meeste andere kaart- of bordspellen.

Er is zeker een aardige geluksfactor aanwezig, maar tegelijkertijd speelt het ultra-snel. Misschien minder geschikt op een spellenavond als je ervoor gaat zitten, maar uitstekend in een café onder genot van een biertje oid.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 18:55 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Je kan inderdaad alles tactisch analyseren: wat is de kans dat je overleeft als je kaart x of kaart y noemt, ruilt of bekijkt? En dat kan je je winstkansen inderdaad vergroten.

Maar hoe goed je ook speelt, als iemand een wachter heeft in ronde 1, in ronde 2 of in om het even welke andere ronde (en die kans is groot want 5 van de 16 kaarten zijn wachters) en die speler kiest exact de kaart die jij in je hand hebt (de kans op een juiste gok wordt ook groter naarmate het spel vordert want er gaan steeds meer kaarten uit het spel), dan ben je dood. Dan mag je nog de beste love letter speler of zelfs de auteur van het spel zijn, maar dan ben je dood.

Ik heb het zelf al ondervonden. Ik speelde Love Letter tegen mijn schoonmoeder die zelden spellen speelt, volledig op gevoel speelt en geen enkele van jouw tactieken gebruikt (tenzij onbewust). En toch ben ik tegen haar (weliswaar nipt) verloren.

Wat gebeurde er zoal:
1/ Zij heeft de wachter en noemt mijn kaart. 1 punt voor haar.
2/ Zij trekt de laatste kaart van de stapel en dat is de prinses. 1 punt voor haar.
3/ Zij speelt vrijwil direct de baron en ze vergelijkt onze kaarten. 1 punt voor haar.
4/ Zij bekijkt mijn kaart en ziet dat ik de prinses heb. In haar volgende beurt speelt ze de wachter en noemt de prinses. 1 punt voor haar.

Ik stond daar met mijn mond vol grote tactieken. Dat valt gewoon niet te counteren. Op zich is dat niet erg, want ik speel vooral voor het plezier, maar het toont wel aan dat de geluksfactor heel groot is.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 20:05 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
RvdH83 schreef:
Er is zeker een aardige geluksfactor aanwezig, maar tegelijkertijd speelt het ultra-snel. Misschien minder geschikt op een spellenavond als je ervoor gaat zitten, maar uitstekend in een café onder genot van een biertje oid.


Volgens mij zitten wij op een lijn in deze.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2015, 20:12 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4027
ditterio schreef:
Ik stond daar met mijn mond vol grote tactieken. Dat valt gewoon niet te counteren. Op zich is dat niet erg, want ik speel vooral voor het plezier, maar het toont wel aan dat de geluksfactor heel groot is.


Dat maakt het in deze situatie toch juist leuker, dat niemand kansloos is :)? Lijkt me weinig aan als jij 'vol grote tactieken' je schoonmoeder die zelden spellen speelt volledig met de grond gelijkt maakt :P.

Denk dat het voor veel spellen geldt: speel het met de juiste mensen in de juiste omstandigheden. Zo ervaar ik ook dat een spel met wat geluk juist beter gedijt bij mensen die niet zo vaak een spelletje spelen, omdat ze zich anders kansloos voelen tegenover de mensen die wel fervent spellen doen. Zelf ga ik liefst voor zo min mogelijk geluk in een spel, maar als het anderen beter uitkomt of het neutraliseert door een grote hoeveelheid rondes/potjes (zoals bij Love Letter in mijn ogen), maakt een beetje geluk me niet zoveel uit.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015, 19:13 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2902
Woonplaats: Noord-Brabant
Love Letter is fun. Maar 16 kaartjes die je zo in de stak steekt waardoor je het overal kunt spelen.

Coloretto is ook leuk, maar als je met drie speelt en de andere twee hebben al een rij gepakt dan moet je geluk hebben met de kaart die erbij komt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015, 20:23 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4027
WTULTC schreef:
Coloretto is ook leuk, maar als je met drie speelt en de andere twee hebben al een rij gepakt dan moet je geluk hebben met de kaart die erbij komt.


Of geen extra kaart(en) draaien als je het risico te groot vindt :). Dat mag je volgens mij zelf bepalen als je als laatste over bent. Overigens kan je ook zorgen dat je niet de laatste bent die een rij pakt, door eerder voor safe te gaan!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015, 20:44 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2902
Woonplaats: Noord-Brabant
Klopt, die afweging maakt het spel ook leuk. Vaak ben ik net iets te gretig en wacht ik te lang, want 3 goede kaarten is beter dan 2 kaarten namelijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 27 nov 2015, 21:05 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6327
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
WTULTC schreef:
Vaak ben ik net iets te gretig en wacht ik te lang,

(Meestal) Niet doen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
27 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Versus Extra: Kleine Spelletjes - Ronde 2, Poule 1  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Coloretto, Love Letter, Mamma Mia!, Weerwolven van Wakkerdam



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®