Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





30 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 13:14 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Net als in andere jaren ben ik weer nieuwsgierig! Kerstmis hebben we weer gehad, het jaar bijna voorbij. Weet je wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.
2.
3.
4.
5.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:

Wat was je leukste speelmoment van 2016:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:


Graag een korte of lange motivering er bij, dat geeft wat extra leesplezier. En als er mensen zijn die een extra rubriek hebben is ook altijd leuk.

De oude jaarlijstjes:
2015
2014
2013
2012
2011

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 14:11 
6. BattleLore (2006)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:

1. Pandemic Iberia: heel goede variant op Pandemie. Vooral het spoorwegsysteem valt goed in de smaak. Sowieso ben ik liefhebber van Pandemie, maar ik had niet gedacht dat er nog zo'n leuke variant bedacht kon worden.
2. Legendary: Civil War: Legendary blijft mijn meest gespeelde spel en 'Civil War' is toch wel één van mijn favoriete uitbreidingen (ik vind deze expansie persoonlijk leuker dan 'Secret Wars').
3. Munchkin Marvel: niet in Nederland te koop helaas, dus blij dat mijn broertje hem uit New York meebracht. Het is enorm genieten geblazen als mijn dochter van 7 uitgroeit naar een level 6 SHIELD agent, die de helm draagt van Ant-man, het pak van Iron Man, de hamer van Thor en die in Hulk en Black Widow bondgenoten vindt om vijanden als Green Goblin te bestijden :lol: Zeer geslaagde Marvel-adaptatie van Munchkin, als je 't mij vraagt, al kun je het spel nog steeds links laten liggen als je de geluksfactor in Munchkin veel te hoog vindt. Voor mij is Munchkin Marvel vooral een uurtje vermaak en lol en dát met mijn favoriete superhelden.
4. Thunderbirds: gewoon weer een heel goede coöp van Matt Leacock en als liefhebber van coöps ligt me dit wel. Met de uitbreidingen erbij is er volop variatie mogelijk.
5. Orléans: heel fijne bagbuilder. Tof om te zien dat scores dicht bij elkaar liggen, ondanks een heel andere aanpak. Relatief eenvoudige regels en een lekker speltempo.

De volgorde van bovengenoemde 5 titels staat voor mij overigens niet vast. Ik heb simpelweg de 5 titels die ik het leukst vond en die ik in 2016 heb ontdekt op een rij gezet, waarbij de volgorde afhankelijk van mijn stemming of waar ik zin in heb kan veranderen.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Legendary blijft hier gewoon veel op tafel komen, juist ook met twee. Toevallig gisteren 7 Wonders: Duel - Pantheon gespeeld en die bevalt ook heel goed.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Ik heb geen enkel evenement bezocht, helaas. Bordspellen stonden in 2016 écht op een lager pitje bij mij.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
De eerste keer Munchkin Marvel met mijn dochter van 7, die zich uiteindelijk als opvolger van Nick Fury mocht kronen tot de nieuwe directeur van SHIELD. De opwinding over dit spel, de items en personages; heerlijk om dat enthousiasme te zien!

Overigens heb ik ook erg genoten van het potje Marvel Heroes met Flash en JeroenH. Wat een topspel blijft dat toch en wat een ingenieus systeem zit hierachter. Hopelijk komt er ook een keer een nieuwe uitgave, aangezien het qua uitvoering nog beter kan dan het nu is.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Pandemic Iberia ziet er prachtig en keurig verzorgd uit. Idem voor Orléans. Ik kreeg dit jaar ook eindelijk Tokaido The Collector's Edition binnen. Prachtig, al had het ook nog veel beter uitgevoerd kunnen worden.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Ik heb in 2016 zó ontzettend weinig gespeeld, dat me eigenlijk niets echt is tegengevallen. Dat Kolonisten van Catan - Het Dobbelspel geen hoogvlieger is, was geen nieuws voor me.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Ik had geen verwachtingen. Ik heb een druk jaar achter de rug, met enorm veel ontwikkelingen op zakelijk vlak. Bordspellen hebben in 2016 bij mij op een heel laag pitje gestaan, zoals je ook wel ziet aan mijn antwoorden op voorgaande vragen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Teenage Mutant Ninja Turtles - Shadows of the Past' heb ik gebacked en ik heb er zin in. Daarnaast ben ik benieuwd naar Justice League: The Board game dat in 2017 uit komt. En Munchkin X-Men gaat hier zeker in huis komen.

Ik overweeg inmiddels als liefhebber van coöperatief ook al een paar jaar Eldritch Horror aan te schaffen, maar iets weerhoudt me nog steeds hiervan. Gaat het er in 2017 van komen? Wie weet. Maar misschien laat ik het ook wel liggen, want ik hoef niet meer zo nodig alles te hebben. Ik zoek vooral naar thema's die me aanspreken (superhelden bijvoorbeeld), spelsystemen waarvoor ik nog geen alternatief in de kast heb (zo had ik tot Orléans nog geen 'bagbuilder'), uitbreidingen op spellen die hier vaak op tafel komen (Legendary Marvel bijvoorbeeld) of spelsystemen waar ik liefhebber van ben (coöperatief, bijvoorbeeld). Helemaal leuk is het als dit allemaal gecombineerd kan worden in 1 aanschaf; zo scoren de Legendary uitbreidingen al op 3 van deze 4 punten en zijn het dus goede aankopen voor me :-)

Ach, het zou al mooi zijn als ik in 2017 weer wat meer aan spelen toe zou komen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 14:35 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Caverna
2. Blood Rage
3. Zombicide: Black Plague
4. Jaipur
5. Crisis

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Dat moet Jaipur zijn. Mooie kaarten, simpele regels, korte speeltijd. Echt een ontdekking die heel veel op tafel is verschenen en blijft terugkomen. "Snel een spelletje Jaipur?" :D
Vermeldenswaardige tweede: 7 Wonders: Duel! Deze spelen we nog niet lang genoeg; als het geluk wat tegenzit, dan begint het take that gehalte hier ten huize uitermate te irriteren. :wink:

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Slechts naar één evenement geweest en dat is uitstekend meegevallen: Spel te Antwerpen.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Zien hoe mijn 2 zonen opgaan in het spelverhaal van Legenden van Andor en samen strategiën bedenken om de legende/problemen op te lossen. Nervositeit, angst, teleurstelling en overwinningsvreugde; allemaal door wat karton & plastic. :wink:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Goh, er zijn hier zoveel mooie dingen op tafel gepasseerd. Als ik er eentje moet uitkiezen: Vinhos Deluxe. Nog vermeldenswaard: het totaalpakket van Trickerion (2015?) en Mechs vs Minions. De mini's van Blood Rage. De mooie ruimteschepen van Star Wars: Armada. Verder hoop ik nog op een Europese release van Hanamikoji!

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Zwaar nagedacht, maar eigenlijk geen tegenvallers tegengekomen... We zijn er pas dit jaar ingerold, dus ik heb me vooral gefocust op ofwel 'oude waarden', ofwel op spellen waarvan ik na wat opzoekwerk zeker was dat dit ging bevallen. Geen tegenvaller van 2016, maar een mooi voorbeeld is Koningsburcht. Hier hadden we hele andere verwachtingen over, maar na de intiële teleurstelling en wat spelbeurten vonden we dit een zeer leuk spel... :thumbup:
Ik voorzie wel al een teleurstelling voor 2017: Airlines: Golden Age of Aviation; een 'beginnersfout' op Kickstarter. :wink:

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Aangezien het bordspelvirus hier pas in augustus 2016 heeft toegeslagen, had ik geen verwachtingen. Het is sindsdien wel allemaal licht uit de hand gelopen. :crazy:

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ik kijk het meest uit naar Anachrony, Gloomhaven en Mythic Battles: Pantheon.

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 14:44 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:

1. Cyclades
2. Android Netrunner
3. Viticulture pareltje qua workerplacement
4. Chaos in the Old World
5. Among the Stars

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Naast mijn no1 Star Realms, heb ik eindelijk Android Netrunner eens op tafel kunnen krijgen... en oh oh oh.. wat is dat toch een topper!

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Helaas door zakenreis geen Essen mee kunnen maken.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Op een hete zomernacht onder het genot van een drankje wijn verbouwen in Viticulture!! Wat een pareltje... alleen jammer van die kleine kaartjes.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016: Deze moet komend jaar nog op tafel komen.... maar dat is voor mij zonder twijfel Bloodrage

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Hmm hierover moet ik heel goed nadenken... ik heb weinig tegenvallers gekend eigenlijk.....
Ik heb speelsessies met Nippon, Terra Mystica en andere zware langdradige spellen mooi aan me voorbij laten gaan. Mijn laagste waardering zou dan naar een Between 2 Cities of een 2e sessie met Grand Slam moeten zijn waar ik de waardering op een 6 zou zetten...

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Nee, had eigenlijk wel meer willen spelen, en schande dat ik nog geen Bloodrage of Cry Havoc heb kunnen spelen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Nou... nee... Ik kijk meer naar de toppers die in mijn kast staan die nog niet op tafel zijn gekomen. Heb hiervoor mijn BGG wishlist to play aangepast, en doelstelling voor 2017 is dat ik deze minimaal 1 keer gespeeld wil hebben. Dat betekent dus dat hopelijk volgend jaar mijn top 5 zal gaan bestaan uit: Mage Knight ; Robinson Crusoe ; BloodRage ; Cry Havoc ; Dungeon Petz

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 14:57 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Kampen
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Scythe, lang naar uitgekeken en het helemaal waard voor mij.
2. Mechs vs Minions, grote kleine gok geweest maar het bedrag dubbel en dwars waard.
3. T.I.M.E. Stories, eerste drie scenarios gespeeld waarvan de derde wel een grote tegenvaller was. Eerste 2 scenarios waren top.
4. Orleans, enige spel niet in eigen bezit maar als cadeau aan mn broer gedaan. Leuke bagbuilder.
5. Pandemic legacy, nog maar net begonnen (februari gehaald) en heel erg benieuwd naar waar het heen zal gaan. Erg tof dat voorgaande spellen invloed hebben op wat je gaat doen.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Patchwork.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
1 beurs gedaan dus geen keuzestress. Spiel.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Eureka moment van T.I.M.E. Scenario 1

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Moeilijke keuze. Mechs vs Minions (uit de doos) of Scythe (kickstarter editie met alle extra's).

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
T.I.M.E. Prophecy of Dragons was een echte draak. Tzolk'in met z'n 5en was ook geen succes.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Collectie is flink uitgebreid. Had wel meer willen spelen maar dat is elk jaar denk ik.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Feudum en de rest van de legacy campagne.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 15:21 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. The Grizzled
Geniaal spel, heel lastig om te winnen, maar spannend tot het laatste moment. En ik vind het ook heel erg leuke art. Was in januari de verassing voor mij!
2. Jaipur
Eindelijk eens gekocht en zeker niet tegen gevallen, mijn meest gespeelde spel dit jaar en eigenlijk iedereen waarmee ik het heb gespeeld is positief!
3. Caverna
Na lang twijfelen en een goede 2e hands prijs toch maar aangeschaft, want leek wel HEEL veel op Agricola, en dat klopt, maar de nuances en het avonturen deel maakt hte voor mij iets beter! (beste spel wat nieuw is dit jaar, maar door de tijdsdur niet op 1.)
4. Codenames
Ik ben geen fan van party spellen, maar hiervoor ben ik altijd te porren, na eerst op het forum een paar potjes gedaan te heben fysiek aangeschaft en valt tot nu toe niet tegen.
5. De Kathedraal
Als liefhebber van workerplacements en de boeken van Ken Follet (+ de auteurs...) wist ik eigenlijk al dat ik deze wilde hebben, maar moeilijk te vinden voor een fatsoenlijke prijs! Helaas slechte ervaring met de marktplaats verkoper (want in nieuwstaat is bij mij niet met scheuren in de doos), maar leuke workerplacement van het makkelijke soort met redelijk uniek mechanisme.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Jaipur (zie boven)

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Verder dan een spellenavond bij Phoenix in Capelle ben ik niet gekomen.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Spelen met een groep mensen voor de verjaardag van de organisator. De hele dag tot savonds laat spellen gespeeld met een leuk groep mensen en veel nieuwe dingen kunnen proberen.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Jamaica, alles klopt op dit gebied aan dit spel, ook heel goed op te bergen. Spel spel is niet fantastisch maar goed voor wat het is dus blijft voorlopig in de collectie.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
The Bloody Inn, stond al een tijd op mijn wishlist, gespeeld en meteen niet meer. Niet slecht, wel grappig idee, maar het blijft toch een beetje duf als ik eerlijk ben.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
JA en nee, wel wat meer gespeeld, mag nog steeds wel meer, maar nog steeds geen beurs bezocht (Spellenspektakel valt slecht qua verjaardagen in het gezin, en met spiel zat ik op mn luie reet in Frankrijk). Dus die schuift weer een jaartje door.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Qua spellen gebied niet echt! Geen idee nog komt dan wel weer:) (Hero Realms is het enige waar ik naar uit kijk op dit moment)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 15:50 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Blood Rage
2. Cry Havoc
3. Scythe
4. Terraforming Mars
5. Viticulture + Tuscany uitbreiding

The Great Western Trail haalt net de top 5 niet.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:

7 Wonders Duel hebben we dit jaar het vaakst met 2 gespeeld. De Pantheon uitbreiding is trouwens een aanrader.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:

Voor mij heeft Zomerspel voor altijd een plaatsje in mijn hart. Aangezien ik zelf in de organisatie zit, is het voor mij meer dan een tweedaags spellenevenement. Het is een heel jaar hard werken, denken, dromen en vooral veel plezier maken met een toffe groep. Van niets vertrekken en toch elk jaar onze bezoekers opnieuw proberen te verrassen, dat is mooi om mee te maken. Zomerspel is iets dat ik nooit zal vergeten en waar ik later met veel trots over zal vertellen tegen mijn kleinkinderen.

Ik ben dit jaar ook voor het eerst naar SPIEL in Essen geweest en het was indrukwekkend. Zeker voor herhaling vatbaar!

Wat was je leukste speelmoment van 2016:

Cosmic Encounter in spellenclub De Strateeg. Toffe spelersgroep en veel gelachen.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:

Hit Z Road! Het bekijken van de onderdelen en de spelregels is bijna even leuk als het spelen van het spel zelf. Een mooi miniatuurtje kan iedereen maken, maar een spel waarin zoveel zoveel subtiele hints en verwijzingen in het spelregelboek zitten is het toppunt van originaliteit.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:

The Last Friday. Ik had gehoopt op een Whitechapel gevoel, maar het bleek helaas een heel flauw afkooksel hiervan. Andere spellen waarvan ik veel meer had verwacht, zijn Perdition's mouth: abyssal drift, Kraftwagen en New York 1901.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:

Ik wil vooral plezier maken tijdens het spelen en dat is dit jaar zeker gelukt.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:

Zomerspel 2017. Zomerspel blijft dit jaar op dezelfde locatie waardoor we wat meer rust hebben en dit jaar alles kunnen finetunen. Velen vonden de editie van 2016 de beste editie van Zomerspel totnogtoe. Het is onze ambitie om het in 2017 nog beter te doen. Daar kijk ik naar uit. Hopelijk jullie ook :wink:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 19:35 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Terraforming Mars was een echte verrassing voor mij dit jaar. Ik had er al heel wat over gehoord en was zeker benieuwd. Na het openen van de doos was ik in eerste instantie wat teleurgesteld over de artwork en de grafische keuzes, maar het spel zit zo goed in elkaar. Top spel!
2. Time Stories: hier waren de verwachtingen hooggespannen en ik ben blij dat het spel dit heeft kunnen inlossen. Mooie artwork, leuke puzzels, spannend verhaal. Smaak naar meer.
3. 51st State: Master Set heb ik gespeeld op Spel in Antwerpen. Imperial Settlers vond ik zelf een degelijk spel, maar 51ste State Master Set is in mijn ogen een pak beter.
4. Codenames: Party games zijn een van mijn favoriete spelgenres en Codenames is hierin een van de beste spellen die je kan vinden.
5. Scythe: Er was heel wat hype over dit spel en terecht. Prachtige artwork, topkwaliteit aan spelcomponenten, maar vooral een zeer goed spel. Een die nog vaker op tafel zal komen.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Jaipur blijft voor mijn vriendin en mezelf het leukste spel en dit zal wel nog even zo blijven denk ik. Een aanrader voor iedereen die graag een simpel en vlot spel voor twee personen wil spelen.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Dit jaar enkel maar naar Spel in Antwerpen geweest, maar het was een schot in de roos. Goede organisatie, veel verschillende spellen te spelen, goede prijzen.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Samen met 3 vrienden de geheimen in Time Stories ontdekken. Razend benieuwd naar de uitbreidingen van het spel.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Beste artwork gaat voor mij dit jaar naar Scythe. Beste spelmateriaal naar Mechs vs Minions. Degelijk goed spel, maar voor mij wat overhypet.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Mombasa mogen spelen met drie vrienden, maar het spel kon me maar matig bekoren. Het spel zit zeker goed in elkaar, maar ik miste een thema.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Heel veel nieuwe spellen kunnen spelen en nieuwe mensen leren kennen. Meer moet dat niet zijn.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Zoals elk jaar wil ik mij vooral laten verrassen tijdens het jaar, maar van Massive Darkness verwacht ik wel wat aangezien ik het op Kickstarter heb gesteund.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 22:20 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Top 5:

1. Gold West
2. Viticulture
3. Star Realms
4. Great Western Trail
5. Baseball Highlights

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen: Pandemic The Cure

Wat was de leukste spellenevenement van 2016: Essen

Wat was je leukste speelmoment van 2016: Te moeilijk om nog maar iets neer te typen

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016: Viticulture Collectors Edition

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016: Flamme Rouge

Is je verwachting van 2016 uitgekomen: jawel

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht: Lisboa, Herbacious, Mint Works


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2016, 23:18 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Terraforming Mars (inmiddels 17x gespeeld)
2. Scythe
3. Dynasties: Verdeel & Heers
4. Guilds of London
5. Grand Austria Hotel

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Keer op Keer
Leuk om samen met de vrouw 's avonds na het eten te spelen.

Wat was het leukste spellenevenement van 2016:
Ik ben alleen naar het Spellenspektakel geweest. Dat was een hele belevenis, want het was mijn eerste evenement.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Dat was op 30 april in Utrecht. Toen heb ik met een groep Mombasa gespeeld. We hebben toen ontzettend veel plezier gehad, en het was verschrikkelijk spannend. Ik werd gedeeld tweede samen met onze nieuwste moderator :wink:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016: Scythe. Ik ben qua miniaturen niet veel gewend (zeg maar niets). Maar dit spel ziet er geweldig mooi uit. Op de tweede plek staat Pandemic Iberia, prachtig artwork.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Martians: A Story of Civilization. Ik was zeer onder de indruk van Terraforming Mars, dus toen ik de gelegenheid had om nog een spel te spelen met het Marsthema had ik hoge verwachtingen. Ik had echter een fout gemaakt om niet genoeg te investeren in Energie en dat werd genadeloos afgestraft. De laatste paar rondes kon ik letterlijk niets doen en daar heb ik een hekel aan. Ik vind het niet erg om laatste te worden, maar om een half uur lang werkeloos toe te kijken dat vind ik zonde van mijn tijd.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Mijn verwachting was om lekker bordspellen te spelen en dat is zeker gelukt. Dit jaar 401 spellen gespeeld.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ik kijk reikhalzend uit naar Pixie Queen. Het lijkt me leuk om zo weinig mogelijk strafpunten proberen te halen in plaats van zoveel mogelijk overwinningspunten.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door roubosga op zo 01 jan 2017, 12:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 08:52 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Viticulture + Tuscany
2. Great Western Trail
3. The Gallerist
4. Alchemists
5. Kanban

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Viticulture met Tuscany, dit is thuis de absolute favoriet van het moment. Het speelt vlot weg, heeft voldoende diepgang en blijft interessant.
Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Spiel 2016, dit jaar nam ik voor het eerst mijn vriendin mee. Ze liet me helemaal mijn gang gaan en zag hier en daar ook wat interessants dat we dan konden spelen. Ik vond het enorm leuk om dit met haar te delen. Ze gaat altijd mee naar de kleinere lokalere beurzen maar dit was toch net wat anders.
Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Ik heb enorm veel leuke spelmomenten achter de rug dit jaar en kan er onmogelijk eentje kiezen. Dit jaar heb ik ondervonden dat ik erg graag regels lees en leer, ik haal er best voldoening uit om spellen uit te leggen aan mijn spelgroep.
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Moeilijk. Scythe, qua materiaal staat dit wel erg hoog en ook de artwork is heel mooi. Verder kon ook Vinhos mij wel bekoren op dat vlak.
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Terraforming Mars. Dit is niet het slechtste spel dat ik gespeeld heb in 2016, maar ik had er toch meer van verwacht. Ik heb het nog maar 1x gespeeld en ga het een 2e kans geven aangezien het enthousiasme van velen maar voor mij miste er toch wat. Soms komen de kaarten gewoon niet uit of is het obvious welke kaarten je moet gaan spelen. Ik vind dat het spel je zo in een richting duwt en niet genoeg keuzes openlaat. Daarbij duurt het dan ook nog eens oneindig lang en ik was mijn interesse kwijt.
Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Ik had geen verwachtingen voor 2016.
Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ik verwacht veel van de KS projecten die ik gebacked heb en die eraan zitten te komen in 2017. De eerste die aankomt zal Brilliants zijn, gevolgd door Anachrony, Hostage Negotiator, Pixie Queen en Lisboa. Verder ga ik ook proberen om mijn ongespeelde spellen te spelen (dit is dus een verwachting van mezelf). Ik heb getwijfeld om Pixie Queen in mijn top 5 van dit jaar te zetten maar ik heb het nog maar 1x gespeeld dus ik wacht af tot volgend jaar.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 12:42 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:

1. Targi (de beste keus voor ons in de 2-speler categorie)
2. Puerto Rico (wow, wat een goed spel. Het artwork mag echter wel wat beter)
3. Karuba (verrassend leuk spel en speelt iedere keer weer anders)
4. Great Western Trail (tja, gewoon een geweldig spel. Wat een mogelijkheden)
5. Carcassonne Amazone (hele leuke variant op Carcassonne, vooral het varen met de bootjes over de Amazone met de tussentellingen)

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
We hebben er aardig wat: Lost Cities, Jaipur, Carcassonne de Burcht, Longhorn, Patchwork, Assante. Maar de beste blijft vooralsnog voor ons Targi.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Spiel is ieder jaar weer een feest, maar het Spellenspektakel is het leukst, want dan ga ik met een vriend en onze zoons een dagje spellen spelen. Hoe leuk is dat.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Dat zijn de spellendagen met vrienden. Heerlijk de hele dag gezellig spel na spel spelen. O ja, en tussendoor ook nog iets eten. :D

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Er komen zoveel mooie spellen uit die prachtig artwork en materiaal bevatten. Als ik er dan één moet kiezen, dan is dat voor mij Great Western Trail.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Echt grote tegenvallers heb ik gelukkig niet gehad. Longhorn viel wel een beetje tegen. Het spel is sneller voorbij dan gedacht. Artwork is daarentegen wel fraai.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Ja, in de zin van beurzen bezocht (Spiel, Spellekspektakel, Ducosim) en demo's gedaan voor 999games. Ook voor wat betreft de collectie: die is gegroeid, maar daarentegen ook weer een aantal spellen kunnen verkopen. Alles past nog net in de kast. Het wordt nog lastig om ook in 2017 alles in die kast te laten passen.
En gelukkig ook redelijk veel gespeeld, hoewel het altijd meer mag. Bovendien geen enkel spel in de kast die nog nooit is gespeeld. Dat vind ik zelf best wel een knappe prestatie.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Ik verwacht een paar leuke kickstarters te ontvangen (Mintworks en Brilliants). Voor Brilliants heb ik de Nederlandse vertaling gedaan. Die zal binnenkort op BGG verschijnen.
Hopelijk komt dit jaar Z-Man Games eindelijk met het lang verwachte Caravan.
In januari komt 999games met Het orakel van Delphi van Stefan Feld.
En de wens is om weer veel te spelen en nieuwe spellen te ontdekken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 12:53 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Top 5 ontdekkingen voor 2016 in willekeurige volgorde:

1. Loony Quest: Je zou denken dat er weinig nieuws meer te ontdekken valt qua spelmechanismen en spelbeleving, maar Loony Quest heeft me toch aangenaam verrast. Het is een leuk luchtig tussendoortje met grappig artwork. De puntentelling kun je beter wel gewoon op een papiertje bijhouden, want het steken van je scoreplankje langs de rand van de speldoos werkt niet.

2. Great Western Trail: Is nog maar krap 2 maanden in m'n collectie, maar maakt goede kans om nog jaren te worden gespeeld. Het thema is goed en er is genoeg variatie voor een hoge herspeelbaarheid. Ook hier is het artwork erg fraai.

3. Mijn Dorp: Ik vind deze leuker dan z'n voorganger Het Dorp. Het neemt wel wat ruimte in, dus je hebt een grote tafel nodig om het fatsoenlijk te kunnen spelen.

4. Railroad Revolution: Misschien vind ik dit soort spellen wel het leukst van allemaal: Bij nul beginnen en dan iets moois opbouwen wat veel punten oplevert.

5. Keer op Keer: Wederom een leuk dobbelspel waarbij je lekker kan puzzelen. Mooie scoreblaadjes ook!

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:

De Legenden van Andor blijft voorlopig wel mijn favoriet. Ook met 2 spelers is het steeds erg leuk.
7 Wonders Duel is ook een topper!

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:

Het Spellenspektakel heeft een speciale plek in mijn hart, maar ik kies dit jaar voor Zuiderspel. Mijn neefje en nichtje kwamen een heel weekend bij ons logeren en we zijn samen naar Zuiderspel geweest. Daan heeft daar voor het eerst van z'n eigen geld een spel gekocht!

Wat was je leukste speelmoment van 2016:

Niet eens echt een speelmoment, maar ik heb samen met Bert Calis de vrijdag voor Het Spellenspektakel de stands van 999 Games opgebouwd. Het was erg gezellig en het blijkt dat wij een goed team zijn!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:

Gisteren Scythe voor het eerst gespeeld en dat ziet er wel érg mooi uit allemaal.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:

Deer Lord, gespeeld op Spel! maar dat is echt niks voor mj. Zal ik nooit meer spelen.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:

Het is een beter jaar geworden dan dat ik had gedacht; naar meer beurzen geweest, meer gespeeld en Pleunie begint haar interesse in spellen een beetje terug te krijgen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:

Ik heb me nog helemaal niet verdiept in wat er allemaal gaat komen in 2017. Wel heb ik al de spelregels van Delphi ontvangen omdat ik dat spel ga demonstreren op Ducosim op 28 januari. Ziet er veelbelovend uit.
Wat minder leuk is, is dat mijn vaste spelvriend Maarten in april gaat verhuizen naar Zeist. We zullen elkaar dus een stuk minder zien helaas.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 13:23 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Orléans
2. Arboretum
3. 7 Ronin
4. Honshu
5. Skye

Niet erg veel nieuw dit jaar. Is niet erg, maar vorig jaar had ik meer moeite om het bij vijf te houden! Orléans steekt er wel boven uit. Solo, multiplayer, coop, allemaal errûg goed!

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:

Pfff... Ik speel volgens mij 90% met 2 spelers.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:

De drie grote beurzen van de Lage Landen weer gedaan met Bordspelmania. Blijft toch altijd een feestje! Ook al speel ik er geen spel, het is enorm gezellig!

Wat was je leukste speelmoment van 2016:

Alles waar er met veel plezier werd gespeeld!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:

Arboretum. Duidelijk.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:

Redelijk wat "zeventjes" gedaan dit jaar. Niet dat het dan echt tegenvalt, maar dat er zo veel middelmaat is.

Grootste tegenvaller is dan toch... Boggle Alfabet Soep! :P

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:

Meer gespeeld! Mocht nog iets meer, maar dat is voor 2017 dan.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:

Meer spelen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2016
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2016, 14:24 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2016, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. 7 Wonders: Duel Wat een heerlijk 2 persoonspel is dit! Meest gespeelde 2 persoonsspel dit jaar samen met het vorige jaar ontdekte Patchwork.
2. For Sale Ik ben zo blij dat van dit spel eindelijk een herdruk kwam. Het was een instant buy terwijl ik het spel nog nooit had gespeeld wist ik dat dit een hit zou worden.
3. Mysterium Een erg bijzonder spel omdat 1 speler een totaal andere rol heeft dan de andere spelers. Het is coöperatief, wat het bij mij altijd goed doet en de sfeer die het spel uitademt is geweldig.
4. Skye Eigenlijk alleen nog maar op de club gespeeld, maar elke keer met veel plezier. Staat nog steeds op mijn wishlist om aan te schaffen
5. The Game Met name mijn vriendin is hier dol op en het lukt ons geregeld om alle kaarten kwijt te spelen. Zelfs 6 kaarten lukt al.

Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
7 Wonders: Duel Veruit het leukste 2 persoonsspel van 2016. De uitbreiding heb ik nu een tweetal keer gespeeld en of dat het spel beter maakt ben ik nog niet over uit. Zonder de uitbreiding is het spel namelijk al goed.

Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Ik ben zowel naar Zuiderspel als SpellenSpektakel geweest. Of ja, geweest ik heb daar geholpen op diverse stands. Zuiderspel vind ik persoonlijk wat gemoedelijker dan SpellenSpektakel.

Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Ik weet niet of het onder speelmoment valt, maar de escaperoom van Roll the Dice op SpellenSpektakel vond ik wel bijzonder om mee te maken want ik was nog niet eerder in een escaperoom geweest. Hadden we ook nog de snelste tijd neergezet (ging met een groepje ervaren escaperoomgangers de kamer binnen).

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
De nieuwe versie van Mysterium. Alles is mooi getekend alla Dixitstijl wat voor een perfecte sfeer van het spel zorgt.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Smash Up: Munchinkin was geen favoriet van mij. Ameritrash blijft toch niet mijn ding merk ik, ondanks dat ik af en toe toch wel een spel een kans wil geven.

Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Jawel. Het was weer een leuk spellenjaar met een record aantal plays voor mij. Al heb ik mij dit jaar toch niet in kunnen houden qua aanschaf van enkele spellen. Hopelijk kan ik het in 2017 beperken tot niet meer dan 2 spellen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Niet echt. Gewoon weer een leuk spellenjaar waarbij ik ongeveer net zoveel spellen speel als nu zou ik weer blij mee zijn.
Qua titel verwacht ik veel van Kingdomino. Ik heb dit spel meerdere malen uitgelegd op SpellenSpektakel terwijl het nog niet door een Nederlandse uitgever wordt uitgegeven. In 2017 zal dat wel het geval zijn en ik denk dat dit klein kort/tactisch spelletje wel eens de hit van 2017 kan gaan worden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
30 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Jaarlijstjes 2016  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Eindejaarslijstjes 2016, jaarlijstjes 2016



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®