Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 08:13 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Zojuist las ik via een linkje op de site van Erwin onderstaand artikel. Ik schrok hier eerlijk gezegd nogal van. In mijn beeld is de spellenwereld heerlijk onschuldig en zijn we alleen maar met onze gezellige hobby bezig.

Zelf heb ik nooit iets meegemaakt, gezien of gehoord wat hier ook maar enigszins bij in de buurt kwam. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is. Heb ik de signalen gewoon gemist of zijn dit grote uitzonderingen?

https://katiesgamecorner.com/2018/06/20 ... ssion=true


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 09:18 
5. Concordia (2013)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Dit gebeurt overal dus ook in de bordspellenwereld. Het is nogal naïef om te veronderstellen dat dit in "onze" scene anders is.

In elke omgeving waar mannen en vrouwen samen zijn zal dit voorkomen. Bij "mannen onder elkaar" worden regelmatig opmerkingen gemaakt over vrouwen, maar andersom zal dat ook zijn. Het lastige is alleen, dat wat voor de een een onschuldig grapje is, door de ander als een kwetsende opmerking zal worden opgevat (wat het vaak in de kern ook is).

In iedere grap zit immers een kern van waarheid, of liever gezegd, perceptie. Het is niet goed te praten, dus de enige remedie is sociale controle en correctie. Dat gebeurt alleen veel te weinig, want denigrerend praten over anderen geeft kennelijk een goed gevoel. Het lastige is alleen dat als je er iets van zegt, je van die clichés terugkrijgt:"doe niet zo flauw", "het was maar een grapje", "jij kunt ook nergens tegen", enz. Op die manier wordt degene die er wat van zegt zelf ook buiten de groep geplaatst.

Een schrale troost, dit heeft niet sec te maken met mannen vs vrouwen, maar geldt voor alle verschillende groepen, of het nu gaat om kleur, religie, voetbalclub, opleiding, mogelijk zelfs euro's vs ameritrashers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 09:32 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Dubbel geplaatst, graag 1 topic weghalen.

Verder Dierik, nog nooit wat van gemerkt. Ook bij mijn andere vrouwelijke spel-collega's nog nooit wat over gehoord.

Sommige spellen-nerds (sorry mannen) hebben geen vrouw en kijken als je zomers een rokje draagt of een laag decolleté, maar ach, dat hoort erbij, als het daar maar bij blijft. (getrouwde mannen kijken ook graag). Kijken mag. Doen we "buiten" ook, heeft niets met het bordspel te maken.

Als je dat echt niet wilt als vrouw (sorry vrouwen) moet je iets aantrekken wat meer bedekt. Geen gezeur, mannen kunnen er niets aan doen, zit in hun natuur.

Echt misstanden heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Als mannen tot actie over gaan, tja, dat kan echt niet.

De grens van "zij flirtte met mij" of "niet zo bedoeld" is helaas erg moeilijk te bepalen. Een eenzame man kan een vriendelijk "Hallo" al verkeerd opvatten.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 09:41 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Bridget schreef:
Een eenzame man kan een vriendelijk "Hallo" al verkeerd opvatten.


Sorry voor iedereen die hallo tegen mij heeft gezegd op een beurs. :oops:

Achteraf gezien waren jullie alleen maar uit op mijn geld en mij in te maken. Door schade en schande ben ik wijzer geworden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 09:41 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Heftig verhaal in het artikel. Dat gaat echt te ver zulk gedrag.

Totaal niet herkenbaar. Nog nooit gezien op de beurzen waar ik kom in Nederland.

Zelf ook het idee dat bordspelspelers wat rustiger en verlegener van aard zijn dus je verwacht het ook niet.

Vind wel dat als je als vrouw je sexy kleedt en rode lippenstift op doet je blijkbaar graag gezien wil worden. Je moet dan ook niet boos worden als mannen naar je kijken. Hiermee bedoel ik uiteraard niet heel lang tieten staren en zeker geen vrijbrief om te betasten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 09:47 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Zonder gekheid.

Duidelijk seksueel overschrijdend gedrag heb je overal. Helemaal in machtsverhoudingen. Is niet goed te keuren. Daaronder wordt het een groot grijs gebied tussen gedrag en perceptie. Daar durf ik voor anderen geen uitspraken voor te doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 11:58 
8. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Nog nooit meegemaakt, zowel binnen als buiten de bordspelhobby. Maar het verbaast me zeker niet dat dit zich ook voordoet binnen onze hobby. Zoals al eerder gezegd, waar machtsposities zijn is veelal misbruik van die machtspositie aanwezig. Zou er graag een kant-en-klare oplossing voor hebben, maar die is er helaas niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2018, 17:58 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
het verbaast mij inderdaad ook, ik ben het nog nooit tegengekomen (wat niet zegt dat het er niet is).
Er wordt wel eens met je geflirt als je demo'd of wat dan ook, maar dat gebeurt ook als je in de kroeg staat (en dan zijn die demo shirts niet eens zo aantrekkelijk :P ). Maar meer dan dat echt niet.

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door humske op di 26 jun 2018, 08:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2018, 18:37 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Shirt is wel rood Humske. Mannen zijn net stieren.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 10:00 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
grunnboy schreef:
Shirt is wel rood Humske. Mannen zijn net stieren.

Goede tip. :thumbup:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 11:03 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Uiteraard zelf geen last van, als man.

Ik kan me wel levendig voorstellen dat vrouwen hier last van hebben. Zelfs in onze verder vriendelijke en sociale spellengroep zijn meerdere dames benaderd voor dating-achtige doeleinden en daar zat niemand echt op te wachten.

Het is lastig, want overal waar mannen en vrouwen samen komen zal je mannen en vrouwen hebben die een ander leuk vinden, maar waarbij het niet wederzijds is. Er zijn wel eens mannen uit de spellenclub verwijderd die bij verschillende dames geblacklist waren vanwege foute opmerkingen of datings-achtige berichten.

Enige wat je kan doen denk ik is dit soort signalen serieus nemen, bespreekbaar maken, terugkoppelen met de heren (of dames) in kwestie en mensen verwijderen die na waarschuwing nog steeds grenzen overgaan, of waarbij de eerste keer als dermatige ernstig was dat je er niets mee te maken moet willen hebben.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 13:25 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ruud2009 schreef:
Uiteraard zelf geen last van, als man.

Ik kan me wel levendig voorstellen dat vrouwen hier last van hebben. Zelfs in onze verder vriendelijke en sociale spellengroep zijn meerdere dames benaderd voor dating-achtige doeleinden en daar zat niemand echt op te wachten.

Het is lastig, want overal waar mannen en vrouwen samen komen zal je mannen en vrouwen hebben die een ander leuk vinden, maar waarbij het niet wederzijds is. Er zijn wel eens mannen uit de spellenclub verwijderd die bij verschillende dames geblacklist waren vanwege foute opmerkingen of datings-achtige berichten.

Enige wat je kan doen denk ik is dit soort signalen serieus nemen, bespreekbaar maken, terugkoppelen met de heren (of dames) in kwestie en mensen verwijderen die na waarschuwing nog steeds grenzen overgaan, of waarbij de eerste keer als dermatige ernstig was dat je er niets mee te maken moet willen hebben.
Dat is een lastige. Als je iemand leuk vindt is het niet strafbaar om die persoon mee uit te vragen om een drankje te gaan drinken of een biosje te pakken. Als deze persoon daar geen zin in heeft moet dat wel gerespecteerd worden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 14:45 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Edwin84 schreef:
Ruud2009 schreef:
Dat is een lastige. Als je iemand leuk vindt is het niet strafbaar om die persoon mee uit te vragen om een drankje te gaan drinken of een biosje te pakken. Als deze persoon daar geen zin in heeft moet dat wel gerespecteerd worden.


Klopt, hangt denk ik heel erg af van op welke manier mensen dat doen, en wat het effect is van de opmerkingen op de dame of heer in kwestie. Mensen die uit onze groep verwijderd zijn bleven het proberen nadat ze gewaarschuwd waren dat het niet op prijs werd gesteld. Dan is het exit.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 14 jul 2018, 07:38 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Dierik schreef:
Zojuist las ik via een linkje op de site van Erwin onderstaand artikel. Ik schrok hier eerlijk gezegd nogal van. In mijn beeld is de spellenwereld heerlijk onschuldig en zijn we alleen maar met onze gezellige hobby bezig.

Zelf heb ik nooit iets meegemaakt, gezien of gehoord wat hier ook maar enigszins bij in de buurt kwam. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is. Heb ik de signalen gewoon gemist of zijn dit grote uitzonderingen?

https://katiesgamecorner.com/2018/06/20 ... ssion=true


Oei, hier schrik ik van. Dit is echt heftig en over de grenzen van normaal gedrag.

Plaatst mijn column de-kolomnisten-van-de-lage-landen-f110/topic22262.html ook weer in een ander daglicht. Inclusief reacties als "vrouwen moeten niet zeuren/overdrijven."

Mijn perceptie is dat het in de bordspelwereld is dat het er gemoedelijker en respectvoller aan toegaat dan erbuiten. Maar overal zijn helaas rotte appels.

Flirten gebeurt overal en is ook niet fout. Maar nee is nee en over de grens van nee heengaan is niet ok.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 14 jul 2018, 22:28 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
DeKerstman schreef:
Dit gebeurt overal dus ook in de bordspellenwereld. Het is nogal naïef om te veronderstellen dat dit in "onze" scene anders is.

In elke omgeving waar mannen en vrouwen samen zijn zal dit voorkomen. Bij "mannen onder elkaar" worden regelmatig opmerkingen gemaakt over vrouwen, maar andersom zal dat ook zijn. Het lastige is alleen, dat wat voor de een een onschuldig grapje is, door de ander als een kwetsende opmerking zal worden opgevat (wat het vaak in de kern ook is).

In iedere grap zit immers een kern van waarheid, of liever gezegd, perceptie. Het is niet goed te praten, dus de enige remedie is sociale controle en correctie. Dat gebeurt alleen veel te weinig, want denigrerend praten over anderen geeft kennelijk een goed gevoel. Het lastige is alleen dat als je er iets van zegt, je van die clichés terugkrijgt:"doe niet zo flauw", "het was maar een grapje", "jij kunt ook nergens tegen", enz. Op die manier wordt degene die er wat van zegt zelf ook buiten de groep geplaatst.

Een schrale troost, dit heeft niet sec te maken met mannen vs vrouwen, maar geldt voor alle verschillende groepen, of het nu gaat om kleur, religie, voetbalclub, opleiding, mogelijk zelfs euro's vs ameritrashers.


Doe niet zo flauw


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - #Metoo in de bordspellenwereld  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

#Metoo



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®