Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





20 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 14:05 
Professor Pimpel

Berichten: 211
Woonplaats: Weert, Nederland
Het gaat niet om hoe het bedoeld is, maar hoe het overkomt. De stijl van de illustratie riep bij mij in eerste instantie ook meteen het beeld op van 'het negertje' zoals je dat vroeger in sommige kinderboeken zag. Wat mij betreft (puur persoonlijk dus!) had ik ook liever een ander thema gezien.

Maar goed, na het lezen van de regels (vrij warrig allemaal) denk ik dat deze bij het oud papier beland. Wel dat van de buren, zodat de ophalers niet denken dat ik de racist ben ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 16:04 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Erwin schreef:
Jerome schreef:
...


Ik steun jouw opmerking over aandacht voor het perspectief van de ander (ik vind bijvoorbeeld het gebrek aan inlevingsvermogen over het feit dat Zwarte Piet – hoewel in de beleving van Sinterklaasvierders vast niet zo bedoeld of gezien - als twee druppels water lijkt op een onsmakelijke racistische karikatuur, ronduit stuitend). Jouw voorbeeld van een ander thema spreekt mij ook aan.

Maar ik heb moeite met de toon van jouw tekst over een ‘zwart krullenbolletje en een aap’ in relatie tot de plaatjes op deze cover. Dit riekt naar een insinuatie van racisme. Geen idee of je het zo bedoelt, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Vandaar dat ik dit met je deel.


Ik ben het helemaal met Erwin eens. Ik ben heel erg voor eerlijke representatie, respectvol behandelen van gevoelige materie, enz.. Maar in dit geval is er echt nergens sprake van. Het doet er overigens niet toe of zwarte mensen (dan wel witte mensen) dit wel of geen probleem vinden (net zo min als het ertoe doet of Surinamers Zwarte Piet wel of geen probleem vinden). Dat vind ik altijd zo'n raar argument...

Racisme wordt doorgaans grofweg gezien als het onderscheid maken tussen mensen op basis van hun ras zodat de ene groep er slechter van afkomt dan de andere (veelal, maar niet noodzakelijkerwijs, de eigen groep). In dit spel is geen sprake van een karikatuur (de persoon ziet er cartoony uit, maar niet abnormaal. Geen dikke rode lippen of oorbellen of maf pakje. Een wit mannetje had er niet gekker of minder gek uit gezien), of van stereotiepen. Het spel is heel open en direct over dat je een Afrikaanse boer speelt (en die zij nou eenmaal in toch 90% of meer van de gevallen zwart). De boer is niet dom of incapabel, maar doet gewoon zijn werk. De aap wordt nergens direct gekoppeld aan de boer, enkel dat hij de boer helpt door fruit op zijn pad te leggen. Nergens wordt een pijnlijke connectie gemaakt. De insinuatie kroeskop + zwart mannetje + aap = ouch, is er eentje die toch wel ver gezocht is.

Ik wil zelfs nog een stap verder gaan. Dit is nu eindelijk eens een spel waar je een zwarte persoon kan spelen (ipv een witte persoon), waar niet gek om wordt gedaan. Dit lijkt me juist een positieve vorm van diversiteit in bordspellen. Maar sommige mensen moeten daar dan hun overgevoeligheid (gevoeligheid is goed, maar het moet niet doorslaan dat je overal racisme gaat zien) op projecteren. Dit is niet alleen vervelend, maar ook heel kwalijk voor debatten die er écht toe doen. Richt je op échte vormen van discriminatie en racisme (er zijn er genoeg om je heen) ipv je op zo'n goedbedoeld spelletje te focussen waar echt niks racistisch aan is..


En oja, ik heb het vanmiddag uitgeprobeerd en diverse dingen zijn inderdaad niet goed uitgelegd in de regels (mag je heen en weer lopen in 1 beurt; waar blijven apen nadat ze fruit weggooien (ik neem aan dat ze blijven staan, want bijen mogen ze steken, maar tegelijkertijd staat er dat apen ALTIJD beginnen bij de vogelverschrikker), enz.). Daarnaast is het vooral een geluksspelletje. Als je goed dobbelt (combinatie van getal en fruit) dan loopt het lekker. En wat fruit waard is is zeer variabel. Heel veel geluk en redelijk wat gedoe dus. Geen belabberd spel, maar toch wel erg matig.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018, 19:25 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de combinatie zo niet zag totdat ik het hier las. Waar kunnen mensen moeilijk over doen zeg. Volgend keer gewoon een blanke jongen en dan krijg je de discussie dat de blanken zich supérieur voelen boven de andere gekleurde mensen en is dat weer een reden om de racisme kaart te trekken. Laat gewoon iets zoals het is en probeer er allemaal niks achter te zoeken zeg,


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2018, 12:31 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
wnverhoef schreef:
Maar goed, na het lezen van de regels (vrij warrig allemaal) denk ik dat deze bij het oud papier beland. Wel dat van de buren, zodat de ophalers niet denken dat ik de racist ben ;)


Of even langs de kringloopwinkel rijden, dan kun je er wellicht iemand anders nog een plezier mee doen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2018, 12:56 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Flash schreef:
wnverhoef schreef:
Maar goed, na het lezen van de regels (vrij warrig allemaal) denk ik dat deze bij het oud papier beland. Wel dat van de buren, zodat de ophalers niet denken dat ik de racist ben ;)


Of even langs de kringloopwinkel rijden, dan kun je er wellicht iemand anders nog een plezier mee doen.

Of aan aan iemand geven die er misschien nog wel waarde in ziet ;-)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - ...  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Zuiderfruit, Zuiderspel 2018



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®