Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





53 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 20:16 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Rubik schreef:
Ik ben trots dat UGO! de nominatielijst heeft gehaald tussen toppers als Hanabi en Qwixx.


Hoi Ronald, gefeliciteerd! UGO! in een volle bezetting is een schitterend kaartspel. Ik heb er inmiddels een kleine 10 weggegeven en krijg alleen maar enthousiaste reacties. Die staat terecht op deze hoogwaardige nominatielijst.

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 21:05 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Brugge genomineerd voor de expertspellen? ....???.... ?!

Ik geloof dat de jury hier toch een ernstige flater slaat. Brugge is leuk en ook zeker toegankelijk, laat daarover geen misverstand bestaan. Maar dat zijn geen criteria voor een expertspel, eerder een bonus. Het is daarentegen een buitengewoon tactisch en reactief spel (het 'vleugje geluk' en de 'diepgang' van het juryrapport zijn volgens mij vér te zoeken), en om het in dezelfde categorie als Russian Railroads te plaatsen vind ik daarom onjuist.

Ik vraag me af of deze rare spagaat het resultaat is van de keus om licht-pittige kaartspellen als Hanabi en UGO! op te nemen bij de familiespellen. Als aan de andere kant Russian Railroads wordt gezet, valt Brugge er midden tussenin.

Voor de rest: familielijst is mooi, expertlijst is zoals gezegd een stuk minder. Niets mis met de spellen an sich (ook al zijn het beslist niet mijn favorieten), wel met hun onderlinge verhouding. Mijn tips voor de winnaars: UGO! en Russian Railroads.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 22:01 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cymric schreef:
Brugge genomineerd voor de expertspellen? ....???.... ?!

Ik geloof dat de jury hier toch een ernstige flater slaat.


Ah, natuurlijk; de aloude discussie over de definitie van een familiespel en een expertspel. Ik vind dat je je nogal expliciet uitdrukt door de woorden "ernstige flater" in de mond te nemen. Ik ben van mening dat dat niet terecht is; blijkbaar heeft de jury een andere definitie van expertspel dan jij.
Brugge is inderdaad tactisch en reactief, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee ook direct voor een heel breed publiek geschikt is. En natuurlijk, er zijn altijd titels die zich in een grijs schemergebied bevinden. Maar neem van mij aan - ik heb ruim 2 jaar in opdracht van een uitgever mogen werken en ken de markt en de doelgroepen daardoor behoorlijk goed - dat het al heel snel te moeilijk is voor een breed publiek. Een valkuil waar veelspelers heel snel een gemakkelijk in trappen, zeker als het een spel betreft waarin strategie een minder grote rol speelt.

Kortom; ik zou het geen flater noemen, maar een verschil in definitie en inzicht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 22:18 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Brugge genomineerd voor de expertspellen? ....???.... ?!


Ik vind Brugge overduidelijk een expertspel. Lichter dan Russian Railroads? Ja, natuurlijk! Maar ik vind het mooi dat de jury de bandbreedte van dit subsegment goed gebruikt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2014, 23:17 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Maar kunnen inzicht krijgen in die lijst van 75 spellen? Dat maakt de discussie wat gemakkelijker en leuker of een spel al dan niet terecht is genomineerd.

Qua expert spellen is Brugge van een lichter caliber dan Russian Railroads, maar ik weet zeker dat ik Brugge hier in mijn omgeving bij bepaalde mensen niet op tafel hoef te leggen want die zouden er niet uit komen. Dat rechtvaardigt het voor mij wel dat het in de goede categorie staat. In 2011 was er nog geen onderscheid want anders had 7 Wonders denk ik ook onder de expert spellen gevallen. Ook al zegt bgg dat het een familiespel is. Ik ken mensen die het niet kunnen spelen en niet snappen.

De verdeling familiespel expertspel die vanaf 2013 vind ik wel goed.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 00:19 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Bartjes! schreef:
Ik vind dat je je nogal expliciet uitdrukt door de woorden "ernstige flater" in de mond te nemen. Ik ben van mening dat dat niet terecht is; blijkbaar heeft de jury een andere definitie van expertspel dan jij.

Dus...? Moeten we nu allemaal braaf zitten en pootje geven in de hoop een lekker brokje te krijgen?

Waar de jury de scheidingslijn trekt, is natuurlijk niet aan mij. Maar ik verwacht wel dat ze een gebalanceerde mix aan spellen aflevert: de prijzen moeten begrijpelijk zijn. Anders kun je net zo goed weer terug naar de NSP-oude stijl waarin de jury een n-tal gelijken uit allerlei genres nomineerde, allen verdere studie en bekendheid waardig, en er vervolgens eentje als boegbeeld werd uitgekozen. In 2013 lukte dat prima (Coney Island, Flashpoint, King of Tokyo; Terra Mystica, Trajan, Tzolk'in). In absolute zin kon je erover twisten of de familiespellen niet te zwaar waren (volgens mij waren ze dat juist wel), maar ze hielden elkaar in ieder geval netjes in evenwicht. Ditto voor de expertspellen. In 2014 is er een prima balans in het familiegenre, maar lopen de expertspellen wijd uiteen. Mij lijkt dat een erg ongezonde ontwikkeling omdat het de gewenste categoriescheiding verwatert. Als je dat doet, wil ik graag in een paar woorden zien waarom dat gebeurt... en precies daar laat het juryrapport het afweten door zaken op te schrijven die overduidelijk niet kloppen. Ik kan dat echt niet meer politiek-correct afdoen met 'een verschil van inzicht en definitie'.

Citaat:
Brugge is inderdaad tactisch en reactief, maar dat wil niet zeggen dat het daarmee ook direct voor een heel breed publiek geschikt is.

Ik heb dit nergens beweerd, heb dit ook nergens willen beweren. Ik reageer daarom enkel op wat ik wél heb willen beweren:
Citaat:
En natuurlijk, er zijn altijd titels die zich in een grijs schemergebied bevinden.

Precies. Brugge zit smackbam in het midden van dat grijze schemergebied. Past overduidelijk niet in de ene categorie (nota bene: gezien de nominaties), en slechts met veel hangen en wurgen in de ander (nota bene: gezien de nominaties). Brugge had veel beter gepast in de familiecategorie van 2013 (met Coney Island, Flash Point en King of Tokyo).

Ik vind het interessant om te speculeren over de KdJ-lijst van 2013: Brugge, Legends of Andor, en Paleizen van Carrara. Want, inderdaad, in plaats van Brugge uit de expertlijst te knikkeren kun je natuurlijk ook het 'te zware' Russian Railroads verwijderen en vervangen door wat lichters; een optie die ik vooralsnog niet had overwogen. De KdJ-lijst is naar mijn mening beter gebalanceerd.

Hoe dan ook, ik staak deze discussie verder; ik wens de genomineerde auteurs en uitgevers veel geluk toe bij de verdere verkiezing, en hoop dat de winnaars worden beloond met klinkende commerciële successen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 03:11 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
WTULTC schreef:
Maar kunnen inzicht krijgen in die lijst van 75 spellen? Dat maakt de discussie wat gemakkelijker en leuker of een spel al dan niet terecht is genomineerd.


Die lijst heb je al: de van maart 2013 t/m februari 2014 in het Nederlands uitgekomen spellen, die voldoen aan de genoemde criteria:

- Het spel gericht is op of geschikt is voor Volwassenen
- Het een Bord- of Tafelspel betreft
- Het spel door de producent/speluitgever in Nederland in het Nederlands is uitgegeven binnen het nominatietijdvak van 1 maart tot 1 maart het jaar daarop
- Het een niet eerder op de Nederlanse markt gebracht spel is
- Het een “nieuw” spel betreft d.w.z. het spel is geen aanpassing of bewerking van een reeds in Nederland uitgegeven spel
- Het geen (losse) uitbreiding betreft van een reeds bestaand spel, welke uitbreiding zonder het oorspronkelijke spel niet kan worden gespeeld
- De spelregels en alle overige teksten op doos en spelmateriaal in het Nederlands zijn gesteld
- Het spel door de geïnteresseerde speler via openbaar toegankelijke wegen (spellenwinkels; verkoopwebsites; beurzen etc.) kan worden gekocht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 03:17 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Mij lijkt dat een erg ongezonde ontwikkeling omdat het de gewenste categoriescheiding verwatert.


Mij lijkt het juist een volkomen gezonde ontwikkeling dat alles boven een bepaalde 'zwaarte' landt in de categorie experts. Dit versterkt de categoriescheiding, bekeken vanuit de categorie die er in mijn optiek echt toe doet, de familiespellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 07:36 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Erwin schreef:
WTULTC schreef:
Maar kunnen inzicht krijgen in die lijst van 75 spellen? Dat maakt de discussie wat gemakkelijker en leuker of een spel al dan niet terecht is genomineerd.


Die lijst heb je al: de van maart 2013 t/m februari 2014 in het Nederlands uitgekomen spellen, die voldoen aan de genoemde criteria:

- Het spel gericht is op of geschikt is voor Volwassenen
- Het een Bord- of Tafelspel betreft
- Het spel door de producent/speluitgever in Nederland in het Nederlands is uitgegeven binnen het nominatietijdvak van 1 maart tot 1 maart het jaar daarop
- Het een niet eerder op de Nederlanse markt gebracht spel is
- Het een “nieuw” spel betreft d.w.z. het spel is geen aanpassing of bewerking van een reeds in Nederland uitgegeven spel
- Het geen (losse) uitbreiding betreft van een reeds bestaand spel, welke uitbreiding zonder het oorspronkelijke spel niet kan worden gespeeld
- De spelregels en alle overige teksten op doos en spelmateriaal in het Nederlands zijn gesteld
- Het spel door de geïnteresseerde speler via openbaar toegankelijke wegen (spellenwinkels; verkoopwebsites; beurzen etc.) kan worden gekocht.


Madeira is net te laat uitgekomen dit jaar zeker of niet? Dat zou naar mijn mening er echt eentje voor de categorie expertspellen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 07:47 
10. Escape: Zombie City (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cymric schreef:
Bartjes! schreef:
Ik vind dat je je nogal expliciet uitdrukt door de woorden "ernstige flater" in de mond te nemen. Ik ben van mening dat dat niet terecht is; blijkbaar heeft de jury een andere definitie van expertspel dan jij.

Dus...? Moeten we nu allemaal braaf zitten en pootje geven in de hoop een lekker brokje te krijgen?


Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje jammer dat je je laat verleiden tot deze reactie. Jij geeft een mening; dat is je goed recht. Ik zeg volgens mij nergens dat iedereen hier braaf moet zitten en een pootje moet geven en ik kan dat ook tussen de regels door in mijn post nergens ontdekken. Ik geef als reactie op jouw mening enkel mijn mening (letterlijk zo aangegeven), en dat is ook míjn goed recht.

Ik houd het verder kort, want de deur voor verdere discussie over een inhoudelijk goed onderwerp is al door je dicht gegooid: ik kan beter uitleggen waarom Brugge tot de categorie expertspellen behoort, dan dat ik zou moeten uitleggen dat de jury niet voor de in zijn ogen beste spellen heeft gekozen (door een spel dat op basis van het juryoordeel op een aantal gronden beter is dan eventuele alternatieven, uit de lijst te knikkeren).
Verder sluit ik me aan bij Erwin's bericht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 08:02 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Als ik de reacties hier al lees, dan hou ik mijn hart vast wanneer de lijst van 75 spellen ooit mocht uitlekken...
Wat me wel opvalt is dat niemand struikelt over de nominatie van Brugge, maar eerder over de categorie waarin deze is opgenomen.
Soit, dat is de vrijheid van de organisator en daar zullen we mee moeten leren leven. De toekomst zal wel uitwijzen of dit terecht was.

White Goblin heeft voor het eerst een topfavoriet in beide categorieën, benieuwd of ze het kunnen verzilveren.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 08:56 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Voor de liefhebbers de groslijst waaruit de jury kon kiezen:

1 Thinkaboxin
2 Agricola: 2 Spelers
3 Baobab
4 Brieven uit Whitechapel
5 Category
6 Eight Minute Empire
7 Legenden van Andor, De
8 Love Letter
9 Poorters van Nieuwstad, De
10 Russian Railroads
11 Targi
12 Hanabi
13 Battle Sheep
14 Longhorn
15 Nada!
16 Dig Mars
17 Medieval Madness
18 Mayday! Mayday!
19 Let's Start a Band!
20 Ortus
21 Twin Tin Bots
22 Glastonbury
23 30 Carats
24 Bejeweled
25 Ignis
26 Keyflower
27 Mauna Kea
28 Ghooost!
29 Palmyra
30 Hitm!Sal
31 Pirates!
32 Blockers!
33 Expedition: Northwest Passage van Matagot
34 Origin
35 Rifugio van Niels Pieterse
36 Deurdouwers van Olaf Pieters
37 Wunderland
38 UGO!
39 Tandenbeul
40 Amerigo
41 Templar
42 Via Appia
43 American Rails
44 Warlock
45 Wildcatters
46 Doodle Jump
47 Linko! van Ravensburger
48 Triple 3
49 Sandwich
50 Tuintopia
51 CAPO
52 Alarm!
53 Circus!
54 iKNOW
55 Spexxx
56 Artifact
57 Asante
58 Basari
59 Brugge
60 Game of Thrones kaartspel White Goblin Games
61 Glasstraat, De
62 Invaders
63 Keyword
64 Kung Fu
65 Lakota
66 Packet Row
67 Paleizen van Carrara
68 Pasha
69 Pittige Pepers
70 Qwixx
71 Rogue Agent
72 Star Wars: Het Kaartspel
73 Vergeten Stad, De
74 We Will Wok You
75 Banco Banco


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 09:24 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Thx Dierik hier hebben wat aan!

Geen Love Letter bij de beste 3 familiespellen? Dit terwijl het toch aardig populair is. 999games heeft het dan wel eens wat te laat opgepakt om het te vertalen.
Ook geen Vergeten Stad? Dit spel is bij de Dice Tower in diverse categorieën genomineerd en is ook een goed spel.

Verder had ik liever gezien dat Keyflower genomineerd was ipv Russian Railroads, dat spel is denk ik vernieuwder.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 10:14 
spoorzoeker
Avatar gebruiker

Berichten: 123
Woonplaats: Wolfheze
Dierik schreef:
Voor de liefhebbers de groslijst waaruit de jury kon kiezen:

Bijna goed, Dierik.

76. Cappuccino (Matagot) hoort er ook nog bij. Het is in een laat stadium toegevoegd. Volgens BGG had het Duitse, en geen Nederlandse, regels, maar dat bleek incorrect te zijn (en is inmiddels op BGG gecorrigeerd).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2014, 10:22 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ik heb uiteraard niet al deze spellen gespeeld, maar van alle spellen die ik heb gespeeld zou dit mijn keuze voor de nominaties zijn:

Familiespel:

Mayday! Mayday!
Qwixx
De Vergeten Stad

Expertspel:

Targi
Keyflower
De Glasstraat

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
53 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2014 bekend!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

999 Games, Asmodee, Brugge, Hanabi, Legenden van Andor, PLAYthisONE, Qwixx, Russian Railroads, UGO!, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®