Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 11:06 
10. First Class (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Isle of Skye
van Andreas Pelikan en Alexander Pfister
uitgegeven door Lookout Spiele

haalde het van

- PANDEMIC LEGACY – SEASON 1 von Matt Leacock und Rob Daviau, Z-Man Games
- T.I.M.E STORIES von Manuel Rozoy, Space Cowboys

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 11:07 
Avatar gebruiker

Berichten: 542
Woonplaats: Emmeloord
Wordt er ook gedeeld waarom een bepaald spel juist van andere heeft gewonnen?
Ik had zeker verwacht dat een van de andere twee zou winnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 11:14 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
MADG0BLIN schreef:
Wordt er ook gedeeld waarom een bepaald spel juist van andere heeft gewonnen?
Ik had zeker verwacht dat een van de andere twee zou winnen.


Het voorwoord van de voorzitter ging in op spanning tussen het waarderen van specifieke kwaliteiten van spellen en wat er van een gezelschapsspel wordt verwacht. Door de diversiteit is de uitkomst van de verkiezing dit jaar des te meer een optelsom van smaken van individuele juryleden. Bij deze grijze prijs heeft de traditie gewonnen, bij de rode pion juist niet.

NB dit is wat ik in brokjes heb opgepikt van de live stream. Ik neem aan dat de tekst ook op de Spiel des Jahres website komt. Dan kun je rustig nalezen wat er echt is gezegd en bedoeld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 11:27 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Het is de veilige keuze en misschien wel het spel wat het meest een "spelers spel" is.
Mijn keuze had Pandemic Legacy geweest.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 12:03 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
En ook het spel dat het beste verkoopt, meeste main-stream. Dus zal me nix verwonderen als er ook een commercieel belang achter zit.

Heerlijk ; alu-hoedjes.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 20:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549

kennerspieldesjahreshttp://bordspeler.nl/wp-content/uploads ... -50x50.png 50w" sizes="(max-width: 100px) 100vw, 100px" />De Jury Spiel des Jahres heeft vandaag de winnaar van het Kennerspiel des Jahres van 2016 bekendgemaakt. Deze prijs voor het beste expertspel is dit jaar voor de zesde keer uitgereikt. De winnaar van 2016 is (ISLE OF) SKYE. Dit legspel is ontworpen door Andreas Pelikan en Alexander Pfister, die hiermee voor het tweede jaar op rij samen deze prijs winnen. Skye wordt uitgegeven door Lookout Spiele, de Nederlandse editie door 999 Games. De andere genomineerden waren PANDEMIC LEGACY – SEASON 1 en T.I.M.E STORIES.


skye-boxIn Skye bouwen de spelers hun eigen Schotse landschapje met bergen, velden en meren. Op de tegels vind je allerlei symbolen, die aan het einde van de rondes en bij de eindtellingen punten opleveren. Iedere speler trekt elke ronde drie tegels uit een zak, die hij voor zijn zichtscherm aanbiedt. Achter het scherm wijs je aan twee tegels een bedrag toe, de derde tegel gaat ongebruikt terug in de zak. Dan gaan de schermen omhoog en mag iedere speler in volgorde één tegel van een medespeler kopen voor de aangegeven prijs. Heb je na dit verkooprondje nog onverkochte tegels, dan mag je deze houden, maar moet je jouw vraagprijs in de bank leggen. Vervolgens leggen de spelers hun tegels aan hun landschapjes. De ronde wordt afgesloten met een puntentelling, die is gebaseerd op een mix van aan het begin getrokken scoretegels (bijv. het meeste geld of een bepaalde configuratie van tegels). Elke scoretegel komt daarbij een paar keer terug. Na vijf of zes rondes volgt een eindtelling. De eerste potjes zijn mij goed bevallen. De distributie van de tegels is een leuk systeem, dat het beheer van je geldvoorraad belangrijk maakt. Dit spel is geschikt voor 2-5 spelers vanaf 8 jaar en heeft een speelduur van ong. 60 minuten.


Commentaar: ik vond dat de twee andere twee genomineerden terecht in het zonnetje zijn gezet voor hun innovatieve kracht, maar voor mij was Skye de geheide winnaar van de hoofdprijs. Leuk voor 999 Games, dat na de kinderprijs voor de junior editie van Het Stenen Tijdperk met een tweede grote prijs kan pronken.


Meer informatie:




Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/07/18/kenners ... 2016-skye/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 22:31 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2902
Woonplaats: Noord-Brabant
Met deze winnaar kan ik goed leven. Heerlijk bied- en tegellegspel. Het is een mengelmoes van allerlei spellen oa Carcassonne, beetje Ra etc... Dat maakt het eigenlijk juist zo leuk net zoals de aangename speeltijd.

Wellicht is het een te licht spel net zoals Istanbul voor de doorgewinterde spellenliefhebber, maar ik houd wel van de spellen die in het grijze gebied vallen tussen familiespel en pittig lang spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 22:32 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
laten we deze combineren met Erwins bericht over de KdJ.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2016, 07:41 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Ik vond Skye niet heel erg "kenner", in vergelijking met eerdere jaren. Toen leken de genomineerden me zwaarder. Ook had ik toen ik het speelde het gevoel dit allemaal al vaker te hebben gezien. Beetje bieden, beetje scoren, beetje saai.

Dat Time Stories of Pandemic Legacy niet hebben gewonnen geeft in elk geval aan dat deze Jury behoorlijk conservatief heeft gehandeld. Een veilige keuze.

Nu hopen dat in de komende jaren de trend naar 'moderne' spellen wordt voortgezet. Bedoel, Blood Rage op de recommended list en de nominaties voor Time Stories en Pandemic Legacy geeft aan dat de KSdJ misshien nog niet al hun relevantie kwijt is.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2016, 17:18 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Ondanks dat ik (Isle of) Skye niet heb gespeeld, vind ik het positief dat een herspeelbaar spel heeft gewonnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2016, 18:44 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Ik heb het gespeeld en vind het een goed spel.
Ze hebben wel voor veilig gekozen en dat vind ik dan weer spijtig.
Ik volg de mening en de hoop dat dit in de toekomst gaat veranderen en niet alleen echte euro's met de prijzen gaan lopen.

En of het een terechte winnaar is; ja maar....
Natuurlijk kunnen ze nooit voor iedereen goed doen en dit is een spel dat door de massa gesmaakt zal worden.
Ik vraag mij af of ze ook geen rekening houden met de prijs en de makkelijkheid om het spel te kunnen kopen in Duitsland.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Kennerspiel des Jahres 2016: Isle of Skye  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Alexander Pfister, Andreas Pelikan, Bordspeler.nl, Isle of Skye, Kennerspiel des Jahres 2016, Lookout Spiele, spellenprijs



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®