Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





49 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2018, 22:59 
10. Messina 1347 (2021)

Berichten: 750
Woonplaats: Mechelen
Essen 2018 is achter de rug. Het was weerom een mooie editie.
De vraag van dit topic: Wat was voor jou de grootste verrassing van Essen Spiel 2018.

Voor mij:
Greedy Kingdoms.

Een remake van een bestaand Japans spel dat onder handen werd genomen door de meneer Bruno Faidutti .
Je kent hem wel de man achter Machiavelli. En laat het nu net dat spel zijn wat mijn deur naar de spellenwereld geopend heeft.
Enige minpuntje aan dit spel? Je kan het niet op een aangename manier met twee spelen.
In greedy Kingdoms heeft hij een antwoord op dat probleem.
Het is natuurlijk een heel ander spel, maar je krijgt een klein beetje het Machiavelli gevoel. En dit met enkel twee spelers.
Wil je met 3 of 4 spelen dan heb je een extra doosje nodig. Maar voor 20 EUR was het een koopje. Eigenlijk kocht ik dit zonder nadenken. Maar ondertussen hebben we het al 3 keer gespeeld en heeft het nog niet verveeld. In tegendeel het blijft zeer spannend, je zit echt op het puntje van je stoel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2018, 23:53 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 229
Woonplaats: Nieuwegein
Voor mij was dit Dawn of Peacemakers. Ik stond op donderdag ochtend in de rij voor de collectors editions van Everdell. Voor me stond een engelse vrouw en we raakte aan de praat. Ze vertelde me over Dawn of Peacemakers en ben daarna bij de stand gaan kijken. Prachtig spel, mooie kwalitatieve componenten en een mooi uitgebreid uitgewerkte campaign.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 00:00 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Het was een lauwe Spiel dit jaar met echt de saaiste spellen in de toplijsten. Bijna alle zogenaamde favorieten vielen tegen.

Twee spellen konden me wel bovengemiddeld bekoren: Ganymede en Smartphone Inc. Die eerste is een enigszins geluksafhankelijke combobuilder waarbij je mensen naar Ganymedes moet sturen wat je in ongeveer een half uurtje speelt en de laatste is een economisch spel waarbij het doel is zoveel mogelijk geld te verdienen aan het verkopen van broekzakcomputers.

Smartphone Inc. is mijn Spiel-topper omdat de ronde fases heel elegant zijn ingedeeld. Je strategie plannen, prijs stellen en uitbreiden van kantoren en technieken zit herkenbaar, maar toch uitdagend genoeg in elkaar. De puzzel waarbij je los van elkaar -blind- je bedrijfsplannen uiteenzet is erg leuk gedaan (het deed me denken aan het actiebord van Keyper, maar dan wél nuttig). Je speelt het vermoedelijk in anderhalf uur als je het in de vingers hebt, en levert toch het gevoel dat je iets substantieels hebt gespeeld.

Goed, dit is op basis van één keer spelen, dus hoe het zich houdt na meerdere plays, moet ik nog zien. Maar fijn dat er nog spellen gemaakt worden waarvoor geldt: less is more.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 07:53 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Duelosaur Island, dat was een absolute meevaller.

Ziet er mooi uit, leuke elemementen, degelijk materiaal ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 08:42 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Geen meevallers. vooral dramatisch slechte spellen gespeeld. 2 redelijk goede spellen gespeeld. Solenia en Gnomopolis.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 08:56 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
Ik heb nog niet super veel van essen releases gespeeld. Maar van het gespeelde viel er een hoop tegen.

Wat positief erg leuk was:

Orbis
Nemeton

Orbis is door m'n vriend aangeschaft en Nemeton komt zodra de plaatselijke spellenwinkel m op stock heeft :). (had nog bonnen liggen).

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 09:00 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
humske schreef:
Ik heb nog niet super veel van essen releases gespeeld. Maar van het gespeelde viel er een hoop tegen.

Wat positief erg leuk was:

Orbis
Nemeton.


Ook bevriend geraakt met een vis Humske? Bart en ik zijn gillend weg gerend halverwege het spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 10:50 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Ik heb vooral wat kleinere spellen die niet op de wishlist stonden kunnen spelen.Deze waren vooral aardig om te spelen.
Walking in Burano stond er wel op maar viel zwaar tegen.

Het leukste vond ik Darien Apocalypse. Komt ook door de uitleg van de ontwerper.
En Steamrollers vond ik erg leuk, hoewel dat natuurlijk vorige Spiel al uit was, maar toen lukte het me niet om dit te spelen.

De grootste verrassing voor mij waren de Duitsers met wie ik speelde, die eigenlijk allemaal goed engels spraken.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 13:53 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Bruno schreef:
Het was een lauwe Spiel dit jaar met echt de saaiste spellen in de toplijsten. Bijna alle zogenaamde favorieten vielen tegen.


Welke vielen er dan tegen?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 14:17 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Buiten de manier hoe de draft wordt gedaan bij de start, vond ik zelf Lift Off van HiG, heel erg geslaagd.
Nemeton is inderdaad er 1 die ik ook geslaagd vond na een korte demo en ook van dezelfde uitgever Fertility viel mij niet tegen.

Ben nog wat moe na de dagen in Essen, dus kom nog wel terug met wat ervaringen van spellen die ik gezien en gespeeld heb.

Allemaal wel licht tot misschien midden gewicht spelletjes, maar dat is echt heel fijn voor de doordeweekse avonden ;-)

Het sentiment wat ik lees lijkt erg laag met termen als dramatisch, saai en lauw. Opvallend met de groei van titels, maar blijkbaar niet in de goede richting? Zjn de verwachtingen te hoog na enkele jaren met hele onderscheidende titels? Ben wel benieuwd :-)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 14:53 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
The opinionated gamers verwoorden het wat mij betreft goed.

https://opinionatedgamers.com/2018/10/2 ... more-35170

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 15:18 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Wij vonden Walking in Burano wel een leuke set collection game, smaken verschillen duidelijk.

Mijn haar gaat wel rechtop staan van de vele mensen die opmerken 'dat het een slecht/sober' SPIEL-jaar is. Kan je nog een sober jaar hebben met 1000+ releases? En hoe kan je dit constateren op een dagje na de beurs? Laten we met zen allen onze aankopen eens wat spelen en vooral herspelen, dan komen we er tegen volgend jaar eens op terug want zij die een oordeel vellen na 2 dagen, dat zijn toch echt wel supermensen..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 15:23 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Ik denk die bewering prima te maken is en ook (zeker op termijn) statistisch is te onderbouwen door de cijfers van boardgamegeek.com.

Het aantal releases (stijging door Kickstarter oa) en het tempo van releases bij grote uitgevers ligt hieraan juist ten grondslag. Onder andere.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door grunnboy op di 30 okt 2018, 15:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 15:26 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
grunnboy schreef:
Ik denk die bewering prima te maken is en ook (zeker op termijn) statistisch is te onderbouwen door de cijfers van boardgamegeek.com.


Daar zeg je het, op termijn, als iedereen tijd heeft gehad om te spelen.
Op welke basis maak je de bewering nu?
Ik ga niet zeggen dat de bewering goed of fout is want ik heb er geen benul van gezien het aantal uitgekomen spellen en aankopen dat ik nog te spelen heb.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 15:28 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Er zijn nu al cijfers bekend. Plus in de voorbereiding lezen mensen spelregels en kunnen spellen al beoordeeld worden. Het heeft ook met vernieuwde elementen te maken.

Het gaat ook verwachtingen en de verwachting is dat weinig essen releases de top 100 bgg gaan halen. Dat is gedeeltelijk de maatstaf

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
49 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - De verrassing van Essen 2018  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Spiel 2018



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®