Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 14:23 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
De afgelopen jaren heeft mijn spellenliefhebberij een vlucht genomen. Dat is mede te danken aan het ontmoeten van mijn inmiddels echtgenoot, die weliswaar niet zo'n liefhebber is als ik, maar het gezellig vindt om te spelen.

De spellencollectie is gestaag gegroeid en we weten inmiddels ook best aardig wat voor spellen ons aanspreken. Dat zijn sterk thematische spellen met voldoende mogelijkheden om er een goeie poos mee vooruit te kunnen, maar zonder een overdonderende range aan opties om te winnen. Enkele favorieten: Merchant of Venus, Eldritch Horror/Arkham Horror, Piraten en Kooplui, Cuba, TI3, City of Iron, Suburbia.

Nou is Terra Mystica in korte tijd enorm gestegen in de BGG top zo veel, met veel enthousiaste reacties zowel hier als op BGG. Als ik echter lees waar het over gaat, denk ik "Mwoah". Tel daar een aardige speelduur bij op voor een spel waar ik niet zeker van ben en je hebt gerede twijfel.

Daarom dan nu de vraag aan kenners van TM: als jullie weten waar we vooral van houden, moeten we dit spel dan echt een kans geven en zo ja waarom, of kunnen we onze tijd beter besteden aan spellen die we met veel meer zekerheid tof vinden?

Ik kijk uit naar jullie reacties!


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 14:32 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Het is niet eng of erg als je een spel dat door 'iedereen' tot in den hemel wordt geprezen links laat liggen. Gezien je lijst van favorieten zou ik dan ook zeggen: 'Laat maar lopen', of, wellicht wat verstandiger, 'Kijk maar eens of je het bij iemand anders kunt spelen, maar doe er niet veel moeite voor'. In je voordeel werkt het feit dat het een populair spel is dat zelfs over enkele jaren nog makkelijk te proberen dan wel verkrijgbaar zal zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 14:34 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
wennepen schreef:
De afgelopen jaren heeft mijn spellenliefhebberij een vlucht genomen. Dat is mede te danken aan het ontmoeten van mijn inmiddels echtgenoot, die weliswaar niet zo'n liefhebber is als ik, maar het gezellig vindt om te spelen.

De spellencollectie is gestaag gegroeid en we weten inmiddels ook best aardig wat voor spellen ons aanspreken. Dat zijn sterk thematische spellen met voldoende mogelijkheden om er een goeie poos mee vooruit te kunnen, maar zonder een overdonderende range aan opties om te winnen. Enkele favorieten: Merchant of Venus, Eldritch Horror/Arkham Horror, Piraten en Kooplui, Cuba, TI3, City of Iron, Suburbia.

Nou is Terra Mystica in korte tijd enorm gestegen in de BGG top zo veel, met veel enthousiaste reacties zowel hier als op BGG. Als ik echter lees waar het over gaat, denk ik "Mwoah". Tel daar een aardige speelduur bij op voor een spel waar ik niet zeker van ben en je hebt gerede twijfel.

Daarom dan nu de vraag aan kenners van TM: als jullie weten waar we vooral van houden, moeten we dit spel dan echt een kans geven en zo ja waarom, of kunnen we onze tijd beter besteden aan spellen die we met veel meer zekerheid tof vinden?

Ik kijk uit naar jullie reacties!


Laten we even voorop stellen dat het bij twijfel altijd het beste is om het spel eerst ergens te proberen, voordat je het aankoopt. Maar voor het geval dat hier geen optie is:

Terra Mystica is een spel dat een hemel is voor de diehard Eurogamer. Heel veel indirecte interactie.

Vormgeving is dik in orde, maar daar betaal je dan ook de prijs voor (gemiddeld iets van 50 euro).

Voor twee spelers is dit spel een stuk minder geschikt, aangezien dan ook de indirecte interactie sterk verminderd is. Ideale aantal spelers zal op de 4 of 5 liggen.

De speelduur is inderdaad vrij flink, maar ik zie Twilight Imperium in het lijstje der favorieten staan en dat duurt toch echt nog een stuk langer (als ik het mag geloven van getuigenverslagen).

Uit jullie favorietenlijst haal ik toch het meest er uit dat jullie van directe interactie houden. Als jullie daar echt naar op zoek zijn dan vind je dat niet terug in Terra Mystica. Maar als jullie op zoek zijn naar een eurogame met veel mechanismen dat ook nog eens werkt, dan heb je aan Terra Mystica zeker een goed spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 14:41 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Ik zou TM niet beschrijven als 'sterk thematisch', maar gezien de aanwezigheid van Suburbia in je lijstje is dat geen harde voorwaarde neem ik aan. Wel heb je in TM erg veel mogelijkheden. Ik vind dat zelf doorgaans een plus maar als dat bij jullie anders is kan dat een reden zijn om ervan af te zien.

Wat ook wellicht belangrijk is, is of jullie doorgaans met z'n tweeën spelen of met meer. TM vind ik een spel dat pas echt tot zijn recht komt met 4 of 5 spelers. Ik heb het 1 keer met drie gespeeld (was ook goed, maar duidelijk minder) en niet met twee (en dat lijkt me ook niet echt interessant).

Ik behoor zeker tot de groep die Terra Mystica een topspel vindt, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat zal vinden. Proberen lijkt me inderdaad het beste advies.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 14:46 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 210
Woonplaats: Rotterdam
Ik zou zeggen kom 1 februari naar de spellendag van Phoenix in Capelle Schollevaar en probeer het een keer :D . Het staat in de spellenkast en er zijn genoeg liefhebbers van dit spel die het graag met jullie willen spelen.
Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit met minder dan vier gespeeld. Geen idee hoe de interactie met twee is. Met 4 of 5 kun je elkaar in ieder geval aardig in de weg zitten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 15:38 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Mijn ervaring is dat TM met twee nogal "ongebalanceerde" speelsessies oplevert. Sommige rassen hebben in combinatie met de actietegels soms een enorm voordeel terwijl de andere er niks mee kan aanvangen.
Bij een hoger aantal medespelers komt het spel wat meer in balans.

Dus als het enkel voor jullie tweetjes is zou ik 'm links laten liggen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 15:50 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Bedankt tot nu toe al jongens!

Wij spelen vooral met twee. Het lukt slechts een enkele keer om meer (van thematische spellen houdende) spelers thuis bij elkaar te krijgen voor bijvoorbeeld een potje TI3. Uit jullie reacties begrijp ik dat het spel met 2 sowieso eigenlijk al een no no is. Ik ben benieuwd of er vanavond nog mensen reageren die deze mening delen dan wel ontkrachten.

Maar het begint er voorzichtigjes op te lijken dat mijn in een vlaag van blije reacties aangewakkerd enthousiasme aangeschafte exemplaar van TM binnenkort hier te koop wordt aangeboden :wink:


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 15:59 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
wennepen schreef:
Maar het begint er voorzichtigjes op te lijken dat mijn in een vlaag van blije reacties aangewakkerd enthousiasme aangeschafte exemplaar van TM binnenkort hier te koop wordt aangeboden :wink:

Fautje... :crazy:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 16:00 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
wennepen schreef:
De spellencollectie is gestaag gegroeid en we weten inmiddels ook best aardig wat voor spellen ons aanspreken. Dat zijn sterk thematische spellen met voldoende mogelijkheden om er een goeie poos mee vooruit te kunnen, maar zonder een overdonderende range aan opties om te winnen

Dat is heel eenvoudig: Terra Mystica is niks voor jullie. Het thema is zelfs voor een eurospel vrij zwak en TM is een echte puntenbrij: je bent het hele spel punten aan het harken, soms opportunistisch, soms volgens een vooropgezet plan. Bijzonder veel mensen houden daarvan, gezien de populariteit, maar dat lijkt bij jullie niet zo te zijn.

Verder vond ik de indirecte interactie hoofdzakelijk beperkt tot 'snel die actie kiezen voor iemand anders hem neemt', die je in veel werkverschaffers ook ziet. Heb het pas twee keer gedaan, maar ik zie nog niet waarom dit met twee spelers niet heel goed zou werken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 16:09 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Peter Hein schreef:
Verder vond ik de indirecte interactie hoofdzakelijk beperkt tot 'snel die actie kiezen voor iemand anders hem neemt', die je in veel werkverschaffers ook ziet. Heb het pas twee keer gedaan, maar ik zie nog niet waarom dit met twee spelers niet heel goed zou werken.


Er zit wel flink wat meer interactie in dan een paar acties die voor iedereen beschikbaar zijn. Met excuses voor de zelfpromotie :wink: wil ik nog wel naar mijn recensie verwijzen:
http://www.gamepack.nl/gamepack/rev-terra-NL.html

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 16:26 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
wennepen schreef:
Bedankt tot nu toe al jongens!

Wij spelen vooral met twee. Het lukt slechts een enkele keer om meer (van thematische spellen houdende) spelers thuis bij elkaar te krijgen voor bijvoorbeeld een potje TI3. Uit jullie reacties begrijp ik dat het spel met 2 sowieso eigenlijk al een no no is. Ik ben benieuwd of er vanavond nog mensen reageren die deze mening delen dan wel ontkrachten.

Maar het begint er voorzichtigjes op te lijken dat mijn in een vlaag van blije reacties aangewakkerd enthousiasme aangeschafte exemplaar van TM binnenkort hier te koop wordt aangeboden :wink:


Ik zou hem sowieso een keer spelen dan!! kan inderdaad bij phoenix als je jouw exemplaar mint wil houden. Maar Ik heb wel een plaatje gezien waarop een aangepaste 2 spelers map is aangeduid, waarbij je de rechterhelft van het bord niet gebruikt. Ik heb hem zelf nog niet met 2 mogen spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 16:48 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Een aantal van jullie geeft aan: probeer het gewoon. Dat advies snap ik, maar daarin zit 'm juist de crux. Waarom zou ik de tijdsinvestering maken als het investeringsleed al is geleden en er dan echt genoeg andere spellen zijn die voor ons wel naar meer smaken? Wat zijn daar de spelinhoudelijke argumenten voor, wetende wat ons wel en niet aantrekt in spellen plus het spelersaantal waar wij het 9,5 van de 10 keer mee (moeten) doen?

Het is gewoon best gek. Steeds als bij ons de vraag rijst "welk spel trekken we vandaag uit de kast", dan komt TM niet eens in ons op. En dat terwijl de doos groot genoeg is om niet aan je aandacht te kunnen ontsnappen...

Misschien ben ik ook wel gewoon op zoek naar redenen om het spel niet te hoeven verkopen, juist vanwege de buzz en positieve recensies. Uit mezelf vind ik die alleen niet...


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 17:34 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
wennepen schreef:
Misschien ben ik ook wel gewoon op zoek naar redenen om het spel niet te hoeven verkopen, juist vanwege de buzz en positieve recensies. Uit mezelf vind ik die alleen niet...


Dat is zeker mogelijk, maar waarom heb je hem dan toch gekocht tzt? Misschien is dat het waard om af te vragen, en wellicht zit daar dan de reden?

En ja ik heb ook meerdere andere spellen die ik veel vaker speel.... en spellen die ik minder vaak speel. Dat is volgens mij gewoon ;).

Het is de verzamelwoede binnenin je die zegt hou maar gewoon die TM ;).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 18:04 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
wennepen schreef:
Waarom zou ik de tijdsinvestering maken als het investeringsleed al is geleden en er dan echt genoeg andere spellen zijn die voor ons wel naar meer smaken? Wat zijn daar de spelinhoudelijke argumenten voor, wetende wat ons wel en niet aantrekt in spellen plus het spelersaantal waar wij het 9,5 van de 10 keer mee (moeten) doen?

Welkom in de wereld van overdonderende keuze en de realisatie dat je heel gewoon wel eens dingen niet kunt of hoeft te proberen. Je hebt net geleerd dat jouw enthousiasme niet het enthousiasme van de gemiddelde veelspeler is; en zelfs binnen de groep van overtuigde eurogamers zijn er al rare uitzonderingen (Peter Hein, ik). Dit is zeg maar in een notendop wat er gebeurt als je naar Spiel afreist en een keus moet maken uit de vele honderden titels die er daar op tafels worden gedemood.

Citaat:
Misschien ben ik ook wel gewoon op zoek naar redenen om het spel niet te hoeven verkopen, juist vanwege de buzz en positieve recensies. Uit mezelf vind ik die alleen niet...

Daar mag het nooit om gaan. Het gaat er altijd om wat jij ervan vindt. De spellenfora staan stijf van de verhalen van mensen die op basis van eigenlijk niks—auteur, uitgever, artwork, buzz, hype—enthousiast een titel kochten en er na spelen achterkwamen dat het allemaal verschrikkelijk tegenviel. (Vanzelfsprekend krijgt dan altijd het spel of de auteur de schuld, terwijl het toch echt een probleem van de speler is.) Van Terra Mystica zijn er ondertussen voldoende en kwalitatief goede recencies voorhanden om je een redelijk beeld van het spel te vormen. Zitten daar geen dingen in waarvan je meteen enthousiast op en neer gaat springen, is het jammer maar helaas voor het spel: niet voor jou, dus tenzij er zwaarwegende emotionele herinneringen aan de doos kleven gewoon weg ermee.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 18:07 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
16 Feet Pauly schreef:
Dat is zeker mogelijk, maar waarom heb je hem dan toch gekocht tzt? Misschien is dat het waard om af te vragen, en wellicht zit daar dan de reden?

Ik ken een verhaal van iemand die het Splotterspel Antiquity 6 of 7 keer heeft gekocht en ongespeeld heeft verkocht voor hij het aandurfde het daadwerkelijk te gaan spelen. En Antiquity is een spel dat nu voor zo'n €150 tot €175 weggaat. Echt, een keertje in een enthousiaste bui een spel kopen en dan ongespeeld doorverkopen overkomt iedereen wel eens 8).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Wat te doen met Terra Mystica?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Terra Mystica, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®