Dierik schreef:
Ben altijd benieuwd wat de reden kan zijn dat in een dergelijk laat stadium een spel niet uitgegeven wordt. Heeft iemand van jullie daar een idee over en zijn hier andere voorbeelden van of is zoiets vrij uniek?
Het zal vast wel wat vaker voorkomen, soms gebeurt dat achter de schermen en meestal horen we dat dan niet. Aan de andere kant denk ik ook weer niet dat dit heel vaak voorkomt. Het uitzoeken, testen en balanceren van een spel kost veel tijd, het contacteren van grafisch ontwerpers, etc., en het is zonde om deze tijd te steken in een spel waar je uiteindelijk niks mee doet.
Een mogelijke reden om het spel te annuleren zou kunnen zijn dat de uitgever het kostenplaatje niet rond krijgt. Misschien zit er teveel verschillende spelonderdelen in het spel en zou het simpelweg te duur worden om het op die manier uit te geven.
Een andere reden zou kunnen zijn dat het spel toch niet in de smaak viel bij de testgroep. Dat wil niet zeggen dat het dan een slecht spel is, het kan zijn dat het spel toch complexer is dan men eerst voor ogen had, of gewoon niet geschikt is voor de doelgroep die men voor ogen had.
Ook is het mogelijk dat een spel met een soortgelijk spelidee of eenzelfde soort thema net is uitgebracht en dat de markt even verzadigd is wat dat soort spellen betreft. Dat lijkt me in dit geval niet van toepassing, maar je weet maar nooit.