eateasse schreef:
Wij hebben gisteren voor het eerst Machi Horo met de uitbreiding gespeeld en wij hebben toch een vraagje bij de kaart 'Tonijnvissersboot' De kkaart wordt geactiveerd van 12 tot 14.
De have geeft je de mogelijkheid om vanaf 10 je resultaat met 2 te verhogen. Dus speler X rolt een 10 en speler Y heeft de tonijnvissersboot. Speler X beslist om zijn resultaat te verhogen met, en heeft bijgevolg 12. Geldt die 12 ook voor speler Y, waardoor zijn tonijnvissersboot geactiveerd wordt, of geldt de verhoging enkel voor de actieve speler?
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik deze kaart (tonijnvissersboot) 2 keer heb kunnen bemachtigen en daardoor maakten de tegenspelers geen schijn van kans meer. Het voelde een beetje overpowered aan...
De Haven biedt je de mogelijkheid om je resultaat, mits 10 of hoger, met 2 te verhogen. Dit resultaat zal inderdaad de tonijnvissersboot activeren voor eenieder die een of meer van deze kaarten bezit. Het verhoogde resultaat geldt voor de diverse kaarten, maar let op, om te bepalen hoeveel eenieder met een (of meer) tonijnvissersbo(o)t(en) in het bezit krijgt, wordt er nogmaals gegooid. Voor je tonijnvissersboot krijg je dus niet 12-14 munten, maar 2-12, afhankelijk van het resultaat van de tweede worp. Dus zo overpowered is deze dan ook weer niet. Het maakt wel, dat degene die gooit goed moet afwegen of hij zijn 10 of 11 worp wil verhogen, want daarmee kun je anderen enorm helpen.