Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





53 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 10:00 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Afbeelding

Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2015
Onafhankelijke vakjury kiest de beste gezelschapsspellen van 2015

De jury van de Nederlandse Spellenprijs, de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, heeft vandaag de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs 2015 bekendgemaakt.

De Nederlandse Spellenprijs wordt dit jaar voor de vijftiende keer uitgereikt. De prijs is verdeeld in twee categorieën: de Nederlandse Spellenprijs voor familiespellen en de Nederlandse Spellenprijs voor expertspellen. Een familiespel is zonder meer geschikt voor een groot publiek, waaronder kinderen vanaf 8 jaar. Een expertspel is geschikt voor spelers met iets meer speelervaring. Een vakjury van 10 experts uit de markt kiest de winnaars. De jury kijkt hierbij met name naar kwaliteit, speelplezier en originaliteit.

Na een spannende verkiezing is het kaartspel Splendor gekozen tot het beste familiespel van 2015 en het bordspel Concordia tot het beste expertspel van 2015.

Afbeelding

Het beste familiespel

Splendor is een kaartspel voor 2-4 spelers over het zo voordelig mogelijk verzamelen van edelstenen. Het spel is ontworpen door Marc André en wordt uitgegeven door Space Cowboys (distributie: Selecta Spel & Hobby). De jury oordeelt over Splendor: een overzichtelijk en toegankelijk verzamelspel. Investeren en incasseren, doe het net even wat slimmer en zit daarmee je medespelers dwars. Het is keer op keer een leuke uitdaging om een zo voordelig mogelijk spoor naar de winst te vinden. Splendor komt niet alleen tot zijn recht in een vriendelijke setting, maar schittert ook met het mes op tafel.

De andere genomineerden in deze categorie waren Camel Up, een bordspel over een vlotte kamelenrace met weddenschappen (uitgever 999 Games) en Sushi Go!, een kaartspel over het verzamelen van Japanse lekkernijen (uitgever: White Goblin Games).

Afbeelding

Het beste expertspel

Concordia is een bordspel voor 2-5 spelers over de ontwikkeling van een Romeins handelsimperium. Het spel is ontworpen door Mac Gerdts en wordt uitgegeven door 999 Games. De jury oordeelt over Concordia: deckbuilding, resourcemanagement en het positiespel op het bord zijn tot een natuurlijk geheel samengebracht, wat een overzichtelijk spel oplevert met genoeg diepgang. Het actiesysteem vraagt om handmanagement en geeft de vrijheid om een eigen palet aan acties samen te stellen. Naast de eigen plannen moet men de medespelers in de gaten houden. Welke kaarten willen zij, waar gaan zij bouwen?

De andere genomineerden in deze categorie waren The Golden Ages, een bordspel over de opkomst en groei van beschavingen (uitgever: Quined Games) en Istanbul, een bordspel over handel en logistiek op de bazaar (uitgever: White Goblin Games).

Prijsuitreiking

De Nederlandse Spellenprijs wordt komend najaar uitgereikt op het Spellenspektakel, de grootste spellenbeurs van de Benelux. Het Spellenspektakel vindt plaats op 7 en 8 november 2015 in het Beursgebouw te Eindhoven.

Over de Nederlandse Spellenprijs

De Nederlandse Spellenprijs is sinds 2001 de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands uitgegeven gezelschapsspellen. De Nederlandse Spellenprijs is met name bedoeld om de consument te informeren en een keurmerk aan te reiken. De prijs is een handvat bij de aankoop van gezelschapsspellen. Sinds 2013 kent de Nederlandse Spellenprijs een prijs voor familiespellen en een prijs voor expertspellen. De jury is samengesteld uit 10 onafhankelijke spellenkenners, waaronder winkeliers van speciaalzaken, speljournalisten en leden van spelverenigingen. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats onder auspiciën van Ducosim, een landelijke spellenvereniging met ca. 700 leden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 10:02 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Naja, dan zal ik toch ns Concordia moeten gaan spelen..

Splendo vind ik wel een aardig spel. Vooral ben ik blij dat Machikoro het niet is geworden. Wat een drama is dat zeg :P.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 10:09 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
Ruud2009 schreef:
Splendo vind ik wel een aardig spel. Vooral ben ik blij dat Machikoro het niet is geworden. Wat een drama is dat zeg :P.


Het zou wat zijn, met een winnaar uit de bus komen die niet eens genomineerd was :lol:.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 11:26 
6. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Zo'n verkiezing blijft toch altijd erg arbitrair. Concordia en Istanbul zijn allebei zeer goeie spellen voor de "experten", dat hoor ik her en der, en dat vind ik zelf ook. Moeilijk om ze te vergelijken met elkaar. Persoonlijk vind ik dat Istanbul er mooier uitziet en het modulaire speelbord telkens weer voor een andere spelervaring zorgt. Istanbul zou ik durven spelen met minder ervaren spelers. Wat meteen weer verklaart waarom "experten" misschien eerder Concordia zouden kiezen, iets meer diepgang misschien.

Over de winnaar in de andere categorie ben ik minder enthousiast. Leuk spel Splendor, maar geen wauw ervaring, behalve dan misschien voor het fancy speelmateriaal.

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 11:31 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Oeps :P. Camel up vind ik ook echt verschrikkelijk. Machi-koro was ik ongetwijfeld blij mee dat ie al niet genomineerd was.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 11:39 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
Splendor vind ik een zeer terechte winnaar! Moet daar wel bij vertellen dat ik Sushi Go niet heb gespeeld, maar alleen de lelijke blikken verpakking zorgt er al voor dat deze niet in mijn spellenkast komt :P. Van de expertspellen heb ik tot nu toe alleen Istanbul gespeeld, hoewel de andere twee wel in de spellenkast op me staan te wachten :). Mijn oordeel daarover zal dus nog even uit moeten blijven, maar over Istanbul ben ik in elk geval enthousiast, maar eerder als familiespel dan expertspel, dus wellicht terecht dat deze niet de expert-prijs gewonnen heeft ;).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 11:42 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Splendor is leuk spel, lekker vlot en soort quasi strategie :D

Concordia vind ik een goede winnaar, al was Istanbul ook een goede geweest. Toch voelt Concordia iets strakker aan, de balans in je deck tussen acties en uiteindelijk de overwinningspunten maakt dat ik het spel beter vind dan Istanbul.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 11:55 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
maxitaxi777 schreef:
Moet daar wel bij vertellen dat ik Sushi Go niet heb gespeeld, maar alleen de lelijke blikken verpakking zorgt er al voor dat deze niet in mijn spellenkast komt :P.

Er is ondertussen een tweede druk uit in een kartonnen doosje, dus dit argument kan je helaas niet meer gebruiken Max. :wink:

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 12:03 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Sushi Go vind ik leuker dan Fairy Tale (minder wacky scoring) en 7 Wonders (minder bulky). Prima light drafting game...

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 12:06 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
Dierik schreef:
maxitaxi777 schreef:
Moet daar wel bij vertellen dat ik Sushi Go niet heb gespeeld, maar alleen de lelijke blikken verpakking zorgt er al voor dat deze niet in mijn spellenkast komt :P.

Er is ondertussen een tweede druk uit in een kartonnen doosje, dus dit argument kan je helaas niet meer gebruiken Max. :wink:

Afbeelding


Nice, zelfs aan de blik-haters wordt gedacht :P. Dan moeten we er eens naar gaan kijken hè :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 13:15 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
maxitaxi777 schreef:
Nice, zelfs aan de blik-haters wordt gedacht :P. Dan moeten we er eens naar gaan kijken hè :).


Mooi dat je jouw blik verruimt. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 13:17 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Dierik schreef:
maxitaxi777 schreef:
Moet daar wel bij vertellen dat ik Sushi Go niet heb gespeeld, maar alleen de lelijke blikken verpakking zorgt er al voor dat deze niet in mijn spellenkast komt :P.

Er is ondertussen een tweede druk uit in een kartonnen doosje, dus dit argument kan je helaas niet meer gebruiken Max. :wink:

Afbeelding

Ah jammer genoeg heb ik het blik al :(

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 13:26 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Dierik schreef:
maxitaxi777 schreef:
Moet daar wel bij vertellen dat ik Sushi Go niet heb gespeeld, maar alleen de lelijke blikken verpakking zorgt er al voor dat deze niet in mijn spellenkast komt :P.

Er is ondertussen een tweede druk uit in een kartonnen doosje, dus dit argument kan je helaas niet meer gebruiken Max. :wink:

Afbeelding


Enige nadeel is dat de achterkanten anders zijn en ze niet matchen met de promo-kaarten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 13:35 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
Erwin schreef:
maxitaxi777 schreef:
Nice, zelfs aan de blik-haters wordt gedacht :P. Dan moeten we er eens naar gaan kijken hè :).


Mooi dat je jouw blik verruimt. :thumbup:


:lol: dankje.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2015, 13:36 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
RvdH83 schreef:
Dierik schreef:
maxitaxi777 schreef:
Moet daar wel bij vertellen dat ik Sushi Go niet heb gespeeld, maar alleen de lelijke blikken verpakking zorgt er al voor dat deze niet in mijn spellenkast komt :P.

Er is ondertussen een tweede druk uit in een kartonnen doosje, dus dit argument kan je helaas niet meer gebruiken Max. :wink:

Afbeelding


Enige nadeel is dat de achterkanten anders zijn en ze niet matchen met de promo-kaarten.


De achterkanten van de kaarten zijn verschillend tussen de eerste versie in blik en de tweede versie met een kartonnen doosje bedoel je? Of tussen de WGG-edities en de buitenlandse edities? Mocht dat eerste het geval zijn, is de achterkant van de tweede WGG-editie dan wel gelijk aan de internationale promo (die ik bij Spielbox kreeg vorig jaar op SPIEL)? Of hebben ze nog een 3de soort achterkant geïntroduceerd?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
53 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2015  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Concordia, Mac Gerdts, Marc André, Nederlandse Spellenprijs 2015, Space Cowboys, Splendor



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®