Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 13:49 
5. San Juan (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: groningen
Wie heeft een goede tip...

Ik wil ze beide graag leuk vinden.... maar het lukt me niet :-(
Het thema van beide spellen spreekt me aan, de uitvoering ook, maar het spel en de interactie... Het gaat eigenlijk TE snel.

Nou weet ik dat het beide snelle fillergames zijn, dat ze dus snel voorbij zijn, ok, dat snap ik.
Alleen heb ik het gevoel dat er bij beide niet eens een soort "spel" ontstaat. Het is alweer afgelopen voordat je goed en wel bent begonnen. Bij King of Tokyo heeft nog nooit iemand gewonnen door de 20 punten te halen, wel doordat de 10 levenspunten op zijn. Het enige dat we dan maar doen is op bijv 15 punten beginnen.

Bij Machi Koro hebben we het effect van sommige kaarten maar wat getemperd, om zo iets langer te kunnen spelen. Maar dan gaat het vaak nog te snel en altijd volgens een soort vast patroon.

Iemand hier misschien een regelaanpassing bedacht die de spellen prettiger te spelen maakt?

Greetz, Melkman


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 14:01 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
melkman schreef:
Wie heeft een goede tip...
Iemand hier misschien een regelaanpassing bedacht die de spellen prettiger te spelen maakt?

Greetz, Melkman

Voor KoT wel. Alcohol.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 14:08 
4. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: groningen
Hahahah, ja, dat verzacht de pijn ;-)

Alleen mijn kids moeten t doen met ranja...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 14:39 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
Verzacht niet de pijn, vergroot juist de lol. KoT is echt een game voor als je wat melig bent.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 14:49 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Bij KoT beginnen op 15?? Hmm dat zou ik zelf nooit doen. Als je steeds wint door iemand op 0 te brengen dan wil dat zeggen dat iedereen heel agressief speelt. Lees: steeds poten behouden en getallen opnieuw gooien. Het belangrijkste bij KoT zijn de energy cubes. Daar kan je veel krachtige kaarten mee kopen en dat maakt het spel leuk. Afhankelijk van je keuze vd kaarten kan je voor punten gaan of spelen om de andere zijn levens kwijt te spelen. Persoonlijk vind ik het leuker als iedereen agressief speelt en de andere probeert uit het spel te spelen. Dat verhoogt de lol en de interactie. Je kan je hier makkelijk tegen verdedigen door niet te lang in tokyo te blijven staan en door harten te houden. Als ik zie dat iemand slechts 4 hartjes overheeft en het is aan mij. Dan probeer ik hem er ook uit te spelen. Met 6 dobbelstenen en 3x gooien is dat niet moeilijk. Ligt dat aan mij? Neen, die speler met slechts 4 levens moet proberen te voorkomen dat hij op 4 levens staat. Ofwel heeft hij veel pech gehad ofwel niet goed gespeeld. Als je 3x mag gooien heb je echt wel wat kans om harten terug te winnen. Tenminste als je niet in tokyo staat. Velen maken ook de fout om te lang in tokyo te blijven staan. Dan worden ze ook afgeslacht natuurlijk. Bij ons wordt er meestal iedereen uitgespeeld door tekort aan levens tot er twee spelers overblijven. De winnaar wint dan meestal door de punten.

Machi koro met de haven uitbreiding is tactischer en duurt ook een stuk langer. Je kan ook al wat regels van de uitbreiding toepassen op het basisspel. In plaats van alle kaarten open te leggen, draai je van de trekstapel 1 voor 1 kaarten om. Je legt de kaarten naast elkaar en dezelfde kaarten leg je op elkaar. Zo speel je verder tot er in totaal 10 verschillende soorten kaarten openliggen. Als iemand de laatste kaart van 1 van de 10 openliggende soorten koopt, dan vul je weer aan van de trekstapel.

Waarom is dat leuker?

Bij het basisspel kan je steeds opnieuw dezelfde kaarten in dezelfde volgorde kopen en steeds dezelfde strategie gebruiken. Enkel de worp met de dobbelstenen zorgt dan voor wat geluk. Na een aantal keer spelen wordt het saai en voorspelbaar wat iedereen zal kopen. Als er slechts 10 soorten openliggen moet je meer keuzes maken (in plaats van blind je winkellijstje te overlopen) want er zullen elke keer andere kaarten liggen. Het is dan ook een risico om de laatste openliggende kaart van een soort te kopen want dan weet je dat er voor de volgende speler een goede kaart kan tevoorschijn komen. Je zal je tactiek steeds moeten aanpassen waardoor het afwisselender, tactischer en leuker wordt. De uitbreiding gebruikt deze regel al maar je kan dit ook toepassen op het basisspel.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 15:06 
8. Terraforming Mars (2016)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Denk inderdaad dat de uitbreiding(en) van Machi Koro de herspeelbaarheid ten goede komen, anders gaat iedereen elke keer voor dezelfde combi's en wordt het erg voorspelbaar. Dat het iets langer duurt, is dan ook niet erg.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 16:00 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
ditterio schreef:
Bij KoT beginnen op 15?? Hmm dat zou ik zelf nooit doen. Als je steeds wint door iemand op 0 te brengen dan wil dat zeggen dat iedereen heel agressief speelt. Lees: steeds poten behouden en getallen opnieuw gooien. Het belangrijkste bij KoT zijn de energy cubes. Daar kan je veel krachtige kaarten mee kopen en dat maakt het spel leuk. Afhankelijk van je keuze vd kaarten kan je voor punten gaan of spelen om de andere zijn levens kwijt te spelen. Persoonlijk vind ik het leuker als iedereen agressief speelt en de andere probeert uit het spel te spelen. Dat verhoogt de lol en de interactie. Je kan je hier makkelijk tegen verdedigen door niet te lang in tokyo te blijven staan en door harten te houden. Als ik zie dat iemand slechts 4 hartjes overheeft en het is aan mij. Dan probeer ik hem er ook uit te spelen. Met 6 dobbelstenen en 3x gooien is dat niet moeilijk. Ligt dat aan mij? Neen, die speler met slechts 4 levens moet proberen te voorkomen dat hij op 4 levens staat. Ofwel heeft hij veel pech gehad ofwel niet goed gespeeld. Als je 3x mag gooien heb je echt wel wat kans om harten terug te winnen. Tenminste als je niet in tokyo staat. Velen maken ook de fout om te lang in tokyo te blijven staan. Dan worden ze ook afgeslacht natuurlijk. Bij ons wordt er meestal iedereen uitgespeeld door tekort aan levens tot er twee spelers overblijven. De winnaar wint dan meestal door de punten.

Machi koro met de haven uitbreiding is tactischer en duurt ook een stuk langer. Je kan ook al wat regels van de uitbreiding toepassen op het basisspel. In plaats van alle kaarten open te leggen, draai je van de trekstapel 1 voor 1 kaarten om. Je legt de kaarten naast elkaar en dezelfde kaarten leg je op elkaar. Zo speel je verder tot er in totaal 10 verschillende soorten kaarten openliggen. Als iemand de laatste kaart van 1 van de 10 openliggende soorten koopt, dan vul je weer aan van de trekstapel.

Waarom is dat leuker?

Bij het basisspel kan je steeds opnieuw dezelfde kaarten in dezelfde volgorde kopen en steeds dezelfde strategie gebruiken. Enkel de worp met de dobbelstenen zorgt dan voor wat geluk. Na een aantal keer spelen wordt het saai en voorspelbaar wat iedereen zal kopen. Als er slechts 10 soorten openliggen moet je meer keuzes maken (in plaats van blind je winkellijstje te overlopen) want er zullen elke keer andere kaarten liggen. Het is dan ook een risico om de laatste openliggende kaart van een soort te kopen want dan weet je dat er voor de volgende speler een goede kaart kan tevoorschijn komen. Je zal je tactiek steeds moeten aanpassen waardoor het afwisselender, tactischer en leuker wordt. De uitbreiding gebruikt deze regel al maar je kan dit ook toepassen op het basisspel.


ik sluit me hier helemaal bij aan. Beide vind ik trouwens super leuke spellen:)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 16:07 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Ik zou eerder voor King of New York gaan. Er zijn meer opties op de dobbelstenen en de gebouwen en troepen zorgen voor meer interactiviteit en langere potjes.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 16:38 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Onze potjes King of Tokyo gaan juist meestal op punten.. iedereen vlucht uit Tokyo en geneest zich aa de lopende band terwijl ze zoveel mogelijk 3'en proberen te rollen.. Dat het bij jullie eindigt met KO geeft aan dat er in elk geval lekker geknokt wordt.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Ruud2009 op do 23 jul 2015, 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 17:22 
7. Serenissima (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: groningen
Thnx voor jullie reacties!

Wat KoT betreft....
Ik heb niet echt het idee dat we agressief spelen, kids zijn zijn nog jong (en spelen vaak "netjes"), en als we ondanks dat vrij snel op 0 staan, vind ik het jammer van het spel. Want inderdaad, die energycubes (en de kaarten die je kan kopen) maken het spel leuk.
We kunnen de volgende keer proberen nog korter in Tokyo te blijven staan en weer wat levens te sparen.

King of NY staat hier in de kast... Helaas vinden ze het engels nog iets te lastig... Maar dat komt wel.

Bij Machi Koro... goede tip. Beide uitbreidingen kwamen afgelopen week binnen. Goed om te lezen dat er een aanpassing van de regels is die het spel ten goede komen! Gaat mee in de vakantiespellendoos...

@maartend: voor het melige.... er liggen hier een aantal Fluxx-versies klaar...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 19:01 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Het is OK om KoT en Machi Koro niet tof te vinden. De meeste vinden het leuke spellen, maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet vinden. Als ik je post zo lees dan zijn deze spellen niet voor jou, zoek andere die je wel leuk vind om met je kids te spelen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 jul 2015, 19:12 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4027
melkman schreef:
@maartend: voor het melige.... er liggen hier een aantal Fluxx-versies klaar...


Fluxx, Munchkin, ... meligheid die ik denk mis :P.

KoT en KoNY vind ik leuke spellen en Machi Koro doet het ook erg goed! Weliswaar Machi Koro graag met de Haven uitbreiding, anders wordt het wat eentonig (iedereen gaat op dezelfde manier te werk na een paar potjes) en dus geluksafhankelijk. De Haven lost dit eigenlijk perfect op naar mijn idee. De Metropool nog niet gespeeld, maar komt eraan binnenkort!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2015, 09:08 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Vraagje:
KoT of beter KoN staat al jaartje of 2 op verlanglijstje....

Maar omdat ik deze ook voor het gezin wil, zou ik met graag Nederlandse kaartjes willen hebben.

King of New York is in deze nog niet in het Nederlands te verkrijgen wel?

Iemand ervaring om deze met kinderen te spelen die geen Engels kunnen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2015, 09:32 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
EEMBC/Bongo schreef:
Vraagje:
Iemand ervaring om deze met kinderen te spelen die geen Engels kunnen?

Lijkt me heel lastig. Dan krijg je steeds vragen als "paps, wat doet dit kaartje ook al weer?" Haalt alle flow uit de game.

En idd Munchkin, ook zo'n heerlijke backstabbing flauwe game.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Machi Koro (en eigenlijk ook King of Tokyo)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

Asmodee, King of Tokyo, Machi Koro, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®