Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eclipse regelvraag
BerichtGeplaatst: wo 05 aug 2015, 18:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 906
Woonplaats: Lille - BE
Hoi allen,

Ik weet niet of dit het exacte subforum is om regelvragen te stellen, maar ik vond niet onmiddellijk iets beters. Gisteren hebben we nog eens een potje Eclipse gespeeld en volgens mij hebben we alles juist gespeeld, maar er blijven toch nog enkele kleine vragen.

Ik heb op BGG al wel gelezen dat de "missiles" te sterk zouden zijn en ook gisteren bij ons riep het toch wel wat vragen op. Uiteindelijk is de bewuste speler nipt verloren, maar had hij z'n schepen ietsje logischer verdeeld, dan zou het een flawless victory zijn geworden. Op zich niets mis mee natuurlijk, als je goed speelt, verdien je dat ook, maar ik hoop dat we geen fouten hebben gemaakt.

De volgende vragen zou ik graag beantwoord zien :
1) je mag een updatefiche meerdere malen op je blueprints van je schepen leggen, bv. 3 x missile, 2 x een +2 of +3 op je dobbelsteenrol
2) missile verbruiken geen energie, dus hier moet je geen rekening mee houden
3) de missiles schieten voor de echte combat begint (bij ons kwam dat er dan zelfs niet meer van)
4) indien bovenstaande situatie zich voordoet, is elke rol dus eigenlijk 2 hits (met uitzondering van een 1), concreet schiet je dus misschien 6 hits met één schip.
5) deze hits mag je verdelen over verschillende schepen van de tegenstander zolang je de afzonderlijke hits van één dobbelsteen maar niet verdeeld (bv. met 1 dobbelsteen 2 schepen om zeep helpen kan niet)
6) al de schepen van dit type schieten eerst met hun missiles, dus in het beste geval kom je met 4 cruisers af en heb je maar liefst 24 hits op je tegenstander

Ik hoor het graag, lijkt me ook allemaal erg sterk, maar je moet er natuurlijk op spelen.
Ik heb trouwens het spel gewonnen (eerder toevallig dus), zonder één gevecht aan te gaan. Ik ben enkel in de laatste ronde van één fiche weggeblazen, hier hield ik overigens 3 punten aan over, wat meer was dan de 2 punten van de hex.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Eclipse regelvraag
BerichtGeplaatst: wo 05 aug 2015, 18:39 
Condottiërre

Berichten: 908
1) zolang je engine het aankan en je movement blijft behouden mag je je de tegels meermaals op 1 blueprint gebruiken
2)klopt
3)klopt
4)yup
5)inderdaad
6)Missiles schieten eerst, dus als de tegenstander geen missiles heeft schieten al jouw schepen met missiles eerst. Dus als jij er met 15 schepen met missiles hebt en de tegenstander heeft er geen schieten alle 15 schepen eerst en initiative doet er niet toe.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Eclipse regelvraag
BerichtGeplaatst: wo 05 aug 2015, 19:54 
Avatar gebruiker

Berichten: 906
Woonplaats: Lille - BE
Dank je wel, alles juist gespeeld dus! :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Eclipse regelvraag
BerichtGeplaatst: do 06 aug 2015, 00:51 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Er zijn wat houserules voor die missiles inderdaad, op deze manier zijn ze wel erg sterk. Ook de 1e uitbreiding biedt wat uitwegen en counters voor missiles. Wij hebben tot die tijd gespeeld dat ze ook energie kosten of dat je er maar een max. aantal mag equipen per schip.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Eclipse regelvraag
BerichtGeplaatst: do 27 aug 2015, 12:18 
PIONier

Berichten: 3
De "natuurlijke" counter voor schepen met missiles + computers zijn schepen met shields en hulls. Desalniettemin lijken plasma missiles in de basegame inderdaad overpowered (vooral bij beginners) al zijn de meningen er nog behoorlijk over verdeeld. In de uitbreiding zitten een aantal handige anti-missile techs (point defense drone, ion missiles) maar speel je zonder de uitbreiding dan zou ik dit "probleem" eerder oplossen met behulp van de metagame dan door middel van houserules. Oftewel, de andere spelers moeten zo snel mogelijk de speler die plasma missiles heeft geresearched aanvallen voordat hij de benodigde acties heeft genomen om ze te installeren in z'n schepen (aangezien hier meestal nog wel 4-6 acties voor nodig zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Eclipse regelvraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Tags

Eclipse



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®