Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende

Welke "wargame"
Battlelore first edition 3%  3%  [ 1 ]
Battlelore second edition 36%  36%  [ 12 ]
Memoir44 39%  39%  [ 13 ]
Anders, namelijk 21%  21%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 33
Auteur Bericht
 Berichttitel: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 20:29 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Ik wil graag een "wargame" aan mijn collectie toevoegen en twijfel tussen een aantal. Welke zou jij adviseren en waarom? Ik zal wat van mijn eigen plus en minpunten benoemen:

Battleore first edition
- moeilijk(er) te krijgen
+ zowel met als zonder "magic" te spelen
+ fijn artwork en "realistische" miniaturen (ik houd niet van al die "monster" miniatuurtjes)

Battlelore second edition
- veel "monster" miniatuurtjes
- lijkt me ingewikkelder door al dat magic/lore gedoe
+goede recensies
+goed verkrijgbaar
+mooi artwork

Memoir44
+makkelijk te krijgen
+veel uitbreidingen
+"realistische" miniatuurtjes
-thema
+goede recensies

Dit zijn slechts een aantal voor mij "belangrijke" dingen om te overwegen.
Waarom zou jij welke kiezen?

PS met wargame bedoel ik in dit geval een spel met vergelijkbare gameplay zoals bij de spellen hierboven (dus kortweg: order zoveel troepen in dat gebied, bewegen, aanvallen etc).

Edit: behalve dat het thema van Memoir44 me niet heel erg boeit (ook niet per se tegenstaat) geldt dat ook voor Fantasy hahahahaha......klinkt nu steeds gekker dat ik zo'n spel wil he :lol: In Battlelore first edition had ik ook niet echt het gevoel een Fantasy spel te spelen aangezien we enkel nog met "de mensen" speelden.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door suzanne24 op ma 10 aug 2015, 09:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 20:39 
Veenboer

Berichten: 171
Woonplaats: Den Bosch
Wellicht kun je Heroes of Normandie overwegen. Ook WO2, zoals Memoir '44, een thema dat een minpunt voor je is. Maar een wat vrijer systeem met leuk gevoel voor heldendaden en spannende scènes. Wil je echter voor een fantasiethema gaan, dan is er denk ik geen betere keuze dan Battlelore 2!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 20:42 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
JoPo schreef:
Wellicht kun je Heroes of Normandie overwegen. Ook WO2, zoals Memoir '44, een thema dat een minpunt voor je is. Maar een wat vrijer systeem met leuk gevoel voor heldendaden en spannende scènes. Wil je echter voor een fantasiethema gaan, dan is er denk ik geen betere keuze dan Battlelore 2!


Thanks die ga ik zeker ook bekijken.
Maar waarom 2 ipv 1 dan? Wat vindt iedereen daar zoveel beter aan?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 20:43 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik zou Battlelore first edition negeren. Als je die serieus overweegt, weet dan dat sommige uitbreidingen inderdaad heel moeilijk te verkrijgen zijn. Bovendien biedt Battlelore 2nd edition veel meer variatie.

Met bovenstaande in het achterhoofd, blijft de keuze nog over tussen Battlelore 2nd edition en Memoir.

Houd je niet van fantasy, maar wel van historisch en van iets minder onverwachte wendingen, kies dan voor Memoir. Als je wél van fantasy houdt en ook voor onverwachte wendingen waar tegen je je moet wapenen (in de vorm van lore-kaarten), kies dan voor Battlelore 2nd edition.

Ikzelf heb ze alle drie in de kast staan, maar ik moet zeggen dat het gestroomlijnde aspect van Battlelore 2nd edition me heel erg aanstaat. Bij de eerste editie kwam het nog wel eens voor dat ik per ongeluk met een eigen eenheid een eigen eenheid aanviel, omdat je naar de vorm van de banieren moet kijken (in plaats van naar de kleur). Dat is verwarrend. Dat is opgelost bij Battlelore 2nd edition.

Wat ik verder leuk vind aan de 2nd edition is:

1. De enorme variatie; je hebt alleen al met de basisdoos 7 x 7 scenariokaarten, kortom; 49 verschillende scenario's te spelen. Dan stel je daarbij ook nog eens zelf je eigen 'leger' samen van 50 punten en die kun je ook nog eens op verschillende plaatsen op het bord laten beginnen. Dat zorgt al voor ontelbaar verschillende mogelijkheden en met de expansies, wordt dat alleen maar meer.

2. De puntentelling bij de 2nd edition vind ik ook slim gevonden. Het gaat veel meer om het bezetten van strategische punten, waardoor je gedwongen wordt om in de aanval te gaan; als je tegenspeler deze punten bezet, scoort hij namelijk elke keer aan het einde van zijn beurt punten. Kortom; je moet snel reageren.

Voor Battlelore 2nd edition zijn tot op heden nog "maar" 5 uitbreidingen verschenen (2 wat grotere en 3 mini's), wat het ook nog overzichtelijk houdt. Al deze uitbreidingen voegen meer variatie toe. Je hebt nu nog heel eenvoudig de mogelijkheid om de collectie te completeren, mocht je dat willen.

Kortom; ik zou voor Battlelore 2nd edition gaan, behalve dus als je niks hebt met fantasy en/of dus niet zitten te wachten op de onverwachte wendingen van de lore-kaarten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 20:45 
5. Torres (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
O ja, ik vind Battlelore 2nd edition dus helemaal niet ingewikkelder dan Memoir. Je hebt door de toevoeging van de lores misschien wat meer regeltjes, maar het is allemaal heel duidelijk uitgelegd, heel overzichtelijk en dus heel gestroomlijnd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 20:50 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Bartjes! schreef:
1. De enorme variatie; je hebt alleen al met de basisdoos 7 x 7 scenariokaarten, kortom; 49 verschillende scenario's te spelen. Dan stel je daarbij ook nog eens zelf je eigen 'leger' samen van 50 punten en die kun je ook nog eens op verschillende plaatsen op het bord laten beginnen. Dat zorgt al voor ontelbaar verschillende mogelijkheden en met de expansies, wordt dat alleen maar meer.


Dit lijkt me ook een leuk ding! Had ik eigenlijk ook nog moeten noemen bij de pluspunten:)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 20:56 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
suzanne24 schreef:
Bartjes! schreef:
1. De enorme variatie; je hebt alleen al met de basisdoos 7 x 7 scenariokaarten, kortom; 49 verschillende scenario's te spelen. Dan stel je daarbij ook nog eens zelf je eigen 'leger' samen van 50 punten en die kun je ook nog eens op verschillende plaatsen op het bord laten beginnen. Dat zorgt al voor ontelbaar verschillende mogelijkheden en met de expansies, wordt dat alleen maar meer.


Dit lijkt me ook een leuk ding! Had ik eigenlijk ook nog moeten noemen bij de pluspunten:)


Pin me hier niet op vast want ik heb zelf die uitbreiding nog nooit gespeeld, maar dit effect krijg je toch ook met de nog wel te verkrijgen "call to arms" . Wat ik alleen niet weet is of je in call to arms verplicht het magie systeem moet gebruiken of niet..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 21:02 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
missiloon schreef:
suzanne24 schreef:
Bartjes! schreef:
1. De enorme variatie; je hebt alleen al met de basisdoos 7 x 7 scenariokaarten, kortom; 49 verschillende scenario's te spelen. Dan stel je daarbij ook nog eens zelf je eigen 'leger' samen van 50 punten en die kun je ook nog eens op verschillende plaatsen op het bord laten beginnen. Dat zorgt al voor ontelbaar verschillende mogelijkheden en met de expansies, wordt dat alleen maar meer.


Dit lijkt me ook een leuk ding! Had ik eigenlijk ook nog moeten noemen bij de pluspunten:)


Pin me hier niet op vast want ik heb zelf die uitbreiding nog nooit gespeeld, maar dit effect krijg je toch ook met de nog wel te verkrijgen "call to arms" . Wat ik alleen niet weet is of je in call to arms verplicht het magie systeem moet gebruiken of niet..


Je kunt met de Call to Arms-uitbreiding inderdaad ook zelf je eigen leger samenstellen en plaatsen. Bij Battlelore 2nd edition is dit al het uitgangspunt van het spel, dus daar heb je geen uitbreiding voor nodig om het te kunnen.

Enneh... over de verkrijgbaarheid: hij zal vast nog ergens te verkrijgen zijn, maar ik wens je succes met zoeken ;-) Ze worden sowieso niet meer geproduceerd, dus wat er nog te krijgen is in de winkels, is het laatste. Ik heb zelf de Heroes-expansie uit Tsjechie laten komen destijds, omdat die dus écht nergens meer te vinden was in het Engels (enkel nog in het Frans).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 22:37 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Ik heb op zomerspel voor de eerste keer Memoir 44 gespeeld en ik was zeer aangenaam verrast moet ik zeggen. Wargames zijn normaal absoluut mijn ding niet maar deze viel me echt wel mee. Qua afwisseling mag je volgens mij niet klagen met MM44 aangezien je (naar 't schijnt) op de site zeer veel (100-en dacht ik) verschillende scenario's kan verkrijgen.
Met Battlelore heb ik totaal geen ervaring dus kan daar geen zinnige uitspraak over doen maar zoals voor de meeste games telt : speel eerst en beslis dan. Het moet toch mogelijk zijn om eens ergens aan te schuiven voor MM44 en voor Battlelore ?? Dan kan je zelf bepalen wat je het leukste vind.
Die persoon waar ik mee babbelde op zomerspel was alleszins zéér grote fan van MM44 :wink:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 23:12 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Leuk topic :D
Al moet ik bekennen dat ik wel iets bevooroordeeld ben (zie onderschrift)

Daarnaast ken ik battlelore 2nd edition niet. Ik heb wel de eerste editie gespeeld en ook al weer heel snel verkocht. Het aantal "historische" scenario's vond ik zeer beperkt en het fantasy gedeelte sprak mij al helemaal niet aan. Toch leuk om eens geprobeerd te hebben, maar niets voor mij.

Voordat ik mijn verhaal voor memoir'44 begin wil ik je er nog wel op wijzen dat er alternatieven zijn die het zelfde command en color systeem hanteren. te weten: command en color ancients, Battlecry, Napoleonics, Samurai battles en sinds kort is er ook een eerste wereldoorlog variant.
Deze staan echter niet in je lijstje dus beperk ik mij tot memoir'44 wat ik persoonlijk het meeste speel.

Memoir'44 speel ik sinds 2005 toen ik het leerde kennen via familie, ik was gelijk verkocht, al was het maar voor het thema (wat jou wat minder lijkt aan te spreken). Het probeert de geschiedenis te betrekken bij een bordspel wat mij persoonlijk erg aanspreekt.
Verder lijken de spellen die je hier noemt in basis op elkaar doordat ze het zelfde spelsysteem gebruiken.
Toch denk ik dat Memoir'44 meer uitdaging biedt voor de enthousiaste speler. Hieronder nog een aantal pluspunten die ik aan memoir'44 zie zitten (nogmaals, ik ken battlelore 2nd edition niet dus ik heb geen idee of deze punten voor dat spel ook op gaat)

+ je kan het niet alleen met 2 spelen, maar door de overlord uitbreiding ook tot 8 spelers, of met de laatste D-Day landings uitbreiding zelfs tot 12 spelers.
+ De uitbreidingen gaan allemaal uit van de basis, maar voegen altijd weer iets unieks toe.
+ een geweldige online community (forum van Days of Wonder)
+ Een geweldige Nederlandstalige community en Nederlandstalig forum)
+ De combinatie van uitbreidingen en community zorgt voor een enorme variatie en aantal van te spelen scenario's. zelfs met alleen het basisspel zijn er honderden scenario's te vinden online.
+ korte speelduur (basisspel) van ongeveer 1 uur inclusief opzetten. Je speelt dus binnen 2 uur twee potjes.

dirk schreef:
Het moet toch mogelijk zijn om eens ergens aan te schuiven voor MM44 en voor Battlelore ?? Dan kan je zelf bepalen wat je het leukste vind.
Die persoon waar ik mee babbelde op zomerspel was alleszins zéér grote fan van MM44 :wink:


Natuurlijk ben je altijd welkom om eens een potje memoir'44 te spelen. 29 augustus houden we een speeldag in Achtmaal, in September staan we weer op ducosim met een demonstratie tafel. en tussendoor mag je altijd aanschuiven. Zie ook onze website voor een mooie foto impressie van ons en van het spel :thumbup:

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: zo 09 aug 2015, 23:15 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Haha.. denk dat 'wargamers' een beetje doodgaan bij het lezen van deze thread, voor 'diehard' wargamers vallen Battlelore en Memoir '44 niet echt onder wargames. Dat gezegd hebbende, is je eigenlijke vraag lastig te beantwoorden.

Op Ameritrash.nl hebben we van Battlelore 2 (http://ameritrash.nl/battlelore-second-edition-810/) en Memoir '44 (http://ameritrash.nl/memoir-44-810/) reviews geschreven. Zelf vind ik Battlelore een fijner systeem.. de miniatures zijn mooier en het systeem wat gestroomlijnder. Ik vind het grote nadeel aan Memoir '44 het thema, WOII boeit me persoonlijk echt niet.

Het kaartspeel mechanisme, het dobbelen voor uitkomst van het gevecht werkt in beide games grofweg hetzelfde. Battlelore voegt er een kaart-type aan toe, het lore-deck met factie-specifieke magische krachten. Dat geeft het spel een interessante twist. M44 is gebaseerd op historische scenario's, in Battlelore 2 maak je samen een 'uniek' scenario. Grote voordeel daarvan is dat in mijn ogen de game meer 'open' is, omdat je zonder historische baggage het scenario in gaat, niet gebonden bent aan vooropgezette startposities etcetera.

EDIT:
Mocht je trouwens een enorme Lord of the Rings/ Tolkien-fan zijn, zou ik misschien nog wel War of the Ring en/of Battle of Five Armies aanraden. Die twee games vind ik persoonlijk fantastisch, maar zijn aanzienlijk langer en complexer dan Memoir 44 én Battlelore (2-4 uur).

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015, 05:06 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
dirk schreef:
Ik heb op zomerspel voor de eerste keer Memoir 44 gespeeld en ik was zeer aangenaam verrast moet ik zeggen. Wargames zijn normaal absoluut mijn ding niet maar deze viel me echt wel mee. Qua afwisseling mag je volgens mij niet klagen met MM44 aangezien je (naar 't schijnt) op de site zeer veel (100-en dacht ik) verschillende scenario's kan verkrijgen.
Met Battlelore heb ik totaal geen ervaring dus kan daar geen zinnige uitspraak over doen maar zoals voor de meeste games telt : speel eerst en beslis dan. Het moet toch mogelijk zijn om eens ergens aan te schuiven voor MM44 en voor Battlelore ?? Dan kan je zelf bepalen wat je het leukste vind.
Die persoon waar ik mee babbelde op zomerspel was alleszins zéér grote fan van MM44 :wink:



Ik heb van de week bij Ilona Battlelore (1) gespeeld en daarna verliefd geraakt op dit mechanisme.....vandaar mijn vraag:)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015, 05:08 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Antoi schreef:
Voordat ik mijn verhaal voor memoir'44 begin wil ik je er nog wel op wijzen dat er alternatieven zijn die het zelfde command en color systeem hanteren. te weten: command en color ancients, Battlecry, Napoleonics, Samurai battles en sinds kort is er ook een eerste wereldoorlog variant.
Deze staan echter niet in je lijstje dus beperk ik mij tot memoir'44 wat ik persoonlijk het meeste speel.


Vandaar het kopje "andere tips". Thanks....ik zal ze bekijken:)



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015, 05:12 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Ruud2009 schreef:
Haha.. denk dat 'wargamers' een beetje doodgaan bij het lezen van deze thread, voor 'diehard' wargamers vallen Battlelore en Memoir '44 niet echt onder wargames. Dat gezegd hebbende, is je eigenlijke vraag lastig te beantwoorden.


I know I know.......vandaar mijn extra uitleg hahahaha. Ik moest ze toch even in een vakje stoppen. Op BGG wordt bij beide ook wargame genoemd hoor en bovendien hanteren ze nu eenmaal beide "hetzelfde" mechanisme en ben je bij beide met een "war" bezig. Dus ik vond het goed voor nu hahaha

De recensies zal ik zeker bekijken!



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: welke wargame?
BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015, 07:12 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
suzanne24 schreef:
Ruud2009 schreef:
Haha.. denk dat 'wargamers' een beetje doodgaan bij het lezen van deze thread, voor 'diehard' wargamers vallen Battlelore en Memoir '44 niet echt onder wargames. Dat gezegd hebbende, is je eigenlijke vraag lastig te beantwoorden.


I know I know.......vandaar mijn extra uitleg hahahaha. Ik moest ze toch even in een vakje stoppen. Op BGG wordt bij beide ook wargame genoemd hoor en bovendien hanteren ze nu eenmaal beide "hetzelfde" mechanisme en ben je bij beide met een "war" bezig. Dus ik vond het goed voor nu hahaha

Ik ben geen wargamer :p.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Ruud2009 op ma 10 aug 2015, 10:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - welke wargame?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

BattleLore, Memoir '44



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®