aicirtap schreef:
Mag ik hier ook de vraag stellen wat men van cuba vind? Vond het erg mooi er uit zien op de laatste ducosim, hopelijk kan ik het op de volgende ducosim een keer spelen.
Mijn eerste reactie in Essen was nogal lauw, maar het stond nog wel op mijn probeer- en aanschaflijstje omdat ik niet zo'n held in economische spellen ben. Tijdens de eerste keer leek het allemaal vrij recht toe, recht aan waardoor ik het idee had dat dit spel wél eens wat voor mij zou kunnen zijn. Maar na een paar volledigespelletjes ben ik tot de conclusie gekomen dat die eenvoud toch tamelijke schijn is. Er is een groot tekort aan economisch gezien 'logische' gebouwen waardoor je al snel alternatieven moet uitdokteren: ik heb al een paar 'gevaarlijke' combinaties gezien die je echt
nooit mag laten ontstaan omdat de persoon die ze gebruikt anders niet meer in te halen is. Daardoor zit je elkaar meer dwars dan het ontwerp van losse bordjes met gebouwen en grondstoffen doet vermoeden, maar je moet natuurlijk wel spelers hebben die het niet erg vinden om tegen elkaar in te gaan.
Daar staat wel tegenover dat het een spel is waarbij je continu punten bij elkaar sprokkelt: het is moeilijk om aan te geven wie nu waar de beslissende klap uitdeelde. Bij een spel als Caylus (Magna Carta) zie je meestal iemand langzaam 'uitlopen' op de rest; bij Cuba kan het letterlijk om de laatste puntentelling voor neergezette gebouwen gaan. Ik moet hierbij een beetje denken aan Amyitis dat ook zo'n puntensprokkelspel is, maar Amyitis vind ik wat eenvoudiger te doorzien dan Cuba. Aan de ene kant houdt dat iedereen wel bezig, aan de andere kant kun je wel 'verbaasde winnaars' krijgen.
Beslist geen slecht spel, maar vereist wel wat enthousiasme om het in de vingers te krijgen, zeker als je niet de meest voor de hand liggende manier om punten te vergaren wilt gebruiken.