Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cuba
BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008, 15:25 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Geen vragen, maar een lijstje van spelregels die erg makkelijk worden vergeten en voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn, vooral als je de Engelse doos hebt. Ik weet niet in hoeverre de Nederlandse editie van The Gamemaster e.e.a. heeft opgelost, maar als men rechtstreeks vanuit de Engelse editie heeft vertaald, moet je misschien een beetje oppassen. Als je in bezit bent van de Nederlandse editie en onderstaande puntjes waar mogelijk zou kunnen vergelijken: hartstikke bedankt!

  • Als je de zwarte markt-optie van de handelsvrouw gebruikt, mag je indien je voor een product kiest, alleen het goedkoopste product kiezen, en niet een willekeurig product. Staat er wel, maar een beetje verstopt. Je moet trouwens ook een product uit de voorraad pakken, niet de markt.
  • De voorman activeert net als de werker alle gebouwen in de rij en kolom waar het speelstuk staat, en niet de rij of de kolom. (Dit is een officiële uitleg van Peter Eggert zelf.)
  • De subsidiewetten voor water en geld hebben een maximum van 7 punten: staat wel in de regels, maar niet op de kaartjes... Een gewaarschuwd mens telt voor twee...
  • Het gebouw 'Zwarte Markt' mag in tegenstelling tot wat in de Engelse regels staat een handelswaar in een willekeurige andere handelswaar omruilen; handelswaar zijn producten én goederen. Met andere woorden: rum in tabak, tabak in citrusvruchten, rum in sigaren, het mag allemaal. Maar water in tabak mag niet, want water is geen handelswaar. (Officiële bevestiging van Stefan Stadler, spelauteur.)
  • Let op dat je de producten (suiker, tabak, citrusfruit) aan het einde van de ronde uit de 'parkeerplaats' verwijderd; alleen opgeslagen producten blijven liggen!
  • Het afgebeelde gebouw op je speelbordje telt ook mee voor geld, punten, belastingen en subsidies.
  • Boten die wegvaren gaan niet uit het spel, maar komen weer onderop de stapel.
  • Fout die ik continu maakte: iedereen mag stemmen kopen---mits er geen wet is die dat verbiedt---waarna het totaal van geld + stemmen bepaalt wie welke wetten mag doorvoeren.
't Is nogal een lijst, maar het leek me wel nuttig om even een paar duisterder zaken de revue te laten passeren.


Laatst bijgewerkt door cymric op do 10 apr 2008, 14:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008, 16:33 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
cymric schreef:
De subsidiewetten voor water en geld hebben een maximum van 7 punten: staat wel in de regels, maar niet op de kaartjes... Een gewaarschuwd mens telt voor twee...


Hierbij ook al een keer goed nat gegaan!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008, 18:35 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
[*]De voorman activeert net als de werker alle gebouwen in de rij en kolom waar het speelstuk staat, en niet de rij of de kolom. (Dit is een officiële uitleg van Peter Eggert zelf.)


Waar is deze 'officiële uitleg' vastgelegd? Volgens de regels op de Eggert website is het namelijk nog steeds rij of kolom.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008, 18:45 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Mag ik hier ook de vraag stellen wat men van cuba vind? Vond het erg mooi er uit zien op de laatste ducosim, hopelijk kan ik het op de volgende ducosim een keer spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008, 19:03 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Erwin schreef:
Waar is deze 'officiële uitleg' vastgelegd? Volgens de regels op de Eggert website is het namelijk nog steeds rij of kolom.

Hier, en ook hier en hier. De laatste reactie is van één van de auteurs zelf. 't Is echt jammer dat dit nog niet her en der is aangepast, want de kracht van de voorman neemt hierdoor sterk toe. Ik hoop dus echt heel hard dat The Gamemaster het in hun editie goed heeft...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008, 19:32 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
aicirtap schreef:
Mag ik hier ook de vraag stellen wat men van cuba vind? Vond het erg mooi er uit zien op de laatste ducosim, hopelijk kan ik het op de volgende ducosim een keer spelen.

Mijn eerste reactie in Essen was nogal lauw, maar het stond nog wel op mijn probeer- en aanschaflijstje omdat ik niet zo'n held in economische spellen ben. Tijdens de eerste keer leek het allemaal vrij recht toe, recht aan waardoor ik het idee had dat dit spel wél eens wat voor mij zou kunnen zijn. Maar na een paar volledigespelletjes ben ik tot de conclusie gekomen dat die eenvoud toch tamelijke schijn is. Er is een groot tekort aan economisch gezien 'logische' gebouwen waardoor je al snel alternatieven moet uitdokteren: ik heb al een paar 'gevaarlijke' combinaties gezien die je echt nooit mag laten ontstaan omdat de persoon die ze gebruikt anders niet meer in te halen is. Daardoor zit je elkaar meer dwars dan het ontwerp van losse bordjes met gebouwen en grondstoffen doet vermoeden, maar je moet natuurlijk wel spelers hebben die het niet erg vinden om tegen elkaar in te gaan.

Daar staat wel tegenover dat het een spel is waarbij je continu punten bij elkaar sprokkelt: het is moeilijk om aan te geven wie nu waar de beslissende klap uitdeelde. Bij een spel als Caylus (Magna Carta) zie je meestal iemand langzaam 'uitlopen' op de rest; bij Cuba kan het letterlijk om de laatste puntentelling voor neergezette gebouwen gaan. Ik moet hierbij een beetje denken aan Amyitis dat ook zo'n puntensprokkelspel is, maar Amyitis vind ik wat eenvoudiger te doorzien dan Cuba. Aan de ene kant houdt dat iedereen wel bezig, aan de andere kant kun je wel 'verbaasde winnaars' krijgen.

Beslist geen slecht spel, maar vereist wel wat enthousiasme om het in de vingers te krijgen, zeker als je niet de meest voor de hand liggende manier om punten te vergaren wilt gebruiken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008, 22:44 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Erwin schreef:
Waar is deze 'officiële uitleg' vastgelegd? Volgens de regels op de Eggert website is het namelijk nog steeds rij of kolom.

Hier, en ook hier en hier. De laatste reactie is van één van de auteurs zelf. 't Is echt jammer dat dit nog niet her en der is aangepast, want de kracht van de voorman neemt hierdoor sterk toe. Ik hoop dus echt heel hard dat The Gamemaster het in hun editie goed heeft...


Dat berichtje van Mik Svellov is leuk: ze zullen in een volgende versie van de regels een voorbeeld plaatsen om dit duidelijk te maken. De fout in de regeltekst aanpassen lijkt mij eenvoudiger.

Het is jammer dat ze in hun officiële documenten nog niets hebben aangepast.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008, 14:00 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Heb nog niet zoveel reakties gezien op de NL uitgave van Cuba, behalve dan in de database.

Zijn er nog spelervaringen met de Gamemaster editie en zijn de spelregels in dit opzicht aangepast of verduidelijkt mbt voorgaande suggesties?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008, 20:32 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik heb de regels van TGM er even bij gepakt, en kan met genoegen rapporteren dat in ieder geval in de elektronische versie zowel de Voorman als de Zwarte Markt volgens de officile interpretaties functioneren. Met andere woorden: de Voorman activeert alle gebouwen horizontaal n verticaal, en de Zwarte Markt ruilt handelswaar in handelswaar om. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er elders foutjes in de tekst zijn geslopen---ik heb daar niet naar gekeken---maar dze dingen zijn in ieder geval goed.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008, 10:29 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Hedel
Ik heb Cuba 2 rondjes gespeeld op Ducosim, is me goed bevallen.
Er is weinig interactie tussen de medespelers, alleen tijdens de parlementsfase kun je wat "dwars" zitten.

Erg mooi uitgevoerd, ziet er heel fraai uit, en het spel heeft wel wat weg van Caylus (gebouwen), Puerto Rico (plantage), maar dit is geen probleem want dat zijn ook erg goede spellen.

Ik vind Cuba geslaagd en wil het nog wel eens helemaal proberen voordat ik tot aanschaf overga, budget tis immers ook niet oneindig...

Iemand anders nog meer ervaringen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 mei 2008, 11:17 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Klaasz schreef:
Er is weinig interactie tussen de medespelers, alleen tijdens de parlementsfase kun je wat "dwars" zitten.

Ik denk dat je je rijkelijk vergist. Er zijn slechts weinig gebouwen waarvan er meer dan n beschikbaar zijn; de markt benvloedt de prijzen van de producten wat nadelig is voor spelers die een geldstrategie volgen; en spelers blokkeren elkaar vaak in de havens. Je hebt geen last van spelers op je eigen bordje, nee. Maar je komt elkaar vaker tegen dan je denkt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008, 21:27 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Is Cuba ook een spel dat zijn karakter blijft behouden met 2 spelers, of anders: wat is het ideale spelers-aantal?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008, 12:19 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Na een proefspelletje op SpSp was de conclusie toch ook al eenduidig, en daarom is het (NL) spel laatst aangeschaft per postorder.

Het spel is zonder meer goed speelbaar met 2 personen. Het heeft zeker de nodige elementen van bekende populaire spellen gecombineerd, maar daarmee is het wel een heerlijke salsa geworden. De regels zijn duidelijk. Het materiaal is goed verzorgd. Een aanrader.

Een kanttekening: de beroemde rumflesjes waren in onze doos niet terug te vinden. Deze zijn ons door de Gamemaster echter direkt nagezonden.


Het spel zal meerdere malen gespeeld moeten worden om zich goed uit te kristaliseren. Momenteel nog worden punten verzamelt door zo snel mogelijk de schepen vol te gooien (met een redelijke combinatie van gebouwen).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008, 13:59 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Op Boardgamegeek is een discussie losgebarsten over verschillende strategien die je in Cuba kunt volgen. Is wel interessant---tenminste, ik vond het interessant :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008, 14:15 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Ik wacht nog even rustig af tot de Varkensbaai-Uitbreiding er komt.

:o


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Cuba  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Cuba, The Game Master



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®