Vaak vragen spelers mij wat ik net zo leuk vind aan Papa Paolo en waarom zij het zouden moeten kopen. 'Gewoon om mij te plezieren' als antwoord op die vraag blijkt vaak niet aan de verwachtingen te voldoen. Hieronder een poging om deze vraag te beantwoorden en intussen kort de spelmechanismen achter Papa Paolo wat toe te lichten.
MIJN PERSOONLIJKE ALGEMENE INDRUK* Eenvoudige spelregels en toch heel wat diepgang.
* Weinig wachttijd.
* Mooi evenwicht tussen interactie en persoonlijk spel.
* Verschillende strategieën mogelijk.
* Eenvoudig puntensysteem.
* Aangepaste regels voor 3 en 2 spelers.
SPELMECHANISME 1: WORKERPLACEMENTSTADSTEGELS KIEZEN/ACTIES UITVOEREN (eerste fase van een ronde)Bijlage:
De bijlage voorbeeldspeluitleg BSM.jpg is niet langer beschikbaar.
Tijdens het plaatsen van jouw pion moet je met verschillende zaken rekening houden:
* De groene pion kan de actie ‘speciale levering’ of ‘uitbreiden’ uitvoeren (zwarte pijlen).
* De groene pion kan de paarse stadstegel bouwen (de tegel waarop hij staat).
* De groene pion staat op een goede positie om na deze fase de 3 en eventueel de 2 goudstukken te winnen (rode pijlen).
* In elk geval is de stadstegel niet meer beschikbaar voor de andere spelers en is er 1 plaats minder waarop de acties ‘uitbreiden/speciale levering’ beschikbaar zijn.
SPELMECHANISME 2: BIEDENBIEDEN/LEVEREN/INVESTEREN (tweede fase van een spelronde)Bijlage:
De bijlage voorbeeldbiedenbsm.jpg is niet langer beschikbaar.
* Doe je om te pizza’s te kunnen leveren. De kolom waarin je biedt, bepaalt aan welke voorwaarden (hoeveel pizza’s en afstand) je kunt leveren (zie pijlen).
* Wie het hoogst op de trap staat (= groen) investeert eerst (= vooruitgang of extra actie in één van de vier kleuren). Zijn keuze is niet meer beschikbaar voor de andere spelers.
* De laagste bieder wordt startspeler (=rood).
SPELMECHANISME 3: ENGUINE BUILDINGBijlage:
De bijlage spelerbordvoorbeeldbsm.jpg is niet langer beschikbaar.
Als je een stadstegel volledig belevert (= evenveel pizza’s op de tegel als het aantal gekleurde daken), mag je het ervaringsblokje in de betreffende rij van jouw spelersbord een plaats naar rechts opschuiven. Daardoor:
* Is de kleur van de stadstegels die je bouwt heel belangrijk.
* Is het aantal gekleurde daken op de stadstegels belangrijk: minder daken = snellere vooruitgang = minder punten (want 1 punt per geleverde pizza).
* Is het aantal wegen op de stadstegel belangrijk (meer wegen = betere bereikbaarheid om te leveren).
* Is de manier waarop je jouw stad bouwt (max 4 bij 5 tegels) heel belangrijk.
Voorbeeld hierboven zwart
* 7 goud als hij de actie sponsor zoeken kiest.
* 4 extra pizza’s als hij gaat winkelen.
* 2 pizza’s leveren bij de actie speciale levering.
* Mag in twee verschillende richtingen leveren.
* 3 punten voor diversiteit (blauwe pijl).
* 2 punten voor expertise (gele pijl).
SPELMECHANISME 4: CITY BUILDING* Vanuit je pizzeria's probeer je zoveel mogelijk tegels te bereiken.
* Houd rekening met jouw leveringsmogelijkheden en de grootte van je stad.
* Houd zolang mogelijk verschillende opties open.
SAMENGEVATPapa Paolo is een creatie waar ik ontzettend trots op ben. Ook tijdens de testfase waren de reacties unaniem positief. Dit project - dat gestart is vanuit een poging om Warlock te vereenvoudigen - levert uiteindelijk een totaal ander spel op wat zeker en vast het ontdekken waard is.
De recensent van spellenclub13 is in elk geval enthousiast!