Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 jun 2016, 19:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
White Goblin Games heeft de afgelopen jaren meerdere bordspellen met een Egyptisch thema uitgebracht, waarvan de meeste bij mij niet in de smaak zijn gevallen. Komend najaar volgt een Egyptisch spel dat ik wel met veel plezier op tafel leg. Dit is het bordspel Imhotep, dat onlangs in Duitsland een Spiel des Jahres nominatie in de wacht wist te slepen.

In dit spel is iedere speler een Egyptische bouwmeester, die met zijn bouwstenen een bijdrage levert aan allerlei Egyptische bouwwerken. Het speelveld bestaat uit vijf dubbelzijdige bordjes met verschillende locaties. Elke locatie heeft een basis- en een expertvariant. Het is de bedoeling om jouw bouwstenen naar deze bordjes te krijgen, omdat ze daar actiekaartjes en winstpunten opleveren. Je vervoert de bouwstenen met een viertal schepen, waarvan het formaat per ronde varieert.

De actieve speler heeft de keuze uit vier acties. Met de eerste actie mag je drie eigen bouwstenen uit de algemene voorraad naar jouw pakhuis halen. Met de tweede actie laad je één eigen bouwsteen op een vrij veld van een schip. Met de derde actie vaar je een schip, waarop minimaal het vereiste aantal stenen ligt, naar de vrije haven van een locatie. Daar laad je de bouwstenen in volgorde uit. Dit mag ook een schip zijn waarop jij geen stenen hebt. De uitgeladen stenen leveren meestal punten op (meteen, aan het einde van de ronde of aan het einde van het spel), op de markt krijg je er actiekaarten voor. Met de vierde actiemogelijkheid mag je een blauwe actiekaart inzetten, die een standaardactie met een leuk extraatje oplevert.



Een ronde is voorbij wanneer de vier boten zijn uitgevaren. Dan krijg je winstpunten voor zichtbare stenen in de tempel. Na zes ronden volgt de eindtelling. Dan krijg je in de grafkamer een progressief oplopend aantal punten voor groepen verbonden stenen en vecht je op het obeliskbord een meerderhedenspelletje uit. Je kunt verder een lading punten verdienen met groene en paarse actiekaartjes.

Ik ben zeer gecharmeerd van dit spel. Het is toegankelijk, prachtig uitgevoerd, speelt vlot en biedt voldoende tactische uitdaging en interactie. Omdat iedereen met de boten mag varen, ben je afhankelijk van elkaars inspanningen. Daarbij kun je zo nu en dan een boot afmeren op een plek waar vijandelijke bouwstenen geen kwaad kunnen. Het doet me deugd dat de Goblins dit mooie spel naar Nederland halen.

Imhotep is ontworpen door Phil Walker-Harding, de auteur van Sushi Go! (waarvan later dit jaar een luxe editie verschijnt) en Cacao. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf 10 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 45 minuten.

Meer informatie:

White Goblin Games


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/06/18/imhotep ... lin-games/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2016, 10:10 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 89
Woonplaats: Zoetermeer
Lijkt mij een leuk instapspel om beginnende bordspelers (oftewel mijn volledige vriendenkring) te enthousiasmeren. Wordt zeer waarschijnlijk aan mijn collectie toegevoegd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2016, 11:20 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Ik heb het filmpje van de Dice Tower gezien en wil het spel zeker een kans geven.
Als het dan goed is komt het in de collectie :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2016, 11:51 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Amersfoort
Enig idee wanneer het op de market komt? Voor Essen of na essen?

_________________
Kom Spelen op Spelpaleis Amersfoort, spelpaleisamersfoort.wordpress.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2016, 14:34 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
spelpaleisamersfoort schreef:
Enig idee wanneer het op de market komt? Voor Essen of na essen?


Essen lijkt me niet relevant voor deze Nederlandse uitgave, het Spellenspektakel des te meer.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om nu iets te zeggen over de releasedatum. Als Imhotep Spiel des Jahres wordt, heeft dat ongetwijfeld invloed op de productieplanning.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Imhotep bij White Goblin Games  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Imhotep, Phil Walker-Harding, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®