Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 11:46 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Zojuist bekend gemaakt: Codenames is Spiel des Jahres, Isle of Skye (in NL: Skye) is Kennerspiel des Jahres geworden.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 20:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549

spieldesjahreshttp://bordspeler.nl/wp-content/uploads ... -50x50.png 50w" sizes="(max-width: 100px) 100vw, 100px" />De Jury Spiel des Jahres heeft vandaag de winnaar van het Spiel des Jahres van 2016 bekendgemaakt, de zowel kwalitatief als commercieel belangrijke Duitse prijs voor het beste familiespel. De winnaar van 2016 is CODENAMES. Dit legspel is ontworpen door Vlaada Chvátil. Codenames wordt uitgegeven door Czech Games Edition, de Nederlandse editie door White Goblin Games. De andere genomineerden waren IMHOTEP en KARUBA.


codenames-nl-boxBij Codenames spelen twee teams tegen elkaar. Elk team heeft een meesterspion die de ware identiteit van de spionnen kent. Er liggen 25 kaarten op tafel, waarop telkens één woord is afgebeeld. Op de achterkant vind je de kleur. De meesterspion weet welke woorden bij welk team horen. Het startende team moet 9 woorden raden, het andere team 8, zonder spionnen van de tegenpartij aan te wijzen. En de huurmoordenaar wil je al helemaal niet tegenkomen. De meesterspion geeft een aanwijzing, waarmee hij zijn teamleden naar de te raden codenamen probeert te leiden. Er is ook een variant voor twee of drie spelers. Codenames is geschikt voor 2-8 spelers vanaf 10 jaar. De speelduur bedraagt ongeveer 15 minuten.


Commentaar: ik vind Codenames een prachtig spel, dat qua regels toegankelijk genoeg is voor een familiespel. Toch zou ik het spel zelf niet belonen met de hoogste eer voor een familiespel. Ik vind de combinatie van een lekkernij voor taalliefhebbers en de wenselijkheid van een grote groep spelers niet zo goed passen in het stramien van het ideale familiespel. Imhotep was in mijn optiek meer een licht Kennerspiel. De in mijn optiek ideale winnaar was Karuba.


Meer informatie:




Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/07/18/spiel-d ... codenames/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 jul 2016, 22:35 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
De andere twee moet ik nog spelen, maar gezien dit toch wel de hit was en eigenlijk nog is op dit moment lijkt het niet meer dan logisch dat dit spel de prijs wint. Het is immers het ideale spel om een gezellige spellenavond mee af te sluiten en het blijft dan lang niet altijd bij een potje. Merkwaardig genoeg heb ik het spel zelf nog niet, maar is dit wel mijn meest gespeelde spel dat ik niet in mijn bezig heb met bijna 20 plays. Toch maar eens een keertje kopen, want ik ben er nog niet op uit gekeken...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2016, 07:34 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Heb Karuba of Imhotep niet gespeeld. Maar codenamed vind ik in elk geval echt oersaai

Geef mij maar -o help- Dixit.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2016, 09:52 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Ik werd ook niet erg warm van codenames. Daarentegen vond ik Karuba verassend leuk.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2016, 12:38 
PIONier

Berichten: 4
Ik had ook liever Karuba gezien als winnaar.
Heb dat spel leren kennen op de spellenbeurs in Hasselt, en hebben daar verschillende potjes van gespeeld.

Codenames is nogal traag: het bedenken van goeie tips kost tijd, en dat begint gauw te vervelen voor de anderen (althans voor mij).
Gelukkig kan je d'r snel uit: laat de moordenaar kiezen met een tip, spel gedaan, en kan je gelijk Karuba opleggen :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2016, 12:53 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
swinkelp schreef:
Ik had ook liever Karuba gezien als winnaar.
Heb dat spel leren kennen op de spellenbeurs in Hasselt, en hebben daar verschillende potjes van gespeeld.

Codenames is nogal traag: het bedenken van goeie tips kost tijd, en dat begint gauw te vervelen voor de anderen (althans voor mij).
Gelukkig kan je d'r snel uit: laat de moordenaar kiezen met een tip, spel gedaan, en kan je gelijk Karuba opleggen :-)


Codenames is een spel waar je echte skills voor nodig hebt. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor sommige mensen gauw gaat vervelen :wink: :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2016, 14:39 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Robertopellizini schreef:
Codenames is een spel waar je echte skills voor nodig hebt. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor sommige mensen gauw gaat vervelen :wink: :lol:


Zelfingenomenheid verveelt gelukkig nooit. :wink: :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2016, 15:20 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Erwin schreef:
Robertopellizini schreef:
Codenames is een spel waar je echte skills voor nodig hebt. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor sommige mensen gauw gaat vervelen :wink: :lol:


Zelfingenomenheid verveelt gelukkig nooit. :wink: :lol:


Dank je, ik doe mijn best om het met enige regelmaat tentoon te spreiden! :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2016, 15:21 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Ik vind het zeker een goed spel, zeker niet het beste. Maar de echte kracht van het spel is dat het vele mensen aanspreekt. Ook mensen die weinig spelen. En voor een familiespel is dit geen onbelangrijk gegeven

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Codenames Spiel des Jahres, Isle of Skye Kennerspiel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Bordspeler.nl, Codenames, Czech Games Edition, Spiel des Jahres 2016, Vlaada Chvatil, Vlaada Chvátil, White Goblin Games, spellenprijs



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®