Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2016, 22:39 
Grote Dienaar

Berichten: 124
Woonplaats: Helmond
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe spellen van Uwe Rosenberg: Cottage Garden en Odin. Maarrr...
Ik heb begrepen dat deze qua spelmechanisme allebei sterk lijken op hun kleinere zusje: Patchwork. :eh: En hoewel ik dat laatste spel ook bezit en het af en toe speel, word ik er ook niet heel erg warm (of koud) van. Het zit slim in elkaar maar het voelt voor mij wat gezapig allemaal. :geek:
Heeft iemand alledrie deze spellen al eens gespeeld? Hoe verschillen ze van elkaar qua beleving?
En... Welke van de drie zou je overbodig vinden als je ze alledrie bezit? :?:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2016, 23:32 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Al wat gepost bij gisteren speelde ik.
Ik vind cottagegarden leuk. Zou ik hem toevoegen aan de collectie. Nee. Ik heb patchwork al dus cottagegarden is geen toevoeging aan de collectie. En wil patchwork niet inwisselen voor cottagegarden. Speel je vooral met 3-4 mensen dan is het leuk, maar speel je vooral met 2 dan zou ik het bij patchwork houden.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2016, 00:35 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Odin is totaal niet te vergelijken met Patchwork. Odin is een veel zwaarder, veel dieper, veel uitgebreider en veel beter spel dan Patchwork. Bij Odin is het puzzelen a la patchwork slechts een klein onderdeel van het spel. Het is vooral een worker placement met resource management. Ik ben geen fan van patchwork maar odin vind ik een absoluut topspel. Patchwork is een instapspel voor families en kinderen. Odin is een complex spel voor volwassenen.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2016, 00:43 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
ditterio schreef:
Odin is totaal niet te vergelijken met Patchwork. Odin is een veel zwaarder, veel dieper, veel uitgebreider en veel beter spel dan Patchwork. Bij Odin is het puzzelen a la patchwork slechts een klein onderdeel van het spel. Het is vooral een worker placement met resource management. Ik ben geen fan van patchwork maar odin vind ik een absoluut topspel. Patchwork is een instapspel voor families en kinderen. Odin is een complex spel voor volwassenen.

Dat ze heel anders zijn, onderschrijf ik (zelfs nog zonder het spelen van Odin :P), maar Patchwork als 'instapspel voor families en kinderen' vind ik niet helemaal juist. Patchwork bevat toch een zekere mate van tactiek en mijn vriendin en ik spelen dit spel graag en nog best veelvuldig als tussendoortje :). Een andere keer leggen we Russian Railroads op tafel. Het één bijt het ander niet en dat jij Patchwork niet leuk vindt, is natuurlijk je goed recht, maar om deze dan maar in de kinderhoek te gooien, is mijns inziens niet correct ;).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2016, 09:41 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Ik vind Cottage garden de lichtere variant van Patchwork en leuk dat het met meer gespeeld kan worden. Patchwork is stuk tactischer en face to face want als je eenmaal tegel niet hebt om die knopen te verdienen kun je het wel vergeten met je punten. Cottage garden geeft je meer opties door meerdere malen kleinere velden vol te bouwen en dit te herhalen (keer of 4 tot 5). Hiermee kun je foutjes wat sneller recht zetten en is het ook leuk voor de niet ervaren patchworker om mee te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2016, 10:11 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik heb Cottage garden nu 1x gespeeld met 4, Patchwork al vele malen. Ik vond Cottage Garden toch niet per se minder tactisch dan Patchwork hoor. Doordat in Cottage garden de tegels pas aangevuld worden als er nog maar 1 of geen tegels in de rij liggen, kan je toch ook wel echt tactisch tegels wegnemen. Zo heb ik zeker 2x een tegenspeler verhinderd om de volgende beurt één van zijn twee bordjes vol te krijgen. Ook de keuze van hoeveel bloempotten leg je op je veld tgo hoeveel bloementegels. Als je bloempotten kiest duurt het langer, maar krijg je wel meer punten eens het af is. En welk blokje ga je verplaatse? Ga je voor de punten of voor de extra bloempotten? Je kan ook beter plannen doordat je kan inschatten welke tegels er mogelijk nog op het bord liggen als je weer aan de beurt bent, iets wat bij Patchwork toch moeilijker was.
Mogelijk is met 2 spelers Patchwork beter, maar met 4 vond ik Cottage garden zeker leuk en voor herhaling vatbaar.
Maar het woord 'gezapig' is op beide spellen wel van toepassing en net wat ik er zo leuk aan vind: echt lekker relaxt spelen, wat tegeltjes aanpassen, wat opties afwegen. Ook de thema's dragen hieraan bij. Gewoon gezellig. 8)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2016, 13:38 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Aangezien wij thuis nooit met 2 spelen maar wel met 4 ben ik heel erg blij met Cottage Garden.
Patchwork is erg goed maar gezien nooit met 2 te spelen en ik houd niet van lapjes en knoopjes nooit aangeschaft.
Cottage Garden is met tuintjes en bloempotten en katten al een stuk beter en de 4 spelers optie is een Must Buy.
Odin niet gespeeld en nog geen regels van gelezen dus geen mening over.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2016, 19:08 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
maxitaxi777 schreef:
ditterio schreef:
Odin is totaal niet te vergelijken met Patchwork. Odin is een veel zwaarder, veel dieper, veel uitgebreider en veel beter spel dan Patchwork. Bij Odin is het puzzelen a la patchwork slechts een klein onderdeel van het spel. Het is vooral een worker placement met resource management. Ik ben geen fan van patchwork maar odin vind ik een absoluut topspel. Patchwork is een instapspel voor families en kinderen. Odin is een complex spel voor volwassenen.

Dat ze heel anders zijn, onderschrijf ik (zelfs nog zonder het spelen van Odin :P), maar Patchwork als 'instapspel voor families en kinderen' vind ik niet helemaal juist. Patchwork bevat toch een zekere mate van tactiek en mijn vriendin en ik spelen dit spel graag en nog best veelvuldig als tussendoortje :). Een andere keer leggen we Russian Railroads op tafel. Het één bijt het ander niet en dat jij Patchwork niet leuk vindt, is natuurlijk je goed recht, maar om deze dan maar in de kinderhoek te gooien, is mijns inziens niet correct ;).


Het was zeker niet mijn bedoeling om denigrerend over Patchwork te zijn. Ik vind alleen dat je beide spellen niet met elkaar kan vergelijken qua moeilijkheidsgraad. Patchwork is een goed spel, maar het past, wat mij betreft, eerder in de categorie familiespellen zoals Pandemie en Stenen Tijdperk. Het is geen expertspel zoals Terra Mystica of Agricola. Odin is dat wel. Familiespellen zijn meestal toegankelijk voor kinderen, expertspellen zijn minder toegankelijk voor kinderen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat er geen strategie of tactiek in een familiespel kan zitten en dit wil ook niet zeggen dat familiespellen enkel voor kinderen zijn. Mijn excuses als ik liet uitschijnen dat Patchwork enkel voor kinderen is.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2016, 10:44 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 123
ditterio schreef:
Odin is totaal niet te vergelijken met Patchwork. Odin is een veel zwaarder, veel dieper, veel uitgebreider en veel beter spel dan Patchwork. Bij Odin is het puzzelen a la patchwork slechts een klein onderdeel van het spel. Het is vooral een worker placement met resource management. Ik ben geen fan van patchwork maar odin vind ik een absoluut topspel. Patchwork is een instapspel voor families en kinderen. Odin is een complex spel voor volwassenen.


Ik sluit me hier (enigszins genuanceerd) bij aan. Patchwork kon mij volstrekt niet boeien (Cottage Garden heb ik overigens bewust vermeden). Het kleine puzzelelement bij Odin heeft er idd wat van weg, maar is een veel kleiner onderdeel van het spel. Overigens kun je kleine foutjes in je "puzzel" makkelijk wegpoetsen met zilver of erts.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2016, 16:25 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
Rahdo heeft het in zijn final thoughts over Cottage Garden ook over het verschil met patchwork. Misschien helpt dit je weer wat verder :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=xsNBe1uErY0

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2016, 01:46 
Grote Dienaar

Berichten: 124
Woonplaats: Helmond
Bedankt voor de meningen en de tip van Rahdo.
Voor nu ben ik van plan om gauw Odin uit te gaan proberen. Cottage Garden laat ik even voor wat het is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2016, 12:32 
Gamer

Berichten: 17
Woonplaats: Kortrijk
Patchwork vind ik schitterend - Odin ook, maar dat is wel een totaal ander genre (veelspeler) spel.
Maar Cottage Garden vind ik dan weer overroepen. Als je met 4 speelt en de bordjes van alle andere spelers moet bekijken wat ze al dan niet kunnen leggen zou het wel eens lang kunnen duren. Speel je het uit de buik, dan heeft het vlg mij minder om het lijf en vind ik het geen toegevoegde waarde tov Patchwork. Geef mij dan maar Fabled Fruit!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2016, 12:49 
Jakkiebak!

Berichten: 60
Als je Patchwork niks vindt vanwege het "gezapige" thema, dan zal Cottage Garden je waarschijnlijk ook niet aanspreken. Ik vind het juist wel leuk. Handel drijven in de middellandse zee doen we al genoeg. Maar Odin heeft in elk geval een stuk epischer thema dan lapjesdekens maken of tuinieren. ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2017, 11:58 
Winkelier
Avatar gebruiker

Berichten: 39
Woonplaats: Zottegem
Gisteren voor het eerst Odin gespeeld. Is inderdaad uitgebreider en dieper dan patchwork en cottage garden.

Als je patchwork al hebt is cottage garden niet direct een meerwaarde (tenzij je inderdaad met meer dan 2 wil spelen)

Het puzzelen in Odin is inderdaad een klein onderdeel van het spel met de vele mogelijkheden.

Als je gewoon bent van Russian Railroads te spelen zou je het, kort door de bocht, kunnen vergelijken als een combo van Russian railroad met patchwork maar dan met het driedubbele aan te kiezen acties en nog enkele toevoegingen betreffende de ambachtkaarten en dergelijke.

_________________


ReuzeSpelPlezier
Stationsstraat 32
9620 Zottegem
info@reuzespelplezier.be
http://www.reuzespelplezier.be
http://webshop.reuzespelplezier.be
http://www.facebook.com/reuzespelplezier


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2017, 23:59 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
Ik heb ze inmiddels alle drie gespeeld. Ik vind Odin veel meer op Friessche Velden lijken dan op Patchwork. Cottage Garden heeft wel veel weg van Patchwork, maar ik vind het niet Patchwork voor drie of vier spelers. Er zijn toch wel genoeg verschillen vind ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Patchwork, Cottage Garden en Odin  

Gebruikers die deze topic waarderen

ArjanVdS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

999 Games, Cottage Garden, Odin, Patchwork, Uwe Rosenberg, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®