Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 20:36 
Uno

Berichten: 1
Woonplaats: Oosterbeek
Hallo allemaal,

Net Istanbul uit de doos gehaald. Ziet er mooi uit.
Ik vraag me echter af hoeveel robijnen 1 speler mag ophalen bij bijvoorbeeld de wagenmaker.
Nadat je je handkar maximaal hebt uitgebreid, mag je als je voor de 4e keer de wagenmaker bezoekt een robijn nemen.
Mag je, als er nog robijnen liggen bij een 5e bezoek wéér een robijn nemen. Mag je ze zo, als je de kans krijgt, allemaal in volgende beurten pakken?

Tweede vraag:
Bij de Karavanserai mag je 2 bonuskaarten kiezen, of van de gesloten stapel, of van de aflegstapel in de Karavanserai. Als je een kaart van de open stapel kiest, moet je dan de bovenste nemen, of mag je de stapel doorzoeken en een mooiere kaart nemen die niet bovenop ligt?

Ik hoop dat iemand me de antwoorden kan geven of aanwijzen waar ik ze kan vinden.

Dank jullie wel al vast.

Hugo vM.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 20:42 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4027
1. Er ligt per speler 1 robijn bij zowel de kleine moskee, de grote moskee als de wagenmaker. Je kunt er dus nooit meer dan 1 van dezelfde locatie halen. Zoals ik het heb begrepen krijg je de robijn direct wanneer je de voorwaarde op zo´n locatie vervult. Je hoeft er volgens mij helemaal niet nog een keer naartoe (of speel ik dit altijd fout :P?).

2. Dat weet ik zo gauw even niet; wij pakken altijd gewoon de bovenste.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 20:50 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
1) Je mag wat maxitaxi zei bij de betreffende gebouwen maar 1 robijn op halen. En je krijgt hem inderdaad meteen als je aan de voorwaarde voldoet. Bouw je het laatste deel van je handkar dan krijg je meteen de robijn.

2) Bij de karavaanserai de opties:
- 2 gesloten kaarten (wij doen wel dat je naar de eerste gesloten kaart mag kijken, om te beslissen of je een gesloten kaart of een open kaart wilt)
- 1 gesloten en 1 open kaart die bovenop! ligt nemen
- 2 openliggende kaarten nemen, de 2 bovenste
Dus niet zoeken door de stapel.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 23:40 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
aicirtap schreef:
1)
- 2 gesloten kaarten (wij doen wel dat je naar de eerste gesloten kaart mag kijken, om te beslissen of je een gesloten kaart of een open kaart wilt)


Dan kan je toch niet meer voor een gesloten kaart kiezen????


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 23:46 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Even de regels erbij gepakt

Citaat:
Caravansary
Take 2 Bonus cards into your hand and discard
1 Bonus card from your hand.
Note: When taking Bonus cards with this action
(and only with this one), you may also take them
from the top of the face-up discard pile!


Dus je pakt altijd de bovenste kaarten van de open stapel.
en bij de Wagenmaker kan je maar 1 diamant pakken zoals hierboven al werd beschreven.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 09:43 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
Vbw karavaanserei: hoe wij het spelen en zoals wij de regels interperteren... 2 gesloten, 2 open(bovenste 2) of 1 gesloten en 1 open pakken. Maar bij afleggen hoeft het dus niet 1 van deze 2 kaarten te zijn! Kan dus ook een kaart zijn die je al in je hand had.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 10:53 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
kersje86 schreef:
Vbw karavaanserei: hoe wij het spelen en zoals wij de regels interperteren... 2 gesloten, 2 open(bovenste 2) of 1 gesloten en 1 open pakken. Maar bij afleggen hoeft het dus niet 1 van deze 2 kaarten te zijn! Kan dus ook een kaart zijn die je al in je hand had.

Dit lijkt mij de enige juiste interpretering van de regels te zijn.
Zo spelen wij het ook.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 11:56 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
spanny schreef:
aicirtap schreef:
1)
- 2 gesloten kaarten (wij doen wel dat je naar de eerste gesloten kaart mag kijken, om te beslissen of je een gesloten kaart of een open kaart wilt)


Dan kan je toch niet meer voor een gesloten kaart kiezen????


Waarom niet?
Je trekt eerst 1 gesloten kaart van de trekstapel. Je bekijkt hem. En beslist dan of je de open kaart van de aflegstapel neemt of nog een kaart van de trekstapel.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 12:54 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
aicirtap schreef:
spanny schreef:
aicirtap schreef:
1)
- 2 gesloten kaarten (wij doen wel dat je naar de eerste gesloten kaart mag kijken, om te beslissen of je een gesloten kaart of een open kaart wilt)


Dan kan je toch niet meer voor een gesloten kaart kiezen????


Waarom niet?
Je trekt eerst 1 gesloten kaart van de trekstapel. Je bekijkt hem. En beslist dan of je de open kaart van de aflegstapel neemt of nog een kaart van de trekstapel.


Maar voor de duidelijkheid, dat is een zelfgemaakte huisregel en niet de officiële regel. :)

Wagenmaker: Bij je derde karuitbreiding krijg je meteen 1 diamant. Hierna doet deze locatie niets meer voor je (behalve ontmoetingen)

Karavaanserai: Je mag 2 kaarten pakken. Of de 2 bovenste van de open stapel of de 2 bovenste van de trekstapel (blind) of 1 van elke stapel. (Let op, bij de ontmoeting voor een bonuskaart altijd alleen maar van de trekstapel!).

Als je een kaart terug legt bij zowel de karavaan of ontmoeting mag dat ook een kaart zijn die je al eerder had.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 13:10 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Bored Gaymer schreef:
aicirtap schreef:
spanny schreef:
aicirtap schreef:
1)
- 2 gesloten kaarten (wij doen wel dat je naar de eerste gesloten kaart mag kijken, om te beslissen of je een gesloten kaart of een open kaart wilt)


Dan kan je toch niet meer voor een gesloten kaart kiezen????


Waarom niet?
Je trekt eerst 1 gesloten kaart van de trekstapel. Je bekijkt hem. En beslist dan of je de open kaart van de aflegstapel neemt of nog een kaart van de trekstapel.


Maar voor de duidelijkheid, dat is een zelfgemaakte huisregel en niet de officiële regel. :)

Wagenmaker: Bij je derde karuitbreiding krijg je meteen 1 diamant. Hierna doet deze locatie niets meer voor je (behalve ontmoetingen)

Karavaanserai: Je mag 2 kaarten pakken. Of de 2 bovenste van de open stapel of de 2 bovenste van de trekstapel (blind) of 1 van elke stapel. (Let op, bij de ontmoeting voor een bonuskaart altijd alleen maar van de trekstapel!).

Als je een kaart terug legt bij zowel de karavaan of ontmoeting mag dat ook een kaart zijn die je al eerder had.


Wat is daar trouwens huisregel aan?

Er staat bij de 3 mogelijk opties voor het trekken van kaarten niet expliciet bij dat je je keuze kenbaar moet maken voordat je de eerste kaart trekt.
Dus ik zie niet in waarom je niet eerst een dichte kaart mag trekken en daarna pas beslist op weer een dichte of de bovenste open kaart te trekken.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 13:17 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Inderdaad @ rober. Er staat dat niet expliciet in de regels. Dus ik vind dat het kan/mag.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 17:10 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Volgens mij werd er bedoeld de bovenste kaart van de trekstapel bekijken en dan beslissen of je die kaart wel wilt en eventueel terugleggen als je die niet wilt om vervolgens 2 kaarten van de open stapel te pakken. Dat mag natuurlijk niet, ook al staat dat niet expliciet in de regels.

Als ik dat verkeerd begrepen heb, mijn excuses.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2017, 17:57 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Terugleggen mag niet, ik dat even dat Aicirtap dat ook bedoelde maar dat is dus niet zo.
Je kunt wel eerst 1 kaart pakken, die houden, en dan de tweede kaart (een open of een dichte) pakken.

En bij de Wagenmaker is dus niet iedere kar-uitbreiding een Robijn waard maar alleen bij de derde en laatste kar-uitbreiding krijg je 1 Robijn en that's it!

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 21:36 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
aicirtap schreef:
spanny schreef:
aicirtap schreef:
1)
- 2 gesloten kaarten (wij doen wel dat je naar de eerste gesloten kaart mag kijken, om te beslissen of je een gesloten kaart of een open kaart wilt)


Dan kan je toch niet meer voor een gesloten kaart kiezen????


Waarom niet?
Je trekt eerst 1 gesloten kaart van de trekstapel. Je bekijkt hem. En beslist dan of je de open kaart van de aflegstapel neemt of nog een kaart van de trekstapel.


Als je de eerste kaart van een gesloten stapel bekijkt en dan tussen de open en gesloten stapel kiest kies je toch altijd voor een open kaart omdat je deze beiden al hebt gezien.
dan is er toch niks gesloten meer aan?

Maar als je een gesloten kaart pakt moet je deze op hand nemen en niet alsnog beslissen of je hem wilt hebben of niet


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 23:07 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Kampen
spanny schreef:
aicirtap schreef:
spanny schreef:
aicirtap schreef:
1)
- 2 gesloten kaarten (wij doen wel dat je naar de eerste gesloten kaart mag kijken, om te beslissen of je een gesloten kaart of een open kaart wilt)


Dan kan je toch niet meer voor een gesloten kaart kiezen????


Waarom niet?
Je trekt eerst 1 gesloten kaart van de trekstapel. Je bekijkt hem. En beslist dan of je de open kaart van de aflegstapel neemt of nog een kaart van de trekstapel.


Als je de eerste kaart van een gesloten stapel bekijkt en dan tussen de open en gesloten stapel kiest kies je toch altijd voor een open kaart omdat je deze beiden al hebt gezien.
dan is er toch niks gesloten meer aan?

Maar als je een gesloten kaart pakt moet je deze op hand nemen en niet alsnog beslissen of je hem wilt hebben of niet


Hoe aicirtap het speelt is als volgt:

Je moet twee kaarten pakken en er zijn dan vier mogelijkheden

1: je pakt als eerste een open kaart van de aflegstapel. Daarna pak je nog een kaart van de aflegstapel.

2: je pakt een open kaart van de aflegstapel. Daarna kies je een gesloten kaart.

3: je pakt een gesloten kaart, bekijkt deze, en kiest daarna voor de bovenste kaart van de aflegstapel.

4: je pakt een gesloten kaart, bekijkt deze, en kiest daarna voor nog een gesloten kaart.

Daarna moet je een kaart afleggen en dat mag ook een kaart zijn die je al in je in je bezit had.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Istanbul vraag om uitleg wagenmaker en karavaanserai  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

Istanbul



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®