ouwezeeman schreef:
Als je echt een goeie versie van Risk zoekt kan ik spheres of influence: struggle for global supremacy aanbevelen. Veel minder geluk bij dobbelen, geen mogelijkheid om je te verstoppen in oceanië, een vastgelegde tijdsduur, geen ongebalanceerde opdrachten, het is onmogelijk om onbeperkt legers op te potten,... en het leukste aspect is de variabele spelersvolgorde.
Hey dat ziet er tof uit! Waarschijnlijk weer zo'n onbetaalbare ex-Kickstarter, maar zal hem toch eens op de wishlist zetten.
Citaat:
Het is misschien ook mijn aversie tegen het 'genre landjepik' in het algemeen. Dat het geluk zoals in Risk weg is, is inderdaad een pluspunt. Small World is voor mij alleen nog altijd niet beter, want dat random doodgaan en weer met een nieuw ras beginnen, vind ik een beetje maf. En dat is toch eigenlijk wel waar je mee scoort en waar het spel dus op leunt (als ik het me goed herinner, echt meerdere jaren terug dat ik deze speelde).
Het "in verval gaan" is inderdaad een belangrijk gegeven, vooral de timing ervan. Het biedt wel strategische mogelijkheden, die je pas gaat waarderen als je het vaker speelt. Het is vaak een lastige keuze om wel of niet in verval te gaan, het hangt erg van de situatie op het bord én van de eigenschappen op het bord af wanneer en óf je in verval moet gaan. Belangrijk, maar zeker niet alles bepalend.
Net als bij Risk probeer je ook bij Small World een speler niet te ver uit te laten lopen, alleen is het vanwege het verborgen houden van de punten (die ook tussentijds nog afnemen) niet altijd duidelijk wie de leider op dat moment is. Dat is bij Risk met één blik op de kaart duidelijk, terwijl het bij Small World in feite een optelsom van X ronden is.