Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Wat is de grootste geluksfactor in Risk?
De uitkomst van de dobbelstenen. 85%  85%  [ 29 ]
De beginposities. 9%  9%  [ 3 ]
Of een andere speler je moet vernietigen. 6%  6%  [ 2 ]
Iets anders, namelijk (post in comments) 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 34
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 13:39 
Locomotief

Berichten: 33
Risk, zoals veel bordspellen, wordt voor een deel bepaald door geluk. Dit is niet per se slecht. Geluk maakt dat de beste speler niet altijd wint en dit is leuk voor iedereen behalve de beste speler. Ook maakt het verschillende potjes meer verschillend en divers. Wel is het belangrijk om je bewust te zijn van de verschillende manieren waarop geluk invloed heeft op je spel, en vooral bij het wereldveroverende bordspel Risk zijn de meeste mensen dit niet. Iedereen ziet de belangrijkste geluksfactor over het hoofd.

De meeste mensen denken dat de grootste geluksfactor in Risk in de dobbelstenen zit. Of, als het niet in de dobbelstenen zit, dan zit het wel in de beginpositie die de spelers verkrijgen. Allebei deze factoren spelen een grote rol in Risk; als iemand alleen zessen gooit, of begint met het volledige continent Noord-Amerika, dan kan diegene bijna niet verliezen. Er is echter een element wat naar mijns inziens een nog grotere rol heeft op Risk: de ‘vernietig de [kleur] speler’ missies.

De reden dat deze missies zo een grote rol hebben op de uitkomst van het spel, is dat het heel moeilijk is om een bordspel te winnen wanneer het iemand anders zijn missie is om jou te vernietigen. Als ik de rode speler ben, en de blauwe speler moet mij vernietigen om te winnen, dan zal de blauwe speler er alles aan doen om te voorkomen dat ik het goed doe in het spel. Verover ik een continent, doet hij een invasie. Verzamel ik een groot leger, houdt hij het klein. En hij blijft mij overal volgen, wachtend op het moment dat ik zwak genoeg ben om mij een kopje kleiner te maken. Dit alles maakt het vrijwel onmogelijk voor mij om mijn eigen missie gedaan te krijgen.

Dus dat is de grootste, verborgen geluksfactor in Risk: moet een andere speler mij vernietigen voor zijn missie? Als het antwoord ja is, ben ik in voor een extreem moeizaam potje.

Zijn jullie het eens met mijn review? Laat een reactie achter om het me te laten weten!

Bron: http://bordspeltheorie.nl/de-verborgen- ... r-in-risk/

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Laatst bijgewerkt door Maxikozie op di 04 dec 2018, 20:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 13:53 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Risk, da's lang geleden!

Als ik met Noord-Amerika begin en tijdens het spel vrijwel uitsluitend zessen gooi, nodig ik die andere speler van harte uit om te proberen me te vernietigen :wink: Ben het dus niet geheel met je eens.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 14:02 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Als de blauwe speler de opdracht heeft de rode speler te vernietigen, dan is de één-na-beste optie voor de rode speler om de blauwe speler dan maar zelf te vernietigen.

De beste optie, ongeacht de opdrachten, is echter om een ander spel te gaan spelen. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 14:20 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Veel mixed feelings bij dit spel. Prachtige herinneringen uit mijn jeugd, en in de kern vind ik het spel heel erg leuk. Maar ook frustraties door uren durende potjes waarbij één speler besluit dat hij er klaar mee is en jou meeneemt in zijn val, of eindeloze enen en tweeën tegenover de vijven en zessen van andere spelers.
Ik zou tegenwoordig eerder een spel als Small World spelen. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 15:31 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Risk is misschien wel mijn eerste legacy spel avant la lettre. Juist om de reden die jij noemt heb ik al heel vroeg alle vernietig opdrachten weggedaan. Nou ja, tegen de onderkant van de inlay geplakt.

Wij speelden altijd met alleen maar de continenten opdrachten.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 15:34 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
En als je dan toch aan het tweeken slaat, wij mochten na een gewonnen gevecht ook maar met maximaal 3 legers over. Nooit met alle veertig legers.
De consequentie daarvan is dat je op een veel leger en daardoor dynamischer bord speelt. Je hebt echt geen 60 legers op zuidoost azie om Australië te verdedigen.
Meestal waren we in 8 beurten of zo klaar. Ook fijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 18:40 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Traquan schreef:
Ik zou tegenwoordig eerder een spel als Small World spelen. :)

:sick: net zo slecht, als je het mij vraagt dan...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 18:46 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
maxitaxi777 schreef:
Traquan schreef:
Ik zou tegenwoordig eerder een spel als Small World spelen. :)

:sick: net zo slecht, als je het mij vraagt dan...

Cyclades of Kemet dan? :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 18:59 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
maxitaxi777 schreef:
Traquan schreef:
Ik zou tegenwoordig eerder een spel als Small World spelen. :)

:sick: net zo slecht, als je het mij vraagt dan...

Wat vind je er slecht aan?
Het is landjepik zonder de geluksfactor van de dobbelstenen in Risk (m.u.v. de dobbelsteen aan het eind van de beurt), het speelt véél sneller, en de vele combinaties van rassen en eigenschappen maken dat je steeds weer op een andere manier moet spelen.

Ik vind bij de fysieke versie t.o.v. de digitale implementatie alleen onhandig dat de boekhouding niet automatisch gaat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 19:02 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Traquan schreef:
maxitaxi777 schreef:
Traquan schreef:
Ik zou tegenwoordig eerder een spel als Small World spelen. :)

:sick: net zo slecht, als je het mij vraagt dan...

Wat vind je er slecht aan?
Het is landjepik zonder de geluksfactor van de dobbelstenen in Risk (m.u.v. de dobbelsteen aan het eind van de beurt), het speelt véél sneller, en de vele combinaties van rassen en eigenschappen maken dat je steeds weer op een andere manier moet spelen.

Ik vind bij de fysieke versie t.o.v. de digitale implementatie alleen onhandig dat de boekhouding niet automatisch gaat.

Het is misschien ook mijn aversie tegen het 'genre landjepik' in het algemeen. Dat het geluk zoals in Risk weg is, is inderdaad een pluspunt. Small World is voor mij alleen nog altijd niet beter, want dat random doodgaan en weer met een nieuw ras beginnen, vind ik een beetje maf. En dat is toch eigenlijk wel waar je mee scoort en waar het spel dus op leunt (als ik het me goed herinner, echt meerdere jaren terug dat ik deze speelde).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 20:49 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Als je echt een goeie versie van Risk zoekt kan ik spheres of influence: struggle for global supremacy aanbevelen. Veel minder geluk bij dobbelen, geen mogelijkheid om je te verstoppen in oceanië, een vastgelegde tijdsduur, geen ongebalanceerde opdrachten, het is onmogelijk om onbeperkt legers op te potten,... en het leukste aspect is de variabele spelersvolgorde.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 21:57 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
ouwezeeman schreef:
Als je echt een goeie versie van Risk zoekt kan ik spheres of influence: struggle for global supremacy aanbevelen. Veel minder geluk bij dobbelen, geen mogelijkheid om je te verstoppen in oceanië, een vastgelegde tijdsduur, geen ongebalanceerde opdrachten, het is onmogelijk om onbeperkt legers op te potten,... en het leukste aspect is de variabele spelersvolgorde.

Hey dat ziet er tof uit! Waarschijnlijk weer zo'n onbetaalbare ex-Kickstarter, maar zal hem toch eens op de wishlist zetten. :)

Citaat:
Het is misschien ook mijn aversie tegen het 'genre landjepik' in het algemeen. Dat het geluk zoals in Risk weg is, is inderdaad een pluspunt. Small World is voor mij alleen nog altijd niet beter, want dat random doodgaan en weer met een nieuw ras beginnen, vind ik een beetje maf. En dat is toch eigenlijk wel waar je mee scoort en waar het spel dus op leunt (als ik het me goed herinner, echt meerdere jaren terug dat ik deze speelde).

Het "in verval gaan" is inderdaad een belangrijk gegeven, vooral de timing ervan. Het biedt wel strategische mogelijkheden, die je pas gaat waarderen als je het vaker speelt. Het is vaak een lastige keuze om wel of niet in verval te gaan, het hangt erg van de situatie op het bord én van de eigenschappen op het bord af wanneer en óf je in verval moet gaan. Belangrijk, maar zeker niet alles bepalend.

Net als bij Risk probeer je ook bij Small World een speler niet te ver uit te laten lopen, alleen is het vanwege het verborgen houden van de punten (die ook tussentijds nog afnemen) niet altijd duidelijk wie de leider op dat moment is. Dat is bij Risk met één blik op de kaart duidelijk, terwijl het bij Small World in feite een optelsom van X ronden is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2017, 07:08 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
https://youtu.be/i3he6rBpWug



Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2017, 16:18 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Mac-S schreef:
De beste optie, ongeacht de opdrachten, is echter om een ander spel te gaan spelen. :lol:

:lol: :lol: :lol:

Dat lijkt me ook ja !

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2017, 21:43 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
ik vulde de poll in met risk revised (2008) in mijn achterhoofd omdat ik deze zelf bezit.
hier zitten bepaalde opdrachten er al niet meer in en is het veel tranparanter hoever iedereen is met zijn/haar opdrachten. ik koos voor de startopstelling omdat bepaalde gebieden in een uithoek nu eenmaal makkelijker te verdedigen zijn.

Risk 2210 vond ik ook een mooi uitgave (ook vanwege de beperkt aantal rondes).

Het spel is vooral jeugdsentiment, maar komt nu eigenlijk niet meer op tafel. Binnenkort misschien weer eens als de kinderen wat groter zijn.

Op dit moment zit ik te wachten op 878 vikings, wat wel enigsinds wegheeft van risk (dobbelen tijdens gevechten en area controll) maar toch wel wat stappen verder gaat.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - De verborgen geluksfactor in Risk  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Risk



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®