Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jan 2018, 20:30 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
Wij hebben 7 wonders duel 2 keer gespeeld en we zijn niet helemaal zeker van enkele regels.

1.Bij een bepaalde (paarse) gildekaart kun je bij de bouw het voordeel; per 3 munten 1 overwinningspunt verdienen bij het einde van het spel (van de rijkste stad).
Nu is deze 3 munten /overwinningspunt-regel al bij de huidige telling van toepassing (zonder deze gildekaart) Betekent dit dat je deze telling 2x mag doen?

2.De wetenschappelijke groene wiskundefishe is ons niet geheel duidelijk.
Het geld wat de tegenstander uitgeeft aan handel ontvang je. Tot zo ver duidelijk maar er staat verder in de handleiding in het rood dat het niet van toepassing is bij een bouw van een gebouw....De gehele rode regel en het voorbeeld eronder in het boekje snappen we niet.

3. Op bepaalde gele kaarten staat dat je een glasgrondstof en papiergrondstof (zonder / tussen beide) krijgt met beide een munt van 1 op afgebeeld. Die munt van 1 begrijpen we. Dit is een vast bedrag voor die grondstof zonder rekening te houden met de handelsregel. Maar kun je deze kaart ook meetellen voor de grondstoffen die je nodig hebt om iets te bouwen. Stel dat deze kaart in mijn stad ligt en een volgend gebouw zijn de grondstoffen glas, papier en een steen voor nodig. Dan zou ik met deze gele kaart al glas en papier in bezit hebben en steen zou ik dan een aparte grondstofkaart van moeten hebben. Klopt dit?
En dan bedoel ik niet de gele kaart waarbij 2 grondstoffen met een / is gescheiden. Dit is zo ik begrijp keuze.

4. Om de wetenschappelijke overwinning te claimen spreekt de handleiding over 6 verschillende symbolen. Betekend dit dus dat je met 6 verschillende groene kaarten het spel kan winnen? Of moet je van 6 symbolen 2x hebben, net zoals je een wetenschappelijkfische moet verkrijgen door 2x het zelfde symbool te sparen?

5. Heeft een startspeler niet een voordeel omdat je van de eerste 6 open kaarten de eerste optie hebt en de meest waardevolle kaart kan pakken? (Met kiezen van wonders maakt het niet uit)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 01:34 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Ik heb het toevallig ook vandaag voor het eerst gespeeld. :)

Paar antwoorden al:


3) Je krijgt niet glas of papyrus. Die munt van 1 betekent dat je voor die goederen de handelsregel kunt negeren, en altijd maar één munt hoeft te betalen voor (in dit geval) glas en papyrus. Hetzelfde geldt voor de vergelijkbare kaarten voor hout, klei en steen.

4) 6 verschillende van de 7 aanwezige symbolen. 6 staan er op de wetenschappelijke gebouwen en één op één wetenschapsfiche (wet).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 10:36 

Berichten: 45
Woonplaats: Ede
Jaspervd schreef:
1.Bij een bepaalde (paarse) gildekaart kun je bij de bouw het voordeel; per 3 munten 1 overwinningspunt verdienen bij het einde van het spel (van de rijkste stad).
Nu is deze 3 munten /overwinningspunt-regel al bij de huidige telling van toepassing (zonder deze gildekaart) Betekent dit dat je deze telling 2x mag doen?

Ja, als jij van jullie twee de meeste munten hebt krijg je de punten voor de muntjes i.v.m. de paarse kaart én ook nog voor de muntjes zelf.

Jaspervd schreef:
2.De wetenschappelijke groene wiskundefishe is ons niet geheel duidelijk.
Het geld wat de tegenstander uitgeeft aan handel ontvang je. Tot zo ver duidelijk maar er staat verder in de handleiding in het rood dat het niet van toepassing is bij een bouw van een gebouw....De gehele rode regel en het voorbeeld eronder in het boekje snappen we niet.

Je krijgt bij dit fiche alleen de muntjes die de andere speler betaald voor het kopen van grondstoffen. Ook als die speler gebouwen bouwt. Maar je krijgt niet de muntjes die als bouwkosten op de kaart zelf staan. Die gaan direct naar de bank.

Jaspervd schreef:
3. Op bepaalde gele kaarten staat dat je een glasgrondstof en papiergrondstof (zonder / tussen beide) krijgt met beide een munt van 1 op afgebeeld. Die munt van 1 begrijpen we. Dit is een vast bedrag voor die grondstof zonder rekening te houden met de handelsregel. Maar kun je deze kaart ook meetellen voor de grondstoffen die je nodig hebt om iets te bouwen. Stel dat deze kaart in mijn stad ligt en een volgend gebouw zijn de grondstoffen glas, papier en een steen voor nodig. Dan zou ik met deze gele kaart al glas en papier in bezit hebben en steen zou ik dan een aparte grondstofkaart van moeten hebben. Klopt dit?
En dan bedoel ik niet de gele kaart waarbij 2 grondstoffen met een / is gescheiden. Dit is zo ik begrijp keuze.

Nee, deze kaart geeft je alleen handelsvoordeel. Papier en glas kosten vanaf het bouwen van dat gebouw nog maar één muntje per keer. Het geeft je dus niet de grondstof zelf.

Jaspervd schreef:
4. Om de wetenschappelijke overwinning te claimen spreekt de handleiding over 6 verschillende symbolen. Betekend dit dus dat je met 6 verschillende groene kaarten het spel kan winnen? Of moet je van 6 symbolen 2x hebben, net zoals je een wetenschappelijkfische moet verkrijgen door 2x het zelfde symbool te sparen?

Je moet zes verschillende symbolen hebben. Dus niet zes keer twee, maar zes verschillende symbolen (van de zeven verschillende die er zijn).

Jaspervd schreef:
5. Heeft een startspeler niet een voordeel omdat je van de eerste 6 open kaarten de eerste optie hebt en de meest waardevolle kaart kan pakken? (Met kiezen van wonders maakt het niet uit)

De startspeler heeft zeker een voordeel. Daarom mag degene die aan het begin van het tijdperk militair het zwakst is kiezen wie de startspeler is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 10:46 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
1) Alle spelers krijgen per set van 3 munten een punt, maar de speler die deze gildenkaart in bezit heeft, telt nogmaals een punt per set van 3 punten van de rijkste speler.

2) Als je dit ontwikkelingssymbool hebt, krijg je het geld van de tegenstander als ze met munten betalen voor grondstoffen. Sommige gebouwen kosten al een bepaald aantal munten, maar deze krijg je niet. Enkel de munten die zijn gespendeerd voor de aankoop van grondstoffen (en de prijs kan fluctueren naar gelang de grondstoffenkaarten) krijg je.

3) Altijd als je betaalt met munten voor glas/papyrus bij het nemen van een kaart of het bouwen van een wonder, betaal je maar 1 munt voor deze grondstoffen.

4) 6 verschillende symbolen en je wint het spel. Dubbele wetenschapssymbolen geven je een ontwikkelingstoken.

5) Waardevol is een subjectief idee en alle kaarten kunnen uiteindelijk beslissend zijn. Als je toch het gevoel hebt dat je als startspeler teveel voordeel hebt, laat de andere dan maar beginnen en bewijs het tegendeel :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 16:23 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
Helemaal duidelijk. Bedankt iedereen voor de opheldering :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 13:22 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
Gisteren weer gespeeld en voelt toch wat meer gebalanceerd :wink:
Afsluitende vraag om zeker te zijn. De gele kaarten waarop 2 grondstoffen staan gescheiden door een /, zonder het muntje met een 1. Dit zijn dan wel grondstoffen die je mag gebruiken voor een bouw?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 13:40 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Woonplaats: Hellevoetsluis
1 van de 2 grondstoffen mag je per beurt gebruiken voor de bouw van een gebouw.
Hetzelfde als de wonderen waar je 1 van de grondstoffen per beurt kan gebruiken om te bouwen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 12:28 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Roermond
nordschleife schreef:
1 van de 2 grondstoffen mag je per beurt gebruiken voor de bouw van een gebouw.
Hetzelfde als de wonderen waar je 1 van de grondstoffen per beurt kan gebruiken om te bouwen.


Check, duidelijk merci!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2018, 18:00 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Lokeren
reactie op 3/
Ik begreep dat het muntje vermeld op de gele kaart de basisprijs van 2 naar 1 bracht. De meerprijs doorde tegenspeler zijn voor blijft...
Heb ik dat dus mis!?

Extra vraag:
In de speluitleg vind ik geen antwoord (of las erover) wat te doen wanneer je moet betalen tgv bvb het doorschuiven van de tegenstander zijn leger, maar je zelf geen of onvoldoende geld hebt?
Pascal.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2018, 19:29 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Woonplaats: Hellevoetsluis
* de kosten zijn altijd 1 per grondstof ongeacht welke kaarten de tegenspeler heeft.
* van een kale kip kan je niet plukken dus je bent je geld kwijt en daar blijft het bij


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 09 jan 2018, 18:17 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Lokeren
thanks


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - 7 wonders duel enkele vragen.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Tags

7 Wonders Duel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®