Jaspervd schreef:
1.Bij een bepaalde (paarse) gildekaart kun je bij de bouw het voordeel; per 3 munten 1 overwinningspunt verdienen bij het einde van het spel (van de rijkste stad).
Nu is deze 3 munten /overwinningspunt-regel al bij de huidige telling van toepassing (zonder deze gildekaart) Betekent dit dat je deze telling 2x mag doen?
Ja, als jij van jullie twee de meeste munten hebt krijg je de punten voor de muntjes i.v.m. de paarse kaart én ook nog voor de muntjes zelf.
Jaspervd schreef:
2.De wetenschappelijke groene wiskundefishe is ons niet geheel duidelijk.
Het geld wat de tegenstander uitgeeft aan handel ontvang je. Tot zo ver duidelijk maar er staat verder in de handleiding in het rood dat het niet van toepassing is bij een bouw van een gebouw....De gehele rode regel en het voorbeeld eronder in het boekje snappen we niet.
Je krijgt bij dit fiche alleen de muntjes die de andere speler betaald voor het kopen van grondstoffen. Ook als die speler gebouwen bouwt. Maar je krijgt niet de muntjes die als bouwkosten op de kaart zelf staan. Die gaan direct naar de bank.
Jaspervd schreef:
3. Op bepaalde gele kaarten staat dat je een glasgrondstof en papiergrondstof (zonder / tussen beide) krijgt met beide een munt van 1 op afgebeeld. Die munt van 1 begrijpen we. Dit is een vast bedrag voor die grondstof zonder rekening te houden met de handelsregel. Maar kun je deze kaart ook meetellen voor de grondstoffen die je nodig hebt om iets te bouwen. Stel dat deze kaart in mijn stad ligt en een volgend gebouw zijn de grondstoffen glas, papier en een steen voor nodig. Dan zou ik met deze gele kaart al glas en papier in bezit hebben en steen zou ik dan een aparte grondstofkaart van moeten hebben. Klopt dit?
En dan bedoel ik niet de gele kaart waarbij 2 grondstoffen met een / is gescheiden. Dit is zo ik begrijp keuze.
Nee, deze kaart geeft je alleen handelsvoordeel. Papier en glas kosten vanaf het bouwen van dat gebouw nog maar één muntje per keer. Het geeft je dus niet de grondstof zelf.
Jaspervd schreef:
4. Om de wetenschappelijke overwinning te claimen spreekt de handleiding over 6 verschillende symbolen. Betekend dit dus dat je met 6 verschillende groene kaarten het spel kan winnen? Of moet je van 6 symbolen 2x hebben, net zoals je een wetenschappelijkfische moet verkrijgen door 2x het zelfde symbool te sparen?
Je moet zes verschillende symbolen hebben. Dus niet zes keer twee, maar zes
verschillende symbolen (van de zeven verschillende die er zijn).
Jaspervd schreef:
5. Heeft een startspeler niet een voordeel omdat je van de eerste 6 open kaarten de eerste optie hebt en de meest waardevolle kaart kan pakken? (Met kiezen van wonders maakt het niet uit)
De startspeler heeft zeker een voordeel. Daarom mag degene die aan het begin van het tijdperk militair het zwakst is kiezen wie de startspeler is.