Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Majesty
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 17:58 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Een koninklijk familiespel

Op zoek naar het ultieme familiespel? Je weet wel, een spel met eenvoudige regels, snel te spelen, iets wat ook niet-spelers overtuigt en vooral als het spel afgelopen is, wil je onmiddellijk nog eens. Wel zoek niet langer, want hier is Majesty.

Afbeelding

In Majesty beheert iedere speler zijn eigen identieke koninkrijk bestaande uit 8 locaties (molen, brouwerij, heksenhuis, wachttoren, kazerne, herberg, kasteel en ziekenhuis). Als koning of koningin in spe probeer je zoveel mogelijk personen naar je koninkrijk te lokken. Deze personen zorgen vooral voor rijkdom binnen het eigen rijk, maar kunnen ook schade toebrengen aan het rijk van de andere spelers (enkel de soldaten doen dit).

De spelregels zijn redelijk simpel. Je kiest een personenkaart uit een aanbod van zes, je legt die kaart neer in jouw koninkrijk onder de correcte locatie en je voert de actie uit die de kaart genereert. Je doet dit twaalf keer en wie na die twaalf keer het meeste geld bezit, wint Majesty. Voila, hoe eenvoudig kan een spel zijn.

Er zitten natuurlijk een aantal addertjes onder het gras. Je kunt namelijk niet zomaar een kaart uit de rij nemen. Enkel de eerste kaart in de rij is gratis. Als je een andere kaart wenst te nemen, dien je meeples in te zetten. En die meeples heb je niet onbeperkt in je bezit. Dat is dus de eerste afweging die je dient te maken.

Ook de acties die de kaarten genereren, zullen jouw keuze bepalen. Ga je voor de jonkvrouw die meeples en veel geld genereert of kies je liever voor de soldaat om, naast geld te ontvangen, ook nog eens de andere koninkrijken te beschadigen (zijnde een van hun onderdanen in het ziekenhuis te doen belanden. Het is een familiespel, soldaten doden niemand, ze kwetsen alleen maar). Pas op, want ook anderen kunnen soldaten kiezen om ten aanval te trekken, daarom is het misschien best om toch een aantal wachters te nemen. Als je teveel bent aangevallen, kan een heks soelaas brengen en een aangevallen onderdaan terug genezen. De herbergier levert veel geld op, maar bevoorrecht ook de andere spelers. Dus zou je dit wel doen? Ook de molenaarster en de brouwer hebben hun waarde.

Na twaalf ronden, die hopelijk veel geld hebben opgebracht, volgt nog een eindtelling. Wie nog personenkaarten in het ziekenhuis heeft liggen (maw te weinig heksen heeft gekozen om iedereen te genezen), betaalt eerst voor hun "onderhoudskosten". Dit kan je de overwinning kosten.

Wie daarna in alle zeven locaties (het ziekenhuis telt niet mee) personenkaarten heeft liggen, krijgt 49 (7 locaties x 7 personen) geldstukken extra. Heb je er maar 6, levert dat 36 geldstukken (kwadraat van 6 op), enzoverder.

Tot slot wordt er gekeken wie een meerderheid heeft in de locaties. Wie bijvoorbeeld de meeste molenaarsters in dienst heeft, krijgt 10 geldstukken. De meeste edelvrouwen brengen 16 geldstukken op. Iedereen telt daarna zijn geld en wie het meeste geld heeft, is de winnaar.

Ben je na een aantal keer spelen op zoek naar meer uitdaging, dan kun je de locatiekaarten omdraaien naar de B-kant en voila, nieuwe mogelijkheden.

Afbeelding

Majesty speelde ik voor het eerst met enkele neefjes en nichtjes op familieweekend. Die jonge snaken hebben absoluut geen zin om lang naar een speluitleg te luisteren en hebben ook geen boodschap aan vele kleine regeltjes en veel tactische beslommeringen. Ze willen spelen en liefst zo snel mogelijk. Majesty was voor hen dan ook een openbaring. Een speluitleg van vijf minuten, heel snel door hoe de kaarten werken, klaar met vier spelers op een halfuurtje.
Dat weekend werd Majesty dan ook heel veel gespeeld. Het mooiste compliment voor het spel was toen het jongste nichtje oma wist te overtuigen om mee te spelen en dan ook nog eens, na het spel amper een keer gespeeld te hebben, het spel perfect kon uitleggen.

Intussen heb ik Majesty een aantal keer gespeeld met zogezegde veelspelers. Tot mijn grote verbazing waren zij ook allemaal voor het spel te vinden. Ondanks zijn eenvoud is het toch belangrijk om de juiste tactiek toe te passen voor de overwinning. Een van die snoodaards (ik zal geen namen noemen, maar in Essen heb ik hem wanhopig gezocht) ging bijvoorbeeld resoluut voor het aantrekken van soldaten. Zowat de helft van de aanwezige molenaarsters belandden door hem in het ziekenhuis. Behalve voor wat wrevel bij de getroffen personen zorgde die tactiek wel niet voor een overwinning bij de betrokken persoon. Want vergeet niet, Majesty is een familiespel.

Enig minpuntje aan het spel, is dat je door de snelheid waarmee het gespeeld wordt, soms het gevoel hebt dat je constant geldstukken aan het omruilen bent met de bank. Ik denk dat iemand de uitdrukking gebruikte: "Het is een spel met heel veel administratie."

Majesty, een aanrader


  • Majesty. Eén koninkrijk - Eén kroon (999 Games, 2017)
  • Auteur: Marc André
  • Artwork: Anne Heidsieck
  • 2-4 spelers vanaf 7 jaar
  • 20 - 30 minuten
  • https://www.999games.nl/majesty.html
  • Adviesprijs €29,99


Laatst bijgewerkt door xanthie op ma 12 nov 2018, 12:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Majesty
BerichtGeplaatst: zo 07 jan 2018, 16:27 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 436
Woonplaats: Leuven (BE)
Een hele fine review van een heerlijk spel. Ik heb inmiddels dit spel al vele keren gespeeld met spellen spelers van verschillende categoriën, het valt bij vrijwel de meeste spelers in de smaak.
Dat gevoel van voortdurend munten om te wisselen is ook heel herkenbaar, maar nog een ergernis die bij velen terugkomt: ...... Waar zijn die muntjes van 5?

_________________
http://www.depittigepion.be/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Majesty
BerichtGeplaatst: zo 07 jan 2018, 17:30 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
Behalve voor wat wrevel bij de getroffen personen zorgde die tactiek wel niet voor een overwinning bij de betrokken persoon

*kuch* strategie *kuch*

Inderdaad een verrassend leuk spelletje. Ik ging op Spel met lage verwachtingen aan tafel, maar heb me kostelijk geamuseerd. Ik ben geen fan van Splendor, maar deze is dus wel erg leuk. Meer diepgang dan ik in eerste instantie verwacht had.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Majesty  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+7, 2017, 999 Games, Anne Heidsieck, Majesty, Marc André, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®