Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het Dorp
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2018, 10:25 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Brugge
Gisteren nog eens Het Dorp gespeeld, maar ik denk dat we het concept niet helemaal snappen, want meestal is het spel zeer snel gedaan. Als je iedereen altijd maar kiest voor de 'tijd', heb je onmiddellijk veel dode familieleden, en is het spel afgelopen. Maar dan heb je ook bijna geen punten...
Is dit de bedoeling ?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2018, 10:50 
3. Orléans (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Als je op dat moment denkt voor te liggen in punten, kan het de bedoeling zijn om snel het spel te beeindigen.
Maar wat noem je zeer snel? En wat noem je 'kiezen voor de tijd'?
Je dode familieleden moeten eerst naar de kronieken (heet het zo? 'T is al een tijdje geleden). Als er een kleur vol ligt, dan komen de volgende op het kerkhof. Het spel eindigt als of de konieken of het kerkhof volledig vol ligt.
De tijd vind ik een heel tof concept in Het Dorp die veel afwegingen vraagt, waaronder inderdaad de speelduur.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2018, 10:52 
what's in a game...

Berichten: 214
Woonplaats: oostende
Dit spel vind ik een topper!

als je steeds voor tijd kiest dan is het idd vlug gedaan; het is net de bedoeling om dingen te verzamelen en daarmee dan (bvb een bruin blokje) een familielid bij de kerk te krijgen.
of groene blokjes en perkamenten verzamelen voor het stadhuis, enz...

Tijd gebruik je voor iets dat je veel nodig hebt; bvb als je gaat reizen is het interessant om met tijd een familielid te plaatsen bij de kar.
Anders is het interessant om iemand op het juiste moment dood te laten gaan om punten te krijgen bij het kerkhof.

Maar alles met tijd betalen? dan ben je denk ik elke ronde al 2 familieleden kwijt...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018, 20:59 
Joker

Berichten: 6
aglorie schreef:
Gisteren nog eens Het Dorp gespeeld, maar ik denk dat we het concept niet helemaal snappen, want meestal is het spel zeer snel gedaan. Als je iedereen altijd maar kiest voor de 'tijd', heb je onmiddellijk veel dode familieleden, en is het spel afgelopen. Maar dan heb je ook bijna geen punten...
Is dit de bedoeling ?



Dit was ook ons probleem met dit spel, we waren vaak snel binnen 45 minuten klaar.
vandaar dat we nu de regel hebben ingevoerd, dat je maar 1x per ronde iets mag kopen met alleen tijd, dan duurt het langer, en is het ons inziens uitdagender.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2018, 17:12 
2. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Wij vinden dat de kronieken teveel punten opleveren waardoor het tactisch voordelig is veel met tijd te betalen. Daarom spelen we nu meestal zonder de punten van de kronieken. Voor ons is het spel zo evenwichtiger en het duurt idd iets langer zo.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2018, 18:03 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Dat is wel te counteren hoor.

Als je veel mensen in de kerk dumpt en veel goederen verkoopt als er weinig naar de markt worst gegaan win je wel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2018, 18:07 
4. Istanbul (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
pinokio1993 schreef:
Wij vinden dat de kronieken teveel punten opleveren waardoor het tactisch voordelig is veel met tijd te betalen. Daarom spelen we nu meestal zonder de punten van de kronieken. Voor ons is het spel zo evenwichtiger en het duurt idd iets langer zo.


Dat vind ik zonde. De timing van overlijden van je familieleden is nu net zo'n origineel element in Het Dorp. Naar mijn mening haal je een deel van de charme en tactiek op deze manier weg. Ik denk dat de auteurs hier tevens wel genoeg over nagedacht zullen hebben en dit wel uitgebalanceerd hebben. Ik zou het nog eens een kans geven mét punten voor de kronieken ;) Anyway, zolang je er maar plezier aan beleeft ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: za 25 aug 2018, 13:04 
PIONier

Berichten: 3
in mijn laatste potje won een speler met bijna niks in de kronieken, en kreeg oa veel punten uit de markt die wij hadden verwaarloosd. Dus het kan wel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het Dorp
BerichtGeplaatst: za 25 aug 2018, 17:23 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Voordeel van niet met tijd betalen is dat je minder vaak gezinsuitbreiding hoeft te nemen en langer plezier hebt van acties waar je een familielid hebt opgeleid of waar een familielid ver is geraakt zoals in het raadhuis of bij het reizen.

Als je vaker speelt worden de totale scores ook hoger. En er zit een maximum aan het aantal punten van de kronieken.

Daarnaast moet je iemand ook niet geheel vrij spel geven en zorgen dat soms 1 van zijn familieleden in een anoniem graf terecht komt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Het Dorp  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Het Dorp



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®