Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pioneers
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018, 21:35 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
How the Wild West was won: per postkoetsl

Make America Great Again! Wie zei dat ook alweer? Doet er niet toe. De eersten die Amerika groot maakten, waren de pioniers die vanuit alle Europese hoeken de Atlantische Oceaan overstaken om hun geluk te beproeven in het Wilde Westen. Maar hoe geraakten die pioniers in het Wilde Westen? Wel, in den beginne, toen de trein je nog niet overal bracht waar je wezen wilde, per postkoets. Laat dit nu de essentie van dit spel zijn: zo handig mogelijk pioniers vervoeren in jouw postkoetsen.



Iedere speler in dit spel koopt en verstuurt postkoetsen volgeladen met pioniers in de hoop om ze te kunnen afzetten in de passende steden. Daarnaast bouwt een speler ook een wegennetwerk uit. Het is altijd goedkoper om met je postkoets langs de eigen wegen te mogen reizen. De speler die trouwens het langste eigen wegennetwerk uitbouwt, krijgt op het einde van het spel extra overwinningspunten. En overwinningspunten daar is het in dit spel om te doen. Wie namelijk het meest van die onhebbelijke dingen verzamelt, mag zichzelf tot winnaar van Pioneers kronen.

Bij het begin van het spel wordt er op iedere stad op het spelbord een fiche gelegd. Die fiches vertegenwoordigen een bepaalde type van pionier of een hotel. Er zijn zes verschillende soorten pioniers (bankier, gouddelver, barman, boer, handelaar en sergeant). Iedere pioniersoort heeft een andere eigenschap, die de speler kan gebruiken als hij die fiche bemachtigt.

Daarnaast ontvangt iedere speler zijn eerste koets. Iedere koets heeft een aantal zitplaatsen die kunnen variëren. De startkoets van iedere speler bevat vijf zitplaatsen. Iedere zitplaats is gereserveerd voor één van de zes pioniersoorten. De spelers plaatsen hun pioniers in hun spelerskleur in hun koetsen. Wie op de zetel van een bankier plaatsneemt, is een bankier en kan enkel afgezet worden in een stad waar een fiche ligt die een bankier voorstelt. Dit geldt ook voor de andere pioniersoorten.

Er is ook nog een individueel spelersbord voor iedere speler. Op dat spelersbord staan alle acties afgebeeld die de speler in zijn beurt kan uitvoeren.

Iedere spelersbeurt bestaat uit drie fasen.
In fase 1, de inkomstenfase ontvangt de speler zijn inkomen voor die beurt. In principe is dit drie dollar. Verworven bankiersfiches tijdens het spel verhogen het basisinkomen tot maximaal vijf dollar.

In fase 2, doet de speler zijn aankopen. Hij mag één aankoop per beurt doen. Verworven handelaarsfiches zorgen ervoor dat een speler tot maximaal drie aankopen per beurt kunnen doen. Een speler kan één postkoets (er liggen altijd vier postkoetsen open die aangekocht kunnen worden; de prijs varieert tussen 1 en 4 dollar), één (2 dollar) of twee straten (5 dollar) kopen. Gekochte straten worden meteen op het spelbord gelegd en verbinden twee steden. Er kan maar één straat als verbinding tussen twee steden worden gelegd. (de sergeant laat toe dat je een straat legt naast een straat van een andere speler, zie verder). Eigen straten zorgen ervoor dat jouw postkoetsen goedkoper kunnen reizen. Als andere spelers gebruik maken van een van jouw straten dan moeten ze aan jou betalen, een mooie manier om jouw inkomen te verhogen dus.

In fase 3 beweeg je de postkoets over het spelbord. Je vertrekt altijd van de stad waar de houten postkoetspion in de vorige beurt is geëindigd. Je mag de postkoets enkel naar steden bewegen waar een pioniersfiche ligt van een soort pionier die ook in van je eigen postkoetsen aanwezig is. Opgepast, je mag geen steden passeren waar er pioniersfiches liggen, je moet daar altijd stoppen.

Iedere straat die je gebruikt kost 1 dollar, tenzij het een straat is in je eigen kleur. Die dollar betaal je aan de eigenaar van de straat. Ligt er van geen enkele speler een straat tussen twee steden, dan kan je nog altijd reizen. Alleen betaal je nu 1 dollar aan de bank. Kan een speler de postkoets niet laten stoppen in een stad met een pioniersfiche van een van zijn pioniers of kan hij de verplaatsing niet betalen, dan moet de speler passen.

Als je in een stad aankomt, dan stapt een van je pioniers van het correcte type uit één van je postkoetsen. Als je bijvoorbeeld in een stad stopt waar een boerfiche ligt, dan laat je een boer uit één van je postkoetsen stappen. Andere type pioniers mogen hier niet uitstappen. Een lege postkoets (alle pioniers zijn op hun juiste plaats afgezet) leveren overwinningspunten en 1 dollar op.
Je mag wel ten alle tijde de postkoets laten stoppen in een stad met een hotelfiche. Dit brengt je meteen drie dollar op en je mag een van je pioniers in die stad laten uitstappen (het type doet er niet toe).

Eens je pionier is afgezet, dan neem je de fiche van die stad en je voert de bijhorende actie uit. Sommige fiches (bankier en handelaar) genereren een permanent voordeel (zie hierboven). De andere fiches zorgen voor een eenmalige actie. Een sergeant laat je eenmalig gratis een straat bouwen (mag gelegd worden naast die van een andere speler). De barman zorgt ervoor dat nog een andere pionier de postkoets verlaat. De gouddelver levert je een goudkorrel op. Op de achterzijde van een goudkorrel staan overwinningspunten (3, 4 of 5). De boer zorgt ervoor dat er nog eens twee boeren uit jouw andere postkoetsen mogen uitstappen. Vervoer je maar één boer, dan is dat jammer.

Tot slot van jouw bewegingsactie kan je ook een andere speler uitnodigen (met de wijzers van de klok mee) om gebruik te maken van jouw verplaatsing. Gaat een speler op jouw voorstel in, dan betaalt hij jou twee dollar om een van zijn pioniers van hetzelfde type ook in die stad te laten uitstappen.

Het spel eindigt in de ronde als een speler al zijn straten heeft gebouwd (er zijn er 15 per speler) of als iemand de laatste beschikbare postkoets omdraait en in de verkoopdisplay uitstalt. Het aantal postkoetsen is afhankelijk van het aantal spelers. Bij vier spelers zijn er 22 postkoetsen in het spel. Iedere speler krijgt nog evenveel beurten en wie dan de meeste overwinningspunten (lege postkoetsen, goudkorrels, langste stratennetwerk die eigen pioniers met elkaar verbindt) wint.


Afbeelding

Pioneers is een vlot speelbaar familiespel. De spelregels zijn niet al te ingewikkeld en zitten logisch in elkaar. De beurten volgen vlot na elkaar en zelfs met 4 spelers ben je klaar in een uurtje. Voor de liefhebber van het betere strategische spel is Pioneers misschien iets te simpel. Voor jouw actie ben je namelijk nogal afhankelijk van waar de vorige speler de postkoets laat stoppen en dat heb je niet altijd in de hand.

Pioneers is een leuk spel. Altijd bereid om aan een tafel aan te schuiven waar het gespeeld wordt.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Pioneers  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

+8, 2017, Emanuele Ornella, Markus Erdt, Pioneers, Queen Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®