Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2018, 23:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Afbeelding White Goblin Games meldt op Twitter dat de Nederlandstalige editie van het bordspel Noria is uitgebracht. Dit spel verscheen op Spiel 2017 bij de Duitse uitgever Edition Spielwiese. Zoals gebruikelijk heb ik geen inhoudelijke informatie over de Nederlandstalige editie. De hierna opgenomen spelbeschrijving is gebaseerd op het Duitse regelboek en bevat mogelijk anders vertaalde termen. Noria speelt zich af op een zwevend eiland in een ‘steampunk’ setting. In 14-16 rondes moet jij jouw handelsimperium laten floreren. Daartoe koop je schepen, ontdek je zwevende eilanden, bouw je fabrieken en investeer je in prestigieuze projecten. Bovenaan het bord vind je de sporen van vier grote projecten. Door jouw investeringen verplaats je jouw gezanten daar naar boven. Investeringen kosten de vereiste grondstoffen of goederen. Deze investeringen zijn de enige bron van winstpunten. Jouw score op een investering wordt aan het einde vermenigvuldigd met de waarde van de bijpassende raadskamer.

Iedere speler beschikt over een innovatief actiewiel, een draaischijf met drie ringen met uitsparingen, waarin aan het begin allerlei actieschijfjes worden geplaatst. In jouw beurt activeer je maximaal drie actieschijfjes, die elk op een andere ring liggen, via een rechte lijn te verbinden zijn zonder een andere constellatie te kruisen en die zich in de actieve helft van jouw actiewiel bevinden. Na jouw beurt draaien alle ringen een stap door, waardoor er elke ronde andere actieschijfjes beschikbaar zijn. Elke beurt bestaat uit vier fases: 1) Invloedfase: betaal kennis en manipuleer jouw actiewiel. 2) Actiefase: activeer tot drie schijfjes. 3) Politieke fase: betaal de vereiste kennis en verplaats en verwijder politici om jouw investeringen waardevoller te maken. 4) Administratiefase: draai jouw ringen, neem kennis voor de tandwielen op jouw fabrieksbord en plaats eventuele nieuwe schijven.

Afbeelding

Er zijn zeven soorten actieschijven: de drie grondstoffen energie, mycelium en obsidiaan, de stadactie, de reisactie, de werktuigactie en de bonus. Met de bonusschijf kopieer je een andere deze ronde te activeren schijf. Met een grondstofschijf neem je de desbetreffende grondstof. Met de stadschijf kun je of een nieuwe actieschijf uit de markt kopen of een gezant tegen betaling één stap verder zetten op een projectspoor. Met de reisactie stuur je jouw speelfiguur naar een eiland en neem je daar een schip of bouw je daar een fabriek. Schepen helpen later bij investeringen, met fabrieken kun je goederen produceren en kennis verzamelen. Met de werktuigactie kun je een actieschijf opwaarderen, waardoor deze in het vervolg een dubbele actie oplevert, of je kunt tegen betaling van grondstoffen goederen produceren. Je kunt vrijwillig afzien van het activeren van één schijfje per ring, wat je per schijfje één kennis oplevert. Rond jouw beurt kun je op de zwarte markt goederen omzetten in kennis en/of kennis in grondstoffen.

Noria is het eerste gepubliceerde spel van Sophia Wagner. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 70-120 minuten.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2018/02/26/noria-b ... lin-games/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 12:20 
Rooster Booster

Berichten: 81
Grootste tegenvaller van Spiel 2017 voor mij. Ziet er prachtig uit met een mooi systeem. Helaas blijft het daarbij en is het spel zelf zeer zeer matig.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 12:27 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
Robinoost schreef:
Grootste tegenvaller van Spiel 2017 voor mij. Ziet er prachtig uit met een mooi systeem. Helaas blijft het daarbij en is het spel zelf zeer zeer matig.

Want? Wat viel je zo tegen aan het spel?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 13:03 
Rooster Booster

Berichten: 81
Eigenlijk zegt Rahdo het ook al in zijn review. Het ziet er prachtig uit maar er is maar 1 manier om punten te scoren en dat is simpel weg door de goederen in te leveren en 1 stapje omhoog te gaan op een track.

In het begin is de puzzel van het "rad" wel een dingetje maar al snel heb je genoeg resources om te doen en laten wat je wilt met het rad en maakt het allemaal niet meer zo uit wat waar zit.

Wat mij betreft mist het spel alternatieven wijzes om aan punten te komen. Als je even door het rad heen kijkt dan is het een erg basic stokeholder spel, waar er velen betere van zijn dan deze.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 14:05 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Wat ik opvallend vond: de afgelopen maanden stond deze kersverse Essen primeur al de nodige keren 2e hands aangeboden hier op het forum. Da's meestal geen goed teken. Heeft bij mij in ieder geval de 'play twice before buy' knop aangezet... (een eerste keer is meestal wel intrigerend namelijk)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 14:07 
Rooster Booster

Berichten: 81
Ik zou dat zeker doen inderdaad. niet zeggende dat het een verschrikkelijk slecht spel is, maar voor de hardcore gamer en veelspeler zal dit te weinig bieden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 14:22 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
De enige manier om punten te halen, is inderdaad om vooruit te gaan op een aantal sporen. Wat ik het meest fascinered vond aan Noria, is dat de spelers gezamenlijk besluiten, gedurende het spel, hoeveel punten elk spoor waard is. Daardoor kun je toch niet elke keer hetzelfde doen.
Ik heb het nu een keer of vier gespeeld, en vind het nog steeds erg leuk. Ik zou het dan ook zeker geen tegenvaller willen noemen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 10:09 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Er staat een flinke fout in de Nederlandse regels:
Alternatieve actie - inspectie: De Nederlandse regels zeggen dat je eenmaal in je beurt mag besluiten een actie van een schijfje niet uit te voeren en hiervoor 1 kennis te nemen, dit moet zijn: eenmaal per ring, dus maximaal 3 keer per beurt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 10:25 
War/Eurogamer

Berichten: 609
Woonplaats: Tegelen
Ik vind de regels zowiezo slecht geschreven. Rommelig en niet altijd duidelijk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2018, 21:26 
Jakkiebak!

Berichten: 54
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Zijn er al ervaringen van mensen die Noria vaak gespeeld hebben? Ik ben benieuwd of het boeiender wordt als je met wat ervaring tactischer gaat spelen.
Ik heb het nu drie keer gespeeld en dat was vooral klooien en proberen. Best aardig vermaakt, maar nog niet echt enthousiast geworden. Iedereen zat toch erg in zijn eigen spel, zonder veel leuke interactie onderling.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Noria bij White Goblin Games  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Edition Spielwiese, Noria, Sophia Wagner, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®