Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Agra
BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2018, 17:34 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Groots project van Quined Games

Agra is op vele spellenbeurzen en bijeenkomsten een absolute blikvanger. Quined maar ook illustrator Michael Menzel en vormgever Rafaël Theunis mogen daarvoor de pluimen op hun hoed steken. Agra ziet er FANTASTISCH uit.


Foto: Quined Games

Agra speelt zich af in de gelijknamige Indiase stad in de 16de eeuw. Akbar de Grote viert zijn 30ste verjaardag. Een feest dat de aandacht trekt van heel wat notabelen. Een ideaal moment voor de spelers om de sociale ladder op te klimmen.
Rijkdom betekent aanzien in Agra. De 2 roepies waarmee je start, lokken weinig interesse. Hoog tijd dus om daar iets aan te veranderen.

Onderaan het spelbord, langs de rivier de Yamuna, wachten notabelen op goederen. Goederen worden geproduceerd en bewerkt in de stad die zich centraal op het spelbord bevindt. Bovenaan het spelbord staan 4 karakters afgebeeld waarop je beroep kunt doen. Op een tweede spelbord wordt je invloed in de drie verschillende gilden bijgehouden. Je kunt er gildeopdrachten uitvoeren of koning Akbar een goed schenken.
Op een eigen bordje tenslotte wordt bijgehouden hoeveel goederen je kan produceren, hoeveel gunsten je bezit en hoe goed je kan mediteren.


Foto: Quined Games

Hier in West-Vlaanderen spreken we van een ‘serieus stutje’ wat zoveel betekent als een stevige klepper. Ik opteer daarom voor een korte beschrijving van de spelregels.
Bij de start van je beurt mag je arbeiders die zich op het spelbord bevinden aan het mediteren zetten. Je ontvangt daarvoor meditatiepunten die je in acties kunt omzetten.
Vervolgens moet je één arbeider op het spelbord plaatsen. Er zijn drie soorten locaties waarop je arbeiders kunt plaatsen; de karakters, de productiegebouwen en de verwerkingsgebouwen. Als je een productiegebouw activeert, produceer je basisgoederen. Verwerkingsgebouwen zetten basisgoederen om in bewerkte goederen en luxegoederen. De 4 karakters hebben elke hun specialiteit. Met de architect kan je bouwmaterialen inzetten om een gebouw te bouwen, je ontvangt een bouwbonus en mag het nieuwe gebouw direct activeren. De schipper laat je toe om goederen te leveren aan notabelen en gildes. Met de handelaar kan je 3 goederen ruilen voor andere en de botanist kan ingezet worden om jouw meditatieniveau en/of productielijnen te verbeteren.
Op het eind van je beurt mag je ofwel één goed schenken aan Akbar ofwel 1 gildeopdracht vervullen.

Voor het bouwen van gebouwen en verhandelen van goederen ontvang je roepies. Wie dat het beste doet, wint het spel.

Agra voorbereiden neemt wel wat tijd in beslag. Het spelregelboekje telt 28 bladzijden en vergt opperste concentratie. Hoewel het basismechanisme eenvoudig is, zijn er zoveel toevoegingen dat het overzicht na één leessessie zoek is. Het toevoegen van toeters en bellen werkt tot op een bepaalde hoogte maar te veel is te veel en dat is het gevoel dat ik bij Agra heb.

Bij het inzetten van een arbeider komt heel wat kijken bijvoorbeeld. Ten eerste mag je geen arbeiders plaatsen op actievelden met eigen rechtopstaande arbeiders. Plaats je een arbeider op een actieveld waarop een vreemde arbeider aanwezig is, dan moet je die arbeider terug aan zijn eigenaar geven. Stond de arbeider rechtop, dan ontvangt zijn eigenaar een gunst wat niet het geval is als de arbeider neerlag. Op het bord lopen ook een koopman en een bouwmeester rond. Als je een arbeider bij de koopman zet, ontvang je na de actie 2 gunsten. Daarna wordt de koopman verplaatst en wordt een roepie gelegd op elk gebouw waar de koopman voorbijkomt. De bouwmeester zorgt ervoor dat je kosteloos mag bouwen, je ontvangt geen bonus wat met de bouwactie van de architect wel het geval is. Tenslotte mag je eigen arbeiders die neerliggen wel activeren als je 2 roepies betaalt.

Een ander voorbeeld: als je een goed levert aan een notabele ontvang je evenveel roepies als het totaal aantal goederen bij die notabele. Met de schipper kan je één goed dubbel leveren, je ontvangt voor het tweede goed echter maar 1 roepie. Als je goederen levert aan een notabele stijg je op het gildespoor waarvan de notabele lid is. Als de notabele alle gevraagde goederen gekregen heeft, mag de speler die het meeste goederen aan die notabele leverde, de kaart nemen en de voordelen ervan gebruiken. De andere spelers krijgen hun goederen als gunsten terug. Als je een gildeopdracht vervult ontvang je roepies afhankelijk van de positie van je marker op het gildespoor. Het volledige bedrag als je de eerste positie op het spoor bezet. Het volledige bedrag -1 als dat niet het geval is, je mag dan wel een stap naar boven zetten. Voor je een opdracht vervult moet je wel nagaan of de limiet voor aantal vervulde opdrachten niet bereikt is en of je wel minstens zelf op niveau 1 staat.

Op die manier kan ik wel nog even doorgaan. Agra bevat heel wat leuke spelelementen maar mijn idee is dat een aantal toevoegingen in plaats van meerwaarde vooral chaos bieden. Ik denk daarbij aan de handelaar, de bouwmeester, de fiche waarmee één meditatie actie afgedekt wordt, de mogelijkheid om de waardes van goederen aan te passen en het feit dat verwerkingsgebouwen wel gebruikt kunnen worden om goederen te verwerken maar niet om arbeiders naar toe te sturen zolang ze niet gebouwd zijn.

Die overvloed aan extra regeltjes gaat ten koste van het spelplezier vind ik en zorgt ervoor dat Agra niet voldoet aan wat ik ervan had verwacht. Let wel, heel wat spelers delen mijn mening niet. Mijn advies: spelen voor je koopt. Tenzij je puur voor de esthetische kwaliteiten geld op tafel wilt leggen, wat dat betreft is Agra een stukje kunst.



Foto: Quined Games



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agra
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 11:11 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
grappig,

"Hier in West-Vlaanderen spreken we van een ‘serieus stutje’ wat zoveel betekent als een stevige klepper."

want voor ons noordelingen zijn zowel een sereieus stutje, als een stevige klepper
onbekende beschrijvingen voor een spel.

Nu kan ik uit de rest van je verhaal wel een oordeel halen, maar toch nog de vraag:
wat is de definitie van beide beschrijvingen?

bij voorbaat dank van ten noorden van de Maas.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agra
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 13:04 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
JeVo schreef:
grappig,

"Hier in West-Vlaanderen spreken we van een ‘serieus stutje’ wat zoveel betekent als een stevige klepper."

want voor ons noordelingen zijn zowel een sereieus stutje, als een stevige klepper
onbekende beschrijvingen voor een spel.

Nu kan ik uit de rest van je verhaal wel een oordeel halen, maar toch nog de vraag:
wat is de definitie van beide beschrijvingen?

bij voorbaat dank van ten noorden van de Maas.

Stevige klepper wordt hier in het Noorden toch wel gebruikt hoor, ik zou het vertalen met “een zware jongen” oftewel een pittig spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agra
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 14:47 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Dierik schreef:
JeVo schreef:
grappig,

"Hier in West-Vlaanderen spreken we van een ‘serieus stutje’ wat zoveel betekent als een stevige klepper."

want voor ons noordelingen zijn zowel een sereieus stutje, als een stevige klepper
onbekende beschrijvingen voor een spel.

Nu kan ik uit de rest van je verhaal wel een oordeel halen, maar toch nog de vraag:
wat is de definitie van beide beschrijvingen?

bij voorbaat dank van ten noorden van de Maas.

Stevige klepper wordt hier in het Noorden toch wel gebruikt hoor, ik zou het vertalen met “een zware jongen” oftewel een pittig spel.


Juist.

Een 'stutje' is een boterham in West-Vlaanderen. Een serieus stutje is dan een stevige boterham. Wat je ongetwijfeld wel begrijpt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agra
BerichtGeplaatst: do 22 maart 2018, 17:57 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Met 'serieus stutje' bedoel ik zo pittig dat je het in één keer niet verwerkt krijgt. Een stutje is inderdaad een boterham (1 punt voor Piet) Wat ik bedoel is: Agra is een zeer pittig spel waar je stevig je tanden kunt inzetten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Agra  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

+12, 2017, Agra, Michael Menzel, Mike Keller, Quined Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®