Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2018, 17:38 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Altijd een beetje reizen

In 2001 verwende Winning Moves ons met het zeer toegankelijke treinspel Trans America en even later kwam er de variant Trans Europa. Ravensburger bracht recent het spel opnieuw op de markt als Trans Europa & Trans Amerika. Een goede keuze, als je het mij vraagt.



In Trans Europa proberen de spelers zo snel mogelijk vijf steden te verbinden door spoorwegen aan te leggen.

Het spelbord toont de kaart van Europa. Op de ommezijde staat de Amerikaanse kaart. Op de hele kaart staan verbindingen tussen alle steden. Die vormen een netwerk van driehoeken. Elke verbinding bestaat uit een enkele lijn, behalve in de bergen of grote rivieren. Daar staat een dubbele lijn. Verder horen de steden op de kaart bij een bepaalde regio (N, Z, W, O of midden). Elk van die regio’s heeft een aparte kleur.

Bij het begin van de ronde trekken de spelers van elke regio een kaart met een stad. Die houden ze geheim voor de andere spelers. Vervolgens plaatsen de spelers hun startpion op een willekeurige kruising van de lijnen. Dat mag op een stad, maar dat moet niet. Het komt er wel op aan om een goed vertrekpunt te kiezen, want je bouwt je net uit vanaf dit punt.

In een speelbeurt mag de speler twee sporen bouwen op een enkele verbinding of één spoor op een dubbele verbinding. Alle sporen moeten aangebouwd worden aan het eigen net, dus verbonden met de eigen startpion. Van zodra twee of meer netwerken met elkaar verbonden zijn, mogen de spelers aan elkaars lijnen verder bouwen.

Op het moment dat een speler alle steden van zijn kaarten verbonden heeft met zijn startpion, eindigt de ronde. Dat kan in de eigen speelbeurt, maar ook in de beurt van een andere speler. De speler die alle vijf steden heeft kunnen verbinden, krijgt hiervoor 4 punten. De andere spelers tellen hoeveel sporen ze nog moesten leggen (dubbele lijnen tellen ook dubbel). Voor 1 ontbrekend spoor, krijg je nog 3 punten, bij 2 ontbrekende worden dat er 2 en er is ook nog 1 punt voor spelers die 3 of 4 ontbrekende rails hadden.

Alle materiaal wordt opgeruimd, de kaarten worden opnieuw geschud en de volgende ronde kan starten. Het spel eindigt wanneer een speler bij het einde van de ronde 13 punten of meer heeft gehaald.

De doos bevat een setje kaarten dat wat variatie kan brengen in het spel. De kaarten maken het spel makkelijker of moeilijker. Zo is er een kaart waarmee je meer punten scoort in een ronde, of net minder. Er zijn variantenkaarten die ervoor zorgen dat je de stad uit één regio moet afgooien (dus maar 4 steden verbinden i.p.v. 5),…
De variant kan gespeeld worden door elke ronde één kaart open te draaien. Je kan ook beslissen om één kaart uit het stapeltje te kiezen die dan het hele spel actief blijft.



Ik was blij toen ik deze nieuwe editie van dit spel zag opduiken. We hebben Trans America in onze eerste jaren in de spellenhobby grijs gespeeld. Heerlijk eenvoudig, snel uitgelegd en vlot gespeeld. Een toppertje onder de familiespellen.
Ravensburger heeft niet nagelaten om deze nieuwe editie zorgvuldig uit te voeren. Het grafisch werk ziet er goed uit en de staafjes uit de oude versie, zijn in deze editie heuse sporen. Mooi.

Zeker ook goed: meteen twee kaarten in de ene doos. Er is geen verschil in het spelverloop van de Amerikaanse en de Europese kaart, maar ze spelen wat anders door de verschillende geografische structuur.

De puntentelling vind ik een hele verbetering. In de oude versie was het een gedoe om het speleinde te bepalen. Nu is dat er uit. Eenvoudig punten tellen en spelen tot het einddoel is bereikt. Klaar.

Ik hou minder van de plastic pions, maar de spoortjes zijn van plastic, dan kan je maar beter alles in die stof doen.

De uitbreidingskaarten bieden weinig extra diepgang. Het is goed om met jongere spelers kaarten te gebruiken die het spel wat eenvoudiger maken (bv. meer scoren of sporen over water of gebergte zijn ook maar één lijn), maar de kaarten zorgen niet voor extra diepgang.
Ravensburger heeft helaas de uitbreiding Vexation niet toegevoegd aan de doos. Die zorgde voor meer diepgang. Maar een kniesoor die daar om maalt.

De vraag nu: hebben we deze nieuwe versie van Trans Europa nodig? Heb je nog geen Trans America of Trans Europa? Aarzel niet: met deze Trans Europa haal je een volwaardig familiespel waar je veel lol kan aan beleven.
Als je een oude versie hebt, dan hoef je niet speciaal uit te kijken voor de nieuwe editie. De variatiekaarten voegen niet genoeg toe aan het spel. Maar deze editie vind ik wel wat mooier dan de oude.

Laat het duidelijk zijn: Trans Europa staat er nog altijd. Voor mij een blijvertje tot aan mijn pensioen. En ook nog erna.


Trans Europa & Trans Amerika (Ravensburger, 2018)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Trans Europa & Trans Amerika  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+8, 2018, Franz-Benno Delonge, Ravensburger, Trans America, Trans Europa, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®