Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: spelregel vragen Targi
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2019, 12:11 
spelen houdt je jong
Avatar gebruiker

Berichten: 4
Woonplaats: Hoogezand
Targi is een reuzeleuk en zeer spannend spel voor 2 personen.

Maar voor ons zijn er op een paar punten vragen rond de spelregels.

Je mag je Targi pion tegenover je eigen pion zetten. De spelregels geven aan dat je dan maar 1 kruisende lijn hebt en dus maar 1 plek waar je je stamsteen mag zetten.

1. Betekent dat ook dat je je tweede stamsteen in dat geval WEL via de Fata Morgana mag inzetten?

2. Als je ALLE 3 je eigen Targi pionnen op de horizontale OF op de verticale lijnen zet, heb je helemaal geen lijnen.
Sterker: je tegenstander heeft dat dan ook niet. Ik vind dat dat tegen het idee van Targi en de kruisende lijnen ingaat. En dat dus niet zou mogen. Maar het staat nergens dat het niet mag.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2019, 13:18 
10. Azul (2017)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Als ik me goed herinner zegt de fata morgana dat je er een VERPLAATST dus nee, het mag niet.

Het ander klopt volgens mij. Dan doe je gewoon minder acties. Maar dat is ons nog nooit voorgekomen (je wilt liefst geen acties/grondstoffen verliezen)

Het is wel al enige tijd geleden dat ik'm speelde. Dus misschien even een 2nd opinion afwachten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2019, 13:57 
spelen houdt je jong
Avatar gebruiker

Berichten: 4
Woonplaats: Hoogezand
Citaat:
Het ander klopt volgens mij. Dan doe je gewoon minder acties. Maar dat is ons nog nooit voorgekomen (je wilt liefst geen acties/grondstoffen verliezen)


Naast de reden dat het indruist tegen de basis van het spel: kruisende lijnen die acties opleveren, is mijn bezwaar ook vanwege de gevolgen voor de tegenstander.
Die kan ook niets meer. En dat komt altijd geheel onverwacht.

Je doet die zet (in ons geval) omdat je persé juist die drie acties aan de rand wil.
Of omdat je voor jezelf geen goede acties in het midden meer ziet, doordat je tegenstander die geblokkeerd heeft. En dus uit frustratie dan zelf maar niets meer doet op het middenveld.
Maar je kunt deze manier van spelen ook gebruiken om de ander volledig te blokkeren.
En beide laatste intenties vind ik dat de spelregels tegen zouden moeten gaan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2019, 14:05 
Avatar gebruiker
LivingTale schreef:
Maar je kunt deze manier van spelen ook gebruiken om de ander volledig te blokkeren.
En beide laatste intenties vind ik dat de spelregels tegen zouden moeten gaan.


Als je niet tegen interactie kan, waarom speel je dan?


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2019, 16:24 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
LivingTale schreef:
Targi is een reuzeleuk en zeer spannend spel voor 2 personen.

Maar voor ons zijn er op een paar punten vragen rond de spelregels.

Je mag je Targi pion tegenover je eigen pion zetten. De spelregels geven aan dat je dan maar 1 kruisende lijn hebt en dus maar 1 plek waar je je stamsteen mag zetten.

1. Betekent dat ook dat je je tweede stamsteen in dat geval WEL via de Fata Morgana mag inzetten?

2. Als je ALLE 3 je eigen Targi pionnen op de horizontale OF op de verticale lijnen zet, heb je helemaal geen lijnen.
Sterker: je tegenstander heeft dat dan ook niet. Ik vind dat dat tegen het idee van Targi en de kruisende lijnen ingaat. En dat dus niet zou mogen. Maar het staat nergens dat het niet mag.


1. Natuurlijk niet. Pictogram is heel duidelijk.. verplaatsen.. binnen het raster van 9 naar andere plek.

2. Dan doe je dat toch? Betekent dat je je 3e targi pion tegenover de struikrover (of hoe heet die ronde markeerder) moet zetten. Als je al iets wil blokkeren, dan doe je dat met je 1e targi steen... is die lijn al geblokkeerd..... ik heb nog nooit meegemaakt dat beide spelers op die manier denken dat dat ze bij het plaatsen van de eerste 2 targistenen, er nog geen enkele stamsteen op staat. Wil je winnen.. heb je echt wel meer gs en kaartjes voor je dorp nodig dan wat beschikbaar is aan de buitenring.

heerlijk spel!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2019, 21:48 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Woonplaats: deurne nl
Beide situaties online al vaker meegemaakt. (Het spel is me zo goed bevallen online, dat er inmiddels ook een doos hier thuis ligt)

1. Betekent dat ook dat je je tweede stamsteen in dat geval WEL via de Fata Morgana mag inzetten?
Nee. Je hebt dan maar 1 stamsteen en die mag je verplaatsen.


2. Als je ALLE 3 je eigen Targi pionnen op de horizontale OF op de verticale lijnen zet, heb je helemaal geen lijnen.
Sterker: je tegenstander heeft dat dan ook niet. Ik vind dat dat tegen het idee van Targi en de kruisende lijnen ingaat. En dat dus niet zou mogen. Maar het staat nergens dat het niet mag.
Dit mag wel, maar komt weinig voor. Maar is zeker niet uitgesloten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 15:09 
8. Pax Porfiriana (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
LivingTale schreef:
...
2. Als je ALLE 3 je eigen Targi pionnen op de horizontale OF op de verticale lijnen zet, heb je helemaal geen lijnen.
Sterker: je tegenstander heeft dat dan ook niet. Ik vind dat dat tegen het idee van Targi en de kruisende lijnen ingaat. En dat dus niet zou mogen. Maar het staat nergens dat het niet mag.


Spellen kunnen soms positief/opbouwend of negatief/afbrekend gespeeld worden. Sommige spellen dwingen dat af, vaak de positieve spelmechanieken, andere laat de vrijheid bij de spelers onder mom van 'speelstijlen' en keuzes die ieder maakt, maar vooral bij 1 tegen 1 spelletjes geldt vaak dat het afbreken bij een ander hetzelfde resultaat oplevert voor jezelf (Of je nou +1 voor jezelf scoort of je tegenstander een -1 laten ondergaan, het verschil is en blijft 1 tov je tegenstander).

Als het mij beter uitkomt om geen kruisende acties door beide spelers uit te kunnen laten voeren of bijvoorbeeld om de rover op het volgende veldje te hebben (met een onveranderd middenveld) dan doe ik het zonder blikken of blozen. Het komt misschien niet zo vaak voor, maar het gebeurt af en toe en ik heb er geen moeite mee.

Maar ieder zo z'n voor- en afkeuren :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - spelregel vragen Targi  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Targi, fata morgana, spelregel, stamsteen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®