Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Funkenschlag
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 15:52 
10. Escape: Zombie City (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Vandaag voor het eerst Funkenschlag gedaan. Ik kwam zelf na 1 a 2 speelrondes achter te liggen en heb die achterstand geen enkel moment meer in kunnen halen, terwijl ik niet het idee dat ik enorme fouten gemaakt heb of zo. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Verder is het toch zo dat bij de 2-speler variant degene die als eerste 21 steden AANSLUIT wint, of niet? Je hoeft ze dan niet van energie te voorzien, toch? Wij hebben ook nog wel even doorgespeeld om te kijken of dat nog verandering bracht (in de ronde daarna kon ook ik mijn 21e stad aansluiten, maar op basis van Elektro's verloor ik alsnog, wat logisch is).

Laatste vraag: Wat voegen de andere borden/uitbreidingen toe? Is een ander bord echt zo'n andere manier van spelen? Zit er ook zo'n groot verschil tussen VS en Duitsland bijvoorbeeld?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 16:26 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Heb je het met 2 gespeeld dan? Ik vind Funkenschlag een geweldig spel, maar niet met 2, omdat de veiling dan weinig meer om het lijf heeft en daarin zit toch echt de sleutel naar de winst; wanneer koop je welke centrale, hoe lang ga je door met je oude centrales en lukt het niet te overbieden en je tegenstanders toch de hoofdprijs te laten betalen?

Als je eenmaal achter ligt in het spel krijg je het moeilijker, maar omdat je ook de eerste keuze hebt grondstoffen te kopen en steden aan te sluiten, krijg je wel de kans geboden om weer goed bij te komen. Timing is hier belangrijk; het is best prettig een beetje achteraan te bungelen en met de opgespaarde electros keihard toe te slaan in de eerste 'Stufe 2' beurt.

De andere borden geven andere accenten; Benelux speelt sneller, Italie voelt vooral heel erg krap, Frankrijk en Oost Europa geven voor- en nadelen op specifieke grondstoffen. Het verschil in USA/DE zit natuurlijk in de spreiding van de steden, die in Duitsland veel gelijk matiger is. Ik vind USA het minste bord van de hele serie, maar Korea/China ligt nog ongespeeld in de kast.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 16:39 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
We hebben het met 2 gedaan inderdaad, in de 2-speler variant, en ik snap inderdaad dat het bieden dan minder om het lijf heeft.

Ik kon inderdaad goedkoper grondstoffen aanschaffen, maar mijn tegenspeelster had enkele eco-centrales, waardoor ze niet eens grondstoffen nodig had. Ik wilde ook graag eco-centrales natuurlijk, maar pas halverwege en tegen het einde van het spel, lukte dat.

We hebben nu enkel nog maar het USA-bord gedaan.
Thanks voor je reactie, Tsaar!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Funkenschlag
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 16:52 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Bartjes! schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

De 2-spelervariant is volgens mij weer zo'n geval waar men voor de lieve vrede het cijfertje '2' op de doos heeft afgebeeld. Je kunt het spel op die manier doen, maar het wordt óf een vreselijk saaie race, of je haalt elkaar het bloed onder de nagels vandaan. De manier waarop de veilingen zijn georganiseerd is niet de ideale manier voor 2 spelers (je hebt dan op z'n minst een Goa-achtig systeem nodig) waardoor het in veel gevallen gewoon achterblijft. Tsaar merkte dit ook al op.

Citaat:
Laatste vraag: Wat voegen de andere borden/uitbreidingen toe? Is een ander bord echt zo'n andere manier van spelen? Zit er ook zo'n groot verschil tussen VS en Duitsland bijvoorbeeld?

Het kan verkeren. Ik koop ze wel trouw omdat ze absoluut niet duur zijn, maar omdat de regels soms maar zeer spaarzaam worden aangepast, verandert het spelgevoel niet zoveel.

De VS is een vreemde en vrijwel onspeelbare kaart vanwege de enorme verschillen in verbindingskosten. Ik gebruik 'm bijna nooit.

Duitsland is een solide presteerder, en behoort tot één van de beste kaarten in het stel.

Frankrijk legt de nadruk op kernenergie, maar aangezien het aantal centrales die op kernenergie werken niet is uitgebreid en je met minder dan 5 spelers willekeurig centrales uit het spel haalt, zie je van die speciale nadruk in de praktijk echt niets terug. Kaart is verder prima.

Italië is aardig vanwege het tekort aan grondstoffen en de 'geplette' topografie. Voelt daardoor wat gemener aan. Leuke kaart.

Benelux wordt geacht snel te zijn, en is dat ook. Verbindingen zijn goedkooop, grondstoffen ruim voorradig, en de kaartenstapel wordt snel opgemaakt. De 'groene stroomregel' is net zo nutteloos als de kernenergie in Frankrijk. Benelux doet me denken aan Funkenschlag voor 2, maar dan met meer dan 2 spelers. Niet mijn ding.

Midden-Europa... Mijn indruk is ook dat het een solide kaart is met een echt duidelijke wijziging in de regels, namelijk beperkingen waar je kernenergie mag gebruiken. Dat geeft de veilingen een duidelijk andere dynamiek, en geeft het geheel wat sjeu.

Helaas liggen China en Noord-Korea net als bij Tsaar nog steeds ongespeeld in de kast.


Laatst bijgewerkt door cymric op do 28 mei 2009, 09:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 18:59 
5. Torres (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Thanks voor de duidelijke uiteenzetting, Cymric! Binnenkort het spel in ieder geval ook maar eens met z'n vieren gaan spelen; eens kijken hoe dat dan gaat met die veiling :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Funkenschlag
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 20:01 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Bartjes! schreef:
Verder is het toch zo dat bij de 2-speler variant degene die als eerste 21 steden AANSLUIT wint, of niet? Je hoeft ze dan niet van energie te voorzien, toch?


Het spel eindigt nadat een speler 21 steden heeft aangesloten. Winnaar is de speler die het meeste steden van energie kan voorzien.
Dit geldt trouwens voor alle spelers aantallen; bij ex aequo wint de speler met het meeste Electro.

Het spel met 2 is wat minder goed dan met meerdere spelers, omdat je met een 1-1 situatie zit. Toch vind ik het verre van slecht. Het gebeurt wel eens dat mijn echtgenote en ik samen Funkenschlag spelen.
Door de kwaliteit van dit spel blijft dit steeds een fijn speelmoment.

Bartjes! schreef:
Vandaag voor het eerst Funkenschlag gedaan. Ik kwam zelf na 1 a 2 speelrondes achter te liggen en heb die achterstand geen enkel moment meer in kunnen halen, terwijl ik niet het idee dat ik enorme fouten gemaakt heb of zo. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?


Achterliggen in de Stufe 1 is meestal een voordeel. Het spel is ook zo opgebouwd dat je als 'slechtste' speler voordeel hebt bij het kopen van grondstoffen en steden. Je moet er alleen voor zorgen dat je nadien voldoende steden en voldoende centralekracht hebt.
Centrales met windenergie zijn een voordeel, omdat je daarvoor niet afhankelijk bent van grondstoffen. Je mag daarvoor dus gerust wat meer Electro neertellen.

Bartjes! schreef:
Laatste vraag: Wat voegen de andere borden/uitbreidingen toe? Is een ander bord echt zo'n andere manier van spelen? Zit er ook zo'n groot verschil tussen VS en Duitsland bijvoorbeeld?


Ik vind de combinatie van een andere geografische indeling en een andere grondstofvoorziening voor andere kaarten een fijne en goede afwisseling. Andere info al gegeven door Cymric.

FUNKENSCHLAG IS EEN TOPSPEL !!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Funkenschlag
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 20:31 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Bart schreef:
Bartjes! schreef:
Verder is het toch zo dat bij de 2-speler variant degene die als eerste 21 steden AANSLUIT wint, of niet? Je hoeft ze dan niet van energie te voorzien, toch?


Het spel eindigt nadat een speler 21 steden heeft aangesloten. Winnaar is de speler die het meeste steden van energie kan voorzien.
Dit geldt trouwens voor alle spelers aantallen; bij ex aequo wint de speler met het meeste Electro.


Hmmm.... Weet je dit zeker, Bart? Dit klinkt tegenstrijdig. Zie dit voorbeeld:

Onze situatie was vandaag als volgt:

Speelronde X:
* Fase 4:
- Ik sluit mijn 16e, 17e en 18e stad aan.
- Mijn tegenspeelster sluit de 18e, 19e, 20e en 21e stad aan, waarmee het spel eindigt.
* Fase 5:
- Ik voorzie alle 18 steden van stroom
- Mijn tegenspeelster voorziet slechts 10 steden van stroom op dit moment.

De vraag is: who wins? Mijn tegenspeelster sluit de 21e stad aan, maar ik voorzie op dat moment in fase 5 meer steden van stroom. Ik kan me niet voorstellen dat ik gewonnen heb dan, maar het lijkt me toch ook wel logisch dat je pas wint op het moment dat je die 21 steden ook daadwerkelijk van stroom voorziet...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 20:43 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Gefeliciteerd, jij wint met een knoert van een marge. Het aansluiten van de n-de stad luidt alleen maar het einde van het spel in; de winnaar is altijd degene die aan het einde van die ronde de meeste steden van stroom kan voorzien. Jij voorzag 18 steden, je partner 10. Jij wint.

Dat speleinde maakt Funkenschlag af en toe tot een gruwelijk spel (op een goede manier dan) omdat je op het laatst vreselijk in de houdgreep kan worden genomen. Heeft tegenspeler A voldoende geld om in een keer dóór te bouwen en de capaciteit van zijn centrales ook in te zetten? Kan tegenspeler B wel aan alle grondstoffen komen om zijn netwerk te voorzien? Kan ik wel op tijd die zware 7-centrale aanschaffen en zo ja, wat mag ik daar maximaal voor bieden? Enzovoort.

Veel plezier met het spel voor 4.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 20:49 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Bartjes! schreef:
Bart schreef:
Bartjes! schreef:
Verder is het toch zo dat bij de 2-speler variant degene die als eerste 21 steden AANSLUIT wint, of niet? Je hoeft ze dan niet van energie te voorzien, toch?


Het spel eindigt nadat een speler 21 steden heeft aangesloten. Winnaar is de speler die het meeste steden van energie kan voorzien.
Dit geldt trouwens voor alle spelers aantallen; bij ex aequo wint de speler met het meeste Electro.


Hmmm.... Weet je dit zeker, Bart? Dit klinkt tegenstrijdig.

...

De vraag is: who wins? Mijn tegenspeelster sluit de 21e stad aan, maar ik voorzie op dat moment in fase 5 meer steden van stroom. Ik kan me niet voorstellen dat ik gewonnen heb dan, maar het lijkt me toch ook wel logisch dat je pas wint op het moment dat je die 21 steden ook daadwerkelijk van stroom voorziet...


Absoluut zeker!

Doel van het spel is immers niet om het meeste steden te bezitten; je moet het meeste steden van stroom voorzien. Daarvoor moet je steden hebben, voldoende centrales én genoeg grondstoffen.

cymric schreef:
Dat speleinde maakt Funkenschlag af en toe tot een gruwelijk spel (op een goede manier dan) omdat je op het laatst vreselijk in de houdgreep kan worden genomen. Heeft tegenspeler A voldoende geld om in een keer dóór te bouwen en de capaciteit van zijn centrales ook in te zetten? Kan tegenspeler B wel aan alle grondstoffen komen om zijn netwerk te voorzien? Kan ik wel op tijd die zware 7-centrale aanschaffen en zo ja, wat mag ik daar maximaal voor bieden? Enzovoort.


Net dat maakt het extra spannend op het eind.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 20:59 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Oké, dan is het me nu duidelijk. Als mijn tegenspeelster dat had geweten, had ze uiteraard die 21e centrale (nog) niet aangesloten.

We hebben overigens hierna dus nog een beurt gespeeld, om te zien hoe dat afgelopen zou zijn. Dat zag er als volgt uit:

Speelronde Y:
* Fase 4:
- Ik sluit mijn 19e, 20e en 21e stad aan.
- Mijn tegenspeelster heeft alles al aangesloten en doet niets.
* Fase 5:
- We voorzien beiden alle steden van energie.

Om dat ik nog een aantal steden aan moest sluiten (een kostenpost van zo'n 82 Elektro!), zou ik op basis van het aantal Elektro toch nog verloren hebben als mijn tegenspeelster pas in Speelronde Y de 21e stad zou hebben aangesloten.

Er is me een hoop duidelijk, heren, dank! Ik verwacht de 4-spelervariant over een dikke week te kunnen proberen; ben benieuwd! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 21:14 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik zie nu trouwens dat ik inderdaad de regels niet helemaal correct geïnterpreteerd heb; de overwinningscondities blijven óók van kracht bij een 2-speler spel, alleen eindigt het spel dan op het moment dat de 21e stad aangesloten wordt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009, 21:32 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Bartjes! schreef:
Ik zie nu trouwens dat ik inderdaad de regels niet helemaal correct geïnterpreteerd heb; de overwinningscondities blijven óók van kracht bij een 2-speler spel, alleen eindigt het spel dan op het moment dat de 21e stad aangesloten wordt.


En dat maakt een héél ander spel.
Onmiddellijk herspelen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009, 08:42 
5. Azul: Summer Pavilion (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Vanavond hebben we een spellenavond met 6 personen. Voor deze gelegenheid heb ik Funkenschlag maar eens uit de kast getrokken (waar deze al ruim 2 jaar nieuw en ongespeeld lag) en mezelf door de spelregels heen gewerkt. Nu zijn deze op zich wel duidelijk, maar 1 ding vind ik een beetje vaag.
Bij de spelvoorbereiding staat dat iedere speler 1 gebied uitkiest, maar ik kan niet vinden of de spelers ook ik in dit gebied moeten starten met hun 1e stad. Ik denk dus dat dat niet hoeft, maar vraag me dan wel af wat de zin is van het kiezen van deze gebieden.
Verder staat er bij de variant voor 6 spelers dat er in 5 gebieden gespeeld wordt, dan kan dus niet iedere speler een gebied kiezen...
Op het bord staan 6 gebieden. 1 wordt er dus nooit gebruikt. Is dat 6e gebied er alleeen om de variatie erin te houden?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009, 08:59 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Johanna schreef:
Bij de spelvoorbereiding staat dat iedere speler 1 gebied uitkiest, maar ik kan niet vinden of de spelers ook ik in dit gebied moeten starten met hun 1e stad. Ik denk dus dat dat niet hoeft, maar vraag me dan wel af wat de zin is van het kiezen van deze gebieden.

Een omslachtige manier om te kiezen welke gebieden voor het spel zullen worden gebruikt. Variatie dus.

Citaat:
Op het bord staan 6 gebieden. 1 wordt er dus nooit gebruikt. Is dat 6e gebied er alleeen om de variatie erin te houden?

Dat laatste. Met een keuze van 5 uit 6 kun je al 6 verschillende spellen maken...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009, 15:04 
9. Clever hoch Drei: Challenge I (2021)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Dank je Maarten. Je hebt me weer uit de brand geholpen. Ik ben beniewd wat ik er van ga vinden vanavond...


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Funkenschlag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

Hoogspanning



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®