Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mesopotamië
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005, 00:09 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Kan iemand wat meer zeggen over Mesopotamië? Waar lijkt het spel (een beetje) op. Goed met 2 spelers te spelen? Interactie? :?:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005, 00:53 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Een leuk en goed afgewerkt spel, niet alleen qua uitvoering (geweldige vondst, die in elkaar grijpende tegels), maar ook qua spelmechanismen. Je verzamelt mana (= toverkracht) om daarmee 4 offers aan de oppergod te brengen. Wie dat als eerste doet, wint. Dat mana verzamelen doe je door stenen af te leveren in de tempel, of door mannetjes bij offerplaatsten te hebben. Punt is, om offerplaatsen te bouwen heb je ook stenen nodig, en de nieuwe mannetjes komen pas als er hutjes op het veld staan. (Je weet wel, huisje-boompje-beestje.) En voor die hutjes heb je hout---de tweede grondstof---nodig. Je kunt elkaar het leven zuur maken door machtkaarten te spelen, of grondstoffen te stelen. Het spel loopt erg vlot en speelt goed met twee en vier spelers, ik neem dus maar aan dat het ook met drie soepeltjes loopt.

Het enige nadeel is dat als mensen goed uit hun ogen kijken er altijd wel twee op bijna hetzelfde tijdstip kunnen winnen. Je moet zelf maar uitmaken of je dat een nadeel vindt: het houdt in ieder geval wel de spanning erin. Wrede laat zien dat 'ie ook nog wat anders kan dan Carcassonne :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005, 10:47 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Ik sluit me volledig aan bij cymric.

Met z'n 2en is het ook een zeer goed spel, het enige waar je bij moet opletten is dat je niet te "ver" van elkaar op het spelbord begint te spelen. Het spel is echt leuk als je bij elkaar in de buurt bent en zo elkaars "leven" wat probeert zuur te maken. (Dit is ook zo bij La Citta met z'n 2en)

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005, 20:35 
Jakkiebak!

Berichten: 53
Woonplaats: Arnhem
Heb dit spel toevallig gisteravond voor de derde keer gespeeld (1 keer met 2 spelers en 2 keer met vier spelers gespeeld). En ik sluit me helemaal aan bij het vorige! Erg leuk spel en heel mooi materiaal. En wat ook eindelijk een keer goed gelukt is is de binnendoos. Echt perfect passend voor de speelstukken. Mag ook wel een keer worden gezegd!!
Kortom: zeer zeker het proberen (kopen) waard!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005, 22:15 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Ponto schreef:
En wat ook eindelijk een keer goed gelukt is is de binnendoos. Echt perfect passend voor de speelstukken. Mag ook wel een keer worden gezegd!!

Dat zijn we niet gewoon van Phalanx :D

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005, 22:31 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
syroit schreef:
Dat zijn we niet gewoon van Phalanx :D


Dat waren we inderdaad niet gewend. Dit is een goede ontwikkeling! (Des te lulliger voor Phalanx dat de fabrikant een assemblagefoutje heeft gemaakt, waardoor de tijdens Spiel verkrijgbare exemplaren een fout binnenwerk hadden).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 dec 2005, 09:41 
PIONier

Berichten: 3
Woonplaats: Arnhem
Heel leuk spel, zowel met 2, 3 als 4 spelers, mijn ervaring is dat er vooral een run op de steentjes plaats vindt. Hout is er altijd genoeg.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 dec 2005, 11:09 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Mooi, bedankt voor de uitleg. Weet wat ik kan vragen aan de Sint....! :P


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006, 16:57 
Grote Dienaar

Berichten: 109
Woonplaats: Gent
Mesopotamie is een heel goed spel, maar vind dat de herspeelbaarheid wel wat beperkt is. Vanaf het 6de-7de spel had ik het wel gezien...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006, 07:14 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
warpozio schreef:
Mesopotamie is een heel goed spel, maar vind dat de herspeelbaarheid wel wat beperkt is. Vanaf het 6de-7de spel had ik het wel gezien...


Gek, dat had ik al na een keer spelen. Het spel is zo evenwichtig dat als niemand echt domme dingen doet je eigenlijk allemaal tegelijk wint; wie dan het eerst aan de beurt is heeft mazzel. Maar misschien zijn mijn medespelers en ik wil briljant 8)
Vond het erg tam en tegenvallen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2006, 08:40 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 172
Woonplaats: Leiden
Peter Hein schreef:
warpozio schreef:
Mesopotamie is een heel goed spel, maar vind dat de herspeelbaarheid wel wat beperkt is. Vanaf het 6de-7de spel had ik het wel gezien...


Gek, dat had ik al na een keer spelen. Het spel is zo evenwichtig dat als niemand echt domme dingen doet je eigenlijk allemaal tegelijk wint; wie dan het eerst aan de beurt is heeft mazzel. Maar misschien zijn mijn medespelers en ik wil briljant 8)
Vond het erg tam en tegenvallen.


Ik heb het ook een altijd keer gespeeld. En ik kan me helemaal vinden dat mensen ongeveer allemaal op de dezelfde tijd aan hunh laatste offer beginnen. Op zich geeft dit ook wel weer wat spanning.

_________________
Ik heb de nare gewoonte om bijna altijd te verliezen. Mijn medespelers vinden dat jammer genoeg nooit erg.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006, 08:06 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 867
Woonplaats: Bollenstreek
Mesopotamië is dus gewoon het beste spel om te spelen met mensen die niet tegen hun verlies kunnen. Maar persoonlijk vind ik verpletterend winnen leuker en dat zal je met dit spel nooit lukken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2006, 09:38 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 187
Woonplaats: Amsterdam
[off topic] Echt? Vind je verpletterend winnen leuk? Ik verlies nog liever dan dat ik verpletterend win.
Ik heb er een hekel aan als halverwege het spel de winnaar al duidelijk is. Daarnaast heb ik een soort schuldgevoel als ik verpletterend win (Vooral als het niet-veelspelers betreft). Doe mij dus maar een nipte, doch verdiende, zege. [/off topic]


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006, 17:22 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik moet zeggen dat mijn mening stevig naar beneden is bijgesteld sinds ik mijn eerste bijdrage schreef. Ik speel daarom liever met de regels van Wrede zelf, die een 'vervelender' en taktischer spel opleveren. Verder zweeft er nog ergens een variant rond waarbij het aantal kaarten wordt gehalveerd (één van elke soort in plaats van twee) waardoor de keus voor een kaart een stuk lastiger wordt en niet, zoals nu, als hekkensluiter dienst doet. Ik heb het spel nog niet met beide aanpassingen gespeeld, maar als je al vrij snel het gevoel krijgt dat je slechts een tamme race aan het uitlopen bent, is het wellicht eens het proberen waard.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006, 10:12 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 867
Woonplaats: Bollenstreek
BenNevis schreef:
[off topic] Echt? Vind je verpletterend winnen leuk? Ik verlies nog liever dan dat ik verpletterend win.
Ik heb er een hekel aan als halverwege het spel de winnaar al duidelijk is. Daarnaast heb ik een soort schuldgevoel als ik verpletterend win (Vooral als het niet-veelspelers betreft). Doe mij dus maar een nipte, doch verdiende, zege. [/off topic]


Ik vind het belangrijker om leuk te spelen dan dat ik win, maar ik vind wel dat bij een spel een winnaar hoort te zijn. Een spel speelt gewoon niet lekker als niet iedereen probeert zelf te winnen (dus geen stellen die samenspannen enzo). En doordat bij Mesopotamië het zo weinig uitmaakt wat je doet heeft dat voor mij ongeveer hetzelfde effect als spelen met spelers die niet proberen te winnen: bezigheidstherapie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Mesopotamië  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 13 gasten


Tags

Mesopotamië, Phalanx Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®