Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoogspanning: benelux
BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010, 23:56 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
iemand die de benelux kaart heeft gespeeld? Ik hoorde dat deze kaart wat sneller speelde en dat hij wat geschikter is voor 2 spelers.

Ja ik weet dat er mensen tegen 2 speler hoogspanning zijn, maar ik zie hem graag vaker op tafel komen. ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 21 aug 2010, 00:53 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ja, gespeeld; zoals zeker de helft van alle uitbreidingskaarten nauwelijks de moeite waard, naar mijn mening dan. Friese verandert nauwelijks iets aan de basisregels van het spel zoals wel het geval is met bijvoorbeeld de uitbreidingskaarten van Age of Steam, zodat je eigenlijk alleen voor de geografische variatie met een ander land speelt. Benelux is inderdaad 'vlugger' omdat de verbindingskosten lager zijn en de centralestapel sneller bij de slotfasekaart uitkomt, maar eerlijk gezegd gaat daar volgens mij ook wel een beetje van de charme van het langere spel van, zeg, Duitsland, mee verloren.

Hoogspanning speel ik haast uit principe niet met 2, dus of de Benelux 'beter' is met 2 kan ik je niet zeggen. Ik vermoed van niet; ik zie ook niet echt in waarom de Beneluxkaart hier beter zou moeten scoren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 aug 2010, 01:07 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
zeker. ik vind de speelduur in ieder geval niet te lang, maar ik heb niet altijd 2u de tijd. of net niet. dus dan is het mooi als hij net iets korter is.

Ik las dit overigens op Bgg. italië was ook favoriet.

net als cuba, die komt ook bijna niet op tafel terwijl hij zo leuk. denk dat ik er maar eens wat meer tijd voor moet gaan uittrekken. ;)

(vs ook nog niet gedaan trouwens)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 21 aug 2010, 09:10 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
P.T. schreef:
iemand die de benelux kaart heeft gespeeld? Ik hoorde dat deze kaart wat sneller speelde en dat hij wat geschikter is voor 2 spelers.

Ja ik weet dat er mensen tegen 2 speler hoogspanning zijn, maar ik zie hem graag vaker op tafel komen. ;)


De beneluxkaart heb ik bij het orgineel (Funkenschlag) gekocht. Ik vind dat je als Nederlander of Belg deze kaart alleen al moet aanschaffen omdat het gewoon leuk is om voor de variatie eens een centrale in Leeuwarden te bouwen :D Verder ligt er wat meer het accent op windenergie (aardig detail) en speelt deze kaart zeker een half uur korter dan de kaart die bij het basisspel is gebruikt. Wat mij betreft een aanrader dus!

Met twee spelers heb ik het spel nog nooit gespeeld. Ik speel het zowiezo het liefst met volledige bezetting (6 spelers), dan kan je elkaar lekker dwarszitten :twisted:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 21 aug 2010, 16:20 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
cymric schreef:
Ja, gespeeld; zoals zeker de helft van alle uitbreidingskaarten nauwelijks de moeite waard, naar mijn mening dan. Friese verandert nauwelijks iets aan de basisregels van het spel zoals wel het geval is met bijvoorbeeld de uitbreidingskaarten van Age of Steam, zodat je eigenlijk alleen voor de geografische variatie met een ander land speelt. Benelux is inderdaad 'vlugger' omdat de verbindingskosten lager zijn en de centralestapel sneller bij de slotfasekaart uitkomt, maar eerlijk gezegd gaat daar volgens mij ook wel een beetje van de charme van het langere spel van, zeg, Duitsland, mee verloren.


Gelukkig zijn de meningen niet altijd gelijk. Ik vind Hoogspanning/Funkenschlag een zeer goed spel. En de verschillende kaarten bieden een welkome afwisseling.
In se heeft cymric gelijk dat het spel hetzelfde blijft, maar toch vind ik dat de extra kaarten en de licht aangepaste regels / grondstoffen bevoorrading, het spel telkens anders maken.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 22 aug 2010, 22:50 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Voor alle duidelijkheid: ik had het niet over de kwaliteiten van het basisspel. Ik wilde wel aanstippen dat volgens mij de 'variatie' van vele kaarten niet echt de moeite waard is, speltechnisch dan. Een zeer goed voorbeeld daarvan is Frankrijk, dat de nadruk zou moeten leggen op kernenergie. Uranium is goedkoper, en in plaats van centrale 13 komt centrale 11 als eerste de toekomstige markt binnen. Nou, dat maakt uranium interessanter, zou je denken, en dús verandert het spel. Niets van dat alles: met veel speleraantallen verdwijnen er willekeurig centrales uit de stapel, en als daar net sterke uraniumcentrales tussenzitten blijft van de nadruk op kernenergie vrijwel niets over. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de volledige strategie op uranium te baseren, ook al is het spul spotgoedkoop.

Kaarten als Midden-Europa, waar bepaalde gebieden niet toegankelijk zijn voor kernenergie, of China/Korea waar meerdere grondstofmarkten actief zijn: daar is het spel nog steeds overduidelijk Funkenschlag, maar is er beslist meer dan alleen maar de nadruk op één bepaalde grondstof. (En dan is Midden-Europa nog een 'zwakke' verandering.) Het is naar mijn mening beetje kinderachtig om goed geld te vragen voor een andere topologie met andere verbindingskosten en een andere aanvultabel, ook al wordt het spel daar 'anders' door.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 aug 2010, 08:25 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
cymric schreef:
Het is naar mijn mening beetje kinderachtig om goed geld te vragen voor een andere topologie met andere verbindingskosten en een andere aanvultabel, ook al wordt het spel daar 'anders' door.


Ieder zijn mening. Ik vind zelf de China/Korea kaart ook het meest toevoegen vanwege de andere regels, maar ik heb gemerkt dat de Benelux kaart meer tot de verbeelding kan spreken door de grotere vertrouwdheid met de steden. En zit er vaak ongemerkt een spelverandering in doordat mensen graag 'hun eigen stad' of een andere voorkeursstad willen aansluiten....

Overigens zijn de uitbreidingskaarten relatief gezien behoorlijk goedkoop. Een tientje (of minder) voor een goede kaart is helemaal niet zo duur.

Dus de komende Rusland/Japan uitbreiding komt er voor mij ook graag bij. Vooral omdat de regels (i.t.t. de vorige kaart) daar weer anders zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010, 17:30 
Veenboer

Berichten: 176
ik heb het spel gespeeld met 3 spelers en vond het heel erg anders spelen dan de andere borden/uitbreidingen.

Ik had alleen te laat door dat coal heel erg weinig wordt aangevuld
Ik heb deze vele beurten dus gewoon geen nieuwe centrales gekocht, ik bleef hopen dat er een voor mij, goede centrale kwam te liggen(kwam veel te laat)


Ik heb het spel uiteindelijk verloren omdat ik niet genoeg geld had om in fase 3 huizen te kopen om danwel medespeler te blokkeren zodat ze zelf nog extra huizen konden bouwen. en/of evenveel huizen te bouwen om aan mijn maximum stoken te komen.
Ik kon wel meer huizen stoken(hogere centrales) dan de andere spelers en ik had de grondstoffen liggen.

uiteindelijk had ik 3 coal centrales.

conclusie;
koop in dit benelux spel nooit meer dan 1 coal centrale.
Het is niet erg om alle acties die je kunt doen in 1 beurt, niet te doen, zelf een paar beurten achter elkaar.
ik heb wel 3/4 beurten acher elkaar geen huizen gekocht en ook geen centrale.
(dit maakt het spel er natuurlijk niet makkelijker op)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010, 18:27 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Zojuist de kaart van duitsland weer eens gedaan. Beviel erg goed. Was lang geleden.

Dit keer ook en keer met 6 man gedaan :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 12 jun 2012, 07:16 
5. Dead of Winter: A Crossroads Game (2014)

Berichten: 50
Woonplaats: Amerongen
Als ik het goed begrijp is de (nederlandse) uitbreiding het Verre Oosten dus eigenlijk de beste keus? Ik heb namelijk de Benelux op het oog, mede door de extra set energiecentrales.

het Verre Oosten bevat de uitbreidingen Rusland/Japan en Korea/China.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012, 10:15 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 11
Benelux lijkt mij ook leuker..altijd leuk om je eigen woonplaats van stroom te voorzien :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - hoogspanning: benelux  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

Hoogspanning, Hoogspanning: uitbreiding Benelux



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®