Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2005, 20:55 
Jakkiebak!

Berichten: 53
Woonplaats: Arnhem
Ik heb voor de kerst Sint-Petersburg gekregen en gisteravond voor het eerst gespeeld. Gaaf spel!!
Een vraagje over de herberg (gebouw):
voor 2 roebel kun je 1 punt kopen tot een max. van 5 punten. Mag je alleen de roebels inzetten die je in deze fase krijgt of mag je alle roebels gebruiken die je hebt (dus die je al had en die je in deze fase krijgt)?

Alvast bedankt!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2005, 21:03 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Ponto schreef:
Ik heb voor de kerst Sint-Petersburg gekregen en gisteravond voor het eerst gespeeld. Gaaf spel!!
Een vraagje over de herberg (gebouw):
voor 2 roebel kun je 1 punt kopen tot een max. van 5 punten. Mag je alleen de roebels inzetten die je in deze fase krijgt of mag je alle roebels gebruiken die je hebt (dus die je al had en die je in deze fase krijgt)?

Alvast bedankt!!


Je mag ook de roebels gebruiken die je in je hand hebt, deze kaart wordt vooral aan het einde van het spel gebruikt, aangezien je je roebels hard nodig hebt tijdens het spel.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2005, 22:19 
Jakkiebak!

Berichten: 53
Woonplaats: Arnhem
Dank je wel, het staat namelijk een beetje verwarrend in de handleiding. We hebben het gelukkig wel goed gespeeld. (Oh ja, ondanks de herberg ben ik toch laatste geworden).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2005, 23:35 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 187
Woonplaats: Amsterdam
Die herberg moet je echt alleen in de laatste ronde gebruiken (tenzij je geen gebouwen meer kan kopen en teveel geld hebt in de voorlaatste ronde). Het is een vrij eenvoudige rekensom. Als je bijv. een gebouw van 11 roebel koopt in de voorlaatste ronde levert dat je 3 overwinningspunten deze ronde en 3 overwinningspunten in de laatste ronde op, is 6 in totaal. Met de herberg zou je om hetzelfde te bereiken 12 roebel moeten investeren.

Er is trouwens een goed artikel geschreven over de strategie achter Sint Petersburg door Ronald Hoekstra http://www.spellenspektakel.nl/welkom.p ... el&item=18


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2005, 15:39 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
en als ik het goed heb mag je maar 5 punten kopen (per ronde)!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2005, 20:27 
Jakkiebak!

Berichten: 53
Woonplaats: Arnhem
Dank jullie wel voor de uitleg en de link.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 dec 2005, 17:20 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 187
Woonplaats: Amsterdam
Boes schreef:
en als ik het goed heb mag je maar 5 punten kopen (per ronde)!


5 punten per herberg per ronde. Dus als je ze allebei hebt kan je 10 punten per ronde kopen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 maart 2006, 19:01 
Meeple

Berichten: 14
Kan iemand mij over het volgende uitsluitsel geven?

De eindsituatie was als volgt:

Ik had 71 punten en 3 roebel
Arjo had 70 punten en 11 roebel

Iedere 10 roebel is bij het eindspel 1 punt waard, dus Arjo komt ook op 71 punten. De vraag is moeten die 10 roebel ook ingeleverd worden of blijft een speler die houden.

Bij gelijkspel is de winnaar degene met de meeste roebel. Was ik dit nu met 3 tegen 1, of was Arjo dat met 11 tegen 3?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 maart 2006, 19:15 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Aerjen schreef:
Bij gelijkspel is de winnaar degene met de meeste roebel. Was ik dit nu met 3 tegen 1, of was Arjo dat met 11 tegen 3?


Jij hebt gewonnen, want Arjo heeft die 10 roebel ingeleverd voor 1 punt en dus 2 roebel minder over dan jij. Alles kost geld in Sint Petersburg, dus het is voor de hand liggend dat de 10roebel-per-punt regel per saldo de bank verrijkt.

Gefeliciteerd! :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 maart 2006, 20:51 
Nederlands Kampioen Stenen Tijdperk 2014

Berichten: 123
Citaat:
Jij hebt gewonnen, want Arjo heeft die 10 roebel ingeleverd voor 1 punt en dus 2 roebel minder over dan jij. Alles kost geld in Sint Petersburg, dus het is voor de hand liggend dat de 10roebel-per-punt regel per saldo de bank verrijkt.

Gefeliciteerd! :wink:


Niet mee eens! In de engelse spelregels staat:
? Each player scores 1 VP for every 10 rubles he owns.
Dus je scoort punten voor geld dat je hebt!! Je hoeft de punten dus niet te kopen! Je bent het geld dus ook niet kwijt!

Oftewel ik had bij de eindtelling 71 punten. Gelijkstand met Aerjen, maar ik had meer geld. Dus ben ik winnaar.

Groetjes Arjo


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 maart 2006, 21:15 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Tsaar schreef:
Jij hebt gewonnen, want Arjo heeft die 10 roebel ingeleverd voor 1 punt en dus 2 roebel minder over dan jij. Alles kost geld in Sint Petersburg, dus het is voor de hand liggend dat de 10roebel-per-punt regel per saldo de bank verrijkt.


Klopt niet. Je krijgt 1 punt voor elke 10 roebel en de pegels mag je gewoon houden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 maart 2006, 12:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Erwin en Arjo, mea culpa: jullie hebben gelijk. Ik heb het zelf ook nog maar eens nagezocht want ik vond het niet logisch.

Hiermee is gelijk mijn eerste huisregel St.P ontstaan, namelijk dat punten enkel verkregen worden door geld in te leveren. Niet dat er vaak een gelijke stand zal zijn trouwens :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 maart 2006, 12:47 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 282
Citaat:
Hiermee is gelijk mijn eerste huisregel St.P ontstaan, namelijk dat punten enkel verkregen worden door geld in te leveren. Niet dat er vaak een gelijke stand zal zijn trouwens


Iedereen is vrij om z'n eigen huisregels te kiezen natuurlijk, maar het is nu juist zo leuk om de speler die in staat is geweest om nog wat geld over te houden, te belonen met die paar laatste puntjes.

_________________
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 maart 2006, 13:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
alrick schreef:
Iedereen is vrij om z'n eigen huisregels te kiezen natuurlijk, maar het is nu juist zo leuk om de speler die in staat is geweest om nog wat geld over te houden, te belonen met die paar laatste puntjes.


Die punten komen er ook, na inlevering van de laatste tientjes. In het zeldzame geval dat dan een gelijke stand ontstaat wordt gekeken wie dan nog het meeste geld overheeft. Anders wordt al het resterende geld als het ware dubbel geteld: en punten en doorslaggevende factor bij gelijke stand.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 maart 2006, 18:43 
Nederlands Kampioen Stenen Tijdperk 2014

Berichten: 123
Tsaar schreef:
Die punten komen er ook, na inlevering van de laatste tientjes. In het zeldzame geval dat dan een gelijke stand ontstaat wordt gekeken wie dan nog het meeste geld overheeft. Anders wordt al het resterende geld als het ware dubbel geteld: en punten en doorslaggevende factor bij gelijke stand.


Iedereen is vrij om eigen huisregels te kiezen. Of in dit geval zou je het ook verduidelijking kunnen noemen, ik ga dan echter de andere kant op (logischer?!?)

Verduidelijking spelregels:
Punten krijg je voor dingen die je hebt! Ambachtslieden, Gebouwen, Prinsen leveren allemaal punten op volgens het getal op kaarten die je hebt gebouwd (in de eigen speelronde van dat soort). Daar is slechts één uitzondering op: gebouw de herberg: geeft je het recht in elke gebouwenronde punten te kopen: 1 punt voor 2 Roebel (max. 5 punten)

Op het einde van het spel:
leveren de prinsen die je hebt nog eenmaal punten op (oplopende reeks voor verschillende soorten).
Krijg je één punt voor elke 10 Roebel die je bezit
Krijg je 5 strafpunten voor elke kaart die je nog op handen hebt.
Bij gelijk spel wint diegene met het meeste geld.

T'is inderdaad waarschijnlijk een niet vaak voorkomende afloop van het spel, aan de andere kant: soortgelijk geval al eens gehad met Maharadja: medespeler en ik hadden allebei alle paleizen gebouwd op het eind. Bij gelijk spel: meeste geld wint. We hadden dus allebei evenveel. Dus vlgs spelregels geen uitslag!
Discussie: hij had het karakter met het laagste nr. echter ik had als eerste alle paleizen gebouwd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - vraag over Sint-Petersburg  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: t Spelerke en 7 gasten


Tags

999 Games, Sint Petersburg



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®