Op spellen aan zee lag het op tafel en morgen ligt het er weer!
Even een samenvatting van mijn kant.
Era of Inventions duurt afhankelijk van het aantal spelers minimaal 8 en maximaal 10 ronden.
Je mag per ronde twee acties kiezen die je deze ronde wilt doen, de acties kiezen gaat op een leukemanier kom ik zo nog op.
De acties die je kan kiezen zijn:
- Fabrieken kopen om grondstoffen te produceren
- De fabrieken in je bezit daadwerkelijk de grondstoffen laten produceren
- Met je grondstoffen uitvindingen produceren daar kan je overwinningspunten, goud of andere voordelen mee halen
- Naar de markt om grondstoffen te kopen
- Nieuwe uitvindingen in het spel brengen of patent op je uitvinding vastleggen
- Naar de ruilmarkt om gronstoffen te ruilen voor van alles en nog wat
Je hebt twee actieschijven en om de beurt plaats je die op de beschikbare acties, echter mag elke actie in een ronde maar twee keer gedaan worden, als er dus twee spelers je voor zijn dan kun je de actie niet meer kiezen. In plaats van de actie direct uit te voeren leg je in eerste instantie alleen je marker neer, na een rondje ben je weer aan de beurt en leg je je tweede marker neer.
Als alle markers neergelegt zijn worden de acties uitgevoerd om de beurt, als je aan de beurt bent mag je kiezen welke van je twee gekozen acties je doet. Je hoeft dus niet de actie die je als eerste koos ook als eerste uit te voeren.
Verder krijg je punten door nieuwe uitvindingen in het spel brengen en als deze dan in het spel zitten en iemand anders maakt met zijn grondstoffen deze uitvinding krijg je daar weer punten of geld voor. Echter er zijn ook namaakproducten in het spel als een medespeler deze maakt krijg je geen punten tenzij je het patent hebt vastgelegt.
Aan het begin van het spel krijg je nog bonusactieschijven, hiermee kan je al je aan de beurt bent nog een soort miniacties uitvoeren om net wat extra’s te kunnen realiseren. Bijvoorbeeld: Als je de actie fabrieken kopen kiest mag je, mits je kan betalen drie fabrieken kopen. Als je in de lopende ronde deze actie niet gekozen hebt kun je met je bonusactieschijf toch nog een fabriek kopen. Wel eens waar maar één maar toch! Dit mag dus ook als al twee andere spelers ook de actie fabrieken kopen kiezen. Helemaal mooi is natuurlijk als jij je schijf daar niet hebt liggen maar op deze manier wel de mooiste fabriek voor hun neus kan wegkapen. Zo kun je bij de acties allemaal een miniactie uitvoeren als je maar een bonusactieschijf hebt, wel maximaal één schijf per gespeelde gewone actieschijf! Een nieuwe bonusactieschijf is weer te verwerven op de ruilmarkt.
Ook op het scorespoort zit nog een trucje bij bepaalde scores krijg je een bonus (vaak een bepaalde grondstof), hierdoor moet je soms even kijken of je wel 4 punten wil scoren en niet liever drie bijvoorbeeld. Of als je in een beurt meerdere keren punten weet te vergaren kijk dan even in welke volgorde je dat doet het kan grondstoffen opleveren.
Na het gestelde aantal rondes wordt er gekeken wie de meeste punten heeft, je mag nog gebruik maken van de ruilmarkt om overbodige grondstoffen in punten om te zetten en er zijn nog een aantal bonuspunten te verdienen voor bijvoorbeeld de hoogste productiecapaciteit bij de fabrieken maar ooknog elders.
Dit was een korte samenvatting. En wat vind ik er zelf van, het is een aangenaam spel om te spelen, je verveelt je geen moment. Doordat je bijvoorbeeld moet opletten of andere spelers jouw uitvindingen produceren blijf je ook alert in de andere speler zijn beurt. De beurten zijn over het algemeen kort van duur en je hoeft dus doorgaans niet lang te wachten voordat je weer mag.
Daarnaast zitten er in het spel genoeg dingen om te proberen om punten mee te sprokkelen zodat je na de meeste spellen denkt van als ik nu dit gedaan had ipv dat dan had ik etc. ect. Toch is een volgend spel weer anders omdat de uitvindingen in een andere volgorde in het spel komen of omdat de fabriek waarop je zit te azen maar niet komt. Kortom elk spel speelt anders terwijl je als je het vaker speelt er toch feeling voor krijgt.