Hallo. Het is nog de 14e, maar ik begin alvast met antwoorden. Misschien levert het inspiratie op.
> 1)
Wat ik graag zou willen weten is of jij, als ontwerper, liever de oude of de nieuwe hebt? ((gaat over Factory Fun))
Met Zev van Z-man Games en nieuwe tekenaars voor spelmateriaal en verpakking hebben we geprobeerd om er een goeie nieuwe versie van te maken. Hoewel ik maar 1 regeltje aan de spelregels heb veranderd (gelijksoortige producten (gelijke kleur) mogen nu samengevoegd naar 1 outputcontainer geleid worden), zijn er nogal wat dingen veranderd in materiaal en ontwerp. Ik moest er eerst aan wennen, maar vind het erg geslaagd. 2-5 spelers vind ik ook goed, de nieuwe extremere machines zijn leuk. De extra expert-hallen (lastigere vorm fabriekshal) zijn leuk om uit te proberen, al kwam ik in een partij gisteren net 1 vak te kort in het midden ... De plastik vorm om de nu gelijkvormige verschillende tegels in te bewaren is ook goed.
> 2)
En wat de voor- en nadelen van de versies zijn?De oude versie woog ruim 1kg, de nieuwe bijna 3kg. Dus om op de fiets mee te nemen ... "Elk voordeel heeft z'n nadeel."
> 3)
Zijn ze hetzelfde in een nieuw jasje of zijn er qua spel nog 'verbeteringen' doorgevoerd?Zie bij vraag 1.
> 4)
En puur uit nieuwsgierigheid vraag ik me af op wat voor manier je betrokken was bij zo'n Amerikaans bedrijf die jouw spel uit wilde gaan geven?Ik denk dat Zev me een jaar terug mailde om naar Factory Fun beschikbaarheid te vragen? Enkele andere uitgevers hadden juist ook interesse, maar het is alleen met Z-man doorgegaan. In m'n contracten zet ik dat ik een paar weken tijd moet krijgen om materiaal en spelregels te (laten) controleren. Maar dat maakt niet altijd veel indruk op de andere partij. Bij de nieuwe Factory Fun kreeg ik wel een spelregels-layout-versie gemaild. Mede door het gewijzigde spelmateriaal moest de beschrijving van mijn eerste versie worden aangepast. Vele emails en 1 of 2 maanden verder was het nieuwe spelregelboekje helemaal goed.
> 5)
Een aantal jaar geleden had je op een Ducosim-spellenbeurs een prototype bij je over het runnen van een tv-station. Je had wilde ideeën met foto's van spelers voor in het eindelijke spel. Ik heb toen het spel niet kunnen spelen, maar is dit idee getransformeerd naar BasketBoss of zit het spel nog in de pijplijn?Dat heeft niet echt met BasketBoss te maken. Ik heb daar nog veel aan gewerkt en heb dat spel ook weer in de planning voor volgend jaar. In dat spel geeft het aantal ogen bij een tv-programma aan hoeveel miljoen kijkers het heeft. Je aantal reclameblokken keer het aantal kijkers is je inkomsten. Maar bij sommige tv-programma's gaat het aantal kijkers omlaag als er reclameblokken in zitten, sommige programma's zijn daar niet zo gevoelig voor (((denk aan The Voice ...))). En als je in totaal meer reclameblokken hebt dan andere tv-zenders hebben, dan zappen mensen van je zender weg, heb je dus minder kijkers (oogfiches) en dus minder inkomsten om nieuwe tv-programma's mee aan te schaffen (want sommige programma raken snel weer uit (((denk aan The Voice ...))) ). Die oogfiches wilde ik laten maken via fotoos die iedereen van zichzelf (ogen) kan insturen. ((Aan alleen foto van je oog ben je overigens veel minder makkelijk te herkennen dan ik dacht.)) Nogsteeds een superidee en het spel is ook super geworden. Maar ik heb veel prototypes en het hangt niet allemaal van mij af. Ik had dit spel al gepland met een illustrator. Voor dit spel moet de illustrator enthousiast zijn om met mij te werken aan de beste ca. 40 namen en logo's voor tv-programma's (The B-Team, Little Sister ?). Maar als de illustrator een tv-hater blijkt en niet verder komt dan ideeen om het thema naar cinema's om te zetten, dan schiet het niet op. Volgend jaar is m'n 15e jaar met speluitgaves. Dan kan dit een goed jubileumspel zijn. Dan kom je alleen met je foto in het spel als je kan bewijzen dat je Cwali-spellen hebt.
Door het zien van deze vraag hier, heb ik afgelopen dagen gedacht aan een omzetting van het thema naar speluitgevers ipv. tv-zenders en bestaande spellen ipv tv-programma's namen.
> 6)
Vorig jaar kondigde je op BGG een spel met pinguïns aan "Antartica..." Later werd dat ingetrokken en kwam je met BasketBoss op de proppen. Zien we de pinguïns nog eens voorbij komen of staat dat spel in de ijskast.Ook daar heb ik nog vaak aan gewerkt. En die wil ik ook zeker gaan verkopen. Vorige jaren kwam het niet af in de zoektocht naar het beste spelmateriaal hiervoor. De 3 pinquins in het spel zijn notabene al aangeschaft, staan klaar per set in zacht papier verpakt. (Daar begon de aankoop van de Minimals porceleinen diertjes min-of-meer mee, die pinquins nog via-via-via besteld voordat ik de makers daarvan had gevonden.) Het is een heel eenvoudig spel (qua spelregels dan), wat dat betreft te vergelijken met Gipsy King. Heel bijzonder, wil ik graag maken, maar van eenvoudigere abstraktere spellen kan ik zelf niet zo veel verkopen, dus ik moet goed kijken hoe ik dat kan maken.
> 7)
Is spellen maken en uitgeven jouw enige job, indien niet, waarmee combineer je het?Ja, m'n enige job. Toen ik er aan begon, was m'n plan om het te combineren met ander werk, een aantal verschillende deeltijdbanen was mijn jeugd-ideaal, maar daar is niets van gekomen.
> 8 )
Wat zijn jouw favoriete spellen van andere auteurs?Ik vergeet er nu een hoop, maar zo wat spellen die nu in me op komen:
Kaartspellen: Jekyll&Hyde, 6Nimmt (alleen met aantal kaarten gelijk aan 10 keer aantal spelers plus 4), The Great Dalmuti (tijd niet meer gespeeld, vind ik dat nog leuk?).
Ik houd meest van bordspellen: Razende Robotter, Homas Tour (later Demarage genaamd) (uh, zonder de kanskaart als je 7 gooit, en aangepast bord en wat andere regels), Cat&Fish (wel een paar regels aanpassen), Ra, Die Säulen der Erde met uitbreiding.
2-spelers-spellen: Lost Cities, Einstein-wurfelt-nicht, Pingvinas (zie ik als 2-spelers-spel), Dvonn (met geloot bord, dus alleen deel 2 van het spel).
Partyspellen: Privacy, Wie-ich-die-Welt-Sehe.
Van de nieuwe spellen uit Essen heb ik aardig wat gespeeld. Nou ja, als je alle nieuwe spellen telt, dan is het maar een heel klein deel daarvan. Tot nog toe vind ik Perpetual-Motion Machine de leukste. (Buiten Sun,Sea&Sand, Summy en Tricky Safari natuurlijk.
).
> 9)
Is tricky trek nog verkrijgbaar? (mijn vriendin zag gisteren de diertjes op foto en vond ze meteen geweldig, maar ik vermoed dat tricky safari haar minder zal liggen)Tricky Trek is op. Misschien kan ik er nog een paar maken met afwijkende katoenverpakking ofzo. Ik denk dat Tricky Safari haar meer zal liggen.
Waarom denk je van niet??? Tip voor ieder die Tricky Safari heeft: Gebruik iets als scherm om je fotoos geheim te houden! Dat staat ook als tip met uitroepteken in de spelregels maar helaas blijkt men dat zelden op te volgen. Gisteren heb ik het gespeeld waarbij alleen ik het geheim hield. Daardoor had het een vreemde langzamere en minder verrassende slotfase. Ik heb schermpjes of trays voor de productie uitgeprobeerd, maar kon dat niet doen voor 335 spellen.