Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2010, 22:50 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Van maandag 15 tot en met zondag 21 november zal Corne van Moorsel, auteur van onder andere Factory Fun, Gipsy King, Powerboats en natuurlijk StreetSoccer in dit topic al jullie vragen beantwoorden.

Hieronder een paar afbeeldingen van zijn recente Essenreleases:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Corné zal in de periode van 15 t/m 21 november proberen regelmatig in te loggen om jullie vragen te lezen en te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Corné om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, et cetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich enorm welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 nov 2010, 00:32 
Phreak

Berichten: 128
Woonplaats: Vinkel (NL)
Vraag 1, 2, 3 en 4 ;)

Hey Corné! Super dat je dit doet, alvast bedankt!

Ik ben al een tijdje op zoek naar de 'oude' factory fun, maar zag nu dat er een 'nieuwe' versie van is. Gaaf dat het spel bij een uitgever in USA is gekomen (Z-man games). Ze brengen altijd goede spellen uit en ook zeker qua kwaliteit leveren ze mooi werk!

1) Wat ik graag zou willen weten is of jij, als ontwerper, liever de oude of de nieuwe hebt?
2) En wat de voor- en nadelen van de versies zijn?
3) Zijn ze hetzelfde in een nieuw jasje of zijn er qua spel nog 'verbeteringen' doorgevoerd?
4) En puur uit nieuwsgierigheid vraag ik me af op wat voor manier je betrokken was bij zo'n Amerikaans bedrijf die jouw spel uit wilde gaan geven?

Groeten en keep gaming!

Phreakyhamster

_________________
http://www.facebook.com/LordOfTheGameBoards


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 nov 2010, 00:42 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
Hallo Corne,

5) Een aantal jaar geleden had je op een Ducosim-spellenbeurs een prototype bij je over het runnen van een tv-station. Je had wilde ideeën met foto's van spelers voor in het eindelijke spel. Ik heb toen het spel niet kunnen spelen, maar is dit idee getransformeerd naar BasketBoss of zit het spel nog in de pijplijn?

6) Vorig jaar kondigde je op BGG een spel met pinguïns aan "Antartica..." Later werd dat ingetrokken en kwam je met BasketBoss op de proppen. Zien we de pinguïns nog eens voorbij komen of staat dat spel in de ijskast.

Overigens... Sun, Sea & Sand heb ik na Essen al regelmatig gespeeld. Wat mij betreft een van je beste spellen tot nu toe! Iedereen die het speelt is ook erg enthousiast!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 11 nov 2010, 09:21 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Corné,
Inderdaad tof dat je hiervoor te vinden bent, bedankt reeds.
7) Is spellen maken en uitgeven jouw enige job, indien niet, waarmee combineer je het?
8 ) Wat zijn jouw favoriete spellen van andere auteurs?
9) Is tricky trek nog verkrijgbaar? (mijn vriendin zag gisteren de diertjes op foto en vond ze meteen geweldig, maar ik vermoed dat tricky safari haar minder zal liggen)

Overigens bedankt voor de demo's die je me de voorbije jaren op Spiel en Spel gaf, je slaagt er goed in om rustig de kern van een spel over te brengen. Gipsy king blijft voor mij een topper in het korte genre.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010, 00:05 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Hallo. Het is nog de 14e, maar ik begin alvast met antwoorden. Misschien levert het inspiratie op. :wink:

> 1) Wat ik graag zou willen weten is of jij, als ontwerper, liever de oude of de nieuwe hebt? ((gaat over Factory Fun))

Met Zev van Z-man Games en nieuwe tekenaars voor spelmateriaal en verpakking hebben we geprobeerd om er een goeie nieuwe versie van te maken. Hoewel ik maar 1 regeltje aan de spelregels heb veranderd (gelijksoortige producten (gelijke kleur) mogen nu samengevoegd naar 1 outputcontainer geleid worden), zijn er nogal wat dingen veranderd in materiaal en ontwerp. Ik moest er eerst aan wennen, maar vind het erg geslaagd. 2-5 spelers vind ik ook goed, de nieuwe extremere machines zijn leuk. De extra expert-hallen (lastigere vorm fabriekshal) zijn leuk om uit te proberen, al kwam ik in een partij gisteren net 1 vak te kort in het midden ... De plastik vorm om de nu gelijkvormige verschillende tegels in te bewaren is ook goed.

> 2) En wat de voor- en nadelen van de versies zijn?

De oude versie woog ruim 1kg, de nieuwe bijna 3kg. Dus om op de fiets mee te nemen ... "Elk voordeel heeft z'n nadeel."

> 3) Zijn ze hetzelfde in een nieuw jasje of zijn er qua spel nog 'verbeteringen' doorgevoerd?

Zie bij vraag 1.

> 4) En puur uit nieuwsgierigheid vraag ik me af op wat voor manier je betrokken was bij zo'n Amerikaans bedrijf die jouw spel uit wilde gaan geven?

Ik denk dat Zev me een jaar terug mailde om naar Factory Fun beschikbaarheid te vragen? Enkele andere uitgevers hadden juist ook interesse, maar het is alleen met Z-man doorgegaan. In m'n contracten zet ik dat ik een paar weken tijd moet krijgen om materiaal en spelregels te (laten) controleren. Maar dat maakt niet altijd veel indruk op de andere partij. Bij de nieuwe Factory Fun kreeg ik wel een spelregels-layout-versie gemaild. Mede door het gewijzigde spelmateriaal moest de beschrijving van mijn eerste versie worden aangepast. Vele emails en 1 of 2 maanden verder was het nieuwe spelregelboekje helemaal goed.

> 5) Een aantal jaar geleden had je op een Ducosim-spellenbeurs een prototype bij je over het runnen van een tv-station. Je had wilde ideeën met foto's van spelers voor in het eindelijke spel. Ik heb toen het spel niet kunnen spelen, maar is dit idee getransformeerd naar BasketBoss of zit het spel nog in de pijplijn?

Dat heeft niet echt met BasketBoss te maken. Ik heb daar nog veel aan gewerkt en heb dat spel ook weer in de planning voor volgend jaar. In dat spel geeft het aantal ogen bij een tv-programma aan hoeveel miljoen kijkers het heeft. Je aantal reclameblokken keer het aantal kijkers is je inkomsten. Maar bij sommige tv-programma's gaat het aantal kijkers omlaag als er reclameblokken in zitten, sommige programma's zijn daar niet zo gevoelig voor (((denk aan The Voice ...))). En als je in totaal meer reclameblokken hebt dan andere tv-zenders hebben, dan zappen mensen van je zender weg, heb je dus minder kijkers (oogfiches) en dus minder inkomsten om nieuwe tv-programma's mee aan te schaffen (want sommige programma raken snel weer uit (((denk aan The Voice ...))) ). Die oogfiches wilde ik laten maken via fotoos die iedereen van zichzelf (ogen) kan insturen. ((Aan alleen foto van je oog ben je overigens veel minder makkelijk te herkennen dan ik dacht.)) Nogsteeds een superidee en het spel is ook super geworden. Maar ik heb veel prototypes en het hangt niet allemaal van mij af. Ik had dit spel al gepland met een illustrator. Voor dit spel moet de illustrator enthousiast zijn om met mij te werken aan de beste ca. 40 namen en logo's voor tv-programma's (The B-Team, Little Sister ?). Maar als de illustrator een tv-hater blijkt en niet verder komt dan ideeen om het thema naar cinema's om te zetten, dan schiet het niet op. Volgend jaar is m'n 15e jaar met speluitgaves. Dan kan dit een goed jubileumspel zijn. Dan kom je alleen met je foto in het spel als je kan bewijzen dat je Cwali-spellen hebt. :) Door het zien van deze vraag hier, heb ik afgelopen dagen gedacht aan een omzetting van het thema naar speluitgevers ipv. tv-zenders en bestaande spellen ipv tv-programma's namen.

> 6) Vorig jaar kondigde je op BGG een spel met pinguïns aan "Antartica..." Later werd dat ingetrokken en kwam je met BasketBoss op de proppen. Zien we de pinguïns nog eens voorbij komen of staat dat spel in de ijskast.

Ook daar heb ik nog vaak aan gewerkt. En die wil ik ook zeker gaan verkopen. Vorige jaren kwam het niet af in de zoektocht naar het beste spelmateriaal hiervoor. De 3 pinquins in het spel zijn notabene al aangeschaft, staan klaar per set in zacht papier verpakt. (Daar begon de aankoop van de Minimals porceleinen diertjes min-of-meer mee, die pinquins nog via-via-via besteld voordat ik de makers daarvan had gevonden.) Het is een heel eenvoudig spel (qua spelregels dan), wat dat betreft te vergelijken met Gipsy King. Heel bijzonder, wil ik graag maken, maar van eenvoudigere abstraktere spellen kan ik zelf niet zo veel verkopen, dus ik moet goed kijken hoe ik dat kan maken.

> 7) Is spellen maken en uitgeven jouw enige job, indien niet, waarmee combineer je het?

Ja, m'n enige job. Toen ik er aan begon, was m'n plan om het te combineren met ander werk, een aantal verschillende deeltijdbanen was mijn jeugd-ideaal, maar daar is niets van gekomen.

> 8 ) Wat zijn jouw favoriete spellen van andere auteurs?

Ik vergeet er nu een hoop, maar zo wat spellen die nu in me op komen:
Kaartspellen: Jekyll&Hyde, 6Nimmt (alleen met aantal kaarten gelijk aan 10 keer aantal spelers plus 4), The Great Dalmuti (tijd niet meer gespeeld, vind ik dat nog leuk?).
Ik houd meest van bordspellen: Razende Robotter, Homas Tour (later Demarage genaamd) (uh, zonder de kanskaart als je 7 gooit, en aangepast bord en wat andere regels), Cat&Fish (wel een paar regels aanpassen), Ra, Die Säulen der Erde met uitbreiding.
2-spelers-spellen: Lost Cities, Einstein-wurfelt-nicht, Pingvinas (zie ik als 2-spelers-spel), Dvonn (met geloot bord, dus alleen deel 2 van het spel).
Partyspellen: Privacy, Wie-ich-die-Welt-Sehe.
Van de nieuwe spellen uit Essen heb ik aardig wat gespeeld. Nou ja, als je alle nieuwe spellen telt, dan is het maar een heel klein deel daarvan. Tot nog toe vind ik Perpetual-Motion Machine de leukste. (Buiten Sun,Sea&Sand, Summy en Tricky Safari natuurlijk. :silent: ).

> 9) Is tricky trek nog verkrijgbaar? (mijn vriendin zag gisteren de diertjes op foto en vond ze meteen geweldig, maar ik vermoed dat tricky safari haar minder zal liggen)

Tricky Trek is op. Misschien kan ik er nog een paar maken met afwijkende katoenverpakking ofzo. Ik denk dat Tricky Safari haar meer zal liggen. :) Waarom denk je van niet??? Tip voor ieder die Tricky Safari heeft: Gebruik iets als scherm om je fotoos geheim te houden! Dat staat ook als tip met uitroepteken in de spelregels maar helaas blijkt men dat zelden op te volgen. Gisteren heb ik het gespeeld waarbij alleen ik het geheim hield. Daardoor had het een vreemde langzamere en minder verrassende slotfase. Ik heb schermpjes of trays voor de productie uitgeprobeerd, maar kon dat niet doen voor 335 spellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010, 17:11 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
10) Hoe ben je er toe gekomen om spelauteur van beroep te worden? Was je als kind al met spellen bezig of kwam dat pas later?

11) Wat raad je forumleden aan die zelf met een spelidee rondlopen en dat wellicht willen (laten) uitgeven?

12) Welk spel dat een andere auteur ontworpen heeft zou je zelf graag bedacht hebben en waarom?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010, 17:12 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Hoi Corné,

Ook ik heb nog een paar vragen:

13) over de powerboats dobbelstenen: coole dingen trouwens!
Wat bracht je ertoe om hiernaar op zoek te gaan? In Geistertreppe bijvoorbeeld zit een d6 met 1-1-2-2-3-3 die hetzelfde werkt.

14) Ken je nog andere spellen die ook met die d3 werken?

15) Cwali en Mastermoves hebben zo hun dwarsverbanden. De bedenker van Bungalow Boss is de bedenker van Hotel Samoa. Heeft Bungalow Boss jou op het pad gezet van Sun,Sea&Sand?

16) Kennen en herkennen we de verschillende soorten meeples uit Sun,Sea&Sand van andere spellen?

17) Zijn er nog kleine uitbreidingen over van Essen? Kunnen we die nog aanschaffen en hoe dan?

18) Zijn die ook als PnP files te vinden?

19) Ben je tevreden met de onvangst van en de reacties op Summy? (Het spel verkoopt zichzelf wat moeilijker, lijkt mij)

20) krijgen we binnenkort nog nieuwe spellen in ronde dozen?

Groetjes, Jeroen

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2010, 19:55 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
> 10) Hoe ben je er toe gekomen om spelauteur van beroep te worden? Was je als kind al met spellen bezig of kwam dat pas later?

Ja, StreetSoccer heb ik gemaakt toen ik 11 of 12 jaar oud was. Lang ben ik er van uit gegaan dat er geen markt voor nieuwe spellen is. Ik kreeg een keer een email van Robbert Tetteroo, die van m'n spellen had gehoord en een Nederlandse spellenbedenkers groep wilde oprichten. Zo zijn we met 20 of 30 mensen bij elkaar gekomen en spraken we over mogelijkheden om de spellen te verkopen. Daarbij waren onder andere Joris en Jeroen (later Splotter), Theo (later Pseudon games) en Gerard (Charlemagne). Gezamelijk hebben we een kleine stand gehuurd tijdens de Spiel beurs, waar ik nog nooooooit van had gehoord. En zo ist gekomen.

> 11) Wat raad je forumleden aan die zelf met een spelidee rondlopen en dat wellicht willen (laten) uitgeven?

Nooit aan beginnen! :o Maar serieus, er zijn geen algemene tips te geven. Je kan er aan beginnen en dan zie je vanzelf of je daar goed in bent en of er een markt voor is.

> 12) Welk spel dat een andere auteur ontworpen heeft zou je zelf graag bedacht hebben en waarom?

Bij veel leuke spellen ben ik blij dat iemand anders het bedacht heeft. Bij sommige spellen denk ik dat juist ik die goed had kunnen verkopen, terwijl het minder bij de uitgever past die het verkoopt. Bij Razende Robotter had ik dat gevoel. Dan denk ik dat had ik moeten bedenken.

> 13) over de powerboats dobbelstenen: coole dingen trouwens!
Wat bracht je ertoe om hiernaar op zoek te gaan? In Geistertreppe bijvoorbeeld zit een d6 met 1-1-2-2-3-3 die hetzelfde werkt.


In het prototype had ik natuurlijk ook dobbelstenen zoals bij Geistertreppe. Maar 3-zijdige leken mij logischer en met foammateriaal merkte ik dat die leuk rollen. En het kon een eye-catcher voor Powerboats worden. Ze zijn wel mooi geworden. Maar de eerste versie die ik opgestuurd kreeg, had te kleine platte vlakken, die rolden door tot ze van tafel rollen. De uiteindelijke versie heeft juist erg grote vlakken. Ik had het wel duidelijk met plaatjes aangegeven, maar de communicatie met die fabrikant ... Die dobbelstenen zijn heel leuk maar ik denk dat het nog beter kan.

> 14) Ken je nog andere spellen die ook met die d3 werken?

Nee.

> 15) Cwali en Mastermoves hebben zo hun dwarsverbanden. De bedenker van Bungalow Boss is de bedenker van Hotel Samoa. Heeft Bungalow Boss jou op het pad gezet van Sun,Sea&Sand?

Sun,Sea&Sand is gedurende vele jaren ontwikkeld. ZooSim was een spin-off van een heel oude versie. Kristian (van Hotel Samoa) mailde me een keer de regels van Hotel Samoa, wat al dezelfde naam had maar veel veranderd is de de uiteindelijke versie. Ik vond de kamerprijzen om toeristen mee te lokken interessant. Maar ik wilde dat met eerdere ideeen combineren, het thematischer maken en bijvoorbeeld bouw van kamers en faciliteiten toevoegen, wat toen niet in Hotel Samoa zat. Maar Kristian wilde het een eenvoudig kort spel houden. Voor de Mastermoves site werden we het wel eens over Bungalow Boss (Kristian wilde een andere naam voor die versie gebruiken). Ik wilde in Bungalow Boss de manier van binnenhalen van de toeristen 'dieper' maken door het verschil in kamerprijzen een rol te laten spelen en door de toeristen in groepjes te verdelen. Inmiddels heb ik het uiteindelijke Hotel Samoa bordspel ook gespeeld. Daarin zijn nu ook de toeristen in enkele groepjes verdeeld, werkt wel anders dan in Bungalow Boss. En iets van kamers en faciliteiten (zwembad) bouwen zit daar nu ook in. Dat is niet meer zo'n eenvoudig kort spel zoals ik het kende. Toch zijn het heel verschillende soorten spellen, alledrie denk ik.

> 16) Kennen en herkennen we de verschillende soorten meeples uit Sun,Sea&Sand van andere spellen?

Die zijn door mij voor Sun,Sea&Sand getekend, binnen de beperkingen die je bij dergelijke houten vormpjes hebt.

> 17) Zijn er nog kleine uitbreidingen over van Essen? Kunnen we die nog aanschaffen en hoe dan?

In 2009 had ik 3 kleine uitbreidingen, voor Factory Fun (die zit ook in de nieuwe versie), Gipsy King en Powerboats. Die waren alleen te krijgen bij aanschaf van spellen in de Cwali-stand, uit te kiezen bij elke 10,- besteed in de stand. Dat bepaalde ongeveer de helft van de verkoop. Ik verkocht bijv. vorig jaar in Essen meer Powerboats dan bij de release een jaar eerder. Dan kan ik wel met speciale dobbelstenen, speciale bootjes, groot speelbord en fantastisch spel (volgens mij) komen, maar zonder iets exclusiefs rennen veel gamers je stand voorbij om zoveel mogelijk stands met iets exclusiefs te bezoeken. De overige spellen bekijkt men dan na de Essen-beurs. Vandaar dat veel collega-uitgevers net als ik dingen hebben die alleen bij koop in de Essen-stand te krijgen zijn. Lang verhaal kort: die uitbreidingen zijn alleen te krijgen bij besteding in de uitgever-stand. Bij 40,- want ik heb er niet veel meer van. Ook zo bij Ducosim 11 December als ik ze daarnaar meeneem.

> 18) Zijn die ook als PnP files te vinden?

Nee.

> 19) Ben je tevreden met de onvangst van en de reacties op Summy? (Het spel verkoopt zichzelf wat moeilijker, lijkt mij)

De ervaring met Summy voor Essen was meestal dat men het veel keer achter elkaar speelt. De computerversie op Jijbent is ook populair. Maar bij Ducosim in de zomer viel het op dat gamers er eerst met een grote boog omheen lopen. :? In de stand in Essen bleek er een extra probleem: Als we er zelf niet bij blijven, dan willen veel mensen het spelen met de Scrabble-regels ipv. de Summy-regels. De Scrabble-regels met sommen werkt echter niet, dan houd je er halverwege mee op en speel je het nooit meer. De 2 Summy-tafels in de stand trokken de minste spelers. Vrijdag heb ik een Summy-tafel minder gedaan en in plaats daarvan een derde SSS (Sun,Sea&Sand) tafel. Veel spelers waren heel enthousiast over Summy, maar men begon er niet snel aan. Het werd geprobeerd door distributeurs en andere verkopers uit andere landen. Inmiddels zijn voor 3 andere landen 2500, 1000 en 500 Summy gepland. Contracten nog niet getekend, dus onder voorbehoud. Dat is met andere spellen nooit zo makkelijk gegaan. :shock: Zo'n spel was voor mij experimenteel in de zin dat het voor een markt is waar ik normaal geen spellen voor maak. Wat ook opvallend was is dat gamers 28,- voor Summy niet goedkoop vonden terwijl producenten van houten spellen zich afvroegen hoe ik dat zo laag kan verkopen. Voor volgend jaar heb ik oa. een mooie houten versie van Comino (op Mastermoves te spelen) in gedachte, en Summy met letters wat dus een soort Scrabble is maar met regels zoals Summy vind ik een kruiswoordspel leuker.

Kopieer niet de Scrabble-regels als je Summy speelt, zoals:
- Geplaatste sommen in Summy mag je niet langer maken. Anders komt er een som die niet op tafel past ...
- Voor de "=" moet minstens 1 rekenteken voorkomen tussen cijfers, erna geen! (Lees alles in dezelfde 2 richtingen (dat is wel hetzelfde in Scrabble).) Anders gaat het lang duren en wordt het minder taktisch.
- Speel Summy in teams! Ieder team 1 set blokjes, dus niet meer dan 2 keer 8 blokjes bij de spelers.
Nog iets over Summy: Als je het eenmaal goed speelt, zul je merken dat taktiek en plannen nogal een rol spelen als je de grootste winstkansen wilt. In eerste instantie denk je dat je naar de hoogste score in je zet moet zoeken.

> 20) krijgen we binnenkort nog nieuwe spellen in ronde dozen?

Ik wil wel meer spellen in kokers maken. Veel spellen passen niet in koker, maar een aantal van de spellen voor volgend jaar misschien wel. Spellen in dezelfde verpakkingmaten heeft ook voordelen, zoals Gipsy King + Powerboats + BasketBoss + Sun,Sea&Sand. Dat is met kokers moeilijker vol te houden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010, 00:32 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoorden... helemaal super!

21. Ik vind Gipsy King een super tof spel (zelfs mijn moeder speelt het graag en biedt kranig weerstand :D ). Daarnaast heb ik Titicaca in de kast staan. Het verloop van het spel schurkt (in mijn herinnering) redelijk tegen Gipsy King aan, maar het behoort niet tot mijn favorieten. Heeft de ontwikkeling van deze spellen tegelijk plaatsgevonden of is Gipsy King een doorontwikkelde of vereenvoudigde versie van Titicaca?

22. De laatste jaren heb je veel toegankelijke spellen op de markt gebracht (ZooSim, Gipsy King, Powerboats, Aloha, Ahoy). Erg leuke spellen overigens (het merendeel staat in de kast) Is er een reden voor, dat je bent afgestapt van het "no luck", "hardcore", "gamergame" genre?

23. In de spelregels van Key Market las ik dat het voor het bepalen van een gelijke stand bij de speelvolgorde toestemming was gevraagd bij jou (een mechanisme uit ZooSim)... hoe is dat gegaan? Heeft Richard Breese daadwerkelijk contact gezocht en heb jij in zo'n geval "echt iets te zeggen"?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010, 12:41 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Bedankt voor alle vragen. Dit helpt mij ook weer om over plannen en richtingen te denken voor de komende tijd. Via de antwoorden van gisteren kwam ik op een mooie methode voor een spel wat al een tijd een idee was. Echt! Een Factory Fun achtig (maar heeeeel anders) spel waarin je geen fabriekshal bouwt, maar een landschap met natuur/steden/industrie/akkerbouw/weiland en meer. Heel eenvoudig spel met heel veel afwegingen. Als ik komende weken een goed prototype heb, neem ik het mee naar Ducosim.

> 21. Ik vind Gipsy King een super tof spel (zelfs mijn moeder speelt het graag en biedt kranig weerstand ). Daarnaast heb ik Titicaca in de kast staan. Het verloop van het spel schurkt (in mijn herinnering) redelijk tegen Gipsy King aan, maar het behoort niet tot mijn favorieten. Heeft de ontwikkeling van deze spellen tegelijk plaatsgevonden of is Gipsy King een doorontwikkelde of vereenvoudigde versie van Titicaca?

Ja of nee. Die genummerde volgorde van meren is hetzelfde. In Titicaca vorm je landen en scoor je via meerderheden in landen. Ook in Titicaca bezet je landhexen. Zetvolgorde in Titicaca gaat via simultaan kiezen van je hoeveelheid wapens. Naar mijn huidige smaak is Titicaca iets te complex. Bovendien zou ik een simultaan gekozen bod niet meer op die manier zo bepalend in een spel maken. Wat ik nogsteeds heel boeiend vind in Titicaca is hoe de stukken land via semi-automatische regels samenvoegen tot grotere landen waardoor meerderheden veranderen. Dat wil ik nog eens op een eenvoudige manier in een spel. Daar moet ik ook weer eens naar kijken. :idea:

> 22. De laatste jaren heb je veel toegankelijke spellen op de markt gebracht (ZooSim, Gipsy King, Powerboats, Aloha, Ahoy). Erg leuke spellen overigens (het merendeel staat in de kast) Is er een reden voor, dat je bent afgestapt van het "no luck", "hardcore", "gamergame" genre?

In Gipsy King zit geen geluksfaktor. Het speelt snel waardoor men het niet zo bij de no-luck denkspellen indeelt, maar toch is het eigenlijk een puur denkspel.
Ook in Sun,Sea&Sand zit geen geluk (hoewel iemand op internet de backpackers "semi-random" noemt), en bij Tricky Safari is de hoek waarin je start de enige geluksfaktor.
De complexere gamergames hebben meestal wel geluksfaktoren. Om iets unieks te adverteren, benadruk ik het vaak als m'n spellen geen geluksfaktor hebben en toch niet als 'denkspel' overkomen. Dat is volgens mij bijzonder in een aantal van m'n spellen. Hoewel ik niets tegen geluksfaktoren heb. Zie StreetSoccer en Powerboats, waarin een deel van de taktiek zit in het inschatten van kansen.

Maar waarom ik veel toegankelijke bordspellen heb gemaakt? Dat ligt voor een deel aan m'n eigen voorkeur voor spellen en voor een deel aan het zoeken naar een unieke plek in de spellenmarkt. Veel van de zogenaamde Kleinverlage vissen naar de hardcore-gamers, ik zit bij een 'andere vijver'. Hoewel ik toch ook een paar gamers-games in de 'planning' heb.

23. In de spelregels van Key Market las ik dat het voor het bepalen van een gelijke stand bij de speelvolgorde toestemming was gevraagd bij jou (een mechanisme uit ZooSim)... hoe is dat gegaan? Heeft Richard Breese daadwerkelijk contact gezocht en heb jij in zo'n geval "echt iets te zeggen"?

Ja, Richard mailde me, in het voorjaar geloof ik. Ik had hem geantwoord dat het volgens mij ook in Roads&Boats zit en dat dat eerder in een spel van Knizia zou hebben gezeten. Ik geloof dat hij mailde dat dat anders was. Ik heb Key Market hier, maar nog niet gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010, 23:50 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
24. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik nog nooit echt in aanraking ben gekomen met 1 van je spellen. :oops: :oops: Als je 1 spel mij zou moeten aanraden, puur gezien welke je denkt dat de meeste mensen het beste ligt, welk spel zou dat dan zijn?

25. Ergens anders op dit forum, in de 'v-e-r-s-c-h-e-u-r-e-n-d-e keuze-thread' legde Dominique ons een zeer moeilijke vraag voor:
dominique schreef:
Stel: uw partner stelt u voor de verscheurende keuze. Hij of zij weg of al uw spellen weg. In al zijn/haar goedheid echter krijgt u de toelating er eentje te houden.
Welk spel blijft moederziel alleen achter in uw spellenkast?
Welk spel hou jij over en waarom?

26. Bedenk je vaak eerst het thema, of eerst het spelmechanisme?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010, 14:53 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
> 24a) Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik nog nooit echt in aanraking ben gekomen met 1 van je spellen.

Goed om te lezen dat er nog een marktdeel te winnen is. :problem:

> 24b) Als je 1 spel mij zou moeten aanraden, puur gezien welke je denkt dat de meeste mensen het beste ligt, welk spel zou dat dan zijn?

"dat de meeste mensen het beste ligt". Voor 2 of 3 of 4 of 5 of 6 spelers? Als tussendoortje of uitgebreider? Te spelen vanaf welke leeftijd? En zo hangt het van meer dingen af. Sun,Sea&Sand zal van weinig mensen een onvoldoende of een zesje als beoordeling krijgen. Factory Fun is een 1 waard voor sommige spelers, maar de spelers die het wel leuk vinden spelen het vaak vaak. Daar liggen de meningen meer uiteen. Dat geldt ook voor Powerboats en StreetSoccer. Bij BasketBoss en Gipsy King liggen de ervaringen niet zo uiteen. Typo is goed voor de party-mood. Ahoy kan je met 5-jarigen spelen.

> 25) ... Welk spel hou jij over en waarom?

Dat kan alleen maar Coach zijn. Dat heb ik nog niet verkocht. Het is een voetbalsimulatie met de StreetSoccer-regels maar 11 tegen 11 en wisselspelers en alles wat in voetbal zit. Ik heb zo'n 50 teams gemaakt (karton) die in oude plastik fotorol-doosjes zitten, ook wel de spelersbussen genoemd. Er zit de meeste tijd in. Is ook een spel wat ik wil verkopen volgend jaar, maar ik vind een maakbare oplage natuurlijk nooit goed genoeg, dus of dat ooit te koop is?

> 26) Bedenk je vaak eerst het thema, of eerst het spelmechanisme?

Het is meestal een combinatie. Bij StreetSoccer wilde ik alleen de wedstrijden van een WK voetbal spelen voordat het WK begon. Toen had ik nog niet door dat ik een spel bedacht had (was 11 of 12 jaar), ik dacht dat alle voetbalspellen zo zouden werken. Soms begin je met een thema en wordt het uiteindelijk een abstrakt spel. Abstrakte(re) spellen maak ik ook, zie Mastermoves.eu of Jijbent.nl, in m'n bordspellen ligt daar geen nadruk op omdat ik daarvoor niet de juiste markt kan bereiken. Soms blijkt een abstrakt mechanisme later te passen bij een realistische situatie. Ik hou zelf steeds meer van goed kloppende thema's in spellen, zie Sun,Sea&Sand. Maar op dit moment ben ik weg van een prototype wat supereenvoudige regels heeft, wel een leuk thema maar door de eenvoud abstrakter is. Je zal dat volgend jaar vast zien.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010, 23:04 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Goeieavond Corné, welkom op Bordspelmania.

27. Je staat ieder jaar op Spiel en vroeger ook op het Spellenspektakel. Ga je ook (als uitgever/ontwerper of als speler) naar Spel 2010 in Ranst, Ducosim, Noord- of Zuiderspel?

28. De meeste auteurs zoeken een uitgever voor hun ontwerp. Jij bent spelauteur en uitgever. Vanwaar deze keuze?

29. Welke voor- en nadelen ervaar je als kleine uitgever?

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010, 00:28 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
30. Ik zie al meerdere malen een jonge leeftijd voorbij komen dat je met bordspellen bezig was. Hoe ben je vroeger in aanraking met bordspellen gekomen?

31. Wat waren je eerste bordspellen?

32. Op welke leeftijd ben je begonnen met het uitgeven van bordspellen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010, 01:11 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
> 27) Je staat ieder jaar op Spiel en vroeger ook op het Spellenspektakel. Ga je ook (als uitgever/ontwerper of als speler) naar Spel 2010 in Ranst, Ducosim, Noord- of Zuiderspel?

--- Spel2010 in Broechem (gemeente Ranst ofzo) :
Ja, daar laat ik zaterdag 27 November de nieuwe spellen op 2 tafels spelen. Goed dat je erover begint, want ik wilde nog een oproepje schrijven. Als ik ergens kan logeren, dan ga ik vrijdag al naar de spellenavond waarop de vrijwilligers van de 2 weekenddagen en anderen spellen spelen. En dan zou ik ook wel tot zondag willen blijven.
--- Ducosim :
Ja, net als voorgaande keren ben ik daar met 2 demotafels en 1 verkooptafel, op 11 december.
--- Noorderspel:
Nee, is iets te ver vanuit Maastricht.
--- Zuiderspel:
Afgelopen keer was dat in een weekend waarin ik bij de fabrikant van de Summy-spellen was. (Dat weet men in Eindhoven wellicht nog niet want m'n emails kwamen retour.) De data van volgend jaar weet ik nog niet.

> 28) De meeste auteurs zoeken een uitgever voor hun ontwerp. Jij bent spelauteur en uitgever. Vanwaar deze keuze?

Alleen spellen bedenken leek me niet zo leuk. Ik regel nu dus ook de productie, werk samen met illustratoren en andere betrokkenen, doe de promotie en verkoop. Dat is wel gevarieerd. Specialiseren heeft natuurlijk ook voordelen, misschien zou ik dat meer moeten doen. Dus ideeen zijn welkom, ik hou van gezamelijke projecten. In de praktijk komt het er niet zo van om naar andere uitgevers te zoeken, dat is wel elk jaar een plan. Bij de uitgaves zoals Engelse Factory Fun en Spaanse StreetSoccer dit jaar was het contact door de andere partij gelegd.

> 29) Welke voor- en nadelen ervaar je als kleine uitgever?

Tsja. Voordelen ... Nadelen ... Deze vraag stel ik even uit. :P


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Corné van Moorsel, de auteur van o.a. Factory Fun  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Corné van Moorsel, Cwali, Q&A, V&A



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®