Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: le havre tips?
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011, 14:47 
Meeple

Berichten: 19
hoi,
ik heb le havre nu wel nog maar 2X gespeeld, maar heeft iemand wat tips om de hoge voedsel kosten te kunnen betalen naar het einde van het spel?

ik heb het persoonlijk wat moeilijk met enkele regels en vind het bijna onmogelijk om het einde te behalen??

er zijn 7 beurten, maar als je met 3 of meer spelers zijt kom je in 1 ronde misschien maar 2 keer aan de beurt, hoe behaal je dan je voedsel??

en als je een gebouw gebruikt ligt jouw schijf op deze kaart en kan niemand die nog gebruiken totdat jij deze schijf van de kaart weg neemt??

heeft misschien iemand tips om wel optijd aan voedsel te geraken?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011, 22:43 
2. 1960: The Making of the President (2007)

Berichten: 113
Woonplaats: antwerpen
met de aanschaf van schepen, want dan krijg je per ronde een deel voedsel van je schip.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2011, 00:00 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Een schip bouwen is inderdaad aan te raden, dat verlicht meteen de druk voor een aantal ronden.

Daarnaast zou ik zeggen: zorg dat je vrij snel minstens 2 vee en/of 1 graan hebt, zodat je 'meedoet' in de oogsttijd en zo vanzelf een vee- en/of graanstapel opbouwt. Vervolgens kun je met een bezoekje aan het abattoir of de bakkerij weer even vooruit.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 12:06 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 48
torro029 schreef:
en als je een gebouw gebruikt ligt jouw schijf op deze kaart en kan niemand die nog gebruiken totdat jij deze schijf van de kaart weg neemt??

Dat kan inderdaad niet. Het gebouw is geblokkeerd zolang als de schijf blijft liggen.
Het is wel een optie om het gebouw te kopen (vanuit het algemene dorp) of verkopen (als je het zelf bezit). Op dat moment gaat de schijf die erop ligt terug naar de eigenaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 20:51 
Meeple

Berichten: 19
madhobbit schreef:
torro029 schreef:
en als je een gebouw gebruikt ligt jouw schijf op deze kaart en kan niemand die nog gebruiken totdat jij deze schijf van de kaart weg neemt??

Dat kan inderdaad niet. Het gebouw is geblokkeerd zolang als de schijf blijft liggen.
Het is wel een optie om het gebouw te kopen (vanuit het algemene dorp) of verkopen (als je het zelf bezit). Op dat moment gaat de schijf die erop ligt terug naar de eigenaar.


OW, dat wist ik niet??
dat had ik nergens gelezen?
dit is al een plus punt want ik vond dit serieus belemmerend.

bedankt :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2011, 08:59 
Stay classy!
Avatar gebruiker

Berichten: 467
Woonplaats: Amsterdam
Het staat volgens mij zelfs in de spelregels dat schepen bouwen essentieel is...
Mijn ervaring na drie spelletjes is dat het in het begin inderdaad voelt als overleven, maar wanneer je een schip hebt en later 2 of 3 is die druk een stuk minder. Voedsel is prioriteit nummer één en daarnaast moet je dingen bij elkaar zien te scharrelen waarmee je vervolgens gebouwen bouwt en/of koopt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011, 17:32 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Onlangs las ik op BGG dat het negeren van het voedsel (want je kunt in plaats van 1 voedsel ook 1 Frank betalen) soms ook erg loont. Je neemt dan wel een lening, maar soms schijnt dat niet op te wegen tegen de acties die je niet hoeft te besteden aan het verkrijgen van voedsel. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar misschien is het een optie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011, 08:04 
8. Brass (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 396
Woonplaats: Kleve
Ik zelf kijk ook niet naar het voedsel. Soms heb ik wel 5 leningen liggen.
Het voordeel hiervan is dat je je dan kan gaan richten op het bouwen van gebouwen.
Die andere spelers moeten gebruiken en je er gebruikerskosten voor betalen.
Aan het eind van het spel heb je genoeg geld om de leningen af te betalen.(Als je het goed gedaan hebt tenminste. :lol: )

Bas


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2012, 12:52 
Uno

Berichten: 1
Hoi, ik heb dit spel sinds kort ook. Echter heb ik ook problemen met het voedsel. Ik snap nog niet goed hoe het precies werkt als je een schip wilt bouwen. Als je een schip wilt bouwen hebben je een scheepswerf nodig. Als je een schip gebouwd hebt waar moet je dit kaartje dan neerleggen? Bij jezelf of bij de gebouwen van de stad. Mag iedereen gebruik maken van dit schip? En hoe kan je gebruik maken van het schip.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2012, 13:07 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 261
Woonplaats: Ede
Hallo ANgela,
Sinds kort speel ik ook Le havre, en ik kan je misschien wel helpen met je vragen. Moet wel zeggen dat wij alleen nog het verkorte spel gespeeld hebben.
Als je met z'n tweeën de verkorte versie speelt begin je al met een schip. Iets waar ik de eerste keer overheen gekeken had. In alle andere versies moet je inderdaad via de scheepswerf een schip bouwen, of je kunt hem direct met geld kopen. Voor dat laatste moet je de hogere kosten op het kaartje betalen. Een schip levert bij elke voedselfase voedsel op, hoeveel hangt af van de ronde en het aantal spelers. Een andere manier om je schip te gebruiken is om goederen te verkopen. Ik weet zo even niet hoe dat gebouw heet, maar er is een gebouw waarmee je dat kunt doen. En zo zijn er vast nog wel andere gebowuen die je je schip laadt gebruiken, maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Succes met het spelen!
Maurice


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2012, 16:31 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Het schip dat je bouwt/koopt is jouw eigendom. Dit betekent dat alleen jij er gebruik van kan maken. Een schip levert je iedere ronde een bepaalde hoeveelheid voedsel (afhankelijk van het soort schip) en het schip kan gebruikt worden om goederen te verschepen voor geld (hoeveel is ook weer afhankelijk van het soort schip).

Schepen kunnen gebouwd worden bij de scheepswerven. Hiertoe moet je de grondstoffen en energie die benodigd is inleveren. Je kan ze echter ook kopen door de koopsom te betalen (staat apart aangegeven). Om IJzeren, Stalen en Lijnschepen te kunnen bouwen moet de scheepswerf gemoderniseert worden met een baksteen. Om goederen te verschepen moet je, je arbeider op de rederij neerzetten.

Om voedsel te krijgen of goederen te verschepen hoef je, je arbeider nooit op het schip te zetten, dit doet hij namelijk automatisch. Als je twee schepen of meer hebt wordt de hoeveelheid voedsel die je krijgt gewoon bij elkaar opgeteld.

Volgens mij is dat alles dat er toe doet bij schepen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: le havre tips?
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2012, 21:32 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Willy the Kid schreef:
Het schip dat je bouwt/koopt is jouw eigendom. Dit betekent dat alleen jij er gebruik van kan maken.

Daarom staat er bovenaan een slotje op: enkel te gebruiken door de eigenaar.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - le havre tips?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Tags

Le Havre



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®