Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 13:33 
Joker

Berichten: 9
Woonplaats: groningen
Beste wargamers,

Ik ben niet de enige die met groot plezier memoir 44 speelt en zich desondanks ergert aan het
vast lopen op 1 flank....door gebrek aan de juiste strategiekaarten.

Nu heb ik een snelle telling uitgevoerd, zou het niet mogelijk zijn om de strategiekaarten dusdanig te schikken, in stapeltjes, dat je nooit vast komt te zitten op 1 flank?

ik zie dit onderwerp nog niet behandeld, of heeft iemand de link?

kjp


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 14:50 
Jakkiebak!

Berichten: 67
Woonplaats: Dordrecht
Ach, dat is toch juist een uitdaging! In een echte oorlog kan dat ook gebeuren.

Probeer zoveel mogelijk door je kaarten uit te spelen een goede wisseling in kaarten te krijgen. Vanzelf komen er dan wel bruikbare kaarten aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 14:55 
9. Regenwormen (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 119
Woonplaats: Haarlem
Ik vind de kaarten juist een van de leukste elementen van Memoir. Als je een flank niet kan aansturen stel ik me altijd voor dat de communicatielijnen zijn uitgevallen, of dat er iets anders is misgegaan, net als in het echte leven.

Ook vind ik handmanagement een leuk spelmechanisme. Speel ik mijn goede kaart nu, kan ik beter wat meuk lozen in de hoop op betere kaarten. En wat zit er nog in het deck?
Maar ja, soms zit het inderdaad tegen en word je opgerold zonder dat je er veel tegen kan doen. Snel een nieuwe pot beginnen in dat geval!

Je zou de kaarten idd bv in drie stapeltjes kunnen verdelen, en dat je dan mag kiezen voor welke flank je een kaartje pakt, maar ik betwijfel of het spel daarmee leuker wordt. Als je het probeert, wil je dan vertellen hoe het bevallen is?

Storender aan Memoir vind ik trouwens dat er geen verdedigend vuur is, en dat met een beetje pech (of geluk) een stel soldaten zomaar in 1 klap een divisie tanks uitschakelt. Maar al met al toch een heel erg leuk spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 20:02 
7. Stronghold (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 396
Woonplaats: Kleve
Ik speel al heel lang Memoir.Ook speel ik Commands & Colors: Napoleonics.Ook een spel van die beste man.Nu is het zo bij Memoir dat als je met tanks aanvalt,je met 3 dobbelstenen mag gooien.Of je nu met 1 tank of met 3 tanks aanvalt het blijft 3.
Bij Commands & Colors: Napoleonics is het zo als je eenheid 3 unit's telt 3 dobbelstenen.
Heb je nog maar 1 unit dan gooi je met 1 dobbelsteen.Nu kun je Commands & Colors: Napoleonics regels niet vergelijken met Memoir.Ze zijn iets complexer.Maar ben er een beetje mee aan het experimenteren.Maar het is al weer een tijdje geleden dat ik gedaan heb.Speel nu vooral Commands & Colors: Napoleonics.

Bas


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 20:28 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Steenwijk
In de uitbreiding van http://www.boardgamegeek.com/boardgameexpansion/84406/memoir-44-winter-wars zit een Breakthrough deck, hiermee kun je op 1 flank een opdracht geven en op andere flanken eenheden opdracht geven te bewegen zonder te vechten.

Ik vind dit de beste uitbreiding.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 21:42 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Memoir is toch juist een lichte wargame?

Dan horen pech en geluk er toch bij?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012, 23:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 386
Woonplaats: Putten
Citaat:
Memoir is toch juist een lichte wargame?

Dan horen pech en geluk er toch bij?

Helemaal mee eens, de ene keer zitten de kaarten en de dobbelstenen tegen, de andere keer, wals je, over je tegenstander heen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012, 08:23 
Avatar gebruiker
LiefKleinKonijntje schreef:
Storender aan Memoir vind ik trouwens dat er geen verdedigend vuur is,

Battlelore gaan spelen met Battle Savvy rules. Daar slaat een verdedigende eenheid (in melee) terug, tenzij ze moeten terugtrekken natuurlijk. Het zet je inderdaad iets meer aan het denken.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012, 11:33 
6. Magic: The Gathering (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 119
Woonplaats: Haarlem
Filosoof schreef:
LiefKleinKonijntje schreef:
Storender aan Memoir vind ik trouwens dat er geen verdedigend vuur is,

Battlelore gaan spelen met Battle Savvy rules. Daar slaat een verdedigende eenheid (in melee) terug, tenzij ze moeten terugtrekken natuurlijk. Het zet je inderdaad iets meer aan het denken.
Bedankt voor de tip!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2012, 18:21 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Een leuk element van het feit dat de kaarten in één stapel zitten: als jij veel kaarten van de linkerflank hebt, heeft je tegenstander een grotere kans op kaarten van de rechterflank. Kun je makkelijker reageren op de tegenstander...


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2012, 20:02 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Rubik schreef:
Een leuk element van het feit dat de kaarten in één stapel zitten: als jij veel kaarten van de linkerflank hebt, heeft je tegenstander een grotere kans op kaarten van de rechterflank. Kun je makkelijker reageren op de tegenstander...

Maar jouw linkerflank is toch zijn rechterflank?

Dus in principe heb je dan allebei kaarten voor dezelfde flank.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012, 17:17 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
kjp schreef:
Beste wargamers,

Ik ben niet de enige die met groot plezier memoir 44 speelt en zich desondanks ergert aan het
vast lopen op 1 flank....door gebrek aan de juiste strategiekaarten.

Nu heb ik een snelle telling uitgevoerd, zou het niet mogelijk zijn om de strategiekaarten dusdanig te schikken, in stapeltjes, dat je nooit vast komt te zitten op 1 flank?

ik zie dit onderwerp nog niet behandeld, of heeft iemand de link?

kjp



Je kan ook Overlord gaan spelen, daar mag je meerder kaarten spelen en pakken aan het einde van je beurt. gegarandeerd dat je elke beurt iets nuttigs kan doen 8)

maar als alternatief kan je natuurlijk ook zeggen dat je een nutteloze kaart mag spelen als 1 unit in een sectie naar keuze (zoals bijv bij Armour assault en Artilery bombardment)

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 21 aug 2014, 14:11 
PIONier

Berichten: 2
Wat wij in dat geval hebben ingevoerd als extra spelregel:
In een beurt kun je 2 handkaarten inruilen tegen de 2 bovenste van de stapel kaarten.
Daarna is je beurt weer voorbij.

Werkt erg goed!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2014, 11:57 
PIONier

Berichten: 4
Woonplaats: Leeuwarden
Een andere veel gebruikte huisregel is dat je élke kaart mag gebruiken als een recon 1 "joker" d.w.z. met ongeacht welke kaart mag je één eenheid naar keuze in één sector naar keuze activeren.

_________________
Hij die het verleden niet kent leert niets voor de toekomst.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2014, 21:10 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
kjp schreef:
Beste wargamers,

Ik ben niet de enige die met groot plezier memoir 44 speelt en zich desondanks ergert aan het
vast lopen op 1 flank....door gebrek aan de juiste strategiekaarten.

kjp


De frustratie over vastlopen op een flank, of het missen van de juiste kaarten is begrijpelijk bij een spel als memoir '44. Ik loop hier ook tegenaan.
Aan de andere kant. Hoe meer ik hier op let tijdens het spelen, hoe meer ik er achter kom dat het ook een kwestie is van goed kaart management (Misschien is memoir '44 wel meer een kaart spel dan sommige spelers denken). Een aanval dient goed voorbereid te worden met niet alleen units, maar ook de juiste kaarten.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. En het komt echt wel voor dat het totaal niet loopt zoals je wilde (maar dat heeft elk spel) maar over het algemeen levert goed kaart management een beter resultaat op.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - strategiekaarten.....zucht  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Days of Wonder, Memoir '44



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®