Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 13:32 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Mijn vriendin en ik zijn helemaal gek op Memoir 44.
We zouden het echter ook graag met meerdere spelers willen spelen.

1 Is de Overlord Expansion de enige uitbreiding van Memoir 44 die je met meer dan 2 spelers kan spelen?

2 Wat vinden jullie van de Overlord-versie? Speelt het spel in teams even goed en vlot als met 2 spelers?

3 Bij de Overlord expansion heb je, naast het basisspel, ook nog battlemaps nodig. Welke van de 4 battlemaps raden jullie aan? Of ben ik beter om geen battlemap te kopen en gewoon voor 2x het basisspel te gaan? Dit laatste komt dan wel duurder uit.

4 Wat is jullie favoriete uitbreiding van Memoir 44 en waarom?

Graag jullie mening, alvast bedankt :wink:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 14:08 
Avatar gebruiker
1 Ja. Battlelore (zelfde systeem, andere setting) heeft wel een andere meerspelervariant. C&C misschien, daar ben ik nooit aan begonnen. Bij MM44 is het beperkt tot Overlord.

2 Ik vind Overlord super, maar speel het enkel met twee spelers. Ik heb gewoon een voorkeur voor grotere speelvelden, zoals de MM44 Breakthrough, MM44 Overlord en Batllelore Epic. Meerspelerversies hebben me nooit kunnen bekoren. (Ik heb dat trouwens ook in andere spellen: Axis & Allies, Stronghold, War of the Ring, etc. Nooit vind ik het met meer dan twee spelers de moeite).

3 Bij de Overlord Expansion krijg je een kaartendek en tokens voor het geval je miniaturen van het basisspel tekort zou hebben. Hetgeen je niet krijgt en wel essentieel is, is een tweede speelbord OF een battlemap.

Wat je kan doen:
Voor de kaarten:
Overlord-versie is te spelen met een enkel deck, maar niet ideaal. Je kan wel eenvoudig een tweede deck bestellen bij DoW. Dit is vrij goedkoop, waardoor je geen tweede MM44 of Overlord expansion nodig hebt.

Voor de troepen:
Als je Mediterranean/Pacific/Norhtern Theatre hebt heb je ook extra troepen waarmee je je wel kan depaneren. Misschien niet ideaal, maar voor mij werkt het wel.
Met de Overlord-expansion krijg je kartonnen fiches, met een tweede MM44 heb je natuurlijk voldoende miniatuurtjes.
Met de Equipment Pack heb je ook extra eenheden (maar wel speciale), dat zou ook kunnen helpen, maar heb ik nooit geprobeerd.

Voor het spelbord:
Battlemap(s) kopen. Momenteel zijn enkel Sword of Stalingrad en Disaster at Dieppe nog min of meer makkelijk te vinden. Tigers in the Snow en Hedgerow Hell zijn out of print en niet makkelijk te vinden.

Een tweede MM44, zodat je twee spelborden tegen elkaar kan schuiven.

Door het winter/desert bord te kopen heb je ook twee spelborden. Die kan je ook tegen elkaar schuiven, maar dan heb je wel een kakafonie in de ondergrond. Niet ideaal, maar het kan, al is het lastig bij beach scenario's.
Je kan ook een twee bord van Battlelore kopen, dat kan je ook tegen het andere bord schuiven. Ook niet ideaal en je hebt enkel een "gras"-kant. Maar je hebt dan wel een volledig "gras"-bord voor de meeste scenario's.

Conclusie: je moet zelf beslissen hoeveel budget je ervoor over hebt. Een tweede exemplaar van MM44 komt je waarschijnlijk het voordeligste uit als je meerdere Overlord scenario's wil spelen. Anders is het Overlord-expansion + Battlemap ook mogelijk en iets goedkoper (als je Overlord vindt), maar je hebt dan maar 1 tweezijdige battlemap.
Nog goedkoper is extra deck + battlemap, maar zelfde opmerking.

4 Mijn favoriete uitbreiding is moeilijk te zeggen.
Breakthrough, vanwege het nieuwe spelformaat een toppertje. Daarna wil je amper nog op een gewoon bord spelen.
Campaign Books, omwille van de grote lijn over de scenario's. Vroegere winst of verlies beginnen ook een rol te spelen.
Winter Wars, door de diversiteit aan troepen, mijn persoonlijke interesse voor het Ardennenoffensief en ook voor de leuke prijs/scenario-verhouding.

Leuke opvolgers en aanraders:
Terrain pack, maakt het basisspel iets uitdagender, zonder al te veel nieuwe regeltjes.
Air Pack (of online de pdf downloaden, voor de volledige remake/update van de basisscenario's
Equipment Pack, voor de diversiteit aan troepen en de nieuwe scenario's, specifiek ontworpen voor die eenheden, waardoor je pas hun charmes ten volle leert kennen en appreciƫren.

Persoonlijke voorkeur theatre: Northern
Persoonlijk voorkeur van mijn vaste tegenspeler: Mediterranean

En als uitsmijtertje: mijn vriendin is nog steeds niet te vinden voor MM44 (vanwege het oorlogsthema) maar wel volledig weg van Battlelore. Het blijft dus allemaal een kwestie van smaak.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 14:20 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Bedankt voor het uitgebreide advies! :thumbup: Ik ga het allemaal eens tegen elkaar afwegen en dan beslissen voor welke optie ik zal gaan :wink:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 14:53 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Als ik het goed begrijp heb ik keuze uit deze 2 opties:

1. basisspel (2x) + overlord expansion = ik kan alle overlord-scenario's spelen, maar het komt duurder uit. In dit geval heb ik miniaturen genoeg.

of

2. basisspel (1x) + overlord expansion + battlemap 1 + (eventueel extra kaartendeck) = ik kan enkel het overlord-scenario spelen dat mogelijk is bij battlemap 1 omdat dit al is voorgedrukt, maar het is wat goedkoper. In dit geval heb ik niet voldoende miniaturen en moet ik de miniaturen vervangen door kartonnen fiches.

Klopt dit?

Los van het budget is optie 1 dus veruit de beste keuze?

Is een speelbord (karton) betere kwaliteit dan een battlemap (papier)?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2013, 15:29 
Avatar gebruiker
Voor Overlord heb je twee standaard decks nodig.
Dit kan door:
Overlord expansion: speciaal Overlord deck inbegrepen
2 basisspellen MM44: twee decks schudden
1 basisspel + extra deck via DoW

Dus bij 2 basisspellen heb je enkel de uitbreiding nodig voor de scenario's en daar kan je ook op een andere manier aan geraken.

Voordeel kartonnen bord: zelf aan te passen, moduleerbaar voor meerdere scenario's
Voordeel papieren bord: vlak, dus geen losse tegels en tegels op tegels (zoals een brug over een rivier), snellere setup


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: za 15 jun 2013, 19:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
ditterio schreef:
Als ik het goed begrijp heb ik keuze uit deze 2 opties:

1. basisspel (2x) + overlord expansion = ik kan alle overlord-scenario's spelen, maar het komt duurder uit. In dit geval heb ik miniaturen genoeg.

of

2. basisspel (1x) + overlord expansion + battlemap 1 + (eventueel extra kaartendeck) = ik kan enkel het overlord-scenario spelen dat mogelijk is bij battlemap 1 omdat dit al is voorgedrukt, maar het is wat goedkoper. In dit geval heb ik niet voldoende miniaturen en moet ik de miniaturen vervangen door kartonnen fiches.

Klopt dit?

Los van het budget is optie 1 dus veruit de beste keuze?

Is een speelbord (karton) betere kwaliteit dan een battlemap (papier)?



Optie 1 is qua spelplezier het beste. je hebt de passende figuren, het juiste deck (wat specifiek voor overlord is gemaakt met extra uitleg op de kaarten) en je kan veel van de online overlord scenario's spelen (namelijk die alleen het basisspel nodig hebben)

Karton vs. Papier.

Papier is zo opgezet omdat het voorgedrukt is, maar je moet goed oppassen dat het niet beschadigd (bij de vouwen) ook zorgen de vouwen ervoor dat het papier niet helemaal glad ligt.

Je eigen scenario opbouwen kost meer tijd, maar je kan meer varieren en je krijgt daardoor meer mogelijkheden.

Ik moet je wel waarschuwen, je wordt zo meegesleept in de Memoir'44 mania.
ik heb ondertussen bijna leger uitbreidingen 2x alleen al om de overlord scenario's mooi te kunnen spelen.

Mocht Klundert niet te ver zijn, 13 juli houden wij weer een memoir speeldag (zie elders dit forum voor voorgaande dagen) ik heb dan weer alles bij en dan kan je alles eens rustig bekijken en spelen als je wilt

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 jun 2013, 22:14 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik voor 2x het basisspel + Overlord uitbreiding ga :wink:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Memoir 44 uitbreiding Overlord  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Days of Wonder, Memoir '44



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®