Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 20:51 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ticket to Ride
Ticket to Ride Europe

Wie heeft welke voorkeur en waarom?
Graag gedetailleerde ervaringen en meningen :)

En voor de echte kenners, idem vorige vragen in combinatie met Ticket to Ride Marklin!

Super bedankt!!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 21:30 
Avatar gebruiker

Berichten: 118
vraag eens aan Pauly
op-zoek-naar/topic9494.html
:D

maar hier hebben ze dan weer een andere mening
spellen/detail/ticket-to-ride_264.html

maar ook hier zijn de meningen verdeeld
http://boardgamegeek.com/thread/438673/ ... cket-to-ri
http://boardgamegeek.com/thread/685281/ ... uld-i-purc

en dan moet je ook nog overwegen met de uitbreiding 1902 erbij, want die maakt naar het schijnt USA nog beter.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 21:35 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
Ticket to Ride is de eenvoudigste, de basis zonder enige extra's.. Met de map van de USA, het moet niet altijd Europa zijn..

Ticket to Ride Europa voegt de stationnetjes toe waardoor je routes van andere spelers kan 'bruiklenen' om zo je routes te claimen.. Het 'gekende' Europa zorgt er bij sommige spelers ook voor dat het wat vlotter gaat.

Ticket to Ride Märklin heeft de passagiers die ook weer erg leuk spelen, een extra strategische toets. Maar wel bestemmingen die voor de meeste dan weer wat moeilijker te vinden zijn :-)

Onze voorkeur en waarom? Eigenlijk gewoon Ticket to Ride Europa, maar dat is misschien gewoon omdat we enkel deze in bezit hebben. We spelen TTR en TTR Märklin even graag.

Met 2 spelers spelen we zo goed als altijd Ticket to Ride Switzerland, en ook de Team Asia variant vinden we erg leuk. Deze Map Collections kan je trouwens met elk basisspel combineren!

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 22:29 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 88
Ik heb Ticket To Ride Europe en ik heb deze gekozen i.p.v. Ticket To Ride (Amerika) omdat er bij Ticket To Ride Europe stations bijgeleverd zijn en bij Ticket To Ride niet. Ik heb Ticket To Ride (Amerika) niet dus ik kan dit niet bevestigen.

Nog een verschil (denk ik) is dat er bij de Amerikaanse versie van Ticket To Ride geen tunnels/veerboten zijn en bij de Europese versie wel.

Voor die twee redenen heb ik voor de Europese versie gekozen.

Ik heb ook nog twee onofficiële kaarten voor Ticket To Ride gedownload, uitgeprint en geplastificeerd. Een Portugese versie en een versie van Duitsland. Wij spelen meer de Duitse versie omdat we de steden op de kaart beter weten liggen dan op de kaart van Portugal, maar in de Duitse versie zijn er fouten op de Tickets en op de Portugese versie niet.

Conclusie: koop de Europese versie van Ticket To Ride, de stations zijn daar een goede toevoeging tegenover de Amerikaanse versie (persoonlijke mening).

Elsje07 schreef:
Met 2 spelers spelen we zo goed als altijd Ticket to Ride Switzerland, en ook de Team Asia variant vinden we erg leuk. Deze Map Collections kan je trouwens met elk basisspel combineren!

Een vraagje: zijn de kaarten van Ticket To Ride India en -Zwitserland een leuke toevoeging voor twee spelers?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 22:46 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Alvast bedankt ... ik ga het eens rustig bekijken ...

Zijn er nog ervaringen?

Marklin?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 22:47 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
fredje8 schreef:
Nog een verschil (denk ik) is dat er bij de Amerikaanse versie van Ticket To Ride geen tunnels/veerboten zijn en bij de Europese versie wel.


Inderdaad! Dat was ik nog vergeten zeggen ;-)

fredje8 schreef:
Elsje07 schreef:
Met 2 spelers spelen we zo goed als altijd Ticket to Ride Switzerland, en ook de Team Asia variant vinden we erg leuk. Deze Map Collections kan je trouwens met elk basisspel combineren!

Een vraagje: zijn de kaarten van Ticket To Ride India en -Zwitserland een leuke toevoeging voor twee spelers?


Vooral Zwitserland vinden we erg goed met 2 spelers.. Alles zit wat krapper op elkaar waardoor je mekaar wat meer in de weg zit dan bij TTR Europa. Ook zijn er kaarten waar je bv. 2 buurlanden moet combineren, afhankelijk van welke landen je combineert krijg je meer/minder punten.. Of kaarten waar je van een bepaalde stad naar 'n land moet.. De Locomotief-kaarten kan je niet meer als joker gebruiken, maar enkel nog voor de tunnels..

India spelen we wat minder vaak, maar is ook wel leuk. Daar probeer je je routes op 2 verschillende manieren te verbinden, hoe meer tickets je op deze manier 'dubbel' verbindt, hoe meer extra punten je krijgt op't einde van't spel.. Maar ik herinner me dat je elkaar daar wel héél snel dwars zit, of toch zeker met 4 spelers ;-)

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 22:49 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Maassluis
Ik heb ook een voorkeur voor Europe, vooral vanwege de tunnels en veerboten. Dat maakt het spel nét iets leuker. Verder natuurlijk beter herkenbare plaatsen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013, 23:46 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Hai,

Op veler verzoek mijn ongezoute mening hehe.

Ik moet eerst zeggen dat ik USA minder veel heb gespeeld dan Europa en dat dat natuurlijk ook van invloed kan zijn op mijn mening. Maar USA is veel leuker ;) als je van een wat competetiever spel houdt. Lekker die lange routes sparen HEERLIJK!!? Europa is wat te vergevingsgezind naar mijn mening, vooral de stationetjes. Blergh, en het spel heeft al zo weinig interactie, dat wordt dus alleen maar minder door die stations. (of juist meer???) :D.

Märklin ken ik niet, maar ik heb gehoord dat die zich in Duitsland afspeelt, dus dat wil je sowieso al vermijden.... ;) Of niet Roel? :D Tenminste, ik ken Märklin wel, mijn pa heeft nog wat treintjes onder het stof staan op zolder... Maar de ttr map niet :P.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 00:27 
Avatar gebruiker
16 Feet Pauly schreef:
Maar USA is veel leuker ;) als je van een wat competetiever spel houdt.

Daar sluit ik me volledig bij aan. TTR Europe hoef ik helemaal niet. De stations maken het te eenvoudig om geen minpunten aan je broek gesmeerd te krijgen. Geef dan maar USA.
Zelf speel ik de basisversie van USA ook al een tijd niet meer sinds we de uitbreiding 1910 hebben. Vooral de "Big Cities" versie maakt dat je elkaar nog meer voor de voeten gaat lopen. Liep je bij USA al een serieuze kans op minpunten, dan is dat bij Big Cities haast niet te vermijden. Big Cities maakt USA voor 2 spelers ineens ook interessant.

Qua tweepersoonsversie zou ik Zwitserland links laten liggen. De buurlanden maken het nogal ongebalanceerd. Voor 2 personen kan ik alleen maar Nordic Contries aanbevelen. Mooi uitgebalanceerd, lekker elkaar in de weg rijden en de spanning is zo goed als altijd te snijden. Hier heb je trouwens ook ferries en tunnels (net zoals in Zwitserland trouwens).

Van de map collection vind ik India maar niks en Zwitserland ongebalanceerd. Die heb ik dus aan mij voorbij laten gaan. Asia vind ik dan weer wel een leuke toevoeging. De bergroutes zorgen voor een sneller spel dat ook met z'n tweetjes goed speelbaar is. De teamvariant is ook eens fijn.

Kortom, wat mij betreft:
1. TTR Nordic Countries
2. TTR USA + 1910
3. Asia Map Collection


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 07:18 
6. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Zwitserland is alleen leuk als je Nordic Countries niet kent. De laatste is veel spannender.

Mijn voorkeur:

1) Nordic Countries (alleen speelbaar met 2/3 spelers)
2) Marklin (door de toevoeging van de passagiers extra tactisch)
3) USA (voor beginners de beste instap versie)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 09:13 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
USA
+: de beste instap-versie omdat er geen extra regeltjes zijn.
-: geluk met tickets trekken bepaalt onder ervaren spelers meestal de winnaar

USA 1910
+: nog steeds geen extra regeltjes, wel meer tickets
+: veel betere ticket-balans dan de basisversie
+: varianten met verschillend spelgevoel

Europa
+: tickets met lange routes apart, daardoor minder geluk bij verdeling tickets
+/-: blokkades minder nuttig door stations (vergevingsgezind, dit kun je positief of negatief ervaren)
+: veerboten maken de joker-kaarten belangrijker
-: geluksfactor van de tunnels

Zwitserland (uitbreiding, USA of Europa noodzakelijk)
-: veel tickets trekken is de enige kansrijke strategie, een-dimensionaal spel

Nordic Countries
+: goed gebalanceerde kaart voor 2 of 3 spelers
-: de omruil-regels zijn onnodig ingewikkeld, waarom is het voor veerboten 3:1 en voor de lange route naar Murmansk 4:1, je moet het steeds weer opzoeken
(niet als basisspel te gebruiken voor andere uitbreidingen vanwege minder/andere kleuren en minder treintjes)

Map Collection 1 (Azië) (uitbreiding, USA of Europa noodzakelijk)
+: Team Asia, de team variant is een geweldige twist
+/-: Legendary Asia is ok, maar niet heel bijzonder

De andere varianten heb ik niet of nog maar 1x gespeeld.

Mijn advies zou dus zijn om USA te kiezen, en als je het spel leuk vindt na 10-20 potjes de 1910-uitbreiding erbij te halen.
Maar ook met TtR: Europa zul je je waarschijnlijk niet snel vervelen, het is gewoon een heel leuk spel welke versie je ook speelt.


Laatst bijgewerkt door Mac-S op do 15 aug 2013, 09:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 10:58 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 88
Elsje07 schreef:
Vooral Zwitserland vinden we erg goed met 2 spelers.. Alles zit wat krapper op elkaar waardoor je mekaar wat meer in de weg zit dan bij TTR Europa. Ook zijn er kaarten waar je bv. 2 buurlanden moet combineren, afhankelijk van welke landen je combineert krijg je meer/minder punten.. Of kaarten waar je van een bepaalde stad naar 'n land moet.. De Locomotief-kaarten kan je niet meer als joker gebruiken, maar enkel nog voor de tunnels..

India spelen we wat minder vaak, maar is ook wel leuk. Daar probeer je je routes op 2 verschillende manieren te verbinden, hoe meer tickets je op deze manier 'dubbel' verbindt, hoe meer extra punten je krijgt op't einde van't spel.. Maar ik herinner me dat je elkaar daar wel héél snel dwars zit, of toch zeker met 4 spelers ;-)

Bedankt voor de uitleg! Ik ga deze misschien kopen maar ik wist niet zeker of deze map uitbreiding goed was voor twee spelers. Nog een vraagje :) Zijn de regels simpel of wat moeilijker dan de Europa versie? (Sorry, mijn vragen zijn misschien offtopic :oops: )


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 13:17 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
fredje8 schreef:
Elsje07 schreef:
Vooral Zwitserland vinden we erg goed met 2 spelers.. Alles zit wat krapper op elkaar waardoor je mekaar wat meer in de weg zit dan bij TTR Europa. Ook zijn er kaarten waar je bv. 2 buurlanden moet combineren, afhankelijk van welke landen je combineert krijg je meer/minder punten.. Of kaarten waar je van een bepaalde stad naar 'n land moet.. De Locomotief-kaarten kan je niet meer als joker gebruiken, maar enkel nog voor de tunnels..

India spelen we wat minder vaak, maar is ook wel leuk. Daar probeer je je routes op 2 verschillende manieren te verbinden, hoe meer tickets je op deze manier 'dubbel' verbindt, hoe meer extra punten je krijgt op't einde van't spel.. Maar ik herinner me dat je elkaar daar wel héél snel dwars zit, of toch zeker met 4 spelers ;-)

Bedankt voor de uitleg! Ik ga deze misschien kopen maar ik wist niet zeker of deze map uitbreiding goed was voor twee spelers. Nog een vraagje :) Zijn de regels simpel of wat moeilijker dan de Europa versie? (Sorry, mijn vragen zijn misschien offtopic :oops: )


Graag gedaan!

De regels van Zwitserland zijn niet moeilijker dan die van Europa hoor. Het grootste verschil is dat je de locomotiefkaarten enkel mag gebruiken voor de tunnels.

Zoals hierboven gezegd werd is ook Nordic Countries goed met 2 spelers, die hebben we één keer gespeeld. We hebben hem niet gekocht omdat dat weer een basisspel was ;-)

Soms helpt het inderdaad wel om de goede tickets te trekken op de juiste moment, maar dat vinden we bij elke map.. Wij hebben in elk geval al veel plezier beleefd aan de map Zwitserland en hopen dat jij dat ook zal doen!

En vragen zijn altijd welkom ;-)

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 23:09 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Super reacties allemaal ...

Ik blijf wel nog wat op mijn honger zitten met Marklin maar dat is misschien omdat het bij ons minder gekend is.

Verder blijkt de keuze tussen TTR Europa en TTR wel verschillende meningen te brengen?!
Wat is nu het beste, meer mogelijkheden van Europa of is Amerika spannender?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Ticket to Ride & co
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 23:16 
Avatar gebruiker

Berichten: 898
Woonplaats: Lille - BE
AlliantieAJ schreef:
Wat is nu het beste, meer mogelijkheden van Europa of is Amerika spannender?


Beide stellingen zijn correct en hangen dus puur van je eigen interesse af.
Ik zou zeggen : "ga eens langs bij één van de vele spellenclubs in je buurt (Lille, Beerse, Turnhout, Geel, Lier, ...) en dan weet je het ineens". Ik heb alle drie de versies staan, dus als je naar SpinLi afzakt en een avondje TTR wil plannen, dan laat je het maar weten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Ticket to Ride & co  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Truusje en 6 gasten


Tags

Days of Wonder, Ticket to Ride, Ticket to Ride Europe



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®