Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2017, 14:58 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
V&A met Jumping Turtle Games



Vanaf maandag 20 februari tot zaterdag 25 februari organiseren we op Bordspelmania een V&A (Q&A) met spellenuitgever Jumping Turtle Games. Drijvende krachten achter deze springende schildpad, Tom en Mathias, zullen op ons forum jullie vragen beantwoorden.

Jumping Turtle Games is een relatief jonge Belgische uitgever. Zij presenteerden o.a. de eigen uitgaves Baby Blues en Baby Clues succesvol op Spiel in Essen. Daarnaast wisten zij ook de Nederlandse uitgave van het partyspel Spyfall te strikken.


Graag rekening houden met volgende regels:

1. Iedereen mag vragen stellen.
2. Tom en Mathias zullen in de periode 20 tot 25 februari proberen om elke dag in te loggen en jullie vragen te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer a.u.b. je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Tom en Mathias om te antwoorden en voor de lezer om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, et cetera. Behandel hen als onze gasten en zorg dat hij zich hier welkom voelen… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

Vanaf vandaag kunnen jullie vragen stellen in dit topic.

Jumping Turtle Games is zo vriendelijk geweest om twee exemplaren van Baby Blues ter beschikking te stellen. Wil je graag winnen, stel dan één of meerdere vragen stellen in dit topic (*). Na afloop zullen de spellen worden verloot onder alle vragenstellers. Forumgebruikers die spellen waarderen in onze BSM-spellendatabase krijgen extra kansen op winst (**).

    (*) Gelieve ook je woonplaats en top-10 in te vullen in je profiel.
    (**) Spelers met minimum 10 waarderingen in onze spellendatabase krijgen één extra kans op uitloting, spelers met minimum 30 waarderingen krijgen twee extra kansen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2017, 20:03 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Hi Tom en Mathias :)

1. Waar komt de naam 'Jumping Turtles' eigenlijk vandaan?

_________________
Keep Exploring Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2017, 00:42 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 311
Woonplaats: Tervuren (B)
Hey Tom & Mathias!

2. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om zelf een uitgeverij te starten?

3. Hoe kiezen jullie oude spellen uit om opnieuw uit te brengen?

_________________
I am a sexy shoeless God of War!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2017, 01:08 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Dag heren.

4. En toen was spyfall vertraagd. Waar kwam het idee vandaan om er een aantal in te vliegen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2017, 12:59 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
5. Hoe verlopen de onderhandelingen om een succesvolle titel in het Nederlands te mogen uitgeven? Ik kan me voorstellen dat jullie niet de enigen waren die Coconuts wensten uit te geven. Gaat het dan vooral over hard bieden met grof geld of zijn er andere factoren die een rol spelen?

Bedankt trouwens om hier langs te komen en succes met jullie uitgeverij.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2017, 13:44 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
6. Ligt de nadruk op de uitgave van spellen in eigen beheer (hiermee bedoel ik spellen die jullie zelf testen en ontwikkelen/ produceren), of zullen jullie blijven inzetten op bestaande titels? Zal deze strategie veranderen in de toekomst?

7. Welke eigenschappen moet een spel hebben om door jullie uitgegeven te worden?

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2017, 17:56 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 39
1. Waar komt de naam 'Jumping Turtles' eigenlijk vandaan?

Een naam kiezen is iets dat nooit makkelijk is. We hebben een beetje nagedacht over wat "spellen spelen" nu precies betekent. Voor ons was de conclusie dat je aan de speltafel jezelf kan verplaatsen in een fantasiewereld waar alles mogelijk is. Je doet dus dingen die in het dagelijkse leven niet mogelijk zijn. We vonden het ook leuk om met een dier te werken en zo hadden we enkele ideeën van "dieren die iets deden wat ze normaal niet kunnen". De finale overblijvers waren Flying Pinguïn Games en Jumping Turtle Games en de laatste heeft gewonnen.

2. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om zelf een uitgeverij te starten?

Als kind was ik (Tom) al bezig met mijn eigen spelsystemen te verzinnen. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat ik zowat geen enkele speldoos uit mijn kindertijd nog kan terugvinden die compleet is. Alles werd wel door elkaar gehaald om nieuwe dingen te creëren. Het idee om spellen te creëren is mij altijd bijgebleven en ik heb mijn vriendenkring lang genoeg lastig gevallen met mijn plannen tot iemand met mij de stap wilde wagen. Het is dus een beetje een kinderdroom die werkelijkheid geworden is.

3. Hoe kiezen jullie oude spellen uit om opnieuw uit te brengen?

Spijtig genoeg is het veel meer dan gewoon zeggen "hé, dit is een leuk spel dat we nog op de Nederlandstalige markt kunnen gooien". Als we een spel opmerken zijn er zeer veel vragen die je moet beantwoorden voor je kan beslissen dat we het al dan niet willen uitbrengen. Uiteraard is de belangrijkste vraag dat het commercieel haalbaar is. Als we inschatten dat we een stuk of 500 spellen verkocht krijgen is het sowieso al een onhaalbare opgave. Realistisch is toch meer dat je een 2000 exemplaren moet kunnen verzetten. De prijs waartegen het spel in de winkel zal liggen zal natuurlijk ook sterk de verkoop beïnvloeden, dus de rekenoefening doen wat de uiteindelijke kostprijs is, is ook een belangrijke oefening. Licentiekosten kunnen zeer sterk verschillen van uitgever tot uitgever en waar de spellen (moeten) geproduceerd worden is ook belangrijk. Als ze in België, Nederland of Duitsland geproduceerd worden heb je uiteraard heel andere transportkosten dan dat je ze in China moet halen. Omdat we momenteel ook werken met een distributeur en niet rechtstreeks aan winkels verkopen stellen we de spellen ook steeds voor aan onze distributeurs aangezien het geen enkel nut heeft ze 2000 stuks van een spel te leveren waar ze uiteindelijk niets mee willen aanvangen. Als we 10 spellen op ons lijstje hebben, zijn we blij als er één of twee uiteindelijk aan onze catalogus worden toegevoegd.

4. En toen was spyfall vertraagd. Waar kwam het idee vandaan om er een aantal in te vliegen?

Onze bedoeling was om Spyfall nog te lanceren voor de eindejaarsperiode en nadat we in augustus deze titel hadden bekend gemaakt hadden er al veel mensen contact opgenomen om te informeren wanneer hij precies ging binnenkomen en dat ze hem nog als cadeau wilden aankopen voor Kerstmis. Hobby World (de originele uitgever) heeft de productie zelf verzorgd in hun eigen fabriek, maar de belangstelling voor Spyfall was zo immens dat er vertragingen zijn ontstaan van enkele maanden. De productie was wel klaar voor Kerstmis, maar alles stond natuurlijk nog in Rusland. Het is dan ook een zeer drukke periode voor vervoer waardoor we geen transporteur meer konden vinden die de spellen op tijd in België kon krijgen en onze distributeur was ook niet meer zo happig om in de drukke periode nog een nieuwe titel op te nemen. Omdat we al veel "beloftes" hadden gemaakt dat Spyfall cadeau doen voor Kerstmis geen enkel probleem was, hebben we contact opgenomen met Hobby World met de vraag enkele dozen in te sturen en de rest hebben we dan laten staan tot na nieuwjaar. Iedereen die contact opgenomen had heeft dan een kans gehad een exemplaar aan te schaffen en dan hadden we nog enkele exemplaren over voor andere geïnteresseerden die we vooral via onze Facebook hebben verkocht.

5. Hoe verlopen de onderhandelingen om een succesvolle titel in het Nederlands te mogen uitgeven? Ik kan me voorstellen dat jullie niet de enigen waren die Coconuts wensten uit te geven. Gaat het dan vooral over hard bieden met grof geld of zijn er andere factoren die een rol spelen?

Dit was voor ons enkele jaren terug ook een grote vraag die we in de praktijk hebben moeten ondervinden :D Het is eigenlijk een groot verschil van uitgever tot uitgever. Bij Coconuts hebben we zeer snel op de bal gespeeld en hebben we zeer snel een optie genomen op deze titel. In Essen hebben we dan een eerste fysiek contact gehad en dan hebben we een termijn gekregen waarbinnen we mochten beslissen zonder dat iemand anders het spel onder onze neus kon weghalen. Zo werkt het zeker niet altijd. We hebben het ook al meegemaakt dat we doorgegeven hadden een titel te willen uitbrengen en dat we later te horen kregen dat ze toch voor iemand anders hebben gekozen die er 10.000 of 20.000 wilde produceren. De ene laat dus opbieden, de andere werkt op first come first serve basis. Er zijn ook uitgevers die een afspraak hebben met een andere uitgever dat die voor elk van hun spellen als eerste mag beslissen dat ze hem nemen of niet. We hebben ook al titels gemist omdat een Franse firma de rechten gekocht heeft voor Frankrijk en België (en daar kunnen ze natuurlijk veel grotere aantallen verzetten). In elk geval, aan opbieden doen we niet mee. We maken ons plan wat voor ons realistisch is en daar wijken we niet vanaf. Liever dan een andere titel uitkiezen dan een onverantwoord risico nemen.

6. Ligt de nadruk op de uitgave van spellen in eigen beheer (hiermee bedoel ik spellen die jullie zelf testen en ontwikkelen/ produceren), of zullen jullie blijven inzetten op bestaande titels? Zal deze strategie veranderen in de toekomst?

De spellen volledig zelf ontwikkelen kost veel tijd. Als je iets speelt en dat is leuk is het eenvoudig om snel te zeggen "dit willen we uitbrengen", maar eens je dat hebt beslist begint er nog een heel proces van testen, aanpassen en opnieuw testen. Ook moeten we dan nog het hele artwork laten ontwikkelen en de spelregels zo ondubbelzinnig mogelijk klaarstomen. Dit is een zeer tijdrovend proces waardoor we eigenlijk zeer beperkt zijn in wat we kunnen uitgeven. Daar zit het grote voordeel in bestaande titels, waar je eigenlijk alleen de spelregels en eventueel het spelmateriaal moet vertalen. Bovendien kan je daar ook nog meeliften op de bekendheid van het originele spel zoals bij Coconuts en Spyfall. In onze beginfase willen we dus zeker de bestaande titels blijven verder zetten om een beetje bekendheid te verwerven en titels aan onze catalogus toe te voegen, maar we hopen zeker in de toekomst meer eigen titels te gaan ontwikkelen. Ik denk niet dat we ooit in een fase komen waar we beslissen om één van deze twee pistes volledig te laten vallen.

7. Welke eigenschappen moet een spel hebben om door jullie uitgegeven te worden?

Op dit moment focussen we op spellen die speelbaar zijn voor kinderen en/of families en dat eenvoudig is aan te leren. Voorlopig wagen we ons nog niet aan de echte "gamer games" omdat we een beetje schrik hebben van de kleine markt terwijl je nog steeds dezelfde afzet moet hebben om het spel "levensvatbaar" te maken. We vrezen dat we daarvoor ook gewoon nog niet genoeg naambekendheid hebben. Tegen dat we een buffer hebben ingebouwd om een zware tegenslag te kunnen opvangen, zullen we ons vermoedelijk wel eens wagen aan zulke titels. Verder moet het natuurlijk nog een leuk spel zijn, met liefst voldoende originaliteit. Bovendien heeft het spel voor ons een mooie bonus als het een goeie sfeer aan de tafel kan creëren of mensen aan het lachen kan brengen. Als in een speltest geen woord wordt gezegd is dat voor ons al een negatief teken. Het thema is voor ons ook van belang. Ook hier houden we van wat originaliteit en willen we liever niet de zoveelste zijn met datzelfde uitgemolken thema. We proberen ook een mooie mix van spelsystemen in ons gamma te krijgen en willen ons daar zeker niet beperken tot slechts één segment.

Al bedankt voor de eerste vragen, leuk om te zien dat jullie interesse in ons hebben :)


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2017, 20:29 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
8. Hoe schat je de oplage van een spel in?
9. Kan je al een tipje van de sluier oplichten over welke spellen er in de pijplijn zitten?
10. Komen er nog spellen aan in de babyreeks of lijkt die voorlopig even opgedroogd?

Ik heb in Essen na een playtest Baby clues gekocht, maar nog op tafel gekregen, wordt toch stilaan tijd... Baby blues is vrij populair bij mijn casual gaming friends. Nice work!

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2017, 22:17 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2954
Woonplaats: Deerlijk
Hoi mannen, leuk dat we nog eens vraagjes mogen stellen.

11. Ik neem aan dat JTG voorlopig nog een hobbyproject is van jullie.
a. Denk je dat er een kans bestaat om van deze hobby te kunnen leven?
b. Haalbaar op relatief korte termijn?
c. Hoeveel tijd steek je nu in het bedrijf? En hoeveel tijd in een 'gewone' job (m.a.w. voltijdse job of halftijds)?

12. Heb je een topspel dat nooit uitgegeven werd in het Nederlands dat je nog graag aan jullie catalogus willen toevoegen? Of ga je alleen voor nieuwe spellen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 21 feb 2017, 01:23 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 39
8. Hoe schat je de oplage van een spel in?

We bellen altijd eerst even de astro-lijn. Als de Boogschutter niet in de juiste chakra zit, beginnen we er niet aan!
Nee, ik denk dat deze vraag al grotendeels is beantwoord via vraag 3. Elk spel dat je uitbrengt, is en blijft een serieuze gok omdat we vooraf de investering doen, maar geen enkele zekerheid hebben over de uiteindelijke verkoop. Dus dan probeer je de risicofactoren zo goed mogelijk in beeld te brengen. Hoe meer niche een spel is, hoe minder spelers je zal vinden die je spel graag willen kopen. We kiezen daarom ook enkel de spellen waar we het risico gering van inschatten. Neem Spyfall, het voordeel is dat het spel al een zekere bekendheid had, maar ook een populair type is in zijn soort. De kans dat je dit spel koopt als je het ooit ergens gespeeld hebt, schat ik (Mathias) in als reëel. Daarenboven speel je Spyfall steeds in een relatief grote groep, waardoor je spel toch sneller nieuwe spelers bereikt dan pakweg het spel Caylus.

9. Kan je al een tipje van de sluier oplichten over welke spellen er in de pijplijn zitten?
Gevaarlijke vraag. Meestal als je iets aankondigt, dan gaat er van alles mislopen tijdens het proces. Maar ik denk dat we toch wel mogen stellen dat Cover Me (Bram Verbiest) hopelijk dit jaar op Essen zijn verschijning zal maken. Het spel zit al ongeveer twee jaar in de pijplijn en Bram heeft zelf ook al zeer veel tijd in de ontwikkeling gestoken en het zou een mooi vooruitzicht zijn als we het spel dit jaar van de band doen rollen. Voor zij die het spel nog niet zouden kennen, kom onze stand bezoeken op Zuiderspel. Bram zal daar ook zijn om jullie het spel uit te leggen.

Cover Me hebben we ontdekt op zomerspel 2015 en is een zeer charmant kaartspel over mode. Iedere speler probeert in te schatten wat de komende modetrend zal zijn, door modellen op de cover van zijn magazine te zetten. De speler die het best de trend kan voorspellen, valt hiermee het meest in de smaak en dus ook in de punten.
Het prototype, zoals te spelen op Zuiderspel, is geïllustreerd met silhouetten, maar de finale versie moet het stellen met 162 unieke kaarten!

10. Komen er nog spellen aan in de babyreeks of lijkt die voorlopig even opgedroogd? De babyreeks is letterlijk "ons kindje". We willen heel graag aan deze reeks blijven werken en dromen soms als stiekem van de Baby Big Box. En in mijn (Mathias) stoutste dromen zit er dan in die doos een tutje (NL: speen) met onze springende schildpad. En als Procter & Gamble op de kar zou willen springen, 2 Pampers per doos!
Dus ook dit jaar verschijnt er een spel in de babyreeks. Ally Steven Severi is ook de geestelijke vader van dit spel. Baby Clues is geïnspireerd op zijn twee-spelersspel Yikes! Nu is het de beurt aan Pirato Poker om het rijk der baby's te betreden. De finale titel zal met grote waarschijnlijkheid Baby Cruise worden. Ook voor dit spel zijn jullie van harte welkom om op Zuiderspel de prototype te komen uittesten. Jullie feedback wordt altijd gewaardeerd.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 feb 2017, 11:03 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
13. Hoe belangrijk is de titel en de cover van een spel? Waarom ik deze vraag stel is, omdat ik Baby blues heb genegeerd, daar ik het een kinderspelletje achtte.
Latere recensies maakten me echter toch geinteresseerd.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 feb 2017, 19:41 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 39
11. Ik neem aan dat JTG voorlopig nog een hobbyproject is van jullie.
a. Denk je dat er een kans bestaat om van deze hobby te kunnen leven?
b. Haalbaar op relatief korte termijn?
c. Hoeveel tijd steek je nu in het bedrijf? En hoeveel tijd in een 'gewone' job (m.a.w. voltijdse job of halftijds)?


Uiteraard dromen we ervan om op termijn onze job te kunnen maken van onze uitgeverij, maar dat is zeker geen betrachting voor de korte termijn. Een nieuw spel introduceren is ook een zware financiële uitdaging en onze winsten worden op dit moment 100% geïnvesteerd in groei en regelmatig moeten we nog een extra "kapitaalverhoging" toevoegen. We hebben dus op dit moment nog geen euro ontvangen als vergoeding en alles blijft in de firma aanwezig. Als er een moment komt dat we een mooie spaarpot aangelegd hebben, kunnen we proberen de inschatting te maken dat we toch (gedeeltelijk) onze verloning uit de uitgeverij halen, maar daar ga ik me op korte termijn zeker geen zorgen over maken. We zien wel hoe het loopt.

We werken beiden dus nog voltijds naast JTG. Hoeveel tijd we in JTG steken is zeer moeilijk in te schatten en ik heb het nooit gemeten. Het is ook de vraag wat je allemaal telt. Veel van de tijd die je er in steekt is ook het testen van prototypes en het lezen van spelregels van voorstellen die we binnenkrijgen. Verder is er natuurlijk nog het vertaalwerk, het grafisch werk, spellenbeurzen,... Alles bij elkaar is de tijdsinvestering zeker niet te onderschatten, maar een groot deel van het werk is gelukkig wel leuk werk, anders zouden we het niet doen.

12. Heb je een topspel dat nooit uitgegeven werd in het Nederlands dat je nog graag aan jullie catalogus willen toevoegen? Of ga je alleen voor nieuwe spellen?

Tom: Vermoedelijk zullen de meeste titels die we uitgeven nieuwe spellen zijn, maar als er zich een opportuniteit voordoet om een oude titel terug uit te geven is dat zeker ook een optie. Er zijn in elk geval momenteel geen oudere titels die we absoluut zouden willen binnenhalen.

Mathias: Ik heb een enorm zwak voor spellen in een Animé-uitvoering. Twee titels die me onmiddellijk te binnen schieten zijn The Ravens of Thri Sahashri en Tragedy Looper. Niet alleen het artwork spreekt mij enorm aan, maar ook de spelmechanismen. Dat zijn titels die ik graag in beperkte oplage zou willen uitbrengen. Maar zolang er niet echt een prijsefficiënte manier is om in kleine oplages te produceren, zal dat niet voor zeer binnenkort zijn.

Een ander project waar ik een levensadem in zie, is een vertaling van Colditz (Osprey).
Mijn vermoeden is dat dit voor veel spelers heel wat nostalgie zal bovenhalen. Maar ik denk
dat geen enkele winkelketen zich zal willen associëren met een spel met dit spelthema.
En dan wordt het een moeilijk verhaal om je spel genoeg onder de aandacht te brengen.

13. Hoe belangrijk is de titel en de cover van een spel? Waarom ik deze vraag stel is, omdat ik Baby blues heb genegeerd, daar ik het een kinderspelletje achtte.
Latere recensies maakten me echter toch geinteresseerd.


Een titel en cover zijn uitermate belangrijk voor een spel. Ten eerste moeten mensen jouw spel uit het winkelrek pikken tussen een heleboel andere spellen zonder dat we de middelen hebben om uitgebreid reclame te maken. Ten tweede vind ik het belangrijk dat de cover een match is met het doelpubliek van het spel. Bij Baby Blues heeft uiteindelijk Jurgen Spreutels (de ontwerper van het spel) zijn eigen artwork van het prototype wat verbeterd en hebben we gekozen om daarmee te werken. We hebben zeker overwogen om ander artwork te laten maken, maar bij speltesten hebben de spelers meermaals aangegeven dat ze het huidige artwork zeer geslaagd vonden. Ik heb ook gemerkt dat als we dat artwork toonden aan mensen die nooit een spel gespeeld hadden, dat velen zeer enthousiast waren. Bovendien is Baby Blues een ludiek party spel waar sfeer en table talk belangrijker zijn dan tactiek, dus vonden we ook dat het artwork gerust wat cartoonachtig en eenvoudig mocht zijn. Op basis van deze overwegingen hebben we beslist met dit artwork te werken. We zijn ook zeer tevreden van de verkoop en in Essen werkte onze stand als een magneet op de voorbijwandeldende mensen terwijl we compleet onbekend waren, dus we vermoeden dat het artwork wel gewerkt heeft. Soms is het belangrijk om eens iets anders te doen dan wat men gewoon is zodat je opvalt. Alhoewel er bij Indie Boards & Cards initieel wat twijfel was (maar dat ging vooral om een huilbaby op de cover te zetten) hebben uiteindelijk ook alle partners het artwork behouden. Als je de reviews van "gamers" naleest zie je echter wel dat de meningen zeer verdeeld zijn. Sommigen vinden het fantastisch en anderen vinden het triestig.

Omdat Baby Clues al een iets "serieuzer" spel is hebben we de ludieke stijl wel behouden maar zijn we wel afgestapt van de "2D" stijl. De volgende titel zal vermoedelijk dezelfde stijl behouden.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017, 20:05 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
14. Hebben jullie als uitgever nog tijd om zelf te spelen (niet in functie van het testen voor eventuele uitgave)? Welke spellen komen dan regelmatig op tafel?

15. Wie zijn jullie favoriete spelauteurs / illustrators? Bekijk je dit vandaag eerder uit spelplezier of toch eerder vanuit het standpunt als uitgever?

16. De verscheurende keuze. Je partner vraagt je om een keuze te maken; hij of zij weg of al je spellen weg. Gelukkig krijg je de toelating om er een te houden. Welk spel blijft helemaal alleen achter in jullie spellenkast? Waarom?

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017, 22:37 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
eigenlijk eerst 16a: hij/zij weg of al je spellen weg?

en dan pas 16b: indien je er dan voor kiest al je spellen weg te doen en je er 1 mag houden: welke en waarom?

17. Heb je een euforische herinnering aan een bepaald keer dat je een bepaald spel speelde? iets dat je 15 jaar later nog steeds weet/vertelt?

18. Met welke kleur speel je het liefst?

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 feb 2017, 01:17 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 39
14. Hebben jullie als uitgever nog tijd om zelf te spelen (niet in functie van het testen voor eventuele uitgave)? Welke spellen komen dan regelmatig op tafel?

Tom en ik spelen normaal regelmatig met een vaste groep mensen, en regelmatig wordt die groep ietsje groter :)
We spelen dan eigenlijk zowat alle soorten spellen, afhankelijk van de groep die op dat moment aan tafel zit. Kan gaan van een luchtig kaartspel tot een middelzwaar eurogame. De heel zware eurogames zijn al een tijd niet meer op tafel geweest omdat die soms meer tijd in beslag nemen dan dat we beschikbaar hebben. Het is wel een tendens dat in de periode van prototesting, die spellen in verhouding veel meer (lees: elke sessie) op tafel komen. Vaak veranderen we dan één variabele in de spelregels en proberen dan het spelgevoel te vergeleken met de andere sessies.

Het zal haast niet te geloven zijn, maar Baby Clues is bijna 3 maanden intensief getest met telkens een zeer kleine aanpassing aan de regels.
Hoeveel kaarten gaan er in het midden? 3,4,5,6 ?
Hoe ga je precies iemand beschuldigen? Gewoon gokken, moet de kaart "in de markt" liggen, of moet de speler de kaart voor hem hebben liggen, zodat je een soort van kost hebt om het punt te scoren?

Maar om nog een titel te geven: Ghostbusters is afgelopen jaar het meest op tafel gekomen. Echt een topspel.

15. Wie zijn jullie favoriete spelauteurs / illustrators? Bekijk je dit vandaag eerder uit spelplezier of toch eerder vanuit het standpunt als uitgever?

Mathias: Ik heb niet echt een favoriet en moet schaamtelijk toegeven dat ik bij veel van de spellen die ik heel graag speel, ook niet direct zou kunnen zeggen wie de auteur of illustrator is. Om toch een antwoord te geven in de richting, ik ben nogal een aanhanger van FFG. De themaspellen scoren bij mij (en bij Tom ook) goed. Cosmic Encounter is er zo eentje die minstens één keer per jaar op tafel komt. De Yes Ma'am!-sessie is denk ik de meest memorabele in de rij.


Laatst bijgewerkt door jumpingturtlegames op do 23 feb 2017, 20:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Uitgevers  
 Feed - Onderwerp - V&A met Tom en Mathias van Jumping Turtle Games  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL, SIR Louis

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Jumping Turtle Games, Q&A, V&A



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®