Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Top tien van solospellen
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015, 22:43 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Cherksken had nog eens zin om zijn mening te geven over spellen. Dit keer in een top 10 van solospellen.


_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 11:46 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Zulus en Mage Knight staan hoog op m'n lijstje om een keer solo te spelen. Friday en Hostage Negotiator vind ik fijne solo-spellen. Hostage Negotiator is misschien niet het diepste spel, maar speelt wel lekker snel weg.


Maar dan... Infection: Humanity's Last Gasp op 2... *gasp*

De puzzel is leuk hoor, daar niet van, maar alles eromheen duurt veel te lang en is veel te random voor wat het is:
* De uitkomst van de event-kaarten kun je niet beïnvloeden. Je kunt geen enkele maatregel nemen om de events tegen te gaan of jezelf tegen de effecten beschermen. In goede spellen kun je vaak meer of minder risico nemen m.b.t. het effect van events. Dat is hier absoluut niet zo. Het is kaartje omdraaien en uitvoeren. Totaal geen keuze, invloed, etc.
* De scientists die wel/niet met elkaar willen samenwerken gaan nergens over. Hoe vaak komt dit voor per spel? Misschien één keer in het hele spel? Idem met het lab-gedeelte van de event-kaarten, waarin je iets niet kunt gebruiken. Hoe vaak komt dat voor? Misschien één keer? Veel tekst en tijd voor weinig invloed op het spel.
* Je hebt bijna geen invloed op de infection-rate. Volgens mij als je bijhoudt hoeveel beurten je bezig bent, heb je een veel beter idee hoe "goed" je hebt gespeeld.

Als je nagaat hoe lang je bezig bent en hoeveel keuzes je daadwerkelijk maakt, dan blijft er bar weinig spel over. Ik zal nog een keer spelen waarbij ik heel veel van de meuk eromheen weglaat. Het puzzeltje zelf is leuk, misschien dat daar nog wat van te maken is.

Maar zoals het spel nu is: spijt van m'n aankoop.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 19:37 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 215
Woonplaats: Zulte
Ik kan je wrevel met het spel volledig begrijpen en je hebt zeker gelijk.
Blijkbaar stoor ik mij er een pak minder aan.

Misschien dan toch eerst Zulus on the Ramparts spelen voor je je het aanschaft.

RvdH83 schreef:

De puzzel is leuk hoor, daar niet van, maar alles eromheen duurt veel te lang en is veel te random voor wat het is:
* De uitkomst van de event-kaarten kun je niet beïnvloeden. Je kunt geen enkele maatregel nemen om de events tegen te gaan of jezelf tegen de effecten beschermen. In goede spellen kun je vaak meer of minder risico nemen m.b.t. het effect van events. Dat is hier absoluut niet zo. Het is kaartje omdraaien en uitvoeren. Totaal geen keuze, invloed, etc.
* De scientists die wel/niet met elkaar willen samenwerken gaan nergens over. Hoe vaak komt dit voor per spel? Misschien één keer in het hele spel? Idem met het lab-gedeelte van de event-kaarten, waarin je iets niet kunt gebruiken. Hoe vaak komt dat voor? Misschien één keer? Veel tekst en tijd voor weinig invloed op het spel.
* Je hebt bijna geen invloed op de infection-rate. Volgens mij als je bijhoudt hoeveel beurten je bezig bent, heb je een veel beter idee hoe "goed" je hebt gespeeld.

Als je nagaat hoe lang je bezig bent en hoeveel keuzes je daadwerkelijk maakt, dan blijft er bar weinig spel over. Ik zal nog een keer spelen waarbij ik heel veel van de meuk eromheen weglaat. Het puzzeltje zelf is leuk, misschien dat daar nog wat van te maken is.

Maar zoals het spel nu is: spijt van m'n aankoop.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door cherksken op za 14 nov 2015, 11:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 20:56 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Mooie top 10. Even snel op je profiel op BGG gekeken zag daar dat je Legendary ook hebt en ook flink hebt gespeeld. Vond je die minder dan de genoemde titels of speel je die toch vooral/uitsluitend als multiplayer?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2015, 12:24 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 215
Woonplaats: Zulte
Ik speelde die wel een keertje alleen... om vertrouwde te raken met de regels en het algemene spelmechanisme, maar sedertdien uitsluitend met twee of drie.

Het is wel mijn favoriete co-operatieve multiplayer solitaire.

Ik speelde de Alien of Predatorversie nog niet en vraag me wel af of die meer op het samenwerken gericht is?

Flash schreef:
Mooie top 10. Even snel op je profiel op BGG gekeken zag daar dat je Legendary ook hebt en ook flink hebt gespeeld. Vond je die minder dan de genoemde titels of speel je die toch vooral/uitsluitend als multiplayer?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2015, 22:40 
Uno

Berichten: 1
Woonplaats: Gent
Ik speel wel eens tegen mezelf om spelregels te leren kennen :shh:
Maar 'ghost stories' en vooral 'space alert' vond ik best fijn als solo variant. Vooral die laatste heb ik regelmatig gespeeld (ook omdat ik niemand warm kon maken voor dit spel).

Leuke top 10!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015, 15:01 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
cherksken schreef:
Ik speelde de Alien of Predatorversie nog niet en vraag me wel af of die meer op het samenwerken gericht is?


Zeer zeker, je hebt geen keuze. De Alien-versie vind ik dan ook beduidend beter dan de Marvel versie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015, 15:04 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
cherksken schreef:
Ik kan je wrevel met het spel volledig begrijpen en je hebt zeker gelijk.
Blijkbaar stoor ik mij er een pak minder aan.

Misschien dan toch eerst Zulus on the Ramparts spelen voor je je het aanschaft.


Heb Dawn of the Zeds (2nd edition) liggen en die vond ik al een stuk beter qua spel dan Infection. Verder voorlopig eerst nog bezig met Cruel Necessity.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015, 15:17 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 215
Woonplaats: Zulte
RvdH83 schreef:
Heb Dawn of the Zeds (2nd edition) liggen en die vond ik al een stuk beter qua spel dan Infection. Verder voorlopig eerst nog bezig met Cruel Necessity.


Cruel Necessity... een kanjer van een spel, maar ik speelde het nog maar 1 keer, dus vond ik het niet opportuun om in mijn top 10 op te nemen. Het is wel een spel waar je even voor moet gaan zitten natuurlijk.

En ik wacht vol ongeduld om mijn gekickstarte versie van Dawn of the Zeds. Daar kijk ik geweldig naar uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015, 15:49 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
cherksken schreef:
RvdH83 schreef:
Heb Dawn of the Zeds (2nd edition) liggen en die vond ik al een stuk beter qua spel dan Infection. Verder voorlopig eerst nog bezig met Cruel Necessity.



En ik wacht vol ongeduld om mijn gekickstarte versie van Dawn of the Zeds. Daar kijk ik geweldig naar uit.


Ik vond de kickstarter van Dawn of the Zeds wel erg duur voor wat je er voor kreeg (Nederlander he :mrgreen: ).

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2015, 00:21 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
RvdH83 schreef:
Ik zal nog een keer spelen waarbij ik heel veel van de meuk eromheen weglaat. Het puzzeltje zelf is leuk, misschien dat daar nog wat van te maken is.


Zo gezegd, zo gedaan. Een meukloze variant.

Ik heb de volgende aanpassingen gedaan:
1. Bij de events sla je de Lab en Deaths gedeeltes over. Je kijkt alleen nog naar de Mutation sectie.
2. Sla de Containment Check over. Je houdt alleen bij hoeveel rondes je hebt gespeeld. Wat vrij gemakkelijk is, want je telt uiteindelijk gewoon het aantal event-kaarten dat je hebt gebruikt.
3. Verwijder de kaarten van Dr. Melinda Yee, Dr. Amanda Brown en Dr. Adam Schlinker. En bijbehorende tokens uiteraard. Verder geen kaarten Personnel/Equipment kaarten meer weglaten bij setup. Je kunt ze waarschijnlijk toch nooit allemaal kopen.
4. Verwijder de special event tokens Anti-viral Cocktail en Local Government Interference.
5. (Optioneel) Als je het wat moeilijker wilt maken laat je ook de overgebleven andere 5 Good special event tokens weg en doe je alle 5 overgebleven Bad tokens erin.

Heb nu eenmaal gespeeld met bovengenoemde variant (inclusief optionele regel 5) en heb er 22 rondes over gedaan (Viral-zijde uiteraard).

Mijn conclusies: spel speelt veel sneller, minder geluk van de dobbelsteen (nog wel bij gebruik lab equipment) en je kunt meer tijd besteden aan puzzelen dan aan non-beslissingen eromheen.

Mocht je het volgens bovengenoemde variant een keer spelen, dan hoor ik graag wat je ervan vindt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2015, 01:03 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 215
Woonplaats: Zulte
RvdH83 schreef:

Mocht je het volgens bovengenoemde variant een keer spelen, dan hoor ik graag wat je ervan vindt.


Ik ben er net mee klaar.

17 rondes gespeeld (zonder optionele meukloze variantregel nummer 5).
Wel wat geluk gehad. 4 kaartjes die zegden dat het virus stabiel bleef, vrij snel beide Homogenizers kunnen kopen en Marvin de Labrat die het dan afmaakt...

Je variant bevalt me wel. De wetenschappers die er niet meer inzitten kocht ik sowieso toch nooit. En mijn grootste kritieke punt: de ongezonde spanning van de Death Toll Roll is helemaal weg.

Ik zou persoonlijk enkel de Lab Events negeren met het Clock Icon omdat er hier en daar nog een kaartje in zit dat een onverwachtse niet onoverkomelijke hindernis doet ontstaan.

Ik ben fan en speel het de volgende keer met alle vijf de Bad Events in de mix.


bedankt voor de duidelijke variant.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Videoreviews en speluitleg  
 Feed - Onderwerp - Top tien van solospellen  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®