missiloon schreef:
Echter hoor ik over battlelore iets met eem magic systeem, is het voor jou mogelijk daar nog iets in het kort over te vertellen ?
Omdat ik nu toch bezig ben...
Als je onder "magic systeem" MtG verstaat, dan heb je het mis.
BL heeft een lore deck (60 kaarten). Naast je command cards, waarmee je je troepen aanstuurt, kan je ook lore cards spelen. Je hebt 4 klasses (cleric, warrior, wizard, rogue) van 15 kaarten en alle kaarten hebben een kost in "lore". Lore tokens verzamel je tijdens het dobbelen als je een lore symbool rolt (met de herziene regels: enkel in melee, niet tijdens ranged attack). Op je dobbelstenen staan immers (groen - blauw - rood - joker - vlag - lore). Speel je zonder lore deck (perfect mogelijk hoor) dan is het lore symbool gewoon een mis, speel je met lore deck, dan krijg je een lore token.
Eens je voldoende lore tokens hebt kan je kiezen om een lore kaart te spelen. Dit zijn vaak magische aanvallen (zoals vuurballen, of rivieren en bossen die de grenzende troepen aanvallen), maar evenzeer tactische vaardigheden (uitgebreiden loopafstand, verhoogde slagkracht (meer dobbelstenen dus), een helende werking (verzwakte eenheden terug opbouwen tot volle sterkte) en tegenaanval waarbij je eerst mag slaan op je tegenstander (voor hij je aanvalt dus, in de hoop dat je hem uitroeit of laat terugtrekken).
Aan het begin van je scenario kies je "fantasy" of "medieval" speelt:
Bij medieval speel je zonder lore deck (zoals MM dus).
Bij fantasy stel je een "war council" samen. Je kan dan kiezen welke lore kaarten je graag zou willen gebruiken (en met welk level). Eens beide spelers hun war council hebben samengesteld maak je het lore deck:
Hebben beide spelers beiden een bepaalde klasse, dan neem je 14 van de 15 lore kaarten.
Heeft slechts een speler een bepaalde klasse, dan neem je 8 van de 15 lore kaarten.
Heeft geen enkele speler een bepaalde klasse, dan neem je 5 van de 15 lore kaarten.
Dit alles samen is het gemeenschappelijke lore deck.
Heb je een klasse niet maar wil je toch zulke lore kaart spelen, betaal je 3 lore tokens extra.
Vanaf 100Years War (denk ik) hebben zo ook een "Medieval Lore Deck" waarbij je een selectie maakt van lore cards die enkel tactische zetten zijn en geen magische aanvallen en geven je middeleeuwse veldslag dus gewoon dat beetje extra.
Hopelijk vat je dit een beetje.
Is dit nu zo anders dan MM?
Neen, absoluut niet. Bij MM hebben ze de "medieval lore" gewoon in hun standaard command eck ingebouwd. Kaarten als ambush, behind enemy lines, medic, barrage en air power zitten immers bij BL in het lore deck, maar zijn bij MM gewone command cards.
Is het lore deck dan overbodig in MM?
Neen, integendeel. In 2 uitbreidingen (Battle Map 3: Sword of Stalingrad en Winter Wars) grijpt Richard Borg voor MM terug naar het lore deck van BL. In Stalingrad noemt hij het een combat deck voor urban warfare. In Winter Wars een combat deck voor winter warfare. Het principe is geheel hetzelfde als BL, maar je speelt zonder lore tokens en je hebt een ander manier om aan combat cards te komen, maar de gedachte is dus hetzelfde. Hierin zitten kaarten zoals "pull back" waarbij je voor de tegenstander aanvalt je alsnog terugtrekt, "out of ammo" waarbij je tegenstander wel mag bewegen maar niet mag schieten en "out of fuel" waarbij je tegenstander niet mag bewegen, extra ambush kaarten en ga zo maar door.
Voor of tegen het lore deck/combat deck:
Ik wissel graag af. Soms spelen we medieval, soms fantasy, net zoals we in MM soms met en soms zonder combat deck spelen. Het houdt het spel gewoon gevarieerd en verhoogt aanzienlijk de herspeelbaarheid.
Al zullen de schrikkentisten wel weer zeggen dat het een extra geluksfactor is, maar ja, het zal nooit voor iedereen goed zijn.
Nog info nodig... shoot