Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 01:34 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Hoi allemaal,

Ik heb nog geen wargame in mijn collectie en al 2 jaar wou ik battlelore maar vond het erg prijzig. Inmiddels is battlelore moeilijker te krijgen, maar mogelijk nog wel te vinden.

Memoir 44 zou makkelijker te leren zijn en poppetjes zouden beter op te bergen zijn in de doos, maar heeft wel een erg serieus thema.

En battle of westeros hoor ik als lijkend op battlelore, echter spreken sommige dat ook tegen. Ik vind wel raar dat ze de poppetjes en het dingetje waar ze om staan niet van 1 stuk plastig hebben gemaakt en dat je alles zelf zou moeten lijmen.

Maar dit alles zegt niets over gameplay, en daarom dit topic. Graag hoor ik al jullie ervaringen en meningen in de hoop mijn keuze nog wat beter te maken. In mijn gedachten staat battlelore ietjes voor op memoir44 maar wie weet veranderd dat nog.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 02:12 
Avatar gebruiker
Van BoW weet ik niets, ik heb BL en MM en dat is voor mij al meer dan voldoende.

De gelijkenissen:
Je stuurt troepen aan met command cards (per zone: linkerflank, centrum, rechterflank).
Ze hebben een spelbord met hexogonale vakjes (9x13) waarop je zelf je landschap bouwt.
Je speelt voor medailles (1 medaille per geëlimineerde eenheid van je tegenstander).
Je vecht met dobbelstenen.

Voor zij die het een geluksfactor willen noemen: je moet de goede kaarten trekken en je moet goed dobbelen.

De verschillen:
BL heeft een fantasykarakter (in het bijzonder met de lore cards, de dwergen, goblins en monsters), MM heeft uiteraard een oorlogskarakter.
BL is voornamelijk gericht op melee/close assault, terwijl MM eerder op afstand werkt.
BL werkt met verschillende sterktes van eenheden (groen-blauw-rood, zowel voor infanterie als cavalerie), MM werkt met dezelfde sterkte voor gelijkaardige eenheden (infanterie, tanks, artillerie).
BL heeft geen afstandsreductie voor boogschutters, MM heeft een dalende schietkracht in functie van de afstand.

(Dit geldt voor de basisspellen, ik ga niet uitweiden over de uitbreidingen).

Mijn bevindingen:
BL roept zeer goed de sfeer van middeleeuwse veldslagen op. Met het zwaard elkaar te lijf gaan, hopen dat je de tegenstander een beetje kan verzwakken met een boog hier of daar, maar voornamelijk het principe "ik sla op je kop en jij slaat terug".
MM roept zeer goed de sfeer van de WOII op. Dekking zoeken achter een bos of in een bunker, je ingraven achter zandzakken of rushen tot in het dorp, vanop afstand schieten en geleidelijk aan de tegenstander verzwakken of naar voren stormen om met extra veel schietkracht (hopelijk) veel schade aan te richten.

In mijn ogen zijn de spellen dus totaal verschillend, maar hebben gewoon hetzelfde principe om troepen aan te sturen. Ik denk dat je dus vooral moet bekijken wat je zoekt: middeleeuwse veldslag of wereldoorlog. Pijl en boog en zwaard of geweren, tanks en zwaar geschut.

De versies voor meerdere spelers bij beide spellen deugen niet. Wel zijn ze aardig voor 2 spelers. Epic (BL) en breakthrough (MM) zijn aanraders. Overlord (MM) is niet echt mijn ding (en mijn speltafel laat dat niet toe).

Sterke uitbreidingen (voor standard play) zijn volgens mij Call to Arms voor BL en het Campaign Book en Winter Wars voor MM.

En tot slot, voor zij die graag klagen en zagen over geluksfactors:
Als al je eenheden in het centrum staan en je trekt enkel kaarten voor de flanken, dan hang je. Dobbel je slecht, dan hang je ook. Maar zowel bij BL als bij MM kan je dit wel incalculeren en minimaliseren. Speel je als een kip zonder kop, dan zal je vaak geïmmobiliseerd staan. Staar je je blind op een enkele dobbelworp dat je met 6 dobbelstenen niets raakt terwijl je een kans van 1 op 2 hebt per dobbelsteen, dan kijl je gefrustreerd het bord door de kamer.
Maar met een beetje inzicht en ervaring vind je in alle situaties wel een uitweg en zal je toch vaker winnen (al blijven sommige scenario's natuurlijk onevenwichtig en moeilijk te winnen langs een kant).

Je mag altijd eens langskomen, dan krijg je een uitgebreide introductie in beide spellen.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 02:21 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Wauw dankje je voor de zeer heldere uiteensetting en heel lang getypede bericht, dat waardeer ik. Echter hoor ik over battlelore iets met eem magic systeem, is het voor jou mogelijk daar nog iets in het kort over te vertellen ?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 02:23 
Avatar gebruiker
missiloon schreef:
Ik heb nog geen wargame in mijn collectie

Hierop wil ik ook even reageren.

Wargames zijn van nature al lang en hebben aardig wat regeltjes. Het voordeel van BL en MM is dat je ze geleidelijk aanleert, bij voorkeur met een ervaren speler die je doorheen enkele introductiescenario's helpt (bijvoorbeeld Agincourt bij BL en Pegasus Bridge bij MM), maar zelfs dan heb je een uitgebreide regelset eens je verder vordert (zeker met enkele uitbreidingen erbij).

Een "must have" wargame voor mij is dan ook 2 de Mayo over de opstand van de Madrilenen tegen de troepen van Napoleon. Dit spelletje is snel uitgelegd, heeft een korte spelduur (20 tot 30 minuten) en moet niet onderdoen voor zijn grote, dure en langdurige collega-wargames. Voor de kenners is er een uitbreiding gepland voor Essen 2011 die het spel nog een extra boost geven.

Misschien is dit wel een goedkoper en aantrekkelijk alternatief.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 02:49 
Avatar gebruiker
missiloon schreef:
Echter hoor ik over battlelore iets met eem magic systeem, is het voor jou mogelijk daar nog iets in het kort over te vertellen ?

Omdat ik nu toch bezig ben... :D

Als je onder "magic systeem" MtG verstaat, dan heb je het mis.

BL heeft een lore deck (60 kaarten). Naast je command cards, waarmee je je troepen aanstuurt, kan je ook lore cards spelen. Je hebt 4 klasses (cleric, warrior, wizard, rogue) van 15 kaarten en alle kaarten hebben een kost in "lore". Lore tokens verzamel je tijdens het dobbelen als je een lore symbool rolt (met de herziene regels: enkel in melee, niet tijdens ranged attack). Op je dobbelstenen staan immers (groen - blauw - rood - joker - vlag - lore). Speel je zonder lore deck (perfect mogelijk hoor) dan is het lore symbool gewoon een mis, speel je met lore deck, dan krijg je een lore token.
Eens je voldoende lore tokens hebt kan je kiezen om een lore kaart te spelen. Dit zijn vaak magische aanvallen (zoals vuurballen, of rivieren en bossen die de grenzende troepen aanvallen), maar evenzeer tactische vaardigheden (uitgebreiden loopafstand, verhoogde slagkracht (meer dobbelstenen dus), een helende werking (verzwakte eenheden terug opbouwen tot volle sterkte) en tegenaanval waarbij je eerst mag slaan op je tegenstander (voor hij je aanvalt dus, in de hoop dat je hem uitroeit of laat terugtrekken).

Aan het begin van je scenario kies je "fantasy" of "medieval" speelt:
Bij medieval speel je zonder lore deck (zoals MM dus).
Bij fantasy stel je een "war council" samen. Je kan dan kiezen welke lore kaarten je graag zou willen gebruiken (en met welk level). Eens beide spelers hun war council hebben samengesteld maak je het lore deck:
Hebben beide spelers beiden een bepaalde klasse, dan neem je 14 van de 15 lore kaarten.
Heeft slechts een speler een bepaalde klasse, dan neem je 8 van de 15 lore kaarten.
Heeft geen enkele speler een bepaalde klasse, dan neem je 5 van de 15 lore kaarten.
Dit alles samen is het gemeenschappelijke lore deck.
Heb je een klasse niet maar wil je toch zulke lore kaart spelen, betaal je 3 lore tokens extra.
Vanaf 100Years War (denk ik) hebben zo ook een "Medieval Lore Deck" waarbij je een selectie maakt van lore cards die enkel tactische zetten zijn en geen magische aanvallen en geven je middeleeuwse veldslag dus gewoon dat beetje extra.

Hopelijk vat je dit een beetje.

Is dit nu zo anders dan MM?
Neen, absoluut niet. Bij MM hebben ze de "medieval lore" gewoon in hun standaard command eck ingebouwd. Kaarten als ambush, behind enemy lines, medic, barrage en air power zitten immers bij BL in het lore deck, maar zijn bij MM gewone command cards.
Is het lore deck dan overbodig in MM?
Neen, integendeel. In 2 uitbreidingen (Battle Map 3: Sword of Stalingrad en Winter Wars) grijpt Richard Borg voor MM terug naar het lore deck van BL. In Stalingrad noemt hij het een combat deck voor urban warfare. In Winter Wars een combat deck voor winter warfare. Het principe is geheel hetzelfde als BL, maar je speelt zonder lore tokens en je hebt een ander manier om aan combat cards te komen, maar de gedachte is dus hetzelfde. Hierin zitten kaarten zoals "pull back" waarbij je voor de tegenstander aanvalt je alsnog terugtrekt, "out of ammo" waarbij je tegenstander wel mag bewegen maar niet mag schieten en "out of fuel" waarbij je tegenstander niet mag bewegen, extra ambush kaarten en ga zo maar door.

Voor of tegen het lore deck/combat deck:
Ik wissel graag af. Soms spelen we medieval, soms fantasy, net zoals we in MM soms met en soms zonder combat deck spelen. Het houdt het spel gewoon gevarieerd en verhoogt aanzienlijk de herspeelbaarheid.
Al zullen de schrikkentisten wel weer zeggen dat het een extra geluksfactor is, maar ja, het zal nooit voor iedereen goed zijn.

Nog info nodig... shoot ;)


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 10:59 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Dankje voor alle informatie. Battlelore is steeds verder boven memoir uitgekropen... helaas want dit spel is nog maar moeilijk te krijgen maar staat nu nummer 1 op me wishlist hehe.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 13:47 
3. Witness (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik heb zowel Memoir als Battlelore en mijn voorkeur gaat naar Memoir. Ik zie altijd op tegen het geknoei met vlagjes en verschillende soorten mannetjes bij Battlelore. Ik ben fan van het heel eigen karakter dat iedere veldslag bij Memoir heeft (dankzij de vele terreintegels). Zoals hierboven aangegeven zorgt de breaktroughuitbreiding zeker voor een nieuw strategisch niveau.
Battlelore heeft wel 2 interessante elementen:
- de Call to arms uitbreiding warmee je je opstelling tot een strategisch spel maakt
- het loresysteem waardoor "slecht rollen" een beetje gecompenseerd wordt
Heeft iemand ervaring met Batltles of the westeros? Ik heb de indruk dat die eerder wat aansluit bij C&C Ancients (die ik wel liggen heb maar nog maar nauwelijks op tafel gekregen heb).

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 14:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Je vergeet de kers op de C&C-taart: Ancients.
Geen vaag magisch gedoe, leiders die de groep bij elkaar houden, grote diversiteit aan eenheden, veel scenarios, nog meer scenarios, en uitbreidingen te over.

Kost wel wat, heb je ook iets.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 14:57 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Ik heb Battlelore en speel dit zeer graag. Al is het wel een heel gedoe om alles op te zetten. Maar éénmaal klaar worden hier vaak meerdere veldslagen beslecht. FFgames heeft Battlelore van DoW overgekocht. Al een hele tijd terug trouwens. Zij zijn van plan om het basisspel opnieuw op de markt te brengen, alleen blijkt dat niet zo gemakkelijk te zijn. Er zijn ook al heel wat uitbreiding voor Battlelore, misschien al iets teveel voor goed te zijn.

Ik was van plan om Battles of Westeros ook te kopen. Maar voorlopig toch nog niet gedaan. Het is me allemaal toch iets te prijzig geworden. Bovendien heb ik maar weinig kenissen en vrienden die interesse hebben in dergelijke wargames.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2011, 02:32 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Heeft inmiddels hier al wel iemand ervaring met BoW die zijn ervaringen wil delen?

battlelore inmiddels enige tijd in mijn bezit, en pas de eerste 3 senario's gespeeld maar wel helemaal verkocht. Memoir keer bij Tjoek kunnen spelen maar daar heb ik toch minder mee. Dus inmiddels wel benieuwd hoe BoW zich verhoudt tot battlelore

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011, 13:09 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Ander vraagje wat in me hoofd mee blijft spelen, hoe zit het met de senario's in bv c&C ancient, ik las namelijk dat er maar 10 zijn. bij battlelore heb je de "call to arms" uitbreiding waardoor ik verwacht dat het spel wel een hoog wederspeelbaarheids gehalte heeft. Maar bij de overige wargames in deze versus twijfel ik daar beetje over, al heeft memoir weer bergen uitbreiding mja dat kost dan ook wel bergen geld..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011, 13:38 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
missiloon schreef:
Ander vraagje wat in me hoofd mee blijft spelen, hoe zit het met de senario's in bv c&C ancient, ik las namelijk dat er maar 10 zijn.


Een stukje hierboven:

Jerome schreef:
veel scenarios, nog meer scenarios, en uitbreidingen te over.


Afgezien van meer dan 100 officiële scenarios zijn er ook nog eens tientallen officieuze op het web te vinden. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je tekort komt :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011, 14:04 
Avatar gebruiker
Ik denk inderdaad/ook dat je je niet al te veel zorgen moet maken daaromtrent.

Voor Battlelore zijn er natuurlijk uitbreidingen, maar zelfs als je die niet aanschaft is de herspeelbaarheid van het basisspel wel hoog genoeg. Daarnaast kan je altijd terecht op Battlelore Master voor alle officiële en officieuze scenario's. Ik heb ergens ook ooit een pdf gevonden met een 40tal user-made scenario's, op het eerste zicht speelbaar met basisspel+call to arms (+eventueel epic). Battlelore lukt dus aardig.

Voor MM44 hetzelfde. Op de website vind je een massa scenario's, officieel en officieus om je zoet te houden. Een kleine uitbreiding kan natuurlijk ook wonderen doen (bijvoorbeeld het campaign book of air pack).

Gezien voor BL en MM zoveel scenario's gelden, kan ik me maar moeilijk voorstellen dat het voor CC anders zou zijn. Even kijken op user fora en ik denk dat je herspeelbaarheid zeker gegarandeerd is.

Bovendien zou je, om een scenario goed te kennen, toch elke kant een 3-tal keer gespeeld moeten hebben: 10 (basisscenario's) *2 (kanten) *3 (partijtjes) = 60 potjes. IK denk dat je zelfs met je BL nog wel even zoet bent.

En als kleine uitsmijter: er zijn zoveel wargames die altijd hetzelfde scenario spelen, dezelfde startopstelling, hetzelfde doel,... en die hun herspeelbaarheid moeten hebben van hun diepgang, combo's, tactiek en strategie, dobbelstenen/actiekaarten... en die toch ook nooit vervelen (mijn favoriet hier is overduidelijk 2 de Mayo).


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011, 13:19 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 26
Woonplaats: Bussum
Ik heb een aardige collectie wargames waaronder ook de door jou genoemde Battlelore en Memoir 44.

Battle of Westeros heb ik bekeken en gespeeld. Erg gaaf en mooi maar het heeft erg veel overeenkomsten met Battlelore. Ik vond het dus niet waard om een soortgelijk spel opnieuw te kopen. Als ik nu mocht kiezen zou ik voor Battle of Westeros gaan omdat ik de miniatures wat mooier vind en het spel gebaseerd is op de boeken van George R.R. Martin. (is ook een tv serie van geloof ik)

Battlelore en Memoir 44 lijken qua spel erg veel op elkaar, grootste verschil is het al eerder besproken magic/lore system in Battlelore.
Ik zou mezelf afvragen welk thema je het meest aanspreekt WWII of fantasy en daarvoor gaan.

C&C ancients http://www.ccancients.net/ heeft hetzelfde spelsysteem als Battlelore en Memoir '44, en vind ik persoonlijk qua strategie het meest diepgaand.
Let wel, dit spel is niet met plastic miniatures maar met bestickerde houten blokken, klinkt wat vaag maar ziet er opzich erg mooi uit.

Als je van wargames met een WWII thema houdt raad ik je aan ook eens hier naar te kijken:

Combat Commander Europe: http://boardgamegeek.com/boardgame/2105 ... der-europe --> heeft wat weg van Memoir 44 (ook card driven) maar is veel en veel diepgaander.

Lock 'n Load: Band of heroes: http://www.locknloadgame.com/ --> mijn persoonlijke favoriet in WWII wargaming
:D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - battlelore versus memoir 44 versus battle of westeros  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Days of Wonder



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®