http://cf.geekdo-images.com/images/pic1614349_md.jpgAA had ik wel eens graag willen proberen. Ik kijk alvast uit naar het op handen zijnde Cuba Libre , geïnspireerd door Andean Abyss van dezelfde designer.
Zoals altijd met dit soort spellen:
Zorg er eerst voor dat je weet dat er mensen gaan zijn die dit soort spellen daadwerkelijk willen spelen. Ik denk dat zo’n Andean Abyss al gauw 5 uur in beslag neemt en het vrij ingewikkeld is om al de informatie te verwerken.
Met mijn eigen spelgroep heb ik beetje bij beetje er naartoe gewerkt om zulke spellen te kunnen spelen. (introductie met licht tactische spellen, over naar licht strategische wargames, strategische eurogames en cardgames enz)
Denk er ook aan dat zulke zware wargames vrij veel tijd vereisen om voor te bereiden: regels grondig lezen, eventueel een solo spel opzetten zodat je de regels grondig kent, faq op forums lezen, specifieke regels doorsturen naar spelers die een bepaalde factie willen spelen (bij assymetrische spellen), afdrukken schema’s etc. Tenslotte moet je je eraan verwachten dat je tijdens het eerste spel toch nog altijd enkele onverwachte vragen van je medespelers zal moeten beantwoorden / opzoeken in het ruleboek en je zelf dus minder gelegenheid zal hebben om je op het spel zelf te concentreren.