Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Top War Game
BerichtGeplaatst: zo 09 jun 2013, 22:17 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik vind het niet direct maar kunnen jullie eens een top 5 - 10 geven van beste Wargames (genre Axis & Allies, Memoir 44 etc)

Thx

(kan niet kiezen :))


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2013, 23:28 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Welke forumgebruikers hebben ervaring met wargames en willen hier hun toppers opgeven?

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2013, 23:31 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Ik niet echt, tenminste, ik heb memior 44 overlord een keer gespeeld werd ik niet echt warm van. Verder heb ik een broertje dood aan Axis & Allies. Ik speel wel geregeld een potje Star Wars The miniatures Game :D vind ik erg cool.

Een top 5 vormen wordt lastig dus voor mij. succes met het vinden van wargamers hier, ze zijn niet heel dik vertegenwoordigd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: di 11 jun 2013, 00:29 
Avatar gebruiker
Zoals al gezegd is een top 5 een lastige vraag. Niet omdat ik geen vijf wargames ken, maar gewoon omdat ik er eigenlijk maar een vijftal speel. Dus gewoon mijn favorieten (en wargames die ik ook effectief nog wil spelen) op een rij (zonder specifiek voorkeur voor het een of het ander):

2 de Mayo: een wargame pur sang, gespeeld in 20 tot 30 minuten. Ideaal als opstap naar het langere genre, maar je mag het zeker niet afdoen als opwarmertje of introductiespel. Het spel heeft meer diepgang dan je denkt en verveelt mij absoluut niet, zelfs niet na tientallen speelbeurten. De uitbreiding kan zelfs nog voor wat extra suspense zorgen. Ronduit een pareltje... en goede spellen met zulke speeldeur (zelfs buiten de wargames) zijn echt niet dik bezaaid.

War of the Ring: het tegenovergestelde. Enkel op tafel te leggen als je tijd zat hebt. Als LotR liefhebber het ik het natuurlijk al makkelijker om me in te leven in het thema, al werkt dat niet echt storend. Voor de Free Peoples kan het soms frustrerend werken omdat door je politieke achterstand het spel voor jou wat moeizaam op gang komt, maar dat betert echt wel eens je wat ervaring krijgt in het spel. Dat je het spel op 2 manieren kan winnen (de ring vernietigen of strongholds/cities bezetten; het reisgezelschap corrumperen of strongholds/cities bezetten) geeft ook een extra diepgang (en strooit menigeen vaak zand in de ogen). De uitbreiding (Battles of Third Age) is niet echt noodzakelijk, maar kan wel een mooie afwisseling brengen.

Memoir 44, Battlelore en Commands & Colors: waar ik de laatste (helaas) nog niet heb gespeeld. Hier is al aardig wat over geschreven. Ik verwijs je dus graag door naar die draadjes.

Twilight Struggle: valt volgens velen ook onder de wargames, al voelt het voor mij toch meer als een diplomatiek/politiek rondje getouwtrek om toch maar zoveel invloed op het bord uit te oefenen. Versta me niet verkeerd, het is een prachtig spel en staat niet voor niets momenteel op 1 op BGG, maar ik kan ook perfect begrijpen waarom mensen TS zullen schuwen.

A Few Acres of Snow: valt ook volgens BGG onder de wargames, al kan ik me daar niet helemaal in vinden. AFAoS combineert deckbuilding met positiespel op het bord. Het spel speelt zeer aangenaam en zal allicht ook menig eurogamer (die zijn hartje kan ophalen aan Dominion e.d.) ook wel kunnen bekoren.

Nexus Ops: het spel dat er bij mij voor heeft gezorgd dat Risk definitief de collectie mocht verlaten. Risk wordt nogal eens verguisd, maar blijft wel een spel met capaciteit. Van alle Risk-varianten had ik een grote voorliefde voor 2210 AD, die bij mij ook geregeld op tafel kwam. Sinds Nexus Ops behoort zelfs Risk 2210 AD tot de verleden tijd.

Zelf haal je Axis & Allies aan. Ook ik heb me door meerdere regelboekjes van A&A varianten en scenario's geworsteld. Degene die me het meeste aansprak was Battle of the Bulge, al heeft ook die mijn collectie ondertussen verlaten. Ik ben er niet zot van en ken eigenlijk ook geen enkele die hard fan.

Ik denk dat je je in de eerste plaats moet afvragen wat je bedoelt/verstaat onder wargame en wat je in een wargame zoekt.

Wil je gewoon een thema waarbij je elkaar "de kop in slaat", dan vind je heel makkelijk je gading. Warhammer Invasion is zo een leuke. Ook World of Warcraft Miniatures was een pareltje dat helaas volledig is doodgebloed.

Kick je eerder op dobbelsteengeweld zoals Risk, dan ben je met Risk en A&A natuurlijk aan het goede adres. Veel meer dan (geluk met) dobbelen is er soms niet eens aan. Maar er zijn ook andere leuke dobbelspellen, zoals al gezegd Nexus Ops, maar even zeer Piratenbaai (gezellig dobbelen en elkaar van het bord schieten).

Hou je eerder van positiespel op het bord, rustig opbouwen, hier en daar een tik uitdelen en een psychologisch/politiek aspect, dan kan ik je eerder AFAoS of TS aanraden.

Of heb je gewoon een fantastisch geheugen en leer je graag centimeters-dikke regelboeken uit het hoofd en ga je ook nog graag aan de slag met massa's dobbelstenen, kaarten en rol/lintmeters om je troepen op het speelbord te positioneren, dan moet je volledig de kaart trekken van Warhammer e.d. Maar daar kan ik je niet verder bij helpen.


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: di 11 jun 2013, 10:30 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Ik denk dat de OP vooral het lichtere segment van de wargames zoekt.

Ik zou dan volgende spellen aanraden :

Kemet - licht strategisch warspel waarbij je een leger controleert dat meestal aangevoerd wordt door een mythisch creatuur. Er zit opvallend weinig geluk in het spel, vechten gebeurt met een kaartsysteem dat overeenkomsten vertoont met het game of thrones bordspel. Er zijn verder ook technologytiles, teleporten van legers via obelisken en een erg goed uitgedachte symmetrische map. Het zit erg goed in elkaar, je kunt het snel leren en tot 5 spelers kunnen het spel spelen.

Fortress America - vergelijkbaar met Axis & Allies, maar toch ook verschillend genoeg. Een iemand is de USA en die moet zich verdedigen tegen drie buitenlandse invasies. Het is echt een uitdaging om met de USA te winnen aangezien de invaders met zoveel meer mankracht beginnen. Usa heeft dan weer superlasers, partizanen en hun stukken keren wel terug naar het bord, terwijl die van de invaders permanent uit het spel genomen worden als ze doodgaan. Het spel is ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad van een A&A.

Battles of Westeros - de beste iteratie van een spel dat gebaseerd is op de C&C rules (Memoir, Battlecry, Battlelore). Een meer verfijnd system dan Memoir waar je in plaats van drie zones, leaders hebt die een zone of control hebben. Het maakt het spel een stuk minder geluksafhankelijk. De kaarten zijn minder belangrijk, wat het tactische element ten goede komt. Het gaat hier om een middeleeuwse strijd en de ruleset laat perfect toe om zaken als flanking, formaties, counterattack enz tot hun recht te laten komen. Het basisspel bevat 10 verschillende scenario's , twee facties uit Agot (starks en lannisters), heel veel miniaturen en skirmish rules.

Axis & Allies : world war one - Een goed geslaagde conversie van wo II naar WO I. Enkele nieuwigheden : er wordt slechts 1 ronde gevochten per gebied wat resulteert in contested territories, dogfights, tanks als endgame unit, de russische revolutie die uitbreekt en rusland uit het spel haalt, coole nieuwe spelers zoals Oostenrijk-Hongarije en de ottomanen. De kwaliteit van de productie is wel teleurstellend, voor de hoge kostprijs hadden ze wel mogen zorgen voor meer infanterie pieces, een betere map en meer chits en charts.

De block games - dit zijn spellen zoals Hammer of the scots, Julius Caesar, Sekigahara enz. waar je legers bestaan uit blokjes met aan een zijde een sticker die aangeeft welke unit het is. Je tegenstander ziet dus niet welke units je beweegt (fog of war simulatie) . Deze spellen zijn niet erg moeilijk om te leren spelen, en geven behoorlijk wat strategische uitdaging.

Tide of Iron - een tactisch warspel over Wo II. Dit spel gaat een stuk dieper dan de A&A tactische battlescenario's maar blijft toch goed doenbaar om aan te leren.

Ik zal ook nog even mijn persoonlijke top 5 geven qua wargames en zwaardere strategische spellen:

1. Hannibal : rome vs carthage
2. Battles of Westeros
3. Polis: fight for the hegemony
4. Sword of Rome
5. Here I stand

opmerkingen: ik vind Twilight struggle en broertje 1989 een erg goed spel maar dit is/zijn totaal geen wargame(s). Ik vind a few acres of snow een leuk spel, maar er is een strategie gevonden die het spel compleet uit balans slaat, dus wel even opletten als je je hieraan stoort.

Op verlanglijst: war of the ring


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: di 11 jun 2013, 14:24 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Steenwijk
Wel al in bezit maar nog niet gespeeld. Misschien is dit iets?

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/91080/andean-abyss


Bijlage:
De bijlage pic1551371_.png is niet langer beschikbaar.


Andean Abyss takes 1 to 4 players into this multifaceted campaign for control of Colombia: guerrillas and police, kidnapping and drug war, military sweeps and terror. Each of four factions deploys distinct capabilities and tactics to influence Colombian affairs and achieve differing goals. Players place and maneuver 160 wooden pieces across a colorful map and exploit event cards that cannot be fully predicted. Accessible mechanics and components put the emphasis on game play, but Andean Abyss also provides an engrossing model of insurgency and counterinsurgency in Colombia—smoothly accounting for population control, lines of communication, terrain, intelligence, foreign aid, sanctuaries, and a host of other political, military, and economic factors.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: di 11 jun 2013, 15:04 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
http://cf.geekdo-images.com/images/pic1614349_md.jpg

AA had ik wel eens graag willen proberen. Ik kijk alvast uit naar het op handen zijnde Cuba Libre , geïnspireerd door Andean Abyss van dezelfde designer.

Zoals altijd met dit soort spellen:

Zorg er eerst voor dat je weet dat er mensen gaan zijn die dit soort spellen daadwerkelijk willen spelen. Ik denk dat zo’n Andean Abyss al gauw 5 uur in beslag neemt en het vrij ingewikkeld is om al de informatie te verwerken.

Met mijn eigen spelgroep heb ik beetje bij beetje er naartoe gewerkt om zulke spellen te kunnen spelen. (introductie met licht tactische spellen, over naar licht strategische wargames, strategische eurogames en cardgames enz)
Denk er ook aan dat zulke zware wargames vrij veel tijd vereisen om voor te bereiden: regels grondig lezen, eventueel een solo spel opzetten zodat je de regels grondig kent, faq op forums lezen, specifieke regels doorsturen naar spelers die een bepaalde factie willen spelen (bij assymetrische spellen), afdrukken schema’s etc. Tenslotte moet je je eraan verwachten dat je tijdens het eerste spel toch nog altijd enkele onverwachte vragen van je medespelers zal moeten beantwoorden / opzoeken in het ruleboek en je zelf dus minder gelegenheid zal hebben om je op het spel zelf te concentreren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: za 15 jun 2013, 17:28 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Allen bedankt voor de reacties! Ik ga het is rustig bekijken ... al spring bij mij Hannibal : rome vs carthage en Battles of Westeros al in het oog :)

Thx


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: za 15 jun 2013, 19:35 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
poeh..... lastig.

Nummer 1 is sowieso Memoir'44: Heel afwisselend, veel uitbreidingen, speelt snel, hoe langer in het speel, hoe minder de dobbelstenen een rol spelen, mooi vormgegeven (het oog wil ook wat:) )

Nummer 2 Diplomacy, hoewel ik mij afvraag of dit officieel wel een wargame is, is dit een geweldig spel. grootse pluspunt: geen geluksfactor! Eigenlijk zou dit spel op 1 moeten staan, maar door de speelduur en omdat sommige spelers al vrij snel uit het spel liggen staat het toch op 2.

Nummer 3 Tide of Iron, wat tachtischer dan memoir met meer eigen inbreng in de opzet van een scenario. Jammer is dat veel scenario's lang duren en door de vele regels heb je bijna elke spel de spelregels nodig om dingen uit te zoeken of te verduidelijken. Uiteindelijk blijft ook bij dit spel de dobbelsteen doorslaggevend wat ik soms best frustreren vind na al mijn tatische voorbereidingen.....

Nummer 4 Game of Thrones. Dit had ook prima nummer 3 kunnen zijn trouwens. geluksfactor is nihil, spannend om te zien wie welke orders heeft gegeven. Duur wel vrij lang en speelt het best met alle speelplaatsen bezet.

Nummer 5 Axis&Allies, voornamelijk uit nostalgie. veel dobbelstenen en altijd de zelfde startopstelling maakt het spel er niet veel leuker op na een paar keer spelen.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top War Game
BerichtGeplaatst: do 19 dec 2013, 19:18 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Nog even terugkomen op dit topic ...

Toch maar gekozen voor Memoir '44 !!! Ligt onder de Kerstboom :p


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Top War Game  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®