Hier zijn we weer met het verslag van een zomerse spellenbeurs. Zomerspel, zo heet het beest, ging deze keer door in de gemeentehallen te Merelbeke. Ruime locatie, met veel lichtinval, maar met een geluidsprobleem zoals we later op de dag zouden merken. Mijn speelkameraden van spellenclub De Speelse Gezellen waren nog niet aanwezig, dus schuif ik aan bij een spelletje Quadropolis dat net ging beginnen . De uitleg wordt gegeven door Dorine, een grote knappe verschijning die het spel zéér duidelijk met veel voorbeelden uitlegt. De 2 andere spelers wilden slechts 1 ronde spelen, dus dat deden we ook. De bedoeling van het spel is tegeltjes te selecteren van het centrale bord en zo op je eigen bord een stad uit te bouwen. Het is een beetje puzzelen, want tegeltjes leveren punten op als ze naast bepaalde andere tegeltjes staan. Je kan tegeltjes weggrissen van andere spelers, maar de pestfactor is laag, want het is zeer moeilijk om naast je eigen puzzel ook nog eens die van je tegenstanders te proberen volgen om te weten te komen welke tegel ze nu juist nodig hebben. Na één ronde spelen is het wat moeilijk een finaal oordeel te vellen.
Ondertussen waren Erik, Geert en Koen van de spellenclub gearriveerd en hadden zich onmiddellijk aan een tafel met Potion Explosion gezet.
http://geekdo.com/boardgame/180974/potion-explosion Ik was te laat om nog in te springen, dus kuierde ik eens de hal rond en bezag de bezienswaardigheden. Het moet gezegd, de zaal was mooi ingekleed volgens het Far West thema. En er waren veel tafeltjes met spelletjes én de nodige speluitleggers. Een eet- en drankstand was ook voorzien, dus we gingen niets tekort komen. Dat mocht ook wel voor de prijzige inkom van €12. Ik zag reeds enkele spelletjes liggen die ik wel eens wou proberen zoals Big Book of Madness en Prodigal's Club.
Potion Explosion was klaar en dat bleek een dikke meevaller. Het is een set collection spel met een leuke gimmick waarbij je echte knikkers moet pakken van een soort machien. Door tactisch knikkers te selecteren kun je combo's laten afgaan die je nog meer knikkers opleveren. Stijl Bejeweled en andere verslavende telefoonspelletjes.
Nu we met 4 zijn, is het een kwestie lege tafeltjes te vinden. Er is nog niet veel volk, dus er is plenty of keuze. Geert wil wel Quadropolis spelen en ik wil best wel een volledig spel ervan spelen, dus we schuiven aan.
http://geekdo.com/boardgame/176396/quadropolis Dorine doet haar uitleg nog eens vakkundig over en de jongens knikken goedkeurend. Geert, ons competitiebeest, stort zich onmiddellijk op de havens die massa's punten kunnen scoren als je er genoeg op een rij krijgt. Ik ga voor de hoogbouw omdat niemand anders dat doet. Erik gaat voor de parken en Koen voor monumenten. Zo zitten we allemaal in ons eigen wereldje en stadje en er zijn weinig conflicten. De eindscore is duidelijk met Geert met +70 punten, ik tweede met +50 en Erik en Koen niet ver achter. De algemene vibe is dat het ok is, maar geen topspel. Je hebt inderdaad niet speciaal veel voldoening van je stad uit te bouwen, het blijven maar wat tegeltjes die je hopelijk zinvol hebt neergepoot. Maar het is wel een ideaal instapspel dankzij de eenvoudige regels.
Tijd voor iets steviger. Ik stel Big Book of Madness voor.
http://geekdo.com/boardgame/171233/big-book-madness Erik en Geert zijn geen superfan van coöperatieve spellen, maar ze gaan toch voor stag. Bij dit spel ben je een tovenaarsleerling die stout is geweest en in de geheime bibliotheek een monsterlijk boek heeft geopend. Er komen allerlei wezens uit te voorschijn die je zal moeten verslaan of anders word je gek. Je werkt dus samen met andere leerlingen en hebt een deckje met simpele toverelementen en enkele basisspreuken. Je kan tijdens het spel betere toverkracht en spreuken kopen, dus er is zo'n beetje een deck building element. Goed samenwerken is de boodschap en dat wordt ons bemoeilijkt als het plots begint te stortregenen en onze conversatie wordt overstemd door het gekletter. We slagen er toch in de eerste paar monsters te verslaan, maar het finale monster halen we niet en worden allemaal knettergek en verliezen het spel. De mannen zijn maar zeer matig enthousiast, maar ik vond het wel een boeiende coöp met goeie samenwerking en leuke mechanics (deckbuilding a la Dominion).
Geert heeft zin in iets luchtig en ik zie dat er net een tafeltje met Spyfall is vrijgekomen.
http://geekdo.com/boardgame/166384/spyfall In dit succesvolle party game bevindt iedereen zich op een bepaalde geheime locatie die voor de spelers gekend is behalve voor één speler die de spion speelt. Winst voor de spion is het uitvogelen van de geheime locatie en winst voor de anderen is het ontmaskeren van de spion. Er komen nog 3 andere jongelingen ons vervoegen zodat we met een party-geschikt aantal van 7 kunnen spelen. We starten en de geheime locatie is "Ziekenhuis". Ik ben al direct de spion dus als de vraag aan mij wordt gesteld "Is hier veel volk, Jeroen?" gok ik "ja" wat al direct de verdenking op mij brengt want ik twijfelde. Ik kijk naar het overzicht met de mogelijke locaties en stel de vraag "Is het hier gevaarlijk?" in de hoop dichter bij het antwoord te komen. Daar wordt "dat kan" op geantwoord. Dan wordt er weer een specifieke vraag op mij afgevuurd en ik besluit maar te gokken dat we op de "militaire basis" zitten omdat ik denk dat ze toch gaan stemmen dat ik de spion ben. Fout natuurlijk, maar spion spelen is echt zenuwslopend. We spelen het in totaal 5 keer en er wordt serieus wat afgelachen met absurde vragen en antwoorden die worden gegeven. Geert is de enige spion die wint. Dit is een toppertje dat niet misstaat naast Weerwolven en Codenames.
En nu is iedereen klaar voor het echte werk. Een stevige Euro met een ruime portie Worker Placement, een vleugje Hand Managment en een zweem van Action Point Allowance. En dat is The Prodigal's Club
http://geekdo.com/boardgame/181796/prodigals-club In deze opvolger van Last Will speel je een erfgenaam van een rijke stinkerd die genoeg heeft van al die chiquee en niet langer geliefd wil zijn in de high society, liever zwemt in water dan geld en in de politiek liever Plop, de Boskabouter dan Bart De Wever wil zijn. De winnaar van dit spel is de speler die erin slaagt zo min mogelijk punten te scoren in die drie zaken (aanzien, stemmen en rijkdom). We spelen de simpele versie met slechts 2 van de 3. Tijdens het spelen ontdek ik waarom reviewers dit beter vinden dan Last Will. Het heeft hetzelfde coole thema, maar de regels zijn een stuk meer gestreamlined en de actieselectiefase die nogal omslachtig was, is afgeschaft. Het is nu een puur Worker Placement met het altijd leuke "Damn, nu heeft de Koen net dat plaatsje op het bord ingepikt dat ik nodig had". Ik ben startspeler en pak meteen de kaart op de duurste plaats van het bord. Achteraf gezien was dit de winnende move want die kaart heeft me tijdens het spel minstens 15 punten opgeleverd terwijl de gemiddelde kaart 3 punten oplevert. Ik wordt bijna niet geblokkeerd en kan meestal pakken wat ik nodig heb en win het spel met een monsterscore van -2 terwijl de 2e 10 punten heeft of zo. Als ik Last Will kon inruilen voor dit zou ik geen moment aarzelen.
Na deze, voor de mannen, zware dobber willen ze wel iets luchtigs want de beurs gaat ook bijna sluiten. De keuze valt op Celestia
http://geekdo.com/boardgame/175117/celestia Dit is een simpel Push Your Luck spel met een mooie vormgeving (een 3D vliegend schip waar uw pionnetjes in zitten). Telkens als het schip gaat bewegen moet het bepaalde gevaren doorstaan afhankelijk van een dobbelsteen. Eens de dobbelstenen zijn geworpen moet iedereen beslissen of ze de boot willen verlaten of het risico aandurven. Als je de boot verlaat krijg je een prijs, maar hoe langer je op de boot blijft hoe hoger de prijs. Ik speel het blijkbaar iets te voorzichtig en Geert kaapt de winst weg dankzij gedurfd spel en ook wel enkele goeie escape-kaarten die hij kon spelen.
Nou, dat was sneller klaar dan gedacht en er is nog wat tijd over. We gebruiken die om toch nog eens naar de spellenwinkel te gaan die een mooie collectie heeft van (zeer) recente spellen voor goeie prijzen. Potion Explosion overwoog ik te kopen, maar was uitverkocht. Big Book of Madness lonkte, maar mijn spellenkast is al overvol en ik heb al 10 dozen met deckbuilding (Dominion). Uiteindelijk niets gekocht en achteraf gezien niet zo jammer want zo'n beurs speelt het impulsief aankopen wel in de hand.
Laatste spel wordt Dr. Eureka
http://geekdo.com/boardgame/181345/dr-eureka In dit dexterity game ga ik flaterend ten onder. Nee, dit is een spel voor handige duivels die ook nog eens goed ruimtelijk inzicht hebben. Je krijgt 3 buisjes gevuld met 2 groene, 2 oranje en 2 paarse bolletjes. Er wordt telkens een kaart omgedraaid met daarop de drie buisjes getekend en op een specifieke manier gevuld met de gekleurde bolletjes. Je moet dan als een laborant de bolletjes heen en weer verhuizen door middel van de buisjes tot je exact dezelfde configuratie hebt als op de kaart. Koen en Erik zijn hier keien in terwijl mijn balletjes over de grond rollen en ik dus de ronde moet uitzitten. Wel leuk met kinderen, maar het is eerder een gimmick dan een echt spel.
En zo besluiten we onze dag op Zomerspel. 6 nieuwe spellen gespeeld die ik allemaal gerust nog 's zou willen spelen en in toffe companie. Tot volgend jaar!