Bordspelmania jubileum - interview Xanthie

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bordspelmania jubileum - interview Xanthie

Bericht door Bart »

Sommige van onze forumgebruikers zijn vlot ter tale. Helaas weten we dat niet van iedereen, maar Xanthie is er zeker één van. Sinds 2018 is Filip een van de vaste recensenten op Bordspelmania. In zijn typische stijl laat hij ons meegenieten van zijn spelervaringen en beoordelingen. Hij woont in West-Vlaanderen en staat sterk onder invloed én druk van Piet -u allen bekend- zo blijkt onder andere uit dit interview. Helaas zal Filip dit najaar niet naar Spiel kunnen afreizen om daar op zoek te gaan naar Piet...

Vanzelfsprekend is er de voorbije tien à vijftien jaar veel veranderd in de spellenwereld. Wat herinner je je nog van de algemene bordspellenwereld van toen?
Ik herinner me vooral dat ik toen, samen met Luk Delombaerde van de jammer genoeg niet meer bestaande Spellenwinkel, tal van spellenbeurzen in Vlaanderen en Nederland bezocht om spellen te demonstreren. Op die manier heb ik heel veel mensen leren kennen alsook heel veel spellen uitgelegd. De Nederlandse uitgevers waren nog in volle ontwikkeling. Je had 999 als pionier, dat toen vooral Duitse spellen vertaalde. Alles was kleinschaliger. Meer beheersbaar.

Welke verschillen zie jij?
Er zijn nu ongelooflijk veel meer mogelijkheden om informatie over spellen te verwerven. Een spijtige zaak vind ik vooral dat de traditionele spellenwinkels het bijzonder moeilijk hebben om stand te houden tegen het aanbod op Internet. Vroeger ging je naar de spellenwinkel om nieuwe spellen te ontdekken en te kopen. Nu surf je op internet, klik je op een knop en hopla het ding wordt thuis geleverd.

Wat kan je je nog herinneren van de dag dat je je hebt aangemeld op het Bordspelmaniaforum?
Man man, die vragen vergen wel iets van het geheugen van een ouder wordende mens. Volgens mij was het een regenachtige dag en wist ik niet goed wat doen. Dus meldde ik me maar aan bij een forum. Grapje...
Wat ik me herinner is dat op de voorgangers van Bordspelmania er af en toe zinloos gekissebis was. Dat zorgde ook voor de ondergang van sommige van die fora. Ik was dan ook blij toen er een overkoepelend forum kwam met meer dan één moderator om alles in goede banen te leiden.

Hoe ben je destijds op Bordspelmania terecht gekomen?
Ik was eerder aangemeld op een Vlaams forum (ik word oud want ik kan me de naam van dat ding niet meer herinneren) naast het Spellenspektakelforum. Toen het Spellenspektakelforum samensmolt en op ging in Bordspelmania waagde ik de oversteek.

Waarom is Bordspelmania als Nederlandstalig forum voor jou belangrijk?
Het is het grootste spellenforum in de Lage Landen waar er heel veel informatie is samengebald. Het is zeker niet overbodig want Bordspelmania is zowat de enige Nederlandstalige verzamelplaats voor de liefhebbers van het betere spel.

Is Bordspelmania vooral een plaats voor spelers of ook voor anderen uit onze spellenwereld?
Ik denk dat Bordspelmania voor iedereen belangrijk is. Misschien is er nog wat werk aan de winkel om alle betrokkenen, ik denk vooral aan uitgevers en organisatoren van spellenevenementen, nauwer te laten samenwerken met Bordspelmania.

Hoe zag in die periode jouw persoonlijke spellenomgeving er toen uit? En hoe zit dat vandaag?
Toen speelde ik vooral met enkele vrienden van op het werk. Door van werk te veranderen, is dit verwaterd. Nu speel ik vooral met mijn kinderen en ga ik af en toe naar een spellenclub. De topmomenten zijn de traditionele spellendagen in een vakantieperiode. Een volle dag, van ’s morgens tot ’s nachts, spellen spelen met gelijkgestemden. Zalig. Alleen gooide corona hier serieus roet in het eten.

Als je jouw activiteiten op spellengebied van tien jaar geleden vergelijkt met die van nu, zie je dan verschillen?
Tien jaar geleden was ik de vaste speldemonstrateur voor Luk Delombaerde op verschillende spelevenementen. Doordat Luk niet meer professioneel actief is in de spellenwereld is dit helemaal weggevallen. Maar ik verveel me absoluut niet. Piet Lavens heeft stilletjesaan de rol van Luk overgenomen om mij voor alles en nog wat te strikken. Spellen demonstreren voor White Goblin, recensies schrijven voor Bordspelmania, hem lopen zoeken in Essen, … Hij is heel creatief om me nuttig bezig te houden in de spellenwereld.

Wat zijn voor jou de grootste verschillen toen en nu op persoonlijk en professioneel vlak?
Op persoonlijk vlak zijn mijn beide kinderen volwassen geworden. Gelukkig voor mij zijn zowel zij als hun vriend spelminded. Handig om in coronatijden in de eigen bubbel spellen te kunnen spelen. Intussen ben ik ook grootvader -een bijzonder jonge grootvader, al zeg ik het zelf- geworden. Dus ik ben me nu al aan het verdiepen in het HABA-assortiment. Op professioneel vlak ben ik van werk veranderd, waardoor de spelcontacten met mijn vroegere collega’s op een lager pitje geraakt zijn.

Zijn de maatschappij, het land en de wereld veranderd in die periode?
Ik zie vooral een maatschappij waar de sociale media bij een groot deel van de bevolking heel belangrijk geworden zijn. Ik mis wel volledig het sociale aspect. Ik haat het als tijdens een speluitleg of het spelen van een spel mensen meer bezig zijn met hun GSM dan met het spel zelf. Daarom weiger ik pertinent -ja, ik kan soms koppig zijn- gezelschapsspelen te spelen waar je een app voor nodig hebt.

Wat waren tien jaar geleden jouw vijf favoriete bordspellen? Welke vijf spellen zijn dat vandaag?
Tien jaar geleden waren El Grande, Puerto Rico, Elfenland, Caylus en Railroad Tycoon mijn favoriete spellen. El Grande en Puerto Rico hebben zeker de tand des tijds overleefd en behoren ook nu nog tot mijn all time-favorieten. Tegenwoordig speel ik heel veel spellen, maar velen slechts eenmaal, wat bijzonder jammer is. Zo speel je natuurlijk heel veel verschillende spellen maar is het moeilijk om een spel te laten uitgroeien tot een favoriet. Maar Wingspan, Everdell en Calimala vervolledigen nu het lijstje.

Hou je van speluitbreidingen?
Ik ben geen grote fan van speluitbreidingen. Er zijn weinig speluitbreidingen die een goed spel nog beter maken. Catan spelen we, als we het nog spelen, standaard met de uitbreiding Steden en Ridders.

Welke speluitbreiding was toen je favoriet? En welke is dat vandaag?
Zie hierboven voor Steden en Ridders van Catan. Op mijn to do lijst staan een aantal te spelen uitbreidingen voor Everdell.

Heb je een uitgebreide spellencollectie?
Volgens mezelf is mijn spellencollectie nog zeker niet volledig. Volgens mijn vrouw heb ik meer dan genoeg spellen. Ik heb wel een nadeel. Ik kan moeilijk van een spel afscheid nemen. Ook al vind ik het zowat het slechtste spel dat ik ooit gespeeld heb, dan nog blijft het in mijn collectie. Noem me dus gerust een spellenverzamelaar.

Hoeveel spellen had je tien jaar geleden en hoeveel heb je er nu?
Vroeger had ik er een paar honderd. Nu een ietsiepietsie meer. Ik verschiet altijd als ik op Boardgamegeek, waar ik mijn collectie bijhoud, het totale aantal zie staan.

Is de aard en samenstelling van je spellencollectie sterk gewijzigd over deze periode?
Neen, ze wordt alleen maar groter.

Als je onze website van toen vergelijkt met de huidige webstek, zie je dan verschillen?
Ik zie dat Bordspelmania nu beter gestructureerd is en vooral dat er ook een poging gedaan wordt om naast het forum via een aantal vaste rubrieken meer informatie te bieden.

Aan welke forumlid dat niet meer actief is, heb je de dierbaarste herinneringen?
Zonder twijfel Dominique van De Tafel Plakt. Zijn grappige en goed geschreven stukjes waren zeer leesbaar. Ik weet eigenlijk niet of Dominique zeer actief was op het forum. Hij beperkte zich hier vaak tot losse berichtjes. Het was vooral op zijn eigen blog De Tafel Plakt dat hij het meest actief was.

Welk nog actief forumlid vind je bijzonder?
Ik werd lichtjes onder druk gezet om hier Piet te antwoorden. Zonder grappen en grollen, Piet is de Bordspelmania’er waar ik het meest mee te maken krijg. Maar hij is zeker een inspirerend voorbeeld. Is dit voldoende Piet, of moet ik nog iets toevoegen?
Ik kan ook de mening van Erwin zeker waarderen. Hij heeft een eigen stijl om bepaalde dingen te verwoorden. Maar ik apprecieer zijn recht voor de raapheid -is dit eigenlijk correct Nederlands?

Wat is voor jou de belangrijkste reden om vandaag actief te zijn op Bordspelmania?
Geïnformeerd worden én blijven over de recentste spel tendenzen.

Wat vind je van de Bordspelmania-spellendatabase?
Ik check af en toe de hitlijsten, uit pure nieuwsgierigheid. Wel belangrijk dat er ergens zo’n database bestaat.

Geef jij spellenwaarderingen op Bordspelmania?
Weinig tot niet. Waarom niet? Dit vind ik zo subjectief en een spel stijgt of daalt in waardering naarmate je het meer speelt. Dus zo’n waardering vind ik een zeer tijdelijk oordeel. Daarom doe ik het ook liever niet.

Wat is de beste tip die je door het lezen van ons spellenforum hebt gekregen?
Door sommige recensies of berichten op het forum heb ik toch af en toe al een spel gekocht dat me uitstekend is bevallen. Anders zou ik nooit van het bestaan van het spel geweten hebben. Watergate is daarvan het meest recente voorbeeld.

Als je één ding aan ons forum zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn?
Nog meer vaste rubrieken waardoor er nog meer informatie op Bordspelmania terug te vinden is.

Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
De logins van de gebruikers. Anders vergeet ik misschien wel hoe ik moet inloggen.

Bedankt Filip om tijd voor ons te maken. Ik kijk alvast uit naar een volgende ontmoeting. En uiteraard naar je volgende bijdrage aan onze Recensenten van de Lage Landen. Als ik je goed begrepen heb, zullen er ook recensies van kinderspellen volgen... Fijn dat jij, samen met Fabrice en Piet, de spellengemeenschap wil gidsen doorheen het diverse aanbod aan nieuwe spellen, zowel Nederlands- als anderstalig. Je ideeën voor nieuwe vaste rubrieken hou ik nog van je tegoed!

• [list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list]Wordt vervolgd...
[/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list]

• [list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list](Vorig interview)
[/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list]

Labels:
Bart51
Grote Dienaar

Re: Bordspelmania jubileum - interview Xanthie

Bericht door Bart51 »

:thumbup:
Plaats reactie