Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dobbel zo Clever
BerichtGeplaatst: do 14 nov 2019, 02:46 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Twee keer zo knap?

De spelregels van Dobbel zo Clever zijn gelijk aan die van het basisspel Clever, maar een aangepast scoreblad zorgt voor variatie en een andere spelbeleving.



Foto: jerodev

Lieve lezers, graag verwijs ik voor een uitleg van het spelmechanisme naar de recensie van Piet, de jullie welbekende sportieve adonis uit Deerlijk.

https://www.bordspelmania.eu/recensenten-van-de-lage-landen-f111/topic23646.html

Spelregels neerpennen is niet iets waar ik wild enthousiast van word en op die manier worden Piet zijn inspanningen dubbel beloond. Bovendien tovert ‘Schimidt’ telkens een glimlach op mijn gezicht. Win-win-win, durf ik zo’n situatie te noemen.



Foto: luke81

Dobbel zo Clever – de titel ‘Dubbel zo Clever’ had ik minstens even leuk gevonden – teert op exact hetzelfde spelmechanisme als Clever. Een goede zaak, gezien het hier een heel leuk spelmechanisme betreft! Nog een geluk dat de kleuren van de dobbelstenen zijn aangepast, of u had alleen het scoreboekje van doen. :P

Ongetwijfeld stelt u zich de vraag: “moet ik Dobbel zo Clever aanschaffen als ik Clever bezit?” Tenzij u lak hebt aan Clever, beantwoord ik deze met een volmondige: “Jazeker, dat moet u doen”. Dobbel zo Clever mag dan wel geijkt zijn op Clever, het voelt verschillend aan. Het scoreformulier is - hoewel herkenbaar - voldoende afwijkend om een nieuwe uitdaging te scheppen. Naar mijn inzien biedt Dobbel zo Clever meer diepgang dan zijn oudere broer. Ik staaf deze bewering graag met wat extra informatie.

Op het gele veld, moet u de getallen eerst omcirkelen, een omcirkeld getal mag u doorkruisen. Bonussen ontvangt u zodra de getallen omcirkeld zijn, punten alleen bij doorkruiste getallen. Geel is de kleur om snel bonussen te ontvangen met als valkuil dat het weinig punten oplevert. Een fijn dilemma vind ik dat.

Bij de blauwe dobbelsteen moet u, zoals u dat gewoon bent, de witte dobbelsteen optellen. Het resultaat mag echter niet zomaar in de blauwe sector aangekruist worden. De getallen in de blauwe rij moeten van links naar rechts ingevuld worden waarbij het rechtse getal nooit hoger mag zijn. Het lijkt evident om op een hoge combinatie te wachten maar dat is het niet. De eerste zeven kruisjes bij blauw leveren maar liefst 5 bonussen op waardoor u zo snel mogelijk met deze reeks wilt starten. Eveneens een fijne twist.

In de groene sector moet u hoge resultaten afwisselen met lage om goed te scoren. Dit zorgt voor extra opties tijdens het kiezen van één van de ‘gepresenteerde’ dobbelstenen.

De roze sector is het meest flexibel. Hier mag u eender welk getal invullen. De bonus krijgt u alleen als het ingevulde getal hoog genoeg is. Alweer keuzestress.

De grijze dobbelsteen is de vreemde eend in de bijt. In de grijze sector kruist u niet alleen het resultaat van de grijze dobbelsteen aan, u mag ook de resultaten van de afgelegde dobbelstenen aankruisen. Een hoog aantal ogen is heel interessant, maar u verliest er wel veel dobbelstenen mee!

Het aantal extra acties is verhoogd van 2 naar 3. Een dobbelsteen vanop het presenteerblad terughalen, is toegevoegd aan het concept. Dat biedt echt wel meer mogelijkheden. Bovendien verdient u ook bonussen als alle extra acties van één soort aangekruist zijn.

Dobbel zo Clever voelt aan als Clever voor veelspelers. Ik ervaar meer uitdaging en mogelijkheden. Dat de kleuren van de dobbelstenen zijn aangepast zodat alleen het scoreblok niet volstaat, is voer voor azijnpissers. Creativiteit moet beloond en 15€ is zeker en vast een aanvaardbare prijs. Ik kijk al uit naar “Tripple zo Clever” Het moet niet altijd "Westmalle Triple" zijn, hé Filip

Noot: Ik merk dat heel wat spelers benieuwd zijn naar strategieën en scores. Scores vergelijken lijkt me echter weinig zinvol, dezelfde strategie levert - naar gelang het succes van de worpen - vaak een verschil van meer dan 50 punten op.

@Filip: zopas de recensie van Taveernen van de Oude Stad gelezen.


  • 999 Games (2019)
  • Auteur: Wolfgang Warsch
  • Artwork: Leon Schiffer
  • 1-4 spelers vanaf 10 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 15€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Dobbel zo Clever  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

+10, 2019, 999 Games, Dobbel zo Clever, Leon Schiffer, Wolfgang Warsch, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®