henk.rolleman
|
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 13:33 |
|
|
Carson City heb ik op het Zuiderspel gespeeld toen er nog een demo versie van was. Het spel heeft een origineel thema en een de uitvoering van de uiteindelijke versie vind ik ronduit fraai! Ouderwets worden de conflict situatie uitgevochten in persoonlijk duels met de revolvers. Gedurende het spel kun je verschillende karakters kiezen met privileges en vervolgens zet je jouw cowboys of de actie vakken om uiteindelijk jou invloed te vergroten in te bouwen stad "Carson City" Een mooie mix van strategie, bluf en tactiek waar Lucky Luck niet voor terug deinst.
8
|
|
Omhoog |
|
Bartjes!
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009, 19:39 |
|
|
Persoonlijk vind ik Carson City een erg plezierig spel. Het voelt net zo licht en luchtig aan als Stenen Tijdperk, maar kent minstens zo veel diepgang. Het feit dat iedereen alle acties kan kiezen (muv de actie met de sherriff) zorgt voor fraaie duels. Mooi is hoe dat allemaal in elkaar grijpt: verlies je een duel, dan word je vanzelf sterker bij volgende duels. En je kunt de verslagen cowboys in de volgende ronde gewoon weer inzetten, waarmee je in een volgende ronde alsnog je slag kunt slaan. Vier rondes lijkt kort in eerste instantie, maar ik vind ook de spelduur bijzonder aangenaam. Tenslotte heeft Carson City als pluspunt dat het bord door het plaatsen van de bergen telkens anders is en er sowieso 3 varianten mogelijk zijn, om nog maar niet te spreken van de variaties met betrekking tot de personagekaarten (gele zijde of rode zijde). Dit spel - dat aanvoelt als een zeer plezierige en bovenal geslaagde mix van allerlei andere bordspellen - gaat nog vaak op tafel komen. Heel vaak!
9
|
|
Omhoog |
|
Erwin
|
Geplaatst: za 14 nov 2009, 23:26 |
|
|
Dit is een vlotte en toegankelijke variatie op het bekende 'arbeider-systeem', dat door de duels wordt verrijkt met een leuke vorm van interactie. Zit voor mij in dezelfde klasse als Stenen Tijdperk.
8
|
|
Omhoog |
|
P.T.
|
Geplaatst: ma 16 nov 2009, 01:33 |
|
|
Een zeer fijn spel. Ieder spel lijkt anders te zijn door alle opstellingen. Het feit dat je opties kunt kiezen die al bezet zijn door andere spelers maakt het prettig. Gelukkig hangt hier niet enkel geluk van de dobbelsteen af, maar heb je ook nog enig controle hierover door het aantal pionnen en pistolen.
9
|
|
Omhoog |
|
Dierik
|
Geplaatst: di 17 nov 2009, 23:04 |
|
|
Wat mij betreft een topspel en in de categorie Puerto Rico/Caylus. Het spel is zeker voor iemand die Caylus kent snel te leren. Het is naar mijn mening wat minder complex dan Caylus en speelt ook sneller. Daarnaast vind ik het westernthema op een leuke manier verwerkt in het spel. Voeg hier de fraaie vormgeving en de diverse varianten (tweezijdig bord, tweezijdige rollenkaarten, revolvertegels) aan toe en je hebt volgens mij een spel dat niet in je collectie mag ontbreken.
9
|
|
Omhoog |
|
cymric
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009, 01:43 |
|
|
Carson City is een lastig spel om in de vingers te krijgen: het is een losse verzameling 'mogelijkheden' die door een werkverschaffingsspoor bij elkaar worden gehouden, en de nuances daarvan leren is niet eenvoudig. Na een potje of vijf ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat de half-verborgen eindtelling wel eens een hele grote invloed kan hebben, hetgeen de druk op het spoor ontlast en het spel zelfs met de gele karakters (die nogal down-to-earth zijn en geld en vechten prefereren) nog wel te doen is. De rode karakters daarentegen zijn afgestemd voor subtieler gebruik en nog meer afwisselende manieren om punten te vergaren; en die zullen waarschijnlijk altijd wel mijn favoriet blijven. Het vermindert ook de noodzaak tot shoot-outs die vaak neerkomen op een gelukkige dobbelworp, hetgeen in een spel als dit eigenlijk geen plek mag hebben. Ondanks de scherpe kantjes kan ik het spel wel waarderen voor af en toe een keer.
Waar ik tot mijn verbazing meer moeite mee heb is de uitvoering. Het gedoe met kavels, bebouwd dan wel onbebouwd en de manier waarop gebouwen hun waarde opkrikken dan wel verliezen levert elke keer weer een hoop gehannes, gepruts en gedoe op. Dit had op een andere manier moeten worden opgelost. De spelregels zijn daardoor omvangrijk, met veel details, en dan begin ik me altijd af te vragen of zulke details wel noodzakelijk zijn. Eén punt aftrek hiervoor.
5
|
|
Omhoog |
|
rober
|
Geplaatst: do 19 aug 2010, 11:18 |
|
|
Een heel mooi spel. Met name het duelleren om de acties voegt een leuk nieu element toe, en dat past ook prima in het thema.
8
|
|
Omhoog |
|
Paletti
|
Geplaatst: wo 29 sep 2010, 09:51 |
|
|
|
Omhoog |
|
stefaan
|
Geplaatst: zo 21 nov 2010, 20:33 |
|
|
Nog eens gespeeld op tornooi in Gent en vandaar maar eens waarderen. Een spel met veel verschillende manieren om te scoren: zowel aanvallers als vredelievenden kunnen hier iets mee. In de doos vind je ook meteen al alternatieve personages, een ander bord en een variant waarmee de dobbelstenen het zwijgen opgelegd worden. Wie weet groeit deze zelfs nog tot een 9 uit, het feit dat de pret met 2 spelers toch eerder beperkt is, verhindert dat voorlopig.
8
|
|
Omhoog |
|
NielsZW
|
Geplaatst: ma 07 feb 2011, 12:08 |
|
|
Vind ik de beste Master Print tot nu toe. Dit spel is een bealngrijke toevoeging aan mijn spellen collectie. Veel taktische mogelijkheden om tot de winst te komen. Helaas lukt het me zeer weinig te winnen maar ik geniet wel van het spel.
7
|
|
Omhoog |
|
Willy the Kid
|
Geplaatst: zo 24 apr 2011, 13:12 |
|
|
Aangezien ik toch een zwak heb voor 'worker placement' heeft ook dit spel voor mij iets dat de goeie snaar kietelt. Vooral goed is dat er niet alleen directe interactie is om de actievelden, maar ook op het bouwterein heeft het bouwen van gebouwen invloed op de gebouwen van andere mensen.
8
|
|
Omhoog |
|
Flash
|
Geplaatst: ma 08 aug 2011, 20:16 |
|
|
Zoals de waardering al zegt een goed spel. Met een (voor mij) aansprekend thema, te weten het Wilde Westen.
Elke beurt dient de speler een karakter uit te kiezen, ieder karakter kent zijn eigen bijzonderheden. De speler kan daarbij in voorafgaande ronde invloed uitoefenen op de vraag of hij als eerste of als laatste een karakter mag kiezen.
Zoals vele spellen is het van belang om door middel van de juiste acties inkomsten en punten te verkrijgen. Elke actie (enige uitzonderingen daargelaten) mag één maal gebruikt worden per ronde. Hiervoor wordt echter niet de 'wie het eerst komt....'regel gebruikt, maar er zal worden geduelleerd door iedere speler die de desbetreffende actie wil gebruiken. Een leuke methode met soms verrassende uitkomsten.
Verder dient iedere speler te bouwen. Wat zijn gebouwen echter opleveren, is mede afhankelijk van hetgeen anderen om het gebouw heen plaatsen. Dit maakt het soms iets onoverzichtelijk en er dient goed in de gaten gehouden te worden of alle gebouwen de juiste kant staan opgedraaid.
Een spel dat zeer regelmatig wordt gespeeld met veel plezier. Met twee spelers vind ik het echter minder geslaagd dan met drie of vier spelers. En aangezien wij veelal met twee spelers zijn, krijgt het spel geen 8 maar een 7.
7
|
|
Omhoog |
|
Jorrit
|
Geplaatst: di 04 okt 2011, 21:12 |
|
|
Het meeste is hierboven al gezegd. Met 2 spelers eigenlijk geen klap aan maar met 4 spelers erg interessant.
7
|
|
Omhoog |
|
sprangers_stefan
|
Geplaatst: do 06 okt 2011, 10:40 |
|
|
topspel, korte speelduur en veel mogelijkheden, ook de bijgeleverde uitbreidingen zijn een pluspunt!
9
|
|
Omhoog |
|
Peter Hein
|
Geplaatst: do 06 okt 2011, 21:07 |
|
|
Een prima werkverschaffingsspel. Met alle opties en die dekselse duels wel een tikje chaotisch (vooral met 4 of 5 spelers), maar de variatie in dit spel maakt veel goed. Wat is ook prettig vind: aanvankelijk lijkt dit spel een typisch 'sneeuwbalspel', waarbij je eerst je inkomsten op peil moet brengen om daarna voor de punten te gaan. Niets is minder waar. Als je je in het begin al van wat punten verzekert hoef je de laatste ronde niet zo te vechten om die ene plek die zoveel punten oplevert voor mensen met veel geld. Een echte keuze dus tussen lange en korte termijn; daar houd ik wel van.
8
|
|
Omhoog |
|
Bastiaan_Nox
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 19:06 |
|
|
Voor de volledige beoordeling, bekijk mijn Video Uitleg & review. Nox' Spellenzolder.
7
|
|
Omhoog |
|
ravinck
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 22:05 |
|
|
erg leuk spel met prettige spelduur.
8
|
|
Omhoog |
|
jazoe
|
Geplaatst: wo 08 aug 2012, 10:12 |
|
|
1 maal gespeeld met 3. Ik vond dit zeker niet slecht. Thema spreekt me wat minder aan. Misschien speel ik het ooit nog wel es.
6
|
|
Omhoog |
|
zodiak
|
Geplaatst: wo 08 aug 2012, 12:30 |
|
|
Goede Caylus kloon. Het veroveren van een gebouw van een ander levert de helft van de opbrengst op, dit is te slapjes en net even te lief. Daardoor geen 8 maar een 7.
7
|
|
Omhoog |
|
grunnboy
|
Geplaatst: wo 15 aug 2012, 15:33 |
|
|
Leuk spel, spannend tot het einde. Maar op een of andere manier niet mijn spel. Winnen doe ik zelden. Toch heb ik een beetje spijt dat ik het spel verkocht heb.
7
|
|
Omhoog |
|
bordspellengek
|
Geplaatst: wo 22 aug 2012, 13:18 |
|
|
Dit spel brengt meteen een westernsfeertje naar boven. Het spel zit goed in elkaar. Een aanrader omwille van zijn thema gecombineerd met taktiek.
8
|
|
Omhoog |
|
aicirtap
|
Geplaatst: zo 26 aug 2012, 13:57 |
|
|
Helaas nog maar 2 keer gespeeld, met teveel tussentijd. Zou hem graag nog 1 of 2 keer spelen om te bepalen of hij op mijn te kopen lijstje komt. De 2 keren dat ik hem gespeeld heb vond ik het een goed spel. Ook mooie vormgeving!
7
|
|
Omhoog |
|
Wyckyd
|
Geplaatst: ma 27 aug 2012, 15:12 |
|
|
Goeie sfeer en een mooi bord - bovenin staat duidelijk de phase volgorde. Toch bevat het spel nog wel veel kleine regeltjes, dus verwacht niet dat de eerste paar keer spelen vlekkeloos zal gaan.
7
|
|
Omhoog |
|
Mac-S
|
Geplaatst: ma 27 aug 2012, 22:53 |
|
|
Goede "worker placement" met een leuk en goed verwerkt thema.
8
|
|
Omhoog |
|
Tjoek
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012, 20:55 |
|
|
Een leuke worker placement, waarbij de workers niet direct ook tot een actie leiden. Het is namelijk mogelijk dat meerdere workers op één vak een duel in cowboy stijl gaan uitvechten. Hierdoor blijft het spel lekker bij het thema.
8
|
|
Omhoog |
|
16 Feet Pauly
|
Geplaatst: vr 31 aug 2012, 16:32 |
|
|
Leuk nog te weinig gespeeld om echt te kunnen oordelen.
7
|
|
Omhoog |
|
humske
|
Geplaatst: do 20 dec 2012, 14:55 |
|
|
Het spel op zich werkt leuk, maar met de basiskarakters vind ik het te saai omdat er te weinig mogelijkheden zijn om punten bij elkaar te sprokkelen. En dan blijft er nog maar 1 winnende tactiek over...
6
|
|
Omhoog |
|
ditterio
|
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 17:53 |
|
|
Leuke workerplacement. Speel ik met veel plezier.
8
|
|
Omhoog |
|
Timonneke
|
Geplaatst: vr 28 jun 2013, 23:39 |
|
|
Mooi uitgevoerd maar ik vind het iets te chaotisch.
6
|
|
Omhoog |
|
erwinvreuls
|
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 05:40 |
|
|
De verwachtingen waren hoog van carson city, het hoofdmenu mist uiteindelijk toch wat smaak. Je verwacht veel interactie met de duels maar in de praktijk valt dat vies tegen terwijl ik tegen spelers speelde die de interactie niet vies zijn. Zoals hierboven al eerder beschreven veel gedoe met de gebouwen en het bijhouden van de waardes, dit soms tot fouten leidt. Bij elkaar op geteld een matige workerplacement. Misschien dat de varianten en/of de uitbreiding mijn waardering beter maakt.
5
|
|
Omhoog |
|
lordyazos
|
Geplaatst: ma 04 jan 2016, 16:32 |
|
|
|
Omhoog |
|
Hanho
|
Geplaatst: zo 20 maart 2016, 01:24 |
|
|
Wij (ik en mijn partner) vinden dit een top spel. Speelt redelijk snel met 2 en er is veel om over na te denken. Een blijvertje! 8.5 op 10 dus een 9.
9
|
|
Omhoog |
|
DeKerstman
|
Geplaatst: za 19 nov 2016, 21:45 |
|
|
Dit spel heeft een leuk thema en leuke mechanismen, rol selectie, worker placement, duelleren om de meest gewilde plekken. Geluksfactor zit er wel in (dobbelen, maar dit kan gemitigeerd worden door je te richten op veel wapens, danwel via de fiches ipv de dobbelsteen, waardoor het spel tactischer wordt. Herspeelbaarheid lijkt prima.
7
|
|
Omhoog |
|
slaapgraag
|
Geplaatst: za 14 okt 2017, 11:30 |
|
|
Vanuit de Big Box een uitgeklede, vrij satandaardversie gespeeld. Spel met aardige mechanismen (mn qua spelvolgorde). Ook leuk dat de vier spelronden door de spelontwikkeling een hele andere tijdsduur en beleving hebben. Maar daar zit ook een knelpunt: de eerste ronde valt kort uit, maar is wel handig om het mechanisme onder de knie te krijgen. De tweede en de derde ronde is het spel op z'n best, de vierde ronde wordt wat rommelig omdat bijna iedere ontwikkeling veel invloed heeft op naastgelegen tegels. Meerdere roads to glory. Al met al de moeite van het herspelen wel waard; leuk maar geen topper (beoordeling na 1x spelen met 5 spelers - maar wel meteen gewonnen :-) )
6
|
|
Omhoog |
|
The Iced One
|
Geplaatst: vr 19 apr 2019, 10:02 |
|
|
Moeilijk spel om te beoordelen. Enerzijds vind ik de mechanismen en de combinatie van het actiespoor met de gebouwen op het bord een leuk idee. Ook de variabele opstelling is leuk. Door het beperkt aantal rondes is het soms erg belangrijk om bepaalde acties zeker te kunnen doen, maar het duelleren voor de acties is redelijk geluksafhankelijk en kan je spel maken of kraken. Als je met 4 bent en niet in de mogelijkheid bent om startspeler te worden en andere spelers daardoor telkens de beste puntenacties kiezen, ben je bijna kansloos denk ik. Het is me dus net iets té agressief en geluksafhankelijk voor wat eigenlijk toch wel een expertspel kan genoemd worden en toch wel redelijk lang kan duren. Het spel bied out of the box al wat 'uitbreidingen' en variatie en dat spreekt dan weer in het voordeel. Er is ook een variant waarbij de duels iets minder geluksafhankelijk zouden moeten zijn, maar dan nog...
6
|
|
Omhoog |
|
r56ygf
|
Geplaatst: wo 29 apr 2020, 15:19 |
|
|
|
Omhoog |
|
rvlieshout
|
Geplaatst: do 11 nov 2021, 14:34 |
|
|
|
Omhoog |
|